Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

23 sidor V  « < 20 21 22 23 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med klass
          Motti
          Inlägg 17-05-2013, 22:14
          Länk hit: #421

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Men allvarligt hur många procent av Sveriges skolbarn går i privat skola ? är det högst 10 % .Våra barn gick i folkskola i Tenhult en mycket bra skola i det stora hela .Att koncentrara sig på rikemansbarn är lite torftigt då de är i minoritet ,de flesta svenska barn går i vanliga skolor .Det som gäller är väl mängden av barn som går i skolan vem som är rik eller ej har väl mindre betydelse i samanhanget !

Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-05-2013, 22:19
          Länk hit: #422

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Hoho, Gita! Var ifrån har du fått, att 90% av befolkningen har fått det bättre? Kom nu fram med dina underlag, annars kommer jag att betrakta dig som en överdrivare - icke relevant i sakfrågor. Bara för att föra fram frågor för egen sak - typisk lobbyist/egoist/högerpartist...

Motti! Var har du fått dina 10% ifrån? Är det gissning igen?

Citera
          Motti
          Inlägg 17-05-2013, 22:27
          Länk hit: #423

Medlem

Det är en uppskattning Bengalow !och man behöver inte ha specielt högt IQ för att förstå hur många svenska barn som går i Privetskola i Sverige .
          Att 90 % av sveriges befolkning skulle ha fått det bättre håller jag inte med dig om Gita ,borgelig som jag är och har varit i över 40 år så gillar jag inte den Borgeliga regeringens utförsäkringar på dom som har det svårt ,det ska inte vara en poleciy att göra det värre för dom som redan har det tufft .Vi som har det bra får bara lov att dela med oss !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-05-2013, 22:27
          Länk hit: #424

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Piccante @ 17-05-2013, 22:59) *
          Ja man kan numera välja att göra sitt samhälle mer segregerat. Friskolorna ploppar inte upp här o där utan har en tendens att aggregeras runt "bättre" områden medans många i lägre socialgrupp inte ens vet att man kan välja skola... Tyvärr har "valfriheten" haft motsatt effekt.

Om man inte har fått med sig att man kan välja skola är det något som är fel. Antingen har föräldrarna fullt upp med tungt missbruk eller så har de frivilligt valt bort alla typer av svensk media.

Citera
          Motti
          Inlägg 17-05-2013, 22:34
          Länk hit: #425

Medlem

Jag anser inte att Privatskolor skulle vara något hot ! tvärtom .Det är en pytteliten klick av sveriges ungdomar som går i privatskola .Förstår inte att vissa här hakar upp sig på det ,anser inte dom "brattsen "är något hot .

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-05-2013, 23:04
          Länk hit: #426

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 17-05-2013, 23:34) *
          Jag anser inte att Privatskolor skulle vara något hot ! tvärtom .Det är en pytteliten klick av sveriges ungdomar som går i privatskola .Förstår inte att vissa här hakar upp sig på det ,anser inte dom "brattsen "är något hot .

Det pyttelilla motsvarar väl 50% av alla gymnasieplatser i Göteborg och runt 40% av skolorna i Linköping är visst ej i offentlig regi längre.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Pirum
          Inlägg 17-05-2013, 23:08
          Länk hit: #427

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Gita @ 17-05-2013, 21:04) *
          Fast det är väl inte särskilt konstigt eller fult att man väljer att bo med likasinnade? När jag /vi valde vårt första villaboende så var kvalitén på skolorna i området det helt avgörande för oss eftersom vi som de flesta föräldrar ville det bästa för våra barn. I och med friskolereformerna kan man ju numera välja skola oberoende av boendet . Med andra ord, man kan välja skola oberoeende av plånbok.
          gita

Håller med dig i att det inte är konstigt att vilja bo i område med "likasinnade", man vill ju känna sig "hemma" där man bor. Vi har alla våra olika erfarenheter, och min erfarenhet som uppvuxen i en liten kommun med typ 1 skola som "alla" gick på (högstadium, fanns ju fler lågstadium, om än inte många) var att det funkade bra med en osegregerad skola. Osegregerad i den meningen att alla ortens barn gick där. Snickarens och läkarens och busschaufförens och vårdbiträdets och den arbetslöses barn, alla gick vi tillsammans. Likaså var boendet väldigt blandat, i villaområdet nära skolan bodde såväl arbetare som tjänstemän, var man lite "finare" kunde man välja dyrare villor längre bort men likväl kunde ens barn leka med fattigbarnen. Några få bodde i hyreshus, och överlag hade dessa säkert sämre ekonomi men då var det ändå inte mer än några hundra meter till de nya villorna. Säkerligen ett klasssamhälle, men man umgicks som barn över klassgränserna. Bra.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-05-2013, 23:24
          Länk hit: #428

Moderator

Jag gick också i en osegregerad skola och det fungerade inte perfekt. Den där sortens individer som aldrig skulle hamna på en finare skola idag satte hela nivån, det var inte fint bland killarna i klassen att vara duktig i skolarbete. Dessutom var de ständigt högljudda och störande i klassrummet. Läraren försökte placera varje problembarn intill någon som klarade sig bra för att de skulle påverka varandra och jämna ut skillnaderna. Jag kommer ihåg en period när jag fick sitta jämte en kille som knappt kunde läsa trots att vi var på mellanstadiet, han satt och läste högt. Visserligen med tyst röst och det var knappast för att jäklas, men det blev helt omöjligt för mig att koncentrera mig på mitt eget när jag ständigt fick sitta och lyssna på honom.

Nej, då tror jag faktiskt att det fungerar bättre att dela upp elever så att alla får en vettig chans att utvecklas efter egen förmåga. Redan nu är det ju så att skolor med många problembarn får mycket mera pengar och resurser och det är väll bra då, bara de lättlärda eleverna också får sina behov tillgodosedda.

Citera
          Motti
          Inlägg 18-05-2013, 00:28
          Länk hit: #429

Medlem

Vill bara påpeka att vara likasinnade har inget med vare sig politik eller ekonomi att göra !det har med helt andra saker att göra.En skitstövel är alltid en skitstövel oavset vilken politisk grund han har .

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-05-2013, 02:27
          Länk hit: #430

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

För två år sen var det 16 % som gick i friskolor om man räknar grundskola + gymnasium

På gymnasiet var det över 30 %....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 18-05-2013, 06:06
          Länk hit: #431

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 17-05-2013, 18:47) *
          Jag håller så klart med dig om äganderätten, men skall man följa någon som helst logik så är väl äganderätten betydligt mer orättvis än att få lön efter prestation.

Jag vet inte riktigt vad du anser att jag missat men jag vet ju att drygt 90 % av svenska folket har ökat sin standard och köpkraft de senaste åren.
          Skulle vara intressant att få veta vad du skulle ändra och hur det skulle gå till om du fick bestämma hur samhället skall se ut.
          I stället för att tala om allt som enligt dig inte är bra så vore det väl bättre att komma med några konstruktiva förslag, eller hur?
          Gita

Hur många konstruktiva förslag brukar du komma med?
          Rusta upp psykvården, det är ett konstruktivt förslag som höjer standarden för några av de som har det sämst.
          Höja A-kassetaket är ett annat. Är det rimligt att den som tjänar 27000 i månaden får 57 procent i a-kassa? För att inte tala om de som råkat drabbas av sjukdom.
          Hur det ska finansieras? Sätt tak på jobbskatteavdraget. Var ska det sättas då? Tja (nu snodde jag ditt uttryck) den som tjänar en miljon om året behöver inte något skattebidrag på samma sätt som den som tjänar 0.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-05-2013, 07:35
          Länk hit: #432

Moderator

CITAT (Anma @ 18-05-2013, 07:06) *
          Sätt tak på jobbskatteavdraget. Var ska det sättas då? Tja (nu snodde jag ditt uttryck) den som tjänar en miljon om året behöver inte något skattebidrag på samma sätt som den som tjänar 0.

Vad skall den som tjänar 0kr med ett jobbskatteavdrag till?

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 18-05-2013, 07:44
          Länk hit: #433

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Huggorm @ 18-05-2013, 08:35) *
          Vad skall den som tjänar 0kr med ett jobbskatteavdrag till?

Det undrade jag med

Citera
          Anma
          Inlägg 18-05-2013, 07:58
          Länk hit: #434

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Ja du, bidrag som bidrag. Annat namn bara. Den som har 0 kr i inkomst har större behov av våra skattepengar än den som tjänar en miljon.

Förtydligande. Jag skrev skattebidrag. Inte jobbskatteavdrag.
          Skattebidrag=bidrag och åtgärder som finansieras med skattemedel.

Redigerat av Anma: 18-05-2013, 08:01

Citera
          Cacki
          Inlägg 18-05-2013, 08:27
          Länk hit: #435

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Anma @ 18-05-2013, 08:58) *
          Ja du, bidrag som bidrag. Annat namn bara. Den som har 0 kr i inkomst har större behov av våra skattepengar än den som tjänar en miljon.Förtydligande. Jag skrev skattebidrag. Inte jobbskatteavdrag.

Det där argumentet går inte att slå hål på hur mycket man än försöker. Enklare matamatik finns nog inte....

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Piccante
          Inlägg 18-05-2013, 09:11
          Länk hit: #436

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Anma @ 18-05-2013, 08:58) *
          Ja du, bidrag som bidrag. Annat namn bara. Den som har 0 kr i inkomst har större behov av våra skattepengar än den som tjänar en miljon.

Förtydligande. Jag skrev skattebidrag. Inte jobbskatteavdrag.

Tvärtom! Den som tjänar 0kr har mindre omkostnader. Det är gratis att bo på en parkbänk och stadsmissionen ger mat. Den som tjänar 1 miljon och har stort hus och sommarstuga har ju inte råd med gräsklippning och fönsterputsning utan att få RUT-avdrag. Annars tvingas ju miljonären betala svart för de tjänsterna för att klara sig ekonomiskt. Slopar man inte förmögenhetsskatten och inför fler jobskatteavdrag så har miljonären inte råd att bo kvar och då får vi fler bostadslösa.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-05-2013, 09:22
          Länk hit: #437

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Piccante @ 18-05-2013, 10:11) *
          Tvärtom! Den som tjänar 0kr har mindre omkostnader. Det är gratis att bo på en parkbänk och stadsmissionen ger mat. Den som tjänar 1 miljon och har stort hus och sommarstuga har ju inte råd med gräsklippning och fönsterputsning utan att få RUT-avdrag. Annars tvingas ju miljonären betala svart för de tjänsterna för att klara sig ekonomiskt. Slopar man inte förmögenhetsskatten och inför fler jobskatteavdrag så har miljonären inte råd att bo kvar och då får vi fler bostadslösa.

Då ska jag starta en parkbänksfabrik giggle.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 18-05-2013, 15:08
          Länk hit: #438

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Bengalow @ 17-05-2013, 23:19) *
          Hoho, Gita! Var ifrån har du fått, att 90% av befolkningen har fått det bättre? Kom nu fram med dina underlag, annars kommer jag att betrakta dig som en överdrivare - icke relevant i sakfrågor. Bara för att föra fram frågor för egen sak - typisk lobbyist/egoist/högerpartist...

Motti! Var har du fått dina 10% ifrån? Är det gissning igen?

Ja du, det finns hur mycket statistik som helst som stöder vad jag säger.

Vi kan ju börja här
          sen fortsätter vi här
          eller här

Räcker inte det för dig så får du googla själv på "köpkraftsförändringar", "hushållens disponibla inkomst" eller liknande.
          Som sagt det finns hur mycket som helst.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-05-2013, 17:44
          Länk hit: #439

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 18-05-2013, 16:08) *
          Ja du, det finns hur mycket statistik som helst som stöder vad jag säger.

Vi kan ju börja här
          sen fortsätter vi här
          eller här

Räcker inte det för dig så får du googla själv på "köpkraftsförändringar", "hushållens disponibla inkomst" eller liknande.
          Som sagt det finns hur mycket som helst.
          Gita

Kan inte se att det någonstans står att det är 90% av befolkningen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 18-05-2013, 18:28
          Länk hit: #440

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 18-05-2013, 18:44) *
          Kan inte se att det någonstans står att det är 90% av befolkningen.

Jaså inte?. Då tycker jag du skall ta dig tid till att sätta dig in i bl.a SCB:s statistik. Iofs pratar man oftast om hushållen inte befolkningen men.......det borde ändå inte vara så svårt att förstå.
          Kanske du kan plocka fram statistik som säger att jag har fel om du nu vill hävda så.
          Gita

Citera

23 sidor V  « < 20 21 22 23 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 12:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon