Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

23 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med klass
          Cacki
          Inlägg 09-05-2013, 21:06
          Länk hit: #341

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (pejori @ 09-05-2013, 22:00) *
          Det är nog inte att man behöver lämna en förklaring.
          Snarare en allmän undran,varför man skulle tacka nej till en Nobelfest.

Ja, fast tråden handlar ju samtidigt om klasskillnader och vikten av "att kunna föra sej i alla upptänkliga sammanhang" och då blir ju det hela lite konstigt....

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Tapio
          Inlägg 09-05-2013, 21:11
          Länk hit: #342

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 08:37) *
          Förresten....
          Jag har själv ett gammalt häfte någonstans i gömmorna som heter "Vett och Etikett" och som är skrivet på fullaste allvar. Fullständigt galen och har gett mej många goda skratt!! a0a.gif
          Det tragikomiska är bara att det är samma patetiska regelverk som de övervintrade, uppblåsta "överklass"-stropparna desperat klänger sej fast vid än idag....och som "övre medelklassen" fortfarande "leker med" på sina wannabekalas.
          "...självsäkert kunna föra sej i alla upptänkliga sammanhang..." ......FNISS!!! giggle.gif slap.gif

Halaj!

Fast... det är ju inte så att det cirkuleras pamfletter med uppföringsregler bland det fina folket, så att de skall veta att föra sig, tvärtom.

Såhär: historiskt har klasserna varit väldigt cementerade. Men så: industrialismen på 1850-talet. Helt plötsligt började uppkomlingar som gjort sig en hacka ta plats i de fina salongerna, tidigare förbehållna högdjuren. Gamla pengar blandades upp med nya pengar.
          Uppkomlingarna märkte snabbt att de gjorde bort sig eftersom de inte kunde koderna. Jobbigt värre. Samtidigt såg en och annan ”klassförrädare” med gamla pengar (fast slut på dem) en chans att tjäna en peng, genom att skriva en manual, för att hjälpa uppkomlingarna.
          Och sådär är det än idag. Magdalena Ribbing är väl ett exempel på de gamla klassförrädarna.

Själv tycker jag att det är ganska dödfött. Visst, du kan alltid klä dig fint. Och lära dig att föra dig rätt. Men jargongen. Den kan du aldrig läsa dig till. Den kommer nästintill med modersmjölken och är svår att ändra.
          Det finns en jargong i Danderyd och på Lidingö, och i Örgryte och Särö. Trots olika kuster pratar de ”samma språk”
          Likadant som de från Rinkeby och Tensta, och Bergsjön och Länsmansgården.

//T

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-05-2013, 21:24
          Länk hit: #343

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Kobingo är nog roligare smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Cacki
          Inlägg 09-05-2013, 21:26
          Länk hit: #344

Medlem

CITAT (Tapio @ 09-05-2013, 22:11) *
          Halaj!

Fast... det är ju inte så att det cirkuleras pamfletter med uppföringsregler bland det fina folket, så att de skall veta att föra sig, tvärtom.

Såhär: historiskt har klasserna varit väldigt cementerade. Men så: industrialismen på 1850-talet. Helt plötsligt började uppkomlingar som gjort sig en hacka ta plats i de fina salongerna, tidigare förbehållna högdjuren. Gamla pengar blandades upp med nya pengar.
          Uppkomlingarna märkte snabbt att de gjorde bort sig eftersom de inte kunde koderna. Jobbigt värre. Samtidigt såg en och annan ”klassförrädare” med gamla pengar (fast slut på dem) en chans att tjäna en peng, genom att skriva en manual, för att hjälpa uppkomlingarna.
          Och sådär är det än idag. Magdalena Ribbing är väl ett exempel på de gamla klassförrädarna.

Själv tycker jag att det är ganska dödfött. Visst, du kan alltid klä dig fint. Och lära dig att föra dig rätt. Men jargongen. Den kan du aldrig läsa dig till. Den kommer nästintill med modersmjölken och är svår att ändra.
          Det finns en jargong i Danderyd och på Lidingö, och i Örgryte och Särö. Trots olika kuster pratar de ”samma språk”
          Likadant som de från Rinkeby och Tensta, och Bergsjön och Länsmansgården.
          //T

Jo men frågan är väl vilken jargong som skall ses som bättre än den andra. Sedan är det ju även så att man kan vinna respekt i andras ögon på många olika sätt. I vissa kretsar vinner en biltjuv som snabbt som ögat bemästrar att bryta sej in och tjuvkoppla den mer respekt än någon som ägnar sej åt ljusskygg och smutsig skatteplanering...och vice versa. Kan man utse någon som bättre än den andre då? För mej är det i alla fall samma skit fast från olika rumpor...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Tapio
          Inlägg 09-05-2013, 21:50
          Länk hit: #345

Medlem

CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 22:26) *
          Jo men frågan är väl vilken jargong som skall ses som bättre än den andra.

Halaj!

Vilken konstig fråga. Ingen jargong är bättre än den andra. Jargonger används för att känna igen en likasinnad, eller skilja sig från den.

//T

Tillägg: alla klasser har sina ritualer, och seder. Men ändå har det aldrig kommit en vett och etikettbok för den som gör en klassresa neråt!

Redigerat av Tapio: 09-05-2013, 21:56

Citera
          Cacki
          Inlägg 09-05-2013, 22:22
          Länk hit: #346

Medlem

CITAT (Tapio @ 09-05-2013, 22:50) *
          Halaj!

Vilken konstig fråga. Ingen jargong är bättre än den andra. Jargonger används för att känna igen en likasinnad, eller skilja sig från den.
          //T

Tillägg: alla klasser har sina ritualer, och seder. Men ändå har det aldrig kommit en vett och etikettbok för den som gör en klassresa neråt!

Visst känns hela frågeställningen helknasig, det kan jag bara hålla med dej om. Ändå finns det de som anser sej själva vara "av högre klass" och mer bildade (med hänvisning till sin regelbok)och därmed också bättre än andra??
          Jag hävdar fortfarande att man inte kan sätta prislappen på en människas värde beroende på vilken "regelbok"/jargong man valt att anamma.
          Det enda som går att skilja folk åt är tillgången på pengar, allt annat är bara subjektiva åsikter. Fast för mej personligen känns den ekonomiska biten helt klart oviktigare än personens beteende när jag "värderar" en annan människa.

(Ang. klassresan neråt så kanske det är så att i dessa lägre "klasser" räknar med sunt bondförnuft och människors inneboende magkänsla för vad som är rätt och fel. Man tycker kanske att en handbok vore överflödig helt enkelt?)

Redigerat av Cacki: 09-05-2013, 22:35

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gita
          Inlägg 10-05-2013, 18:08
          Länk hit: #347

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

d
          CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 23:22) *
          Det enda som går att skilja folk åt är tillgången på pengar, allt annat är bara subjektiva åsikter. Fast för mej personligen känns den ekonomiska biten helt klart oviktigare än personens beteende när jag "värderar" en annan människa.

Jag är inte alls säker på att det är så som du hävdar, men låt oss utgå ifrån att det faktiskt är så, att tillgången på pengar är enda skillnaden mellan människor. Då kommer nästa fråga; vad är det som gör att vissa människor har en massa pengar och andra inte? Svaret arv räknas inte, eftersom någon någon gång måste ha skapat familjeförmögenheten.
          Gia

Citera
          Gita
          Inlägg 10-05-2013, 18:43
          Länk hit: #348

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (pejori @ 09-05-2013, 22:00) *
          Det är nog inte att man behöver lämna en förklaring.
          Snarare en allmän undran,varför man skulle tacka nej till en Nobelfest.

Precis, jag är bara väldigt nyfiken på skälet till att tacka nej med tanke på att jag själv skulle tacka ja med stor förtjusning. Som sagt , jag kräver ingen förklaring tycker bara att det är spännande att man ser så olika på sker och ting.
          Gita

Citera
          Tapio
          Inlägg 10-05-2013, 18:58
          Länk hit: #349

Medlem

CITAT (Gita @ 10-05-2013, 19:08) *
          d
          Jag är inte alls säker på att det är så som du hävdar, men låt oss utgå ifrån att det faktiskt är så, att tillgången på pengar är enda skillnaden mellan människor. Då kommer nästa fråga; vad är det som gör att vissa människor har en massa pengar och andra inte? Svaret arv räknas inte, eftersom någon någon gång måste ha skapat familjeförmögenheten.
          Gia

Halaj!

Svaret är: en näsa för goda affärer. Den näsan finns i alla samhällsklasser, och har således inte mycket med den här tråden att göra.
          Och förresten, Gita, du vet väl att fint folk aldrig pratar om pengar? Det är inte fint.
          Jag håller med dem. Pengar är ett tråkigt samtalsämne.
          Rikedom är en annan aspekt på saken. Det finns de som känner sig rika av att ha en välfylld jordkällare när vintern kommer.

//T

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-05-2013, 19:43
          Länk hit: #350

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Tror inte det riktigt stämmer heller , finns många med sköld i Riddarhuset som numer har en ganska måttlig inkomst, eller tom en låg pga underhållet av det ärvda godset ..

Tror inte vi satt så långt bort från Kunga /pristagarbordet var en trist tillställning hur som.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          pejori
          Inlägg 10-05-2013, 19:57
          Länk hit: #351

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Gita @ 10-05-2013, 19:43) *
          Precis, jag är bara väldigt nyfiken på skälet till att tacka nej med tanke på att jag själv skulle tacka ja med stor förtjusning. Som sagt , jag kräver ingen förklaring tycker bara att det är spännande att man ser så olika på sker och ting.
          Gita

Så tolkade jag din fråga också. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Pirum
          Inlägg 10-05-2013, 20:06
          Länk hit: #352

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Man kan ju inflika att "högre klass" inte på något sätt behöver betyda "bättre människa" (och det är det inte heller många som hävdat) men så var det ju verkligen förr, det fanns "fïnt" folk och slödder och pack (enligt den diskurs som rådde då). I dagens läge är nog de flesta överens om att det finns rötägg i alla samhällsklasser, att kriminaliteten skulle vara lägre bland rika än fattiga är ju motbevisat rätt ofta - däremot är det såklart så att vissa personer har sådana problem att de hamnar i ekonomiskt och socialt trångmål, men då är det ju inte "klassen" som sett till det, utan snarare är ens situation ett resultat av de problem man har/haft. Det finns exv fler våldsbrottslingar bland arbetslösa än bland företagsledare, å andra sidan finns det fler grova ekonomiska brottslingar bland företagare än bland arbetslösa. Tillfället, och situationen, gör ibland tjuven.

Att svänga sig med ord som "diskurs" indikerar att man är så obildad att man inte förmår skriva enkelt vad man menar och något man bör vara lite skamsen över

Redigerat av Pirum: 10-05-2013, 20:07

--------------------
          zon2.5

Citera
          Cacki
          Inlägg 10-05-2013, 20:57
          Länk hit: #353

Medlem

CITAT (Gita @ 10-05-2013, 19:08) *
          d
          Gia

Är det något speciellt som du själv tänker på som du vill att vi ska säga?? whist.gif

För det första, det är väl självklart att man måste räkna med människor som fått sina pengar genom arv och lotterivinster också. Men du kanske menar att du ser dem som icke-människor? Det gör inte jag.
          För att inte tala om alla rikemansungar som förutom det stundande föräldraarvet, även får med sej en ordentlig grundplåt redan från starten? Ska vi räkna bort dem också kanske?
          Men räknar vi bara dem som faktiskt fått bygga upp sin förmögenhet från noll alldeles på egen hand, så ligger det säkert lite i det Taipo säger om näsa för affärer. Jag tror dock inte att det är hela sanningen, för utan girighet som drivkraft och ett samvete som inte vaknar i första taget, så tror jag att många hade fastnat eller ramlat bort under vägen. En gnutta dumhet skadar nog inte heller om man vill bli rik. I alla fall om man lyssnar på hur många företagare gnäller om hur fruktansvärt jobbigt och slitsamt det är att tjäna pengar och hur mycket man får försaka av just det som vi andra tycker gör livet värt att leva....

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Motti
          Inlägg 10-05-2013, 20:58
          Länk hit: #354

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Men de företagare som är ekonomiska brottslingar är faktiskt bara ett fåtal och de är i grunden kriminella från början !de flesta företagare driver sina företag ansvarsfullt och de driver sina företag för att de har en vision för framtiden .

Citera
          Tapio
          Inlägg 10-05-2013, 21:28
          Länk hit: #355

Medlem

CITAT (Cacki @ 10-05-2013, 21:57) *
          Är det något speciellt som du själv tänker på som du vill att vi ska säga?? whist.gif

För det första, det är...

Halaj!

Ååhh, vilket klasshat det riktigt ångar om dina inlägg! Härligt! biggrin.gif
          Jag blir som tillbakaflyttad till Palmetiden, när jag jobbade på bandet på Torslandaverken! biggrin.gif

//T

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-05-2013, 21:32
          Länk hit: #356

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 10-05-2013, 19:43) *
          Gita

Det är väl inte märkvärdigare än att en del gillar att gå på Operan och andra inte. En del gillar stora tillställningar andra inte. En del gillar konst andra inte. Mera märkligt är det att du verkar ha svårt att förstå att inte alla är roade av samma saker som du.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Cacki
          Inlägg 10-05-2013, 21:44
          Länk hit: #357

Medlem

CITAT (Tapio @ 10-05-2013, 22:28) *
          Halaj!

Ååhh, vilket klasshat det riktigt ångar om dina inlägg! Härligt! biggrin.gif
          Jag blir som tillbakaflyttad till Palmetiden, när jag jobbade på bandet på Torslandaverken! biggrin.gif

//T

Ja, jag tycker faktiskt riktigt, riktigt illa om att värdera människor efter något jäkla klassystem där den s.k. "överklassen" ser sej som så mycket bättre an andra.
          Så ja, jag får en sådan oemotståndlig lust att ge igen med samma mynt för den föraktfulla attityd som många av dem uppvisar mot människor som inte är lika pengastinna som de själva....
          (Givetvis är inte alla människor med pengar likadana, men de som är det behöver plockas ner på jorden och inse att utan sitt bling-bling ovh klirr-klirr så är de precis lika nakna och fula som dem de ser ner på.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Motti
          Inlägg 10-05-2013, 23:37
          Länk hit: #358

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja ha !överklassen hur många procent av Sveriges befolkning tillhör överklassen ? kanske 5 procent .Och vem har bestämt att vi ska dela in oss i klasser ?är det inte lite förlegat i dessa moderna tider !har aldrig fatta det här med klassindelning riktigt ! De flesta medel Svensson i dag lever som överklassen gjorde på 60 talet ! Kan vi inte bara lägga ner det där med klass snacket sad.gif

Citera
          Tapio
          Inlägg 11-05-2013, 00:06
          Länk hit: #359

Medlem

CITAT (Cacki @ 10-05-2013, 22:44) *
          Ja, jag tycker faktiskt riktigt, riktigt illa om att värdera människor efter något jäkla klassystem där den s.k. "överklassen" ser sej som så mycket bättre an andra.
          Så ja, jag får en sådan oemotståndlig lust att ge igen med samma mynt för den föraktfulla attityd som många av dem uppvisar mot människor som inte är lika pengastinna som de själva....
          (Givetvis är inte alla människor med pengar likadana, men de som är det behöver plockas ner på jorden och inse att utan sitt bling-bling ovh klirr-klirr så är de precis lika nakna och fula som dem de ser ner på.

Halaj!

Ok. Skall säga vad jag tycker. Jag tror att det är lite du själv som är problemägare, som det heter. Det är mycket mindre ”överheten” som ser ner på dig, och mycket mer du själv som har själv valt att bli sedd ner på.

Man blir aldrig riktigt ett offer förrän man tar på sig offerkoftan.

//T

Citera
          Cacki
          Inlägg 11-05-2013, 07:04
          Länk hit: #360

Medlem

CITAT (Tapio @ 11-05-2013, 01:06) *
          Halaj!

Ok. Skall säga vad jag tycker. Jag tror att det är lite du själv som är problemägare, som det heter. Det är mycket mindre ”överheten” som ser ner på dig, och mycket mer du själv som har själv valt att bli sedd ner på.

Man blir aldrig riktigt ett offer förrän man tar på sig offerkoftan.

//T

Vem har sagt hur mycket pengar jag har (=klasstillhörighet)?? Vem har sagt att jag själv känner mej som ett offer?? Det är fenomenet med klassindelning som sådant jag tycker så illa om.
          Men visst, är det så förbaskat noga så kan du nog kalla mej medelsvensson rent standardmässigt även om min inkomst sjönk ganska drastiskt i samband med att jag drabbades av sjukdom.
          Du må utse mej som "problemägare" om du vill (bara du inte börjar hojta om avundsjuka, du också), men ser du själv inget problem i att samhällsklyftorna har börjat öka igen istället för tvärtom? Att vi börjar gå mot ett osundare samhälle?? Tycker du att man bara ska sitta på sin feta rumpa och utan protest bara låta det ske?

Tillägg: Man får väl hoppas att vi alla inte blir tagna på sängen en dag och plötsligt upptäcker att vi har blivit "problemägare" allihop, bara för att vi tagit sovmorgon och inte vaknat till när väckarklockan ringde...

CITAT (Motti @ 11-05-2013, 00:37) *
          Ja ha !överklassen hur många procent av Sveriges befolkning tillhör överklassen ? kanske 5 procent .Och vem har bestämt att vi ska dela in oss i klasser ?är det inte lite förlegat i dessa moderna tider !har aldrig fatta det här med klassindelning riktigt ! De flesta medel Svensson i dag lever som överklassen gjorde på 60 talet ! Kan vi inte bara lägga ner det där med klass snacket sad.gif

Jo absolut, men det finns de som fortfarande hävdar att folk med mycket pengar skulle vara någon slags högre stående varelser... duh.gif

Redigerat av Cacki: 11-05-2013, 07:56

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera

23 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 22:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon