Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

23 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med klass
          Motti
          Inlägg 06-04-2013, 22:47
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tycker inte att en Moderator behöver be om ursäkt !
          kompiskram.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 06-04-2013, 22:51
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Jag läste visst också lite slarvigt.... blush.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-04-2013, 23:01
          Länk hit: #83

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Tror det är fler än vi som gjort det! blush.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 06-04-2013, 23:10
          Länk hit: #84

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Klasser förändras med tiden, svårt att dela in i traditionell mening när numera många akademiker kan sägas tillhöra arbetarklassen ekonomiskt och anställningsmässigt. Och typ tvärtom. Klass handlar om social skiktning och status. Hur många ser inte på Jane Austen-dramor och förundras över hur viktigt det är att gifta sig inom sin klass medan vi i nutida Sverige nog rätt ofta ser att folk förundras över att professorn gifter sig med rörmokaren, eller annat fördomsfullt. Etc.

BBC har tittat lite på det här, baserat på hur Storbritannien numera tycks se ut:

Elite: This is the most privileged class in Great Britain who have high levels of all three capitals. Their high amount of economic capital sets them apart from everyone else.
          Established Middle Class: Members of this class have high levels of all three capitals although not as high as the Elite. They are a gregarious and culturally engaged class.
          Technical Middle Class: This is a new, small class with high economic capital but seem less culturally engaged. They have relatively few social contacts and so are less socially engaged.
          New Affluent Workers: This class has medium levels of economic capital and higher levels of cultural and social capital. They are a young and active group.
          Emergent Service Workers: This new class has low economic capital but has high levels of 'emerging' cultural capital and high social capital. This group are young and often found in urban areas.
          Traditional Working Class: This class scores low on all forms of the three capitals although they are not the poorest group. The average age of this class is older than the others.
          Precariat: This is the most deprived class of all with low levels of economic, cultural and social capital. The everyday lives of members of this class are precarious.

Ovanstående är som synes på engelska, vilket alla av god klass och bildning numera ska anses förstå...källan är http://www.bbc.co.uk/science/0/21970879

--------------------
          zon2.5

Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-04-2013, 23:21
          Länk hit: #85

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Tja! Dessa Engelska klassificeringar är nog som de Svenska!

Beror nog på var i landet du befinner dig!

Citera
          Motti
          Inlägg 06-04-2013, 23:28
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Pirum !ett klokt inlägg men som jag tror du vill säga så har vi inte den klassindelningen längre ! i Sverige kan man gifta sig med vem man vill i dag utan klasstänkanden .I asien är det inte lika självklart ,där styr klanen släkten fortfarande .
          I Sverige har vi inget klasstänkande !man lever med den man älskar och trivs med :=

Citera
          Piccante
          Inlägg 07-04-2013, 00:32
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Var det inte gnäll i socitetskretsar när ena kungabarnet efter andra kom dragandes med "vanligt folk" som gemåler? Speciellt Carl-Philips fästmö vad-hon-nu-heter?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 08:02
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

[quote name='Aqvakul' date='06-04-2013, 04:02' post='1628034']
          Jag har utpräglade akademiska intressen, men ekonomiskt lever jag inte bättre än min granne som är snickare.
          /quote]
          Lite nyfiken bara, vad avser du med "utpräglade akademiska intressen"? På vilket sätt skiljer sig dina intressen från grannen snickarens?
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 08:16
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (Cacki @ 06-04-2013, 09:26) *
          Okej, men då kanske jag får fråga varför du själv gav upp din yrkeskarriär i förtid? Du kan väl lika lite "rida" på din mans framgång som att någon annan skulle identifiera t.ex sin fars framgångar som sin egen?
          Ska man tolka det som att du är lat och saknar ambitioner här i livet...en looser helt enkelt som bara parasiterar på din man??

Fast nu är det ju faktiskt så att i många familjer så har man verkligen lyckats om man har så pass bra inkomster att en kan vara hemma. Vilken tråkig syn på saker och ting man har om man anser att det är att parasitera på sin partner. T.ex Motti och hennes man ser sig troligen som ett team och har lagt upp sitt gemensamma liv på ett sätt som passar dem. Att man sedan har råd att leva som man vill är väl bara att gratulera till.
          Kan väl tillägga att jag själv gjort andra val beroende på att det passat mig bättre att arbeta
          Gita

Citera
          malcolm
          Inlägg 07-04-2013, 08:20
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Enligt min åsikt så är det skillna på socialgrupp och klass även om en adlig person kan jobba som tex. snickare och många "von" och "af" har tagit bort det prefixet i sina namn, Magnus Uggla tex. och även Povel Ramel på sin tid. Själv tillhör jag arbetarklassen då min pappa var snickare och min mamma hemmafru tills jag började i högstadiet, sedan städade hon på ett ålderdomshem. Är stolt över min bakgrund och har aldrig haft några drömmar om att tillhöra något annat. Titlar och fina anor har aldrig lockat mig och jag har troligtvis inget sådant i släkten heller.

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 08:31
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (Bengalow @ 06-04-2013, 21:11) *
          Om du nu inte menar det du skrev om mig, varför skrev du det då, Elisabeth? Jag fordrar att du tar tillbaka det uttrycket. "-Jag vet osv..." Det är rent av skamligt av dig att skriva så.

Ojojojo.....du tar då i. "Jag fordrar ...... osv..: Skall något tas tillbaka så får du självklart börja med dig själv och all skit du spytt ut över mig och andra som du inte gillar.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 08:38
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (gnon49 @ 06-04-2013, 10:24) *
          Själv tänker jag i socialgrupper, inte i klass. Redan i skolan delas ju elever upp i olika sociala grupper beroedende på föräldrar, livsstil kläder mm.

Om man skall tala om klasser som ju trots allt är ett begrepp som de flesta kan identifiera så kanske dagens klasskillnader i huvudsak inte ligger i utbildning och ekonomi utan mera just i livsstil. Sättet att klä sig,sättet att uttrycka, uppföra och föra sig och hos över- och övre medelklass den där totalt självklara säkerheten i alla sammanhang? Eller?
          Gita

Citera
          Cacki
          Inlägg 07-04-2013, 08:51
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 09:16) *
          Fast nu är det ju faktiskt så att i många familjer så har man verkligen lyckats om man har så pass bra inkomster att en kan vara hemma. Vilken tråkig syn på saker och ting man har om man anser att det är att parasitera på sin partner. T.ex Motti och hennes man ser sig troligen som ett team och har lagt upp sitt gemensamma liv på ett sätt som passar dem. Att man sedan har råd att leva som man vill är väl bara att gratulera till.
          Kan väl tillägga att jag själv gjort andra val beroende på att det passat mig bättre att arbeta
          Gita

Om du läst allt vad jag skrivit i den här tråden borde du kunna utläsa att det låg en viss ironi bakom det här inlägget som svar på Mottis cyniska inställning. Jag tycker egentligen inte alls att det är att parasitera på sin man att ta hand om barnen, jag skulle däremot gärna se att fler kunde ges den möjligheten, även bland låginkomsttagare. De som ni tydligen ser som misslyckade...
          Tycker inte alls om att det bara är de som oftast sätter karriären framför sina barn som har den egentliga möjligheten.
          Jag är själv uppväxt med en mamma som alltid fanns tillhands och är väldigt tacksam för att jag fick ha det så.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-04-2013, 09:00
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 09:02) *
          Lite nyfiken bara, vad avser du med "utpräglade akademiska intressen"? På vilket sätt skiljer sig dina intressen från grannen snickarens?
          Gita

Jag läser mycket, allt från nyutgiven skönlitteratur till aktuell forskning och politiska analyser. Jag går mycket på teater och opera. Jag diskuterar allt detta med mina vänner.

Min kompis snickaren läser inte alls, men tittar mer på populära TV-program och diskuterar mer vardagsföreteelser.

Jag gillar min granne högt och rent, men vi lever delvis i helt olika världar.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 07-04-2013, 11:09
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 09:38) *
          .........dagens klasskillnader i huvudsak inte ligger i utbildning och ekonomi utan mera just i livsstil. Sättet att klä sig,sättet att uttrycka, uppföra och föra sig och hos över- och övre medelklass den där totalt självklara säkerheten i alla sammanhang? Eller?
          Gita

rotfl.gif Du är bra rolig du!

CITAT (Cacki @ 07-04-2013, 09:51) *
          ....svar på Mottis cyniska inställning. Jag tycker egentligen inte alls att det är att parasitera på sin man att ta hand om barnen.....

Fast nu tror jag ju inte motti har några barn på 10-15 år.....

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 11:36
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 07-04-2013, 12:09) *
          rotfl.gif Du är bra rolig du!
          Fast nu tror jag ju inte motti har några barn på 10-15 år.....

Roligt eller inte, det har jag ingen åsikt om, däremot tycker jag nog att det är ett ämne värt att diskutera.
          Men du kanske inte har någon att tillföra?
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 11:41
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (Cacki @ 07-04-2013, 09:51) *
          Om du läst allt vad jag skrivit i den här tråden borde du kunna utläsa att det låg en viss ironi bakom det här inlägget som svar på Mottis cyniska inställning. Jag tycker egentligen inte alls att det är att parasitera på sin man att ta hand om barnen, jag skulle däremot gärna se att fler kunde ges den möjligheten, även bland låginkomsttagare. De som ni tydligen ser som misslyckade...
          Tycker inte alls om att det bara är de som oftast sätter karriären framför sina barn som har den egentliga möjligheten.
          Jag är själv uppväxt med en mamma som alltid fanns tillhands och är väldigt tacksam för att jag fick ha det så.

Men om nu vi skall använda Motti som exempel. Om hon har en överenskommelse med sin man att hon är hemma och servar honom så att han kan lägga den tid som behövs på deras företag är en hon en parasit då?
          Är det inte en sak mellan dem själva hur de fördelar arbete och pengar så länge det är pengar de (någon av dem) tjänar in själva)?
          Gita

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 07-04-2013, 11:59
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 12:36) *
          Roligt eller inte, det har jag ingen åsikt om, däremot tycker jag nog att det är ett ämne värt att diskutera.
          Men du kanske inte har någon att tillföra?
          Gita

Ämnet är mycket intressant men du verkar inte ha förstått vad jag tyckte var roligt om du tror jag inte tyckte det var ett ämne värt att diskutera - det roliga var "Sättet att klä sig,sättet att uttrycka, uppföra och föra sig och hos över- och övre medelklass den där totalt självklara säkerheten i alla sammanhang?"

Nej jag har inte mycket att tillföra, det är redan många som skrivit det min åsikt är och jag tycker inte jag behöver tjata då.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Cacki
          Inlägg 07-04-2013, 12:25
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 12:41) *
          Men om nu vi skall använda Motti som exempel. Om hon har en överenskommelse med sin man att hon är hemma och servar honom så att han kan lägga den tid som behövs på deras företag är en hon en parasit då?
          Är det inte en sak mellan dem själva hur de fördelar arbete och pengar så länge det är pengar de (någon av dem) tjänar in själva)?
          Gita

Läs om och läs rätt. Men att sätta sej till doms över andra och tycka att andra ska prestera mer än man själv gör för brödfödan, och ändå tycka att man är mer värd att kunna leva flott det är det jag reagerar på. Hade hon levt själv utan sin överenskommelse hade hon inte tjänat mer än vad andra små "misslyckade RUT-tanter" gör.

Redigerat av Cacki: 07-04-2013, 12:31

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 12:28
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 07-04-2013, 10:00) *
          Jag läser mycket, allt från nyutgiven skönlitteratur till aktuell forskning och politiska analyser. Jag går mycket på teater och opera. Jag diskuterar allt detta med mina vänner.

Min kompis snickaren läser inte alls, men tittar mer på populära TV-program och diskuterar mer vardagsföreteelser.

Jag gillar min granne högt och rent, men vi lever delvis i helt olika världar.

Du gör mig mer nyfiken, tror du att skillnaden mellan dig och din granne är generell eller att kanske det bara gäller er som individer?
          Gita

Citera

23 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 22:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon