Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 9 10 11 12 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinster i välfärden och allmänt om arbetsmarknaden
          Motti
          Inlägg 19-04-2013, 23:14
          Länk hit: #201

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Allt på vår firma går enligt reglerna ! du får lön enligt facket men du får vara bered på att jobba övertid även det enligt facket !kan du något om maskintillverkning och Robbotar ?

Citera
          Piccante
          Inlägg 20-04-2013, 00:14
          Länk hit: #202

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Pirum @ 20-04-2013, 00:03) *
          Det är ju Skatteverket som påstår att "De största fuskarna finns bland de allra minsta företagen", inte någon enskild tidningsjournalist. Jag har en revisorsfirma i släkten och en av de vanligaste frågorna är just hur man kan smita undan skatten (och de företagen brukar få leta efter en annan revisor). Givetvis finns det välskötta företag (förmodligen de flesta), men lite av min poäng var att det är enklare att fuska som företagare än som "vanlig anställd" och fusket rör även större belopp. Att vårdföretag, med vinstsyfte, flyttar pengar utomlands för att slippa skatt är knappast något Sverige, eller patienterna, tjänar på. Det är inte alla som driver företag med godhet och omsorg som högsta prioritet.

Har sett en och annan direktör köpa "på krita" som man fortfarande kan på vissa små affärer eller fakturera på företaget för att kunna kvitta momsen sen. Det har slunkit ned både kaffe, bröd, toapapper (förståeligt om det är till jobbet), oxfile! pålägg, tidningar, krukväxter, lördagsgodis, mm "på företaget som representation". Ett anta bilar, fritidshus, inventarier mm som står som företagets egendom...
          Nu säger jag inte att alla företagare gör så men vissa är väldigt ärliga med att de köper allt genom jobbet även om det är för privat bruk.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 20-04-2013, 00:14
          Länk hit: #203

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Motti @ 20-04-2013, 00:14) *
          Allt på vår firma går enligt reglerna ! du får lön enligt facket men du får vara bered på att jobba övertid även det enligt facket !kan du något om maskintillverkning och Robbotar ?

Oja. visst kan jag det.
          Är/var alltid beredd att jobba övertid både enkel och dubbel ersättning/övertid, då ingen vill jobba storhelger.
          Tjänade gott på övertiden och OB tillägget på helger, som USKA

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 20-04-2013, 00:19
          Länk hit: #204

Medlem

Nu får du upplysa mig :)USKA vad är det ?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-04-2013, 00:20
          Länk hit: #205

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ja, jag jobbade hela påskhelgen och det blev löjligt bra betalt. Men däremot tycker jag inte om att jobba övertid enstaka timmar på veckodagarna, hela kvällen blir förstörd men det blir ändå knappt några extra pengar.

CITAT (Motti @ 20-04-2013, 01:19) *
          Nu får du upplysa mig :)USKA vad är det ?

Undersköterska

Citera
          Motti
          Inlägg 20-04-2013, 00:21
          Länk hit: #206

Medlem

Ja du Huggorm så där får inte en egen företager tänka !det är bara att gilla läget och jobba på !kanske det som skiljer vetet från agnarna ?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-04-2013, 02:36
          Länk hit: #207

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 19-04-2013, 20:45) *
          Vet du hur mycket vinst som tagits ut? Hundratals miljoner säger ju ingenting. Hur många procent på insatt kapital är det? Ligger det fakta bakom ditt uttalande eller är det bara politisk retorik (slagord)

Sen vet jag inte om du vet vad riskkapital är, kanske tolkar jag dig fel men jag uppfattar det som om du tycker att det är något väldigt fult. Vad hände tror du om alla dessa förhatliga riskkapitalister drog bort sina pengar från vård, skola och Sverige .
          Gita

Ja Gita, ditt resonemang är väldigt förenklat.

Tanken med riskkapitalbolag är att de ska våga satsa pengar i riskfyllda projekt där få andra aktörer vågar. De satsningar som lyckas måste då generera väldigt stora vinster för att kompensera för alla finansierade projekt som går i stöpet. I så mån är riskkapital bra, de går in under en kort tid, de har ett koncept där de tål höga risker.

Men när riskkapitalbolag går in som underentrepenörer inom den offentliga sektorn och mjölkar desssa bolag på vinster genom nedskärning av personal, tillför de inget längre. När klagomålen kommer drar man vidare till nya jaktmarker. Man har alltså gett sig in i brancher som man funnit lukurativa, men som inte är betjänta av snabba oansvariga insatser utan som kräver en långsiktigt kvalitativ förvaltning.

Den helt legitima drivkraften att tjäna pengar har alltså drivit dessa bolg till verksamheter de inte är skapade för och där de blir helt dysfunktionella.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Klint
          Inlägg 20-04-2013, 13:37
          Länk hit: #208

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Det finns många arbetsplatser som ej drivs av egenföretagare eller offentligt.
          När jag frågar mina vänner som driver eget vet de i kronor och ören vad deras anställda tjänar,de ligger över vad de centrala avtalen säger.Övertid regleras i lag och är man ansluten finns det minimibelopp,däremot är det helt ok att ha bättre vilkor.
          Jag jobbar på ett företag som har fabriker på flera ställen i europa,det är inte ett enskilt företag ej heller inom den offentliga sektorn,men det företaget kanske inte finns??
          Jag kanske inte betalar skatt? Företaget kanske inte heller betalar in några avgifter till stadsfinanserna?

Som sagt jag har flera vänner som driver företag med anställda,de jobbar hårt framför allt har de jobbat hårt när de byggt upp företagen,men de liksom jag är alldeles övertygade om att alla vi dem enmansföretagen och de inom offentliga sektorn är viktiga i ett samhälle.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-04-2013, 16:53
          Länk hit: #209

Medlem

Men visst är det så att det är företagarna och deras ev. medhjälpare i ledningen som är de duktiga, flitiga och framgångsrika. Ev. anställda är ju närmast en belastning och en börda, som hela tiden måste drivas på. Privat företagsamhet är väl alltid helt överlägsen motsvarande verksamhet i kooperativ eller offentlig regi.

--------------------

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-04-2013, 17:11
          Länk hit: #210

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 17:53) *
          Men visst är det så att det är företagarna och deras ev. medhjälpare i ledningen som är de duktiga, flitiga och framgångsrika. Ev. anställda är ju närmast en belastning och en börda, som hela tiden måste drivas på. Privat företagsamhet är väl alltid helt överlägsen motsvarande verksamhet i kooperativ eller offentlig regi.

I alla fall finns det dom som verkar ha den åsikten duh.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-04-2013, 17:18
          Länk hit: #211

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Klint @ 20-04-2013, 14:37) *
          När jag frågar mina vänner som driver eget vet de i kronor och ören vad deras anställda tjänar,de ligger över vad de centrala avtalen säger.Övertid regleras i lag och är man ansluten finns det minimibelopp,däremot är det helt ok att ha bättre vilkor.
          Jag jobbar på ett företag som har fabriker på flera ställen i europa,det är inte ett enskilt företag ej heller inom den offentliga sektorn,men det företaget kanske inte finns??
          Jag kanske inte betalar skatt? Företaget kanske inte heller betalar in några avgifter till stadsfinanserna?

Som sagt jag har flera vänner som driver företag med anställda,de jobbar hårt framför allt har de jobbat hårt när de byggt upp företagen,men de liksom jag är alldeles övertygade om att alla vi dem enmansföretagen och de inom offentliga sektorn är viktiga i ett samhälle.

du menar större företag med verksamheter i olika länder,de har givetvis en ledning någonstans med en lokal ledningsgrupp som är ansvarig för den lokala verksamheten.de har i allmänhet ett budgetkrav på sig och får de inte det att funka byts de ut.ledningsgruppen tänker ofta som en egenföretagare och får lägga lite extra tid o krut för att få ihop det. så funkar de flesta större företag,även inom det offentliga gäller det att hålla sig till budgetregler och balansera personal o kostnader.
          givetvis vet en egenföretagare vad personalen kostar och övriga kostnader,det är det viktigaste i ett företag,att hålla koll på kostnader så det inte skenar iväg.
          det gäller också att se framåt huruvida det går upp eller ner innan man blir tagen på sängen.
          ulf

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-04-2013, 19:28
          Länk hit: #212

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Dom flesta framgångsrika företagarna ser utan tvivel dom anställda som en tillgång. Det gagnar alltid företaget att se om o uppskatta dom anställda. Anställda i privata företag har oftast något bättre villkor än dom i offentlig regi, vilket ju är naturligt eftersom det offentliga har mindre budget att hantera. Vinst i välfärden måste det ju alltid vara oavsett utövare men oskäliga vinster eller skatteplanering måste täppas till. Idag är det nog lite för lätt att mjölka samhället på pengar, se bara på migrationsverket som hyr ruckel till ofta vansinniga dygnspriser, ungdomsvården skapar miljonärer. Skäliga vinster och bättre kontroll o regler från kommunernas sida kan motverka dom värsta avarterna.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gita
          Inlägg 20-04-2013, 19:49
          Länk hit: #213

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Men gud, vilket dravel! Vet inte om du försöker vara ironisk, lustig eller om du menar allvar.
          Hur som helst är duktiga anställda självklart guld värda för företagen, de är ju också därför som de duktigaste oftast får väldigt bra betalt. Anställda som inte håller måttet, ibland inte ens drar in sin egen lön är lika självklart till belastning för företag.
          Jag känner att jag nu rabblar självklarheter ,men som sagt, jag är inte säker på om du försöker göra dig rolig eller om du verkligen menar det du skriver ovan.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 20-04-2013, 20:02
          Länk hit: #214

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Klint @ 20-04-2013, 14:37) *

Iofs vet jag inte riktigt hur man definierar egenföretag, menar du privatägda företag som inte är börsnoterade eller är det antalet anställda som avgör om det är egenföretag? Är HM ett egenföretag eller IKEA?
          Vad jag förstår så kan man arbeta i det privata näringslivet eller inom offentlig sektor. Vad är mellantinget?
          gita

CITAT (Piccante @ 20-04-2013, 01:14) *
          Har sett en och annan direktör köpa "på krita" som man fortfarande kan på vissa små affärer eller fakturera på företaget för att kunna kvitta momsen sen. Det har slunkit ned både kaffe, bröd, toapapper (förståeligt om det är till jobbet), oxfile! pålägg, tidningar, krukväxter, lördagsgodis, mm "på företaget som representation". Ett anta bilar, fritidshus, inventarier mm som står som företagets egendom...
          Nu säger jag inte att alla företagare gör så men vissa är väldigt ärliga med att de köper allt genom jobbet även om det är för privat bruk.

Ursäkta mig, men ovanstående har vädigt mycket "Jag mötte Lassie.." över sig
          Gita

Citera
          Pirum
          Inlägg 20-04-2013, 20:31
          Länk hit: #215

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Piccante @ 20-04-2013, 01:14) *

Tja, dyra bilstereo och högtalare som kallats "kätting" på kvittot, eller "jordbruksmaskin" (=husbil) har jag själv sett på nära håll. Eller "jobbdatorn" för 30000 som visst visade sig vara en dyr TV med hemmabioutrustning. Det trista är dessutom att de företagare som myglar inte endast blåser medborgarna på skattepengar, de snedvrider dessutom konkurrensen så att ärliga företagare får svårare att klara sig.

Givetvis. Det är därför den mätte ska lockas med mer morötter och den hungrige behöver piskan som motivation. På liknande vis ska skattefuskare bestraffas med att de krångliga skatterna sänks, medan bidragsfuskare helst ska ha fängelse.

--------------------
          zon2.5

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-04-2013, 20:34
          Länk hit: #216

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag jobbade under några år hos LRF och det var då inget egenföretag. De har dessutom flera olika företag.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 20-04-2013, 21:24
          Länk hit: #217

Medlem

Hur i all sin da kan man komma på tanken att skriva att anställda skulle vara en belastning då har man ju ta mig sjutton inte ett rätt nono.gif Skrämande att läsa vilka förvridna åsikter en del har om egna företager !Aqvakul har inte du jobbat so lärare ?hur kan du då sitta och slänga ur dig sådana åsikter ta dig ett studiebesök till vårt företag och prata med våra anställda de stortrivs hos oss och anser sig nog inte vara en belastning i företaget tvärt om så vet dom att dom är viktiga .Hoppas inte det är det du lärt ut när du jobbade som lärare att anställda skulle vara en belasting för sina företag de jobbar i . nono.gif

Redigerat av Motti: 20-04-2013, 21:25

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-04-2013, 21:27
          Länk hit: #218

Medlem

CITAT (Motti @ 20-04-2013, 22:24) *
          Hur i all sin da kan man komma på tanken att skriva att anställda skulle vara en belastning då har man ju ta mig sjutton inte ett rätt nono.gif Skrämande att läsa vilka förvridna åsikter en del har om egna företager !Aqvakul har inte du jobbat so lärare ?hur kan du då sitta och slänga ur dig sådana åsikter ta dig ett studiebesök till vårt företag och prata med våra anställda de stortrivs hos oss och anser sig nog inte vara en belastning i företaget .Hoppas inte det är det du lärt ut när du jobbade som lärare att anställda skulle vara en belasting för sina företag de jobbar i . nono.gif

Ironi är tydligen helt bortkastat på en del... (När du och Gita malde på om hur förträffliga egna företagare är och föringar de anställda, kunde jag inte låta bli...) giggle.gif

--------------------

zon 1

Citera
          xlxl67
          Inlägg 20-04-2013, 21:29
          Länk hit: #219

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Jag tycker vi förbrukar/köper för mycket.
          Det tär på naturen o resurser för alla mskor.
          Tänk när alla i indien/kina har möjlighet att köpa det vi vill göra i västvärlden?!
          Jorden klarar inte av den förbrukning vi står inför idag.

Ngn annan som har tänkt på att vi borde minska konsumtion/inköpen?

Redigerat av xlxl67: 20-04-2013, 21:43

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-04-2013, 21:53
          Länk hit: #220

Medlem

CITAT (xlxl67 @ 20-04-2013, 22:29) *
          Jag tycker vi förbrukar/köper för mycket.
          Det tär på naturen o resurser för alla mskor.
          Tänk när alla i indien/kina har möjlighet att köpa det vi vill göra i västvärlden?!
          Jorden klarar inte av den förbrukning vi står inför idag.

Ngn annan som har tänkt på att vi borde minska konsumtion/inköpen?

Instämmer! (Fast då driver vi politikerna till vansinne, iaf på kort sikt, eftersom minskad konsumtion skapar nedgång i ekonomin)

--------------------

zon 1

Citera

12 sidor V  « < 9 10 11 12 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 23:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon