Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinster i välfärden och allmänt om arbetsmarknaden
          Huggorm
          Inlägg 17-04-2013, 21:35
          Länk hit: #121

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gita @ 17-04-2013, 22:33) *
          Hade det varit jag hade jag nog tagit bort bilden. Varumärkesintrång ses som ett ganska allvarligt brott som ofta ger höga skadestånd. Tro mig, det här är faktiskt saker som jag har stor erfarenhet av. Att påstå att man handlar av okunskap är inget som ses som förmildrande rent juridiskt.
          Gita

Den nya Moderaterna är ju ett folkligt och sympatiskt parti så jag tror inte de kommer ingripa...

Citera
          Cacki
          Inlägg 17-04-2013, 21:36
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gita @ 17-04-2013, 22:25) *
          Tycker du att frågan var oberättigad? Det tycker inte jag? Tvärtom blir det ganska problematiskt när två personer som har samma jobb och samma utbildning och därmed samma lön får helt olika ekonomiska förhållande. Den ene har ett par hundratusen i studielån som måste betalas varje månad den andre är helt skuldfri . Klart som sjutton i så fall att den som är klok ser till att vara arbetslös en kort period för att slippa ta studielån.Gita
          Lägg av, inser du inte att även arbetsmarknadspolitik/allmän politik hör ihop med med rätt för företagen i välfärdssektorn att göra vinst.
          Gita

Äsch det jämnar väl ut sej i längden. De som väljer att plugga på en gång får väl ta ett extraknäck så att de slipper ta så stora lån....dom där jobben som blev över när de som såg till att gå arbetslösa inte ville ta dem...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-04-2013, 21:38
          Länk hit: #123

Moderator

CITAT (pejori @ 17-04-2013, 22:34) *
          Sedan har vi dom som varken kan spara eller planera, för dom har ingen utbildning/inkomst. (främst ungdomar)
          Vem ska ta ansvar för dom, tycker du? Ska vi kanske skjuta dom, så dom inte ligger andra till last och kostar skattepengar?
          Det kommer att se bra ut i arbetslöshetsstatistiken om inte annat.

(obs ironi)

De får göra som jag gjorde när jag var i den situationen, resa till ett grannland och jobba. Och jag började på allvar 2002, så man kan inte ens skylla ungdomsarbetslösheten på alliansen, det började långt tidigare än så

Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-04-2013, 21:38
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Helt utan att ha läst tråden kastar jag in ett inlägg ändå. Det kanske inte passar alls i debatten, men jag tycker ändå att jag är berörd. Jag arbetar i ett yrke som ser till att vi har välfärd och som gör det möjligt för många att över huvud taget arbeta. Jag arbetar på en förskola och är otroligt stolt över det arbete vi utför och de förmågor barnen har som kan tillgodogöra sig de aktiviteter vi erbjuder.

I en tid då barn lider brist av vuxenkontakter, så rimmar det mycket illa att förutom att betala för personal och lokaler, även sätta undan pengar till vinst i ett företag där vinstpengarna inte går tillbaka till barnen. Det finns inga behov att av avfolka förskolor och skolor. Tvärtom behövs fler vuxna!

I mitt jobb lyssnade vi nyligen på en fem timmar lång föreläsning om hur hjärnan fungerar av Gordon Neufield. Han pekade tydligt på behovet av anknytning, relationer och mänsklig kontakt för att barn och ungdomar ska kunna utvecklas på ett normalt sett. Att istället för att anställa pedagoger avsätta pengar till vinst är vansinnigt!

Jag kan kanske inte följa upp svar på inlägget eftersom jag har förmånen att kunna ta semester och fara till Italien ett par veckor. Men jag hoppas att ni väger in barnens behov i er diskussion framöver. Barn behöver vuxna och såvida de inte är föräldrar kostar de pengar. Barn ska få kosta pengar, de är vår framtid! Låt inte privata företag offra dem för sin vinst!

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 21:44
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Kan inte nog understycka hur viktiga våra barns väl och ve är !de barn vi fostrar i dag ska ta hand om oss när vi blir gammla ! barnen är vår framtid och vi ska se till att ge dom alla verktyg vi kan för att de ska få en bra framtid smile.gif Privata Dagis privat Ålderdomshem ?svårt att svara på men personligen tycker jag att om man ger sig in i privata företag som ska vårda och ta hand om barn och gammla så bör inte profiten stå högst !kanske ett misstag att privatisera den biten av vården .

Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-04-2013, 21:49
          Länk hit: #126

Medlem

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:44) *
          svårt att svara på men personligen tycker jag att om man ger sig in i privata företag som ska vårda och ta hand om barn och gammla så bör inte profiten stå högst !kanske ett misstag att privatisera den biten av vården .

Jag håller med dig. Men ett privat företag måste gå med minst fyra procent i vinst för att inte bli konkursförklarat. På en privat förskola jag tidigare arbetade på innebar det att man fick säga upp en heltidsanställd.

När inte vinst går tillbaka till verksamheten betyder det färre anställda. Jag tycker därmed att det inte borde finnas vinstdrivande företag där vården, omsorgen eller utbildningen kräver en kvalitativ, mänsklig insats. Det går inte att ersätta pedagoger med billiga datorer!

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-04-2013, 21:51
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Vård skola och omsorg, kan väl aldrig bli "vinstgivande" företag.

Hur i hela friden ska vården kunna bli vinstgivande rent ekonomiskt, med mindre än att vi får betala för all vårdkostnad till 100 %
          Samma med omsorgen. Tror man är ute på mycket hal och farlig is, om man tror det är genomförbart.
          Då går vi tillbaka till fattigstugan, om man inte har välbestälda anhöriga som kan ta hand om den gamle eller sjuka.

