CITAT (Motti @ 02-05-2013, 21:42)

Om två år då jag får ta ut min pension så får jag 4000 i månaden ! därför att jag valde att vara hemma och ta hand om mina barn när de var små .När jag startade eget jobbade jag fyra dagar i veckan ,men när jag ringde sjuk kassan fick jag veta att man måste nå upp i en inkomst på 37000 om året för att få ATP poäng .Ja så under alla de år jag försökte ta hand om mina barn och sköta ett företag så fick jag inte ett skit för det !inte ett ATP poäng under de 12 år jag körde eget ,så jag har bara ATP för 4 år .
ATP ersattes 1999 av ett nytt system där pensionen beräknas på livsinkomsten och om du tjänat in pensionsrätter. Du är född 1953 och då räknas en ytterst liten del enligt det gamla systemet med ATP. Dom som är födda 1954 får bara pension räknat efter det nya systemet.
Har du haft låg eller ingen inkomst alls får du garantipension. Full garantipiension är 7 046:- för den som är gift. Sen tillkommer premiepensionen.
Premiepensionen är inkomstgrundad och baseras på dina pensionsrätter i premiepensionssystemet. Premiepensionens storlek beror på hur mycket som betalats in och hur de fonder du valt har utvecklats. Den delen är nog i ditt fall liten eftersom du inte arbetat så mycket.
Var har du fått 4000 ifrån?