| |
|
  |
Det här med klass |
|
|
|
|
08-05-2013, 05:55
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (mamamaggan @ 07-05-2013, 23:15)  Det verkar som om de inte får lära sig några regler som gör att de kan " vara " bland " vanligt " folk utan bara regler för att se ner på dem.
Sådan där förlegade instutioner borde vi inte ha längre.
De behövs inte heller längre för att ungarna ska kunna gå i skola även om resten av familjen bor utomlands. Det finns ju internationella skolor överallt så varför ska ungarna absolut gå på Lundsberg ?
För att lära sig hur man trycker ner andra och blir mobbare ? Hur man lurar staten på pengar , som just den skolan gör ?
Har grannar vid sommarstugan som bott i Kina i flera år och som kommer att vara kvar där några år till p g a pappans jobb. Deras barn följde med och gick på en internationell skola på plats.
Nu har äldsta sonen varit hemma i Sverige i ett par år och går på ett helt vanligt universitet.
Inte sjutton valde de Lundsberg som en hel del " finare " familjer gör och sedan skyller på att de måste gå där för att mor och far inte bor i Sverige. Lundsberg hör till traditionerna för " finare " familjer och de känner att det är en viktig tradition , att få umgås med rätt folk och lära sig se ner på andra . Ett par frågor, du nämner att någon går på ett helt vanligt universitet, finns det ovanliga universitet? Jag får känslan, kanske felaktigt,att du tycker dig vara en mycket bättre människa än dem som låter sina barn studera på t,ex, Lundsberg. Tycker du det? Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2013, 06:19
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Gita @ 08-05-2013, 06:46)  Är det så enkelt? Nja, tror inte riktigt det. Alla har lika värde, ja självklart har alla lika/samma människovärde men det är nog inte riktigt samma sak som klass. En annan fråga, kan det vara så att nya klasser håller på att växa fram? Politiker och kändisar bildar en egen klass högst på skalan och längst ner hamnar utomeuropeiska invandrare?Gita Återigen, det där handlar bara om översitteri och pengar. Utomeuropeiska invandrare är nog väl så insatta och förslavade under sitt eget kulturella regelverk som vi svenskar i vårt som kommit lite längre i bl.a jämlikhetsfrågor. Tycker du att den du avser som den nya" högre klassen" beter sej moraliskt och etiskt föredömligt? För det är väl så som forna tiders överklass också betedde sej.
Redigerat av Cacki: 08-05-2013, 06:23
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2013, 08:25
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 08-05-2013, 07:19)  Återigen, det där handlar bara om översitteri och pengar. Utomeuropeiska invandrare är nog väl så insatta och förslavade under sitt eget kulturella regelverk som vi svenskar i vårt som kommit lite längre i bl.a jämlikhetsfrågor. Tycker du att den du avser som den nya" högre klassen" beter sej moraliskt och etiskt föredömligt? För det är väl så som forna tiders överklass också betedde sej. Jag har inte tyckt vare sig det ena eller det andra. Inte heller har jag sagt något om vilka grupper/klasser som är mest moraliskt eller etiskt föredömliga (Om nu några är bättre än andra? Tycker du att det är så att vissa grupper/klasser generellt kan sägas vara bättre människor med högre moral än andra grupper/klasser? I så fall, vilka är då bäst resp. sämst, enligt dig? Om det skulle vara så att det bara handlar om översitteri och pengar så förändrar det ändå inte min frågeställning som var en fråga om det växer fram nya över- resp. underklassgrupper i samhället. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2013, 08:38
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Finns det verkligen vuxna människor idag som tänker "klasser" om folk?? Är folk verkligen imponerade av politiker eller kändisar bara för att dom får bra betalt? När man träffar nya människor inte börjar man väl fundera på hur mycket pengar dom har eller kollar adelskalendern för att se om den finns där för att placera in dom i något fack! Man (i alla fall jag) använder väl intuitionen och känner efter om man tycker det är en bra/trevlig/god människa. Pengar och status är definitivt ingenting jag tänker på i en sån situation.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2013, 09:02
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 08-05-2013, 09:25)  Jag har inte tyckt vare sig det ena eller det andra. Inte heller har jag sagt något om vilka grupper/klasser som är mest moraliskt eller etiskt föredömliga (Om nu några är bättre än andra?Tycker du att det är så att vissa grupper/klasser generellt kan sägas vara bättre människor med högre moral än andra grupper/klasser? I så fall, vilka är då bäst resp. sämst, enligt dig? Om det skulle vara så att det bara handlar om översitteri och pengar så förändrar det ändå inte min frågeställning som var en fråga om det växer fram nya över- resp. underklassgrupper i samhället. Gita Om moral och etik - nej det är just det. Ingen är bättre än den andre och har heller ingen anledning att klättra upp på några höga hästar av den anledningen. Återigen, människor värderas enbart efter sin plånbok.... På frågan du ställde så glömde jag skriva "Ja men..." och får väl be om ursäkt för det. Jag undrar ju självklart hur du själv ställer dej till din fråga.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2013, 09:37
|
Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 08-05-2013, 09:38)  Finns det verkligen vuxna människor idag som tänker "klasser" om folk?? Är folk verkligen imponerade av politiker eller kändisar bara för att dom får bra betalt? När man träffar nya människor inte börjar man väl fundera på hur mycket pengar dom har eller kollar adelskalendern för att se om den finns där för att placera in dom i något fack! Man (i alla fall jag) använder väl intuitionen och känner efter om man tycker det är en bra/trevlig/god människa. Pengar och status är definitivt ingenting jag tänker på i en sån situation. Så du menar alltså att det inte finns något sådant som olika klasser och klasskillnader? Eller menar du att det är något vi inte bör prata om eller debattera, kanske inte ens fundera över? Självklart för de flesta är det så klart att inte välja vänner efter adelskalender eller plånbok, men det är ju en helt annan fråga som inte har ett dugg att göra med klassamhällets vara eller icke vara. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2013, 10:06
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Det är lite viktigt att hålla i sär två saker här: Hur ser det ut? och Hur vill vi att det ska se ut?
Det finns rejäla klasskillnader I Sverige. Om man av olika skäl inte vill prata om det, är en annan sak....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2013, 10:29
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Anki på Öland @ 08-05-2013, 09:38)  Finns det verkligen vuxna människor idag som tänker "klasser" om folk?? Är folk verkligen imponerade av politiker eller kändisar bara för att dom får bra betalt? När man träffar nya människor inte börjar man väl fundera på hur mycket pengar dom har eller kollar adelskalendern för att se om den finns där för att placera in dom i något fack! Man (i alla fall jag) använder väl intuitionen och känner efter om man tycker det är en bra/trevlig/god människa. Pengar och status är definitivt ingenting jag tänker på i en sån situation.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2013, 10:50
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Gita @ 08-05-2013, 10:37)  Så du menar alltså att det inte finns något sådant som olika klasser och klasskillnader? Eller menar du att det är något vi inte bör prata om eller debattera, kanske inte ens fundera över?....... Finns det säkert men inget som jag själv tänker eller använder på människor. I mina ögon finns det människor med mer eller mindre pengar, mer eller mindre vett, mer eller mindre kunskap som dom använder mer eller mindre. Har väl aldrig sagt att man inte kan prata om, debattera eller fundera över klassskillnader!! Sa bara vad jag anser om det - ber så mycket om ursäkt....
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2013, 11:49
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Klassystemet är väl utdött vid det här laget, men socialgruppsystemet är i högsta grad levande. Där utgår man enbart efter plånbok och var/hur du bor.
Tror knappast någon ur socialgrupp ett, bor i rosengård t.ex.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2013, 07:37
|

Medlem

|
CITAT (Tapio @ 07-05-2013, 19:22)  Halaj!
Det var en rolig text. För jag antar att du skrev den för att vara rolig, och inte för att du på allvar hämtar din bild av verkligheten ur svartvita pilsnerfilmer från före kriget?
//T Förresten.... Jag har själv ett gammalt häfte någonstans i gömmorna som heter "Vett och Etikett" och som är skrivet på fullaste allvar. Fullständigt galen och har gett mej många goda skratt!! Det tragikomiska är bara att det är samma patetiska regelverk som de övervintrade, uppblåsta "överklass"-stropparna desperat klänger sej fast vid än idag....och som "övre medelklassen" fortfarande "leker med" på sina wannabekalas. "...självsäkert kunna föra sej i alla upptänkliga sammanhang..." ......FNISS!!!
Redigerat av Cacki: 09-05-2013, 08:02
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2013, 08:14
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 08:37)  Förresten.... Jag har själv ett gammalt häfte någonstans i gömmorna som heter "Vett och Etikett" och som är skrivet på fullaste allvar. Fullständigt galen och har gett mej många goda skratt!! Det tragiska är bara att det är samma patetiska regelverk som de övervintrade, uppblåsta "överklass"-stropparna desperat klänger sej fast vid än idag....och som "övre medelklassen" fortfarande "leker med" på sina wannabekalas. "...självsäkert kunna föra sej i alla upptänkliga sammanhang..." ......FNISS!!!  Det vore kanske en bra idé för dig att läsa och ta till dig en del ur ditt vett- och etikettshäfte. För vet du, det är aldrig fel att kunna reglerna eller att uppträda korrekt i de sammanhang man rör sig i. Dessutom är de i dina ögon sååååå löjliga etiketts- och umgängesregler betydligt viktigare i omvärlden än i Sverige. Mer än en god affär eller internationell överenskommelse har spruckit på grund av klumpigt uppförande (dvs, att man inte kan eller vill följa gängse uppförandekoder.) Visst jobbar väl du inom vården? Skulle tro att där såväl som på andra typer av arbetsplatser finns både skrivna och oskrivna regler för umgänge med patienter och arbetskamrater m.fl. Tycker du att det är lika löjligt som du uppenbarligen tycker att vett- och etikettsregler är i andra (för dig kanske främmande) sammanhang? Gissar att det mesta av ditt inlägg ovan var menat som roligt och kvickt, men, men ........! Gita
Redigerat av Gita: 09-05-2013, 08:24
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2013, 08:46
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 09:14)  Det vore kanske en bra idé för dig att läsa och ta till dig en del ur ditt vett- och etikettshäfte. För vet du, det är aldrig fel att kunna reglerna eller att uppträda korrekt i de sammanhang man rör sig i. Dessutom är de i dina ögon sååååå löjliga etiketts- och umgängesregler betydligt viktigare i omvärlden än i Sverige. Mer än en god affär eller internationell överenskommelse har spruckit på grund av klumpigt uppförande (dvs, att man inte kan eller vill följa gängse uppförandekoder.)
Gissar att ditt inlägg ovan var menat som roligt och kvickt, men, men ........! Gita Synd bara att regelverket ser olika ut beroende på i vilket land i världen du besöker.... Vad vet du om hur mycket av dravlet i det där häftet som jag har tagit till mej förresten?? Jag kanske är en hejare på, att likt en kameleont, "med en naturlig självsäkerhet kunna föra mej i olika sammanhang". För att kunna "tala med bönder på bönders vis" tillhör min vardag också, där jag inom sjukvården möter människor från div. olika länder i världen....fast iofs gör jag inga affärsuppgörelser med dem förstås.  .... Fast va´ dum jag är!!  Det var ju PENGAR som var det viktiga ja!!...tänkte inte på det Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!!
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2013, 08:58
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 09:46)  Synd bara att regelverket ser olika ut beroende på i vilket land i världen du besöker....  Fast jag tror att de flesta länders umgängesregler bygger på respekt för andras sätt att vara och då blir det jäkligt fel om man liksom du i ditt tidigare inlägg tycker att andras regler bara är såååå löjliga. Sen lär man sig väl/ läser på om de specifika skillnaderna innan man besöker ett land, eller hur? Gita
Redigerat av Gita: 09-05-2013, 08:59
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2013, 09:11
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 09:58)  Fast jag tror att de flesta länders umgängesregler bygger på respekt för andras sätt att vara och då blir det jäkligt fel om man liksom du i ditt tidigare inlägg tycker att andras regler bara är såååå löjliga. Sen lär man sig väl/ läser på om de specifika skillnaderna innan man besöker ett land, eller hur? Gita Alldeles rätt Gita, kameleont var det!! ...och tycker man att reglerna är såå löjliga bör man ju självklart helst i att tala tyst om det....ELLER HUR??
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2013, 09:13
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 09:46)  Synd bara att regelverket ser olika ut beroende på i vilket land i världen du besöker.... Vad vet du om hur mycket av dravlet i det där häftet som jag har tagit till mej förresten?? Jag kanske är en hejare på, att likt en kameleont, "med en naturlig självsäkerhet kunna föra mej i olika sammanhang". För att kunna "tala med bönder på bönders vis" tillhör min vardag också, där jag inom sjukvården möter människor från div. olika länder i världen....fast iofs gör jag inga affärsuppgörelser med dem förstås.  .... Fast va´ dum jag är!!  Det var ju PENGAR som var det viktiga ja!!...tänkte inte på det Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!!  Visst du är säkert en hejare på det mesta, fast ditt sätt att i stort sett alltid försöka förlöjliga och nedvärdera det som inte stämmer med dina åsikter är lite patetiskt, eller hur. Sen måste jag bara fråga om du verkligen anser dig vara en bättre människa/ förmer än dem du benämner"övremedelklass-wannabes, uppblåsta överklasstroppar m.m. m.m.??? Om du nu menar allvar med dina inlägg (lite svårt att avgöra) vad är det då som gör att du i dina egna ögon är så mycket bättre än t.ex. ovan nämnda. Gitaa
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2013, 09:39
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 10:13)  Visst du är säkert en hejare på det mesta, fast ditt sätt att i stort sett alltid försöka förlöjliga och nedvärdera det som inte stämmer med dina åsikter är lite patetiskt, eller hur.
Sen måste jag bara fråga om du verkligen anser dig vara en bättre människa/ förmer än dem du benämner"övremedelklass-wannabes, uppblåsta överklasstroppar m.m. m.m.??? Om du nu menar allvar med dina inlägg (lite svårt att avgöra) vad är det då som gör att du i dina egna ögon är så mycket bättre än t.ex. ovan nämnda.
Gitaa Du pratar ju alltid om att alla måste ha rätt att få framföra sina åsikter och tycker jag att något är löjligt så måste jag väl få säga det, ELLER HUR??? Fast det kanske bara gäller dem som tycker som du??Nu har du allt läst på lite dåligt Gita. Jag har ju sagt att jag inte tycker att någon varken är förmer eller bättre än någon annan. Vi är likadana kolsupare allihop! Så nej, jag ser mej inte som bättre än övre medelklass-wannabes och överklassstroppar, möjligen har jag bara lite mer jordförankring under fötterna.
Redigerat av Cacki: 09-05-2013, 09:40
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2013, 09:45
|

Medlem

|
Du förresten...det är nog bäst att vi slutar med våra tramsinlägg nu så att vi inte blir modererade.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2013, 10:11
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 10:39)  Du pratar ju alltid om att alla måste ha rätt att få framföra sina åsikter och tycker jag att något är löjligt så måste jag väl få säga det, ELLER HUR??? Fast det kanske bara gäller dem som tycker som du??
Nu har du allt läst på lite dåligt Gita. Jag har ju sagt att jag inte tycker att någon varken är förmer eller bättre än någon annan. Vi är likadana kolsupare allihop! Så nej, jag ser mej inte som bättre än övre medelklass-wannabes och överklassstroppar, möjligen har jag bara lite mer jordförankring under fötterna. Så klart att alla måste ha rätt att framföra sina åsikter och man kan så klart tycka att något är löjligt, men det är något helt annat än förlöjliga andra människor som jag tycker att du ofta gör. Hur skulle det se ut om någon beskrev en ensamstående fyrbarnsmamma som lever på försörjningsstöd på samma raljerande, nedvärderande sätt som du beskriver dem du kallar "övre medelklass-wannabes och överklassstroppar". Skönt att höra att du anser dig bara lite bättre än de där "övre medelklass-wannabes och överklassstropparna". Att du bara har lite mer jordförankring under fötterna.Hur som helst , vi har hamnat en bit från min trådstart, dvs hur ni ser på klassamhället, men du och jag kan väl vara överens om att vi inte är överens om nyttan av vett-, etikett- och umgängesregler. Sen tror jag också att vi har lite olika syn på vad som är löjligt! Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2013, 10:56
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 11:11)  Så klart att alla måste ha rätt att framföra sina åsikter och man kan så klart tycka att något är löjligt, men det är något helt annat än förlöjliga andra människor som jag tycker att du ofta gör. Hur skulle det se ut om någon beskrev en ensamstående fyrbarnsmamma som lever på försörjningsstöd på samma raljerande, nedvärderande sätt som du beskriver dem du kallar "övre medelklass-wannabes och överklassstroppar".
Skönt att höra att du anser dig bara lite bättre än de där "övre medelklass-wannabes och överklassstropparna". Att du bara har lite mer jordförankring under fötterna. Hur som helst , vi har hamnat en bit från min trådstart, dvs hur ni ser på klassamhället, men du och jag kan väl vara överens om att vi inte är överens om nyttan av vett-, etikett- och umgängesregler. Sen tror jag också att vi har lite olika syn på vad som är löjligt! Gita Fast i det här fallet är det nog inte OT som är det allvarligaste regelbrottet. Det som spårat ur och egentligen befogar modereringen är att vi inte lyckas skilja på sak och person. Den här gången är det faktiskt du som står för påhoppet och ifågasätter mej som person genom att insinuera att jag skulle se på mej själv på ett visst sätt, märker du inte det själv?
Redigerat av Cacki: 09-05-2013, 13:23
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|