CITAT (Motti @ 06-04-2013, 00:02)

Tråkigt att höra dessa vanföreställningar från vänstern ! ni kör på i de gammla spåren från 1930 talet mössan i handen osv .Är man lite informerad om verkligheten så borde man veta att valiga människor belånar sina hus över taken för att få loss pengar till att starta egna företag som i sin tur genererar arbete !och om man nu sattsat allt skulle det då vara så jäkla hemskt om man tjänade några millioner på det i sista ändan om man satsat hem och hus på banken !Man läser om sådana vanföreställningar här om egna företagare så det är skrämande

Varför inte ta och kliva in i verkligheten eller starta eget företag själva ?
Har haft eget. Hållrr med delvis. Men en jämförelse med vård och vanligt företagande:
1) Sant att företagare satsar både egna och lånade pengar i sitt företag.
2) Vinsten i företagen kommer från kunder som är villiga att betala och bidra till vinsten.
2a) skattebetalare betalar skatt för att få vård av den gemensamt ägda sjukvården. jmf med företagare som nyttjar eget bolag till självkostnadspris.
2b) eftersom köpviljan består av att få vård utan vinst kan inte staten ensamt besluta att gå emot ägarnas vilja och betala för någon vinst till privata aktörer.
3) Gärna privat sjukvård för min del men då ska dessa bolag leva på eget arbete och eget intjänade kapital från frivilligt betalande kunder. För som det är idag så betalar jag som skattebetalare till ett gemensamt ägt välfärdssystem och då ska inte staten sno mina pengar till att ge till vårdbolag jag själv inte valt och inte vill gynna med mina pengar. Dagens system är som att jag betalar för att få min mat av ICA men grannen snor pengarna och ger dem till COOP.
Så för min del är vinster och driftsformer inom vård och välfärd helt orelevant som fenomen. Men ska privata bolag driva sjukvård med gemensamma skattemedel bör skattebetalarna kunna välja att öronmärka sin inbetalda skatt för detta i deklarationen. Och de som inte vill gynna privata bolag ska kunna slippa det.
Resultatet skulle bli att vårdföretagen då bara får leva på de kunder som vill anlita dem och de skattebetalare som vill sponsra dem.
Problemet löst.