Tackar, det var ett uttömmande svar =0)
1. Betongen sträcker sig förmodligen 40meter bort så rötterna får nöja sig med det jordjup som finns =0) När vi byggde altanen frågade jag om trädet och nuvarande ansvarig sa att hon inte skulle få för sig att plantera ett träd där, med andra ord utfört någon gång innan hon började. Däremot verkar det fungera som sagt men sedan om det är någon vettig måttstock för tujorna vet jag inte. Det finns dock stora tujor på området men de har stensättning runtom och marken är förmodligen något höjd där de står.
2. Mycket matnyttig information!
3. Bra bra.
4. Sällsynt med rådjur och de har hittills inte vågat sig in så långt på gården vad jag sett, väldigt mycket plantering inom området så de hinner förmodligen äta sig mätta innan de kommer hem till mig
5. Bra information, ska kontrollera kvalitén på jorden i veckan. Man kanske kan ta med sig en klump till grönsakslandet och fråga vad det behövs att kompletteras med.
6. Låter vettigt men 2.5m från husväggen blir svårt eftersom det är utifrån den jag vill att det ska täcka =0) Finns det någon vanlig metod med att gräva ner en platta mellan planteringen och husväggen? Gärna tips på materialval om det är vanligt förekommande. Dock ganska mycket plantering intill husväggar redan idag på området, om någon åtgärd för stökiga rötter vidtagits vet jag dock inte men det är denna typ av kunskap som är att bra o veta innan.
7. Ska ta reda på det latinska namnet, vårtuja var det odlarn kalla det den gången för några år sedan och när jag idag frågade var det självklart vad jag menade på båda ställena.
8. Invänta mer plusgrader och sen provgräva blir det.
9. Bra bra.
10. Det där med "ved" får jag nog läsa på, i övrigt låter det som ett vettigt resonemang =0)
Denna stubbe med merparten av roten grävde jag upp tidigare från samma mark. Den satt som sju svåra år men så hade jag väl inte riktigt rätt verktyg heller, just då hade jag helst valt dynamit..