CITAT (Natur liv @ 17-04-2013, 22:49) *
          Jag håller med dig. Men ett privat företag måste gå med minst fyra procent i vinst för att inte bli konkursförklarat. På en privat förskola jag tidigare arbetade på innebar det att man fick säga upp en heltidsanställd.

När inte vinst går tillbaka till verksamheten betyder det färre anställda. Jag tycker därmed att det inte borde finnas vinstdrivande företag där vården, omsorgen eller utbildningen kräver en kvalitativ, mänsklig insats. Det går inte att ersätta pedagoger med billiga datorer!

Den bästa vinsten skolan kan få, är väl trygga ungar med goda kunskaper, när dom går ut.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 21:55
          Länk hit: #128

Medlem

Naturliv smile.gif min man har drivit eget företag sedan 1980 och tro mig 4 % är inte i närheten av vad man måste få in för att det att gå runt och dessutom få en vinst särskillt inte när man har 10 anställda ! Man måste gå 100% i vinst om man ska få balans !

Redigerat av Motti: 17-04-2013, 21:56

Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-04-2013, 22:05
          Länk hit: #129

Medlem

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:55) *
          Man måste gå 100% i vinst om man ska få balans !

Än värre då!

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 22:21
          Länk hit: #130

Medlem

Ja att starta eget från grunden kostar på !man får belåna hus och grund och offra mycket av status i början !ja man får offra jäkligt mycket som småföretagare ! Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur min man och hans bror köppte sitt företag och alla umbärande vi fått stå ut med skulder över huvudet en man som aldrig var hemma !jag fick ta hand om allt hus trädgård barn och min egen firma plus min mamma ,det var bara att köra på inte tänka för mycket !Vet att under den tiden hade jag en klänning tre swetshirts och två par jeans !Rostbiff på mackan på lördagar var lyx ! Alla är inte födda med guldsked i mun alla är inte Walenbergare !en del får jobba upp sig på gränsen till total utmattning och risken att förlora allt !

Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-04-2013, 22:27
          Länk hit: #131

Medlem

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:21) *
          Alla är inte födda med guldsked i mun alla är inte Walenbergare !en del får jobba upp sig på gränsen till total utmattning och risken att förlora allt !

De barn som går på förskolorna är verkligen inte födda med guldsked i mun och de förtjänar en bra uppväxt. De förtjänar inte att utarmas på vuxna pedagoger. En rekommendation till er som vill tjäna snabba pengar, gör det inte på värnlösa!

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 22:38
          Länk hit: #132

Medlem

Kan hålla med dig Naturliv ! barna är vår framtid och dom ska ha det bra har själv fyra barnbarn snart fem ,alla fem är på dagis eller fritids på dagarna ,men de är alltid hos mormor morfar eller hos farmor farfar på loven :)Inte vill man att någon ska tjäna pengar på dom om de inte få ha det bra ! Men det är andra tider nu .

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-04-2013, 22:45
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:55) *
          Naturliv smile.gif min man har drivit eget företag sedan 1980 och tro mig 4 % är inte i närheten av vad man måste få in för att det att gå runt och dessutom få en vinst särskillt inte när man har 10 anställda ! Man måste gå 100% i vinst om man ska få balans !
          Intressant ekonomisk analys! giggle.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 22:48
          Länk hit: #134

Medlem

Och du Aqvakul som gärna gör dig lustig över andra vet väl bättre whistling.gif för du har väl drivit företag antar jag !

Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-04-2013, 22:53
          Länk hit: #135

Medlem

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:48) *
          Och du Aqvakul som gärna gör dig lustig över andra vet väl bättre whistling.gif för du har väl drivit företag antar jag !

Man behöver inte driva företag själv för att få insikt. Man kan vara anställd i ett också. Vi är många som ser verkligheten bakom företagens sysslor. På gott och ont.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-04-2013, 22:54
          Länk hit: #136

Medlem

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:48) *

Nej, men jag har räknat på och lagt anbud som anställd på ett privat företag. Så mycket vet jag att om man försöker ta 100 % i vinst så får man inga jobb!

--------------------

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 22:55
          Länk hit: #137

Medlem

För att förstå uppoffringarna man måste göra när man starta eget så¨måste man va i det ! leva det andas det .

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-04-2013, 22:58
          Länk hit: #138

Medlem

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:55) *
          För att förstå uppoffringarna man måste göra när man starta eget så¨måste man va i det ! leva det andas det .

Är uppoffringen att ta 100 % i vinst?

--------------------

zon 1

Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-04-2013, 22:59
          Länk hit: #139

Medlem

Jag tolkar det som att det KÄNNS som 100 procent vinst, medan det i själv verket krävs fyra procent. Jag är övertygad om att ingen kan få hundra procent vinst i något som helst välfärdsföretag. Här är personal den tyngsta kostnaden och de lär inte acceptera ören i lönekuvertet. Det kräns säkerligen tusenlappar.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-04-2013, 23:02
          Länk hit: #140

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 17-04-2013, 23:54) *
          Nej, men jag har räknat på och lagt anbud som anställd på ett privat företag. Så mycket vet jag att om man försöker ta 100 % i vinst så får man inga jobb!

I hemelektronikbutiker gör de påslag på minst 100% på tillbehör och andra småsaker. På stora grejer som är lätta för folk att prisjämföra gör de i princip inga påslag alls, de grejerna får bara fungera som lockvaror. Jag tror det är många andra branscher som också gör minst 100% påslag på smågrejer.

Citera

12 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 06:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon