Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinster i välfärden och allmänt om arbetsmarknaden
          malarmaster
          Inlägg 07-04-2013, 07:58
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Piccante @ 07-04-2013, 01:45) *
          Delvis är det nog så. I Aftonbladet var det en artikel om hur svårt företag hade att rekrytera i Blekinge trots att de har bland Sveriges högsta ungdomsarbetslöshet. Sen kanske man ska problematisera det lite och fråga sig om endast 4 sökande / tjänst är dåligt när det gäller ett callcenterföretag som det gällde här. Det är en bransch utan krav på erfarenhet och kunskap och ger ca 18000 enligt avtal i ingångslön men är samtidigt en modern slavbransch med extrem personalomsättning och utslagning ffa om man jobba med merförsäljning.
          Tyvärr är arbetsmarknaden idag också väldigt förändrad vad gäller trygghet.

jag hade stora problem med personalrekrytering när jag hade anställda.
          ungdomar med avslutad utbildning i måleriyrket hade tyvärr bristfälliga kunskaper då utbildningen numera mest tycks utgå från lägenhetsrenoveringar.materialkännedom förekom inte utan tydligen utgår man från ett färgfabrikat och lär sig det.
          de ungdomar som jag anställde hade svårt att passa tider,måndagar var det svårt att dyka upp överhuvudtaget. generellt sköttes arbets/rasttider mindre bra.
          bilden var rätt lika när man pratade med andra firmor.
          det är inte bara att ha en adekvat utbildning som gäller,attityden till arbetet som sådant är viktig.
          problemet med just attityd/arbetstider m.m grundläggs nog redan i skolan där elever släntrar in när det passar.förr kallades det diciplin,pojkarna lärde sig det i lumpen och blev män.
          nu är detta en generell bild,jag har givetvis mött individer som tagit sitt arbete på allvar. ulf

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 07-04-2013, 08:45
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (Gita @ 05-04-2013, 19:32) *
          Ett mer sant sätt att uttrycka det du skrivit ovan skulle vara " de flesta privata apotek, skolor och vårdgivare har lyckats väldigt bra och är väldigt uppskattade av elever, kunder och patienter, dessutom har de s.k riskbolagen tillfört miljardbelopp till vård och skolor"
          Att ett fåtal misslyckats är naturligtvis sant, men betänk att det är nya branscher för Sveriges vidkommande, en självsanering brukar ske i början, det gäller alla typer av företag.
          Gita

Nya branscher för Sveriges vidkommande?

En del verkar ju i alla fall ha fuskat i 20 års tid!

http://www.vf.se/nyheter/allman/zettergren...t-en-langre-tid

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 09:08
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Gossen Ruda @ 05-04-2013, 23:04) *
          Om det nu är så att någon har inbillat sig att ett riskkapitalbolag på något sätt investerar pengar i bolagen de driver så är det dags att glömma det. Bolagen har bara en sak på agendan, tjäna pengar. Minst 10% på insatt kapital. En gång i tiden fanns det något som kallades rövarbaroner, det är frågan om något sådant.

Nu tror jag att du inte riktigt vet vad du talar om. Utan så kallat riskkapital så skulle det mesta stanna av.
          Tror du t,ex att Volvo skulle leva vidare utan kinesiskt riskkapital. Du tror väl ändå inte att kineserna satsade på biltillverkning i Sverige av ren godhet, självfallet var /är motivet att tjäna pengar. Precis så fungerar alla investerare.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 09:17
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 06-04-2013, 21:25) *
          3) Gärna privat sjukvård för min del men då ska dessa bolag leva på eget arbete och eget intjänade kapital från frivilligt betalande kunder. För som det är idag så betalar jag som skattebetalare till ett gemensamt ägt välfärdssystem och då ska inte staten sno mina pengar till att ge till vårdbolag jag själv inte valt och inte vill gynna med mina pengar. Dagens system är som att jag betalar för att få min mat av ICA men grannen snor pengarna och ger dem till COOP.

Jag skulle gärna se ett betydligt friare vårdval än i dag med flera rent privata aktörer, men då skulle det också till ett system med en "vårdpeng" som följde mig som patient oberoende av var jag sökte vård. Stat/kommun eller landsting skall alltså inte bestämma var; hos vilket företag, mina skattepengar hamnar, det skall jag göra själv genom mina val.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 09:26
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (hattstugan @ 06-04-2013, 23:59) *
          Jo VÅRDA människor är mycket annorlunda än att tillverka maskindelar och dylika tingestar
          Men som JAG ser det så har vinsten på de totalt olika sakerna suddats ut!

Finns det pengar att vinna skiter man i om det gäller en människa värdighet eller pryl ingen behöver!

Så länge det generar pengar i den egna fickan är det helt OK!!!

Att sälja vård borde nog inte vara så mycket annorlunda än att sälja prylar.
          Är man inte nöjd med en pryl väljer man något annat. Samma makt borde man ha som konsument av vård, är man inte nöjd så borde det erbjudas flera andra alternativ. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg, en vårdpeng som man kan välja att lägga var man vill tror jag skulle vara en bra modell och också ett bra sätt att höja kvalitén på vården. Missnöjda patienter skulle byta vårdgivare, dvs dålig vård ger dåligt med pengar till företaget.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-04-2013, 09:34
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 10:26) *
          Att sälja vård borde nog inte vara så mycket annorlunda än att sälja prylar.
          Är man inte nöjd med en pryl väljer man något annat. Samma makt borde man ha som konsument av vård, är man inte nöjd så borde det erbjudas flera andra alternativ. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg, en vårdpeng som man kan välja att lägga var man vill tror jag skulle vara en bra modell och också ett bra sätt att höja kvalitén på vården. Missnöjda patienter skulle byta vårdgivare, dvs dålig vård ger dåligt med pengar till företaget.
          Gita

Hur mycket pengar ska vi ha att köpa vård för?

Vad händer om pengarna inte räcker eller det blir pengar över?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 09:48
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 07-04-2013, 10:34) *
          Hur mycket pengar ska vi ha att köpa vård för?

Vad händer om pengarna inte räcker eller det blir pengar över?

Precis som idag, dvs beroende på behov men med skillnaden att man själv kunde välja vilken vårdinrättning/vårdföretag man ville utnyttja.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-04-2013, 10:16
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 10:48) *
          Precis som idag, dvs beroende på behov men med skillnaden att man själv kunde välja vilken vårdinrättning/vårdföretag man ville utnyttja.
          Gita

Vem ska kontrollera vårdinrättningarnas kvalitet?

Vem avgör hur mycket de kan debitera landstinget?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          hattstugan
          Inlägg 07-04-2013, 10:18
          Länk hit: #49

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Vaddå missnöjda kan byta?? Dementa, Förståndshandikappade, svårt Psyksjuka