CITAT (malarmaster @ 20-04-2013, 18:18)

du menar större företag med verksamheter i olika länder,de har givetvis en ledning någonstans med en lokal ledningsgrupp som är ansvarig för den lokala verksamheten.de har i allmänhet ett budgetkrav på sig och får de inte det att funka byts de ut.ledningsgruppen tänker ofta som en egenföretagare och får lägga lite extra tid o krut för att få ihop det. så funkar de flesta större företag,även inom det offentliga gäller det att hålla sig till budgetregler och balansera personal o kostnader.
givetvis vet en egenföretagare vad personalen kostar och övriga kostnader,det är det viktigaste i ett företag,att hålla koll på kostnader så det inte skenar iväg.
det gäller också att se framåt huruvida det går upp eller ner innan man blir tagen på sängen.
ulf
Ledningsgrupper kan enligt min erfarenhet ej jämställas med egenföretagare,i denna disskutionen har egenföretagare varit någon som skuldsatt hus och grund,jobbat c.a 80tim i veckan.
Det gör inte ledningsgrupper inom det företag jag är anställd på.De kan göra en del skada innan de får gå,många ggr till ett annat uppdrag inom koncernen.
Det jag vill visa är att det är fler som finns och verkar än egenföretag och offentliga verksamheter.
Egenföretagare är väl ett vedertaget begrepp?
En VD, företagssledare,mfl är inte egenföretagare då de inte har det personliga ansvar ett ägande innebär.
CITAT (Gita @ 20-04-2013, 21:02)

Iofs vet jag inte riktigt hur man definierar egenföretag, menar du privatägda företag som inte är börsnoterade eller är det antalet anställda som avgör om det är egenföretag? Är HM ett egenföretag eller IKEA?
Vad jag förstår så kan man arbeta i det privata näringslivet eller inom offentlig sektor. Vad är mellantinget?
gita
Det står lite i ovanstående svar hur jag menar.Man har en firma med x antal anställda man känner sina anställda har personlig kontakt.Man har ingen annan att redovisa för.Mitt inlägg kom sej av att man utgick från att de är småföretagarna(se definition högre upp,eller läs tråden igen där det redogörs flera ggr.vad det innebär)och det offentliga som utgör arbetstillfällen här i landet jag fattade det som att underförstått försörjer de(egenföretagen) alla eftersom det offentliga inte drar in pengar,vilket också kan disskuteras.