Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 8 9 10 11 12 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinster i välfärden och allmänt om arbetsmarknaden
          Motti
          Inlägg 19-04-2013, 19:33
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja min man antydde att antingen lever man på bidrag eller så jobbar man inom den offenliga sektorn ,men jobbar man inom den offentliga sektorn så är man likväl anställd ! är man arbetstagare så är man anställd av någon !,tex inom statliga verk eller landstinget .

Citera
          Gita
          Inlägg 19-04-2013, 19:45
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Aqvakul @ 19-04-2013, 07:38) *
          Att riskkapitalbolag med säte i skatteparadis gör hundratals miljoner i vinst på skola, vård och omsorg genom kraftiga personalbesparingar kan väl ändå ingen tycka är bra?

Vet du hur mycket vinst som tagits ut? Hundratals miljoner säger ju ingenting. Hur många procent på insatt kapital är det? Ligger det fakta bakom ditt uttalande eller är det bara politisk retorik (slagord)

Sen vet jag inte om du vet vad riskkapital är, kanske tolkar jag dig fel men jag uppfattar det som om du tycker att det är något väldigt fult. Vad hände tror du om alla dessa förhatliga riskkapitalister drog bort sina pengar från vård, skola och Sverige .
          Gita

CITAT (*Stintan* @ 19-04-2013, 20:32) *
          Alla företag ägs väl inte av egenföretagare.

Eller av aktieägare.
          Gita

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-04-2013, 19:49
          Länk hit: #183

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gita @ 19-04-2013, 20:21) *
          Om man inte är anställd i företag så jobbar man väl inom den offentliga sektorn om man inte är arbetslös förstås. Varifrån kommer pengarna som bl.a betalar löner till de offentliganställda enligt din mening.
          Gita

Från skattepengar som varenda kotte betalar. Att påstå att det är företagen som står för hela kalaset är en oerhörd lögn. Pengarna som de personer som verkligen producerar drar in, går bara genom en mellanhand, dvs genom företagets administrativa kvarnar, innan de är beskattade och klara. Fatta någon gång att utan dem som producerar det som företaget lever på så dör företaget. Den ene är precis lika viktig som den andre för att någon ö.h.t. ska få några pengar att försörja sej på.
          Sedan det här med enmansföretag och att skapa arbetstillfällen....jo tjena vilken kassakalv för staten och välfärden ett sådant företag är då! Nej, den företagaren är bara en person som alla andra som försörjer sej själv, inget mer och inget att imponeras speciellt över heller.

Redigerat av Cacki: 19-04-2013, 19:56

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Motti
          Inlägg 19-04-2013, 19:51
          Länk hit: #184

Medlem

Ja jösses vilken skev bild många här har av egna företagere ! Min man gick i taket i dag när han för en gångs skull läste inläggen här och han till och med gick i svaromål för första gången på 6 år här på ODLA ! Vad han tycker om en del utalanden här när det gäller eget företagande vill han inte ens skriva här .Hans kommentar till sist var :låt dom leva i sin jäkla förvridna bubbla jag orkar inte med dom där .Ingen som helst realism i vad det inebär att köra eget .

Citera
          Bengalow
          Inlägg 19-04-2013, 19:55
          Länk hit: #185

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

CITAT (Gita @ 19-04-2013, 20:30) *
          Men för guds skull, lägg ner! Du nedvärderar alla och allt som inte passar in i din ganska inskränkta världsbild. Kan du inte komma med en idé om hur saker borde vara , hur samhällsproblemen borde lösas. Kom med något eget för en gångs skull. Finns det inget positivt som du kan bidra med?
          För att anknyta till din liknelse med andraklassare ovan så liknar du mest den olycklige, avundsjuka mobbaren.
          Killen som det inte gick särskilt bra för.
          Gita

Jag nedvärderar ingen och inget, i motsats till dig. En god insats är alltid en god insats, men när man, som du, måste föra sin egna förträfflighet till torgs, så är man en sorglig person. En sådan som alla "sörjer" när det går illa, men ingen vill kännas vid...

Citera
          Motti
          Inlägg 19-04-2013, 19:58
          Länk hit: #186

Medlem

Kan du då tala om för mig hur jag beskrivit min egen förträfflighet ?

Redigerat av Motti: 19-04-2013, 19:59

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-04-2013, 20:02
          Länk hit: #187

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 19-04-2013, 20:45) *
          Vet du hur mycket vinst som tagits ut? Hundratals miljoner säger ju ingenting. Hur många procent på insatt kapital är det? Ligger det fakta bakom ditt uttalande eller är det bara politisk retorik (slagord)

Sen vet jag inte om du vet vad riskkapital är, kanske tolkar jag dig fel men jag uppfattar det som om du tycker att det är något väldigt fult. Vad hände tror du om alla dessa förhatliga riskkapitalister drog bort sina pengar från vård, skola och Sverige .
          Gita

Eller av aktieägare.
          Gita

Nej inte heller av aktieägare.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Bengalow
          Inlägg 19-04-2013, 20:02
          Länk hit: #188

Medlem

Du har ju redan skrivit din livshistoria, Motti, så vi vcill inte ha den i repris. Det var hittan jag citerade...

Citera
          pejori
          Inlägg 19-04-2013, 20:05
          Länk hit: #189

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Motti @ 19-04-2013, 20:17) *
          Jag tror nog min man har väldigt vidgade vyer ! utan folk som vågar belåna allt de äger och har och starta eget så skulle det väl inte finnas några arbetstillfällen eller ? Just nu jobbar min mans företag för IKEA och hur många arbetstillfällen har inte Ingvar Kamprad skapat ?Om man inte är anställd vad lever man då på ?

Låt din man ta sin egen diskussion Motti. Tror du vinner mest på det själv.
          Var noga med, att markera vem som skriver vad, så inte fel person slaktas. whistling.gif

Förslagsvis, annan färg.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 19-04-2013, 20:12
          Länk hit: #190

Medlem

Men jag har väl samma rätt som er att försvara mitt sätt att tänka och tycka .Eftersom jag levt och andast företag i snart 40 år så måste jag väl ändå veta något om hur det fungerar eller hur ?hur många av er har drivit företag och belånat allt ni äger för att starta ett ?

Citera
          Bengalow
          Inlägg 19-04-2013, 20:53
          Länk hit: #191

Medlem

Hur du och din man drivit företag i 40 år är knappast relevant här - det är bara en enskild historia. Det finns många människor som levt hela sitt liv med lögner, och aldrig nått sanningen, fast dom trodde det.

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-04-2013, 21:08
          Länk hit: #192

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Vi är alla del av ett samhälle, arbetsköpare och arbetssäljare är beroende av varandra. En billig arbetskraftsreserv är inte heller dumt att ha. Innan man höjer den ena eller andra grupperingen till skyarna så kanske man ska tänka på att småföretagare är den grupp i samhället som tycks mygla absolut mest. ( http://www.svd.se/nyheter/inrikes/smaforet...mest_501317.svd ) Förmodligen har det blivit ännu värre sedan artikeln skrevs eftersom minst en tredjedel av de nystartade aktiebolagen endast används för att skyffla undan lön till aktieutdelning för att på så sätt minska skatten på ett "lagligt" sätt.

För att återknyta till trådstarten, i USA - som ju har lång erfarenhet av privat vård, är 28 av de 29 bästa sjukhusen "not for profit"-sjukhus, dvs, all eventuell vinst stannar i verksamheten.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/samre...nst_8066356.svd

INGE AXELSSON professor, överläkare : "Den internationella forskningen är samstämmig: de stora vårdkedjornas kvalitet är undermålig. Att sluta avtal med dem är mot all evidens."

--------------------
          zon2.5

Citera
          Motti
          Inlägg 19-04-2013, 21:20
          Länk hit: #193

Medlem

Nä nu blir jag sur Pirum !en sak ska du har klar för dig om du får en order=ett jobb för tex Ikea så kan du inte mygla bort en krona för där gäller kontrakt och kvitton på var enda spänn !tro inte på allt du läser i tidningar .Under dessa 35 år vi drivit vårt företag så har vi inte hafft en enda skatte revosion det vill säga inte en skatterassia ,och vet du varför ? jo därför att vårt företag har sköt sig och betalt den skatt vi ska !en del av er har svårt att skilja på ärligt företagende och småskurkar .Finns ett gammal ordspråk som säger att man inte ska dra alla över en kam !tyvär är det så att många här bara gissar hur det är att ha eget ! Någon som vill komma till vårt företag och jobba två veckor ?

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-04-2013, 21:25
          Länk hit: #194

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Motti @ 19-04-2013, 22:20) *
          Nä nu blir jag sur Pirum !en sak ska du har klar för dig om du får en order=ett jobb för tex Ikea så kan du inte mygla bort en krona för där gäller kontrakt och kvitton på var enda spänn !tro inte på allt du läser i tidningar .Under dessa 35 år vi drivit vårt företag så har vi inte hafft en enda skatte revosion det vill säga inte en skatterassia ,och vet du varför ? jo därför att vårt företag har sköt sig och betalt den skatt vi ska !en del av er har svårt att skilja på ärligt företagende och småskurkar .Finns ett gammal ordspråk som säger att man inte ska dra alla över en kam !tyvär är det så att många här bara gissar hur det är att ha eget ! Någon som vill komma till vårt företag och jobba två veckor ?

Först vill vi nog veta hur mycket vi får i lönekuvertet... flirting.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Monaxe
          Inlägg 19-04-2013, 21:26
          Länk hit: #195

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (Motti @ 19-04-2013, 21:12) *
          Men jag har väl samma rätt som er att försvara mitt sätt att tänka och tycka .Eftersom jag levt och andast företag i snart 40 år så måste jag väl ändå veta något om hur det fungerar eller hur ?hur många av er har drivit företag och belånat allt ni äger för att starta ett ?

97

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Motti
          Inlägg 19-04-2013, 21:28
          Länk hit: #196

Medlem

Lite difust Monax flirting.gif du får breda på lite mer wink.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-04-2013, 21:52
          Länk hit: #197

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Var någonstans skrev Pirum att alla småföretagare myglar? Tror du att det inte alls förekommer?

CITAT (Motti @ 19-04-2013, 22:28) *
          Lite difust Monax flirting.gif du får breda på lite mer wink.gif

Kanske var hur många gånger du ställt samma fråga giggle.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-04-2013, 23:03
          Länk hit: #198

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Nä nu blir jag sur Pirum !en sak ska du har klar för dig om du får en order=ett jobb för tex Ikea så kan du inte mygla bort en krona för där gäller kontrakt och kvitton på var enda spänn !tro inte på allt du läser i tidningar
          <klipp>

Det är ju Skatteverket som påstår att "De största fuskarna finns bland de allra minsta företagen", inte någon enskild tidningsjournalist. Jag har en revisorsfirma i släkten och en av de vanligaste frågorna är just hur man kan smita undan skatten (och de företagen brukar få leta efter en annan revisor). Givetvis finns det välskötta företag (förmodligen de flesta), men lite av min poäng var att det är enklare att fuska som företagare än som "vanlig anställd" och fusket rör även större belopp. Att vårdföretag, med vinstsyfte, flyttar pengar utomlands för att slippa skatt är knappast något Sverige, eller patienterna, tjänar på. Det är inte alla som driver företag med godhet och omsorg som högsta prioritet.

--------------------
          zon2.5

Citera
          pejori
          Inlägg 19-04-2013, 23:09
          Länk hit: #199

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Visst skulle jag göra det.
          Vad är timlönen, arbetstiden, TSV anst, OB-tillägg, enkel ock kval. Sem. ers. o.s.v.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-04-2013, 23:12
          Länk hit: #200

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Pirum @ 20-04-2013, 00:03) *
          Det är ju Skatteverket som påstår att "De största fuskarna finns bland de allra minsta företagen", inte någon enskild tidningsjournalist. Jag har en revisorsfirma i släkten och en av de vanligaste frågorna är just hur man kan smita undan skatten (och de företagen brukar få leta efter en annan revisor). Givetvis finns det välskötta företag (förmodligen de flesta), men lite av min poäng var att det är enklare att fuska som företagare än som "vanlig anställd" och fusket rör även större belopp. Att vårdföretag, med vinstsyfte, flyttar pengar utomlands för att slippa skatt är knappast något Sverige, eller patienterna, tjänar på. Det är inte alla som driver företag med godhet och omsorg som högsta prioritet.

Förvånar mig inte. När jag hade företag blev man ju deprimerad över hur mycket pengar som försvann. Gjorde man ett jobb för 1000kr så skall ju först 200kr dras av i moms, sedan skall ungefär hälften betalas in i skatt och avgifter. Kvar blir 400kr att leva på. Då frestar det ganska svårt att hoppa över bokföringen på det jobbet kan jag säga...

Citera

12 sidor V  « < 8 9 10 11 12 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 00:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon