Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

23 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med klass
          Bengalow
          Inlägg 02-05-2013, 20:15
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Nja, garantipensionen är lika för alla - ca 7000 spänn, sedan tillkommer premiepension och inkomstpension, för dem som tjänat in detta, samt privatpensioner genom fackförbund eller egna insättningar.
          Jag ser ingen orättvisa i detta. Den som har varit förnuftig nog att sätta åt sidan, skall naturligtvis ha de pengarna tillbaka på sin ålderdom. (Nu pratar jag om medelinkomsttagare!) De som får bonus på 100-tals miljoner vid sparken eller frivillig avgång skall bara beskattas hårt på sina engångsbelopp. Inga jäkla advokatavdrag eller så ...Pang på rödbetan!!

Att inkomstklyftor och segregation leder till klasskillnader är helt klart, och inför detta står vi nästan maktlösa. Jag tror inte att det går att lösa skolans problem, om vi inte förstatligar skolan igen, och tar bort skolpengen. Det var en släng av folkpartiets syn på elitism, som inte kommer att få genomslag i Sverige, men kanske i England och andra ärkekonservativa länder, med helt andra värderingar. Individualister klarar sig ändå, vilken skola dom än går på.

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 20:42
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Om två år då jag får ta ut min pension så får jag 4000 i månaden ! därför att jag valde att vara hemma och ta hand om mina barn när de var små .När jag startade eget jobbade jag fyra dagar i veckan ,men när jag ringde sjuk kassan fick jag veta att man måste nå upp i en inkomst på 37000 om året för att få ATP poäng .Ja så under alla de år jag försökte ta hand om mina barn och sköta ett företag så fick jag inte ett skit för det !inte ett ATP poäng under de 12 år jag körde eget ,så jag har bara ATP för 4 år .

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-05-2013, 21:31
          Länk hit: #143

Medlem

Garantipensionen är 7046 ,- månad minus skatt och påslag för andra inkomster som hus, ränta och aktieutdelning m.m.. Att du valde att inte betala in tilläggspension åt dig själv kan du väl inte belasta staten för.Att skatten blir så hög som den blir, ja, det är Reinfeldts och din favorit-Borg som bestämt - har du hört om något som heter jobbskatteavdrag? Det får inte pensionärer del av...

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-05-2013, 21:35
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 02-05-2013, 21:42) *
          Om två år då jag får ta ut min pension så får jag 4000 i månaden ! därför att jag valde att vara hemma och ta hand om mina barn när de var små .När jag startade eget jobbade jag fyra dagar i veckan ,men när jag ringde sjuk kassan fick jag veta att man måste nå upp i en inkomst på 37000 om året för att få ATP poäng .Ja så under alla de år jag försökte ta hand om mina barn och sköta ett företag så fick jag inte ett skit för det !inte ett ATP poäng under de 12 år jag körde eget ,så jag har bara ATP för 4 år .

Men det är ju faktiskt ett aktiv val man gör att inte stå till arbetsmarknadens förfogande och vara hemma. Då får man ju skaffa en privat pensionsförsäkring och är man egenföretagare så har man ett eget ansvar att se om sin pension. Om du inte kom upp i 37000kr/ år i inkomst så tjänade du mindre än 3000kr/ månad. Då kan man ju överväga om det är värt att driva eget eller om man borde jobba 5 dagar i veckan o halva lördagen kanske?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 21:41
          Länk hit: #145

Medlem

Skojar du !och det visste man allt om när man bara var 23 år confused.gif och det var ta mig sjutton ingen som upplyste en om heller kan jag tala om angry.gif Det är väl i så fall sjukassans uppgift att informera om det vad som gäller i ATP´frågan .Det var ju inte presic så att man fick veta det när man startade eget att man måste uppnå en viss summa för att få ATP .

Redigerat av Motti: 02-05-2013, 21:42

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-05-2013, 21:51
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

OT?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-05-2013, 21:53
          Länk hit: #147

Medlem

Det var väl precis likadant då som nu - du lyssnade inte! Du har väl vetat i hela ditt liv att du skulle bli gammal och inte tjäna pengar. Om du valde att leva loppan för pengarna vid 23 års ålder, så har du ju inga kvar! Har du någonsin läst "Lyckoslanten"? På baksisdan fanns en serie som hette "Spara och Slösa".

Ja, det är en jäkla regering vi har, som inte ser till att de som röstar på moderaterna drar vinstlott varje gång...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2013, 22:10
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 02-05-2013, 21:42) *

ATP ersattes 1999 av ett nytt system där pensionen beräknas på livsinkomsten och om du tjänat in pensionsrätter. Du är född 1953 och då räknas en ytterst liten del enligt det gamla systemet med ATP. Dom som är födda 1954 får bara pension räknat efter det nya systemet.

Har du haft låg eller ingen inkomst alls får du garantipension. Full garantipiension är 7 046:- för den som är gift. Sen tillkommer premiepensionen.
          Premiepensionen är inkomstgrundad och baseras på dina pensionsrätter i premiepensionssystemet. Premiepensionens storlek beror på hur mycket som betalats in och hur de fonder du valt har utvecklats. Den delen är nog i ditt fall liten eftersom du inte arbetat så mycket.

Var har du fått 4000 ifrån?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 22:18
          Länk hit: #149

Medlem

Men all sin da Aqva pensionen är grundad på hur många ATP poäng du skaffat under ditt arbetsliv !jag får det Oranga kuvertet precis som alla andra ! jag får 4000 i månaden den dagen jag går i pension !om jag väljer att ta ut min pension vid 61 år ,väntar jag tills jag blir 67 får jag ungefär 6000 i månaden vilket jag inte tänker sitta och vänta på då jag inte vet om jag lever när jag är så gammal.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2013, 22:21
          Länk hit: #150

Medlem

CITAT (Motti @ 02-05-2013, 22:41) *
          Skojar du !och det visste man allt om när man bara var 23 år confused.gif och det var ta mig sjutton ingen som upplyste en om heller kan jag tala om angry.gif Det är väl i så fall sjukassans uppgift att informera om det vad som gäller i ATP´frågan .Det var ju inte presic så att man fick veta det när man startade eget att man måste uppnå en viss summa för att få ATP .

Du måste väl ha vetat att man som egenföretagare måste betala in egenavgifter fast du bara var 23 år. Det som förvånar mig mest är att din man inte betalat in en pensionsförsäkring åt dig under alla år du varit hemmafru. Det hade kunnat trygga din framtida pension. Annars kan du ju resonera som min svärmor gjorde. Hon slet som ett djur med 8 barn och ett stort jordbruk i alla år och när hon blev pensionär blev hon jätteglad för då fick hon sitt livs första egna inkomst.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-05-2013, 22:23
          Länk hit: #151

Medlem

CITAT (Motti @ 02-05-2013, 22:41) *

Eget ansvar Motti!
          Det var ingen som upplyste mig när jag pluggade att regeringen skulle ta bort överhoppningsbar tid för att kvalificera sig till a-kassan. Så jag stod utan a-kassa när jag slutade plugga och inte hade någon inkomst alls när jag började söka jobb.
          Jag förstår inte hur en person som skryter om att hon har varit trogen moderat sedan 1972 kan vara förvånad över att en nyliberal politik straffar dom som inte har resurser att själv "se om sitt hus" och investera i privata försäkringar och pensionsparande när det är kärnan i deras politik???

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 22:26
          Länk hit: #152

Medlem

Ja man kan vrida och vända på allt om man vill !men när jag var 23 år och fick mitt första barn hade jag fokus på annat !som tex mitt barn .Jag tycker det är sjuk kassans skyldighet att upplysa om dyligt !

Citera
          Pirum
          Inlägg 02-05-2013, 22:29
          Länk hit: #153

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Bengalow @ 02-05-2013, 21:15) *
          Den som har varit förnuftig nog att sätta åt sidan, skall naturligtvis ha de pengarna tillbaka på sin ålderdom. (Nu pratar jag om medelinkomsttagare!)

Hm, ja, de som har satt åt sidan har just pengarna kvar, eller villan, eller vad man nu "sparat" i. Det är också så att de som har störst möjligheter att sätta åt sidan också sedan får mest i pension, och det är det jag är lite skeptisk till. Dessutom är en del (fackligt framförhandlade) försäkringar helt bäng, exempelvis kan det ibland vara så att om man avlider så får ens familj (make/maka) bara familjepension om man själv tjänat drygt 400000 om året. Det är inte så att den som tjänat 250000 får typ hälften i familjepension, den som tjänat så lite får inget alls till familjen om han/hon avlider. Rätta mig gärna om jag har fel, men det tror jag inte just i det här fallet.

--------------------
          zon2.5

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2013, 22:32
          Länk hit: #154

Medlem

CITAT (Motti @ 02-05-2013, 23:18) *
          Men all sin da Aqva pensionen är grundad på hur många ATP poäng du skaffat under ditt arbetsliv !jag får det Oranga kuvertet precis som alla andra ! jag får 4000 i månaden den dagen jag går i pension !om jag väljer att ta ut min pension vid 61 år ,väntar jag tills jag blir 67 får jag ungefär 6000 i månaden vilket jag inte tänker sitta och vänta på då jag inte vet om jag lever när jag är så gammal.

Glöm ATP-poängen. Du är för ung för att mer än en ytterst liten del ska räknas på det gamla sättet med ATP-poäng. Det oranga kuvertet säger inte allt och du är dum om du tar ut pensionen i förtid när du inte behöver. Tycker du det är bättre att få 4000 /mån resten av ditt liv istället för drygt 7000/mån om du väntar tills du är 65. Ja 65 är pensionsåldern inte 67.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 22:34
          Länk hit: #155

Medlem

Men förstå då att jag aldrig kommit över 37 tusen om året !det är ju därför jag får så jäkla dålig pension ! jag har varit hemma och tagit hand om mina barn .

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-05-2013, 22:38
          Länk hit: #156

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 02-05-2013, 23:34) *
          Men förstå då att jag aldrig kommit över 37 tusen om året !det är ju därför jag får så jäkla dålig pension ! jag har varit hemma och tagit hand om mina barn .

Då får du be barnen bistå med en slant var månad som kompensation

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 22:40
          Länk hit: #157

Medlem

Det där var lågt !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2013, 22:45
          Länk hit: #158

Medlem

Det kan inte ha varit många kunder per år du haft. Just för att du varit hemma och tagit hand om man och barn borde din man skaffat dig en pensionsförsäkring. Vadå dålig pension? Du har ju inte jobbat!

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-05-2013, 22:46
          Länk hit: #159

Medlem

Men Motti det är återigen ett val du valde att göra. Om du hade gjort samma val idag och din kommun har valt att införa det så kan du får vårdnadsbidrag om max 3000kr/ månad och barn. Det är heller inte pensionsgrundande så avstår du frivilligt från att lönearbeta och bidra till välfärden så får du också mindre tillbaka.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 22:55
          Länk hit: #160

Medlem

Så klart det var ett val jag gjorde !men jag var bara 23 år då vad visste man om livet då ? i dag är jag 60 år lite skillnad både i förstånd och vilka val man "borde"gjort .Men jag ångrar inte en dag över att jag valde att vara hemma hos mina barn all möda var det värt .Jag kan sitta här och skriva en hel bok om mitt liv och mina val och varför jag gjorde dom !troligen skulle ingen orka med att läsa dom långa inläggen här .En sak kan jag tala om att jag var inte född med guldsked i munnen jag har fått slita och träla och kämpa hela mitt liv inget har jag fått gratis .Men jag är tillfreds och har det bra och är lyckilg över hur allt i mitt liv blivit :=)Bara för man röstar Moderat eller röstar borgeligt innebär ju inte att man är född millionär och inte har behövt kämpa för att få det bra !

Citera

23 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 18:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon