Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

23 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med klass
          Ingela i Segersb...
          Inlägg 06-05-2013, 12:05
          Länk hit: #241

Medlem
          Antal inlägg: 2 685
          Medlem nr: 20 750

CITAT (*Stintan* @ 06-05-2013, 10:48) *
          Det verkar som om en del här inget hellre önskar än att andra ska vara avundsjuka på dom. Varför annars detta tjat om avundsjuka? Uppriktigt sagt begriper jag inte vad det är hos dessa människor som skulle vara så avundsvärt. Absolut ingenting! Jag ser det enbart som ett klasstänk och något man drar till med för att man tror sig vara förmer än andra och då måste andra såklart vara avundsjuka. slap.gif

Lägg ner avundsjukesnacket för det finns bara i era huvuden!

tummenupp.gif

Citera
          Bengalow
          Inlägg 06-05-2013, 12:44
          Länk hit: #242

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Det var nog fåtalet av överklassen som brydde sig om sina "tjänare" - det fanns gott om dom, och blev man missnöjd med den ene, så "putz wek"! Engelska TV-serier förtjänar en eloge, just för att dom tillhandahåller de situationer, som vi nuförtiden har glömt. "Upstairs, downstairs" (Herrskap och tjänstefolk) var kanske den bästa, att beskriva förhållandet i England under början på detta sekel, men eftersom det landet var ett "föredöme" även för svensk överklass, så är det väl beskrivet hur det kunde gå till. Den nya "kostymsåpan" - Downton Abbey har vad jag förstår, ett drag av detsamma. (Jag har bara sett bråkdelar av den!)

Behandlingen av människor, på det sättet som i serierna, var naturligtvis en grogrund för de sociala framsteg som gjordes i mellankrigstiden, vad beträffar avskaffande av klasser, men ännu finns det folk, som lever i den tron, att de är födda att regera med undersåtar, på vilket sätt det behagar dem. När bristen på intellekt visar sig, så är det eventuell rikedom, som har blivit den nya maktsymbolen.

Klasskillnader idag ses mest i vilken statuspryl man kan visa upp - den största Mecedesen t.ex. är väl nog pryl nr 1, tillsammans med andra exklusiva bilmärken. Man vill visa omgivningen, att "här är en som har råd". Lite extra för mycket mer pengar, skulle jag vilja säga, men att visa upp för andra att man "har klass" är väsentligt för en del med de ambitionerna. Det råder alltså en tävlan om vem som står högre i rang än andra. Är detta den nya överklassen? Nej, säger jag...det är desamma som tittade sig i spegeln och frågade "-Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem, som vackrast i världen är!"

Beträffande den avundsjuka, som tillskrevs mig av Elisabet...låt henne hållas! Hon har en inneboende bitterhet, som måste ut, och eftersom det inte rör mig i ryggen, så får hon hållas. När hon t.o.m. skriver att "hon aldrig någonsin varit elak mot någon!" - och menar det, så förstår man hur illa det är...

Och till Elisabeth: Jag har det så bra som jag kan, jag åker världen runt, hälsan är väl inte den bästa, men jag klarar mig nog ett par år till, jag äter gott och dricker vin varenda dag till maten, nästan inga räkningar, gräset gror fint i trädgården...ja, jag är inte ett dugg avundsjuk på någon - jag skulle inte vilja ha ett slott, och jag är nöjd med min Mazda 6 - det lilla jag kör. Dina slutsatser om mig är så fullständigt felaktiga som det går att göra. Vad jag däremot tar till orda emot, är orättvisa - hur vissa skaffar sig fördelar, och utnyttjar systemet till egen fördel. Då blir jag jätteförbannad, och påtalar det gärna!

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 06-05-2013, 14:01
          Länk hit: #243

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Bengalow @ 06-05-2013, 13:44) *
          Och till Elisabeth: Jag har det så bra som jag kan, jag åker världen runt, hälsan är väl inte den bästa, men jag klarar mig nog ett par år till, jag äter gott och dricker vin varenda dag till maten, nästan inga räkningar, gräset gror fint i trädgården...ja, jag är inte ett dugg avundsjuk på någon - jag skulle inte vilja ha ett slott, och jag är nöjd med min Mazda 6 - det lilla jag kör. Dina slutsatser om mig är så fullständigt felaktiga som det går att göra. Vad jag däremot tar till orda emot, är orättvisa - hur vissa skaffar sig fördelar, och utnyttjar systemet till egen fördel. Då blir jag jätteförbannad, och påtalar det gärna!

Bengalow jag unnar alla att ha det så bra som möjligt. Jag kan tyvärr pga hälsoskäl inte resa längre, inte ens till mina barn och barnbarn i Bayern. Så fortsätt att resa....

Men du samlar på minnen, andra på herrgårdar.

Jag är ju en som sparade i hela mitt liv och jobbade mycket, minst 14 Timmar(för det mesta mer) om dygnet i 20 år

Men jag slösade nu, vi hyrde en stuga igår.... ja<g kommer att se något annat än mina 4 Väggar här.

När ja sa till min äldsta dotter att jag tänker på att tänker på att leva upp arvet, då tyckte hon bara att det var bra.

Glömde att skicka mitt inlägg..

Elisabeth

Citera
          Bengalow
          Inlägg 06-05-2013, 14:15
          Länk hit: #244

Medlem

Jag har ju märkt, Elisabeth, att så fort jag skrivit ett inlägg, så har det kommit en sur kommentar från dig, eller Gita, om hur elak, eller missunnsam jag är. Jag har frågat mig varför? Bara för att jag inte delar din politiska uppfattning?

Jag är en "rättvisemänniska", och vet av erfarenhet, att människor med egen klassificering tar för sig. Det är t.o.m. så, att man gjorde ett experiment med godsaker, där det visade sig att folk med gott om pengar snattade av barnens godis på ett daghem i långt högre grad än vad "vanligt" folk gjorde. Symptomatiskt? När man har råd att avstå, så hugger man för sig istället...

Redigerat av Bengalow: 06-05-2013, 20:16

Citera
          tomas99
          Inlägg 06-05-2013, 14:23
          Länk hit: #245

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (Ugglemormor @ 04-05-2013, 13:00) *
          Ni som vet!

Ska man rådfråga Er innan man skriver något så att det blir rätt i era ögon?........ whistling.gif

då blir det ju väldigt OT. Har även anmält förföljelsen på mig!

Bra låt dom inte ha jakt på dej, stå på dej.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Gita
          Inlägg 06-05-2013, 14:54
          Länk hit: #246

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Cacki @ 06-05-2013, 07:53) *
          Apropå Carl- Jan, så må han vara hur framgångsrik han vill, men jag för står faktiskt vad Bengalow menar. Vi är dessutom långt ifrån ensamma om att ha väldigt svårt för C-J av precis samma anledning som Bengalow skriver, dvs "...för mig är han prototypen för detta för längesedan utdöda ideal." Det har absolut inget med avundsjuka att göra, som vissa alltid ska försöka göra gällande så fort nägon av "gräddan" kritiseras. Visserligen är det vi själva som äger problemet som känner så inför C-J, men för den skull är det väl knappast mer okej att "klassa ner" Bengalow för det eller?? Dessutom kommer det från en person som t.ex. själv en gång kallade Håkan Juholt för "pajas"!? Men visst, den som tar sej friheten att fälla nedlåtande omdömen om andra sänker väl sej själv till samma klasskategori också i så fall??

Fast Juholt är ju faktiskt en pajas! (som S nu helst av allt vill glömma)

Sen vet jag inte om Carl Jan anser sig tillhöra gräddan, men han är värd all beundran för vad han byggt upp i Grythyttan, matuniversitet m.m. Vet inte heller om han värnar om för längesedan utdöda ideal, han värnar om "bordets traditioner och god matkultur" något fint, värt att bevara enligt min mening.
          Precis som Aqva har jag haft förmånen att träffa C J några gånger och precis som Aqva fick jag ett väldigt gott intryck av honom.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 06-05-2013, 15:05
          Länk hit: #247

Medlem

CITAT (Bengalow @ 06-05-2013, 15:15) *
          Jag har ju märkt, Elisabeth, att så fort jag skrivit ett inlägg, så har det kommit en sur kommentar från dig, eller Gita, om hur elak, eller missunnsam jag är. Jag har frågat mig varför? Bara för att jag inte delar din politiska uppfattning? Jag är en "rättvisemänniska", och vet av erfarenhet, att människor med egen klassificering tar för sig. Det är t.o.m. så, att man gjorde ett experiment med godsaker, där det visade sig att folk med gott om pengar snattade av barnens godis på ett daghem i långt högre grad än vad "vanligt" folk gjorde. Symptomatiskt? När man har råd att avstå, så hugger man för sig istället...

Vill du veta varför det kommer sura och elaka kommentarer, jo det beror helt på ditt föraktfulla och nedlåtande sett att bemöta eller som nu betr Carl Jan att beskriva den du inte gillar eller förstår eller vet något om.
          Du beskriver dig själv som rättvisemänniska med samtidigt ger du ingen rätt till dem som inte är som du.
          Det du vet "med egen erfarenhet" är väl inte ett dugg mer värt än vad andra vet av egen erfarenhet , eller hur?
          Nåja . det var ett försök att svara på varför och om du använde en något mer respektfull ton mot dina meningsmotståndare och om personer du inte gillar så kanhända att du skulle bemötas med mera respekt.
          Gita

Citera
          Bengalow
          Inlägg 06-05-2013, 15:28
          Länk hit: #248

Medlem

"Matuniversitetet", som du kallar det för, är helt och håller en produkt av Örebro universitet, där Carl-Jan är/var anställd som konsult. Jag har ingen personlig erfarenhet av honom, men att se honom ideligen i helt irrelevanta program, såsom "På Spåret", där han närmast ger intryck av en "pajas" är drygt. Jag går hellre ifrån TV'n.

Beträffande "klass", som är det ämne för diskussionen, som du själv skapat: Var anser du själv att du står? Vad innebär klassamhället för dig? Är det något bra eller inte? Finns det kvar, eller är det förlegat?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-05-2013, 15:58
          Länk hit: #249

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Bengalow @ 06-05-2013, 16:28) *
          "Matuniversitetet", som du kallar det för, är helt och håller en produkt av Örebro universitet, där Carl-Jan är/var anställd som konsult. Jag har ingen personlig erfarenhet av honom, men att se honom ideligen i helt irrelevanta program, såsom "På Spåret", där han närmast ger intryck av en "pajas" är drygt. Jag går hellre ifrån TV'n.

Beträffande "klass", som är det ämne för diskussionen, som du själv skapat: Var anser du själv att du står? Vad innebär klassamhället för dig? Är det något bra eller inte? Finns det kvar, eller är det förlegat?

Nja det var faktiskt Carl-Jan som hade ansvaret att bygga upp Måltidens hus och Restauranghögskolan i Grythyttan där han ju drev gästgivaregården.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Bengalow
          Inlägg 06-05-2013, 17:34
          Länk hit: #250

Medlem

Jag har aldrig påstått annat, men en del vill framställa det, som om Carl-Jan drev det i egen regi, vilket är fel.

Citera
          Gita
          Inlägg 06-05-2013, 18:55
          Länk hit: #251

Medlem

CITAT (Bengalow @ 06-05-2013, 16:28) *

Om du läser mitt startinlägg så beskriver jag ganska noggrant min bakgrund, skulle tro att de flesta skulle placera in mig som typisk medelklass även om jag själv tycker att jag är klasslös.

Efter att följt tråden är jag lite förvånad att de flesta ser pengar som avgörande för var man hör hemma klassmässigt. Jag är inte säker på att det är så, en fläskig merca t.ex säger inget om klass bara att man har gott om pengar. Däremot tror jag att språket är en av de sista återstående klassmarkörerna, nu talar jag inte om dålig svenska(som främmande språk) eller brytning på främmande språk utan om hur väl man uttrycker sig i tal och skrift. Traditioner, val av namn till sina barn, t.ex Kevin, Ronny, Alvin kontra Gustav, Karl eller Erik, är andra klassmarkörer, sättet att klä sig och sättet att föra sig är andra. Att självklart veta hur man uppför/beter sig i alla tänkbara sammanhang indikerar också högre klass.
          Som svar på din fråga, ja klasskillnader finns även om de ser annorlunda ut över tid. Som svar på din fråga om jag tycker det är bra så är svaret att jag inte vet, det dock inget som stör mig i mitt dagliga liv.
          Sen är det nog så att skillnad mellan människor kommer alltid att finnas oberoende om vi väljer att kalla det klass eller nåot annat.
          Gita

Redigerat av Gita: 06-05-2013, 18:57

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 06-05-2013, 19:28
          Länk hit: #252

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Bengalow @ 06-05-2013, 15:15) *
          Jag har ju märkt, Elisabeth, att så fort jag skrivit ett inlägg, så har det kommit en sur kommentar från dig, eller Gita, om hur elak, eller missunnsam jag är. Jag har frågat mig varför? Bara för att jag inte delar din politiska uppfattning? Jag är en "rättvisemänniska", och vet av erfarenhet, att människor med egen klassificering tar för sig. Det är t.o.m. så, att man gjorde ett experiment med godsaker, där det visade sig att folk med gott om pengar snattade av barnens godis på ett daghem i långt högre grad än vad "vanligt" folk gjorde. Symptomatiskt? När man har råd att avstå, så hugger man för sig istället...

Nu måste jag försvara mig.

Bengalow du skriver att du är en rättvisemänniska men det märks ingenting av i dina inlägg.
          Jag tar för mig.... Du känner inte mig för då skulle du inte säga så. Ditt omdöme om mig är så sårande som det bara kan vara, värre kan det inte bli. Men det är din stil att skriva, bara klampar på....

Kommer då att tänka< på min bonusson som tycker t.o.m. ibland att jag tänker för mycket på det med rättvisa.

Cacki får bara du skriva om avundsjuka? Det är inte länge sedan du frågade mig om jag är det. Skall man ändra sin uppfattning/inställning allt efter?

Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 06-05-2013, 19:35

Citera
          Bengalow
          Inlägg 06-05-2013, 20:15
          Länk hit: #253

Medlem

Elisabeth, det blev fel i mitt inlägg där. Jag skulle ha börjat ett nytt stycke efter "...din politiska uppfattning". Nu blev det skrivet som en fortsättning. Då blev det fel. Det är inte dig jag försöker att beskriva. Det ber jag om ursäkt för. Jag har rättat det nu.

Citera
          Cacki
          Inlägg 06-05-2013, 20:20
          Länk hit: #254

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-05-2013, 20:28) *
          Nu måste jag försvara mig.

Bengalow du skriver att du är en rättvisemänniska men det märks ingenting av i dina inlägg.
          Jag tar för mig.... Du känner inte mig för då skulle du inte säga så. Ditt omdöme om mig är så sårande som det bara kan vara, värre kan det inte bli. Men det är din stil att skriva, bara klampar på....

Kommer då att tänka< på min bonusson som tycker t.o.m. ibland att jag tänker för mycket på det med rättvisa.

Cacki får bara du skriva om avundsjuka? Det är inte länge sedan du frågade mig om jag är det. Skall man ändra sin uppfattning/inställning allt efter?

Vad var det i mitt inlägg som du störde dej på nu då? Jag skrev ju bara att bara för att man inte gillar en persons utstrålning betyder inte det att man är avundsjuk.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          gunsta
          Inlägg 06-05-2013, 20:23
          Länk hit: #255

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Gita @ 06-05-2013, 19:55) *
          Om du läser mitt startinlägg så beskriver jag ganska noggrant min bakgrund, skulle tro att de flesta skulle placera in mig som typisk medelklass även om jag själv tycker att jag är klasslös.

Efter att följt tråden är jag lite förvånad att de flesta ser pengar som avgörande för var man hör hemma klassmässigt. Jag är inte säker på att det är så, en fläskig merca t.ex säger inget om klass bara att man har gott om pengar. Däremot tror jag att språket är en av de sista återstående klassmarkörerna, nu talar jag inte om dålig svenska(som främmande språk) eller brytning på främmande språk utan om hur väl man uttrycker sig i tal och skrift. Traditioner, val av namn till sina barn, t.ex Kevin, Ronny, Alvin kontra Gustav, Karl eller Erik, är andra klassmarkörer, sättet att klä sig och sättet att föra sig är andra. Att självklart veta hur man uppför/beter sig i alla tänkbara sammanhang indikerar också högre klass.
          Som svar på din fråga, ja klasskillnader finns även om de ser annorlunda ut över tid. Som svar på din fråga om jag tycker det är bra så är svaret att jag inte vet, det dock inget som stör mig i mitt dagliga liv.
          Sen är det nog så att skillnad mellan människor kommer alltid att finnas oberoende om vi väljer att kalla det klass eller nåot annat.
          Gita

Ett klokt och intressant inlägg tummenupp.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Bengalow
          Inlägg 06-05-2013, 21:04
          Länk hit: #256

Medlem

Det är väl inte förvånande, Gita, att man ser rikedom som en klassmarkering. Det är ju själva ursprunget till klassificeringen! Ju mer pengar man har/hade, ju högre upp på samhällsstegen kom man.

Språkbruket diskvalificerar alla, som inte har svenska som modersmål, och ger en fingervisning om annat ursprung, kultur och uppfattning än den gängse. Vi hade en gång ett gott exempel på en "inbrytare" med namn Reefat El-Sayed - "årets svensk" och andra hedersbetygelser. Det passade inte "etablissemanget", och man skickade fram en budbärare för att "avslöja" honom. Det var någon som tidigare skrev om Jante-lagen (som är en norsk uppfinning - inte svensk). Tänka sig, en egyptisk invandrare i dom fina salongerna!!!

Vi är nog jäkligt snabba att "döma" folk, och den bedömningen sitter i tills annat bevisats. Uttryck som "dålig stil", "bortskämd" och liknade, ligger oftast på den negativa sidan. Hur kan det komma sig, att vi inte lägger märke till de goda sidorna hos folk lika fort?

Citera
          Motti
          Inlägg 06-05-2013, 22:45
          Länk hit: #257

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

En fläskig Mercedes kan också vara ett tecken på att man lever över sina tillgångar eller på krediter .Finns inget som säger att man har gott om pengar för man åker i en dyr bil och alla som har det gott ställt åker inte lyxbilar heller ! Man kan inte döma hunden efter håren !allt är inte alltid var det ser ut att vara .
          Jag skulle nog påstå att dom som låsas ha mycket pengar gärna åker i så kallat dyra bilar bara för skenets skull de vill gärna uppfattas som rika och förmögna ! En del offrar mycket annat bara för att få ha en "fläskig bil , har en god vän han åker i en Audicabb för en halv mille han har ett vanligt jobb på ett möbelföretag ?så man kan inte bedöma folk efter vad de har för bil .

Citera
          Gita
          Inlägg 07-05-2013, 06:10
          Länk hit: #258

Medlem

CITAT (Motti @ 06-05-2013, 23:45) *
          En fläskig Mercedes kan också vara ett tecken på att man lever över sina tillgångar eller på krediter .Finns inget som säger att man har gott om pengar för man åker i en dyr bil och alla som har det gott ställt åker inte lyxbilar heller ! Man kan inte döma hunden efter håren !allt är inte alltid var det ser ut att vara .
          Jag skulle nog påstå att dom som låsas ha mycket pengar gärna åker i så kallat dyra bilar bara för skenets skull de vill gärna uppfattas som rika och förmögna ! En del offrar mycket annat bara för att få ha en "fläskig bil , har en god vän han åker i en Audicabb för en halv mille han har ett vanligt jobb på ett möbelföretag ?så man kan inte bedöma folk efter vad de har för bil .

Fast det var ju det jag försökte uttrycka, att det inte är hur mycket eller litet pengar man har som alltid avgör vilken klass man tillhör utan mera kanske bildning, språk , sätt att klä och föra sig m.m.Traditioner är också viktigt för klasstillhörighet, tror jag

S.k. "nyrikedom" (min pappa kallade dem helt brutalt för skrothandlarklassen) eller mer pengar än smak medför inte i sig en högre klass.

Sen tror jag också att det beror på vilket perspektiv man har. Om jag tar mig själv som exempel uppvuxen på en ganska stor släktgård i en liten by, så var det säkert många hemma i byn som såg mig och mina bröder som överklassungar. När man sen vidgade cirkeln och började plugga i närmsta stad så sågs man ju vanliga bondungar, inte så värst fint alltså
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-05-2013, 07:55
          Länk hit: #259

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 07-05-2013, 07:10) *
          Fast det var ju det jag försökte uttrycka, att det inte är hur mycket eller litet pengar man har som alltid avgör vilken klass man tillhör utan mera kanske bildning, språk , sätt att klä och föra sig m.m.Traditioner är också viktigt för klasstillhörighet, tror jag

S.k. "nyrikedom" (min pappa kallade dem helt brutalt för skrothandlarklassen) eller mer pengar än smak medför inte i sig en högre klass.

Sen tror jag också att det beror på vilket perspektiv man har. Om jag tar mig själv som exempel uppvuxen på en ganska stor släktgård i en liten by, så var det säkert många hemma i byn som såg mig och mina bröder som överklassungar. När man sen vidgade cirkeln och började plugga i närmsta stad så sågs man ju vanliga bondungar, inte så värst fint alltså
          Gita

Fast det tycker dom nog ofta själva.

I den stad jag pluggade så betraktades inte de som kom från stora godsen som vanliga bonnungar. Skillnaden var markant.

Redigerat av *Stintan*: 07-05-2013, 07:56

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-05-2013, 08:17
          Länk hit: #260

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det här med klass är inte enkelt. Som framkommit i diskussionen så finns här flera dimensioner.

Om jag grovt skulle beskriva läget i Sverige idag, så hade det blivit så här:

En liten överklass med adel, godssägare, företagsledare etc. ofta med starka inbördes nätverk och gärna barnen på Lundsberg.

En stor medelklass som är väletablerad i arbetslivet och som har det ganska bra materiellt och stora möjligheter att forma sitt eget liv. Inom denna medleklass skiljer sig livsstilen åt ganska mycket, allt från akademiska kulturelitister till traditionell arbetarlivsstil.

En ganska stor underklass (inget vackert begrepp) som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden och därmed saknar möjlighet att långsiktigt planera sina liv.

Redigerat av Aqvakul: 07-05-2013, 08:18

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

23 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 19:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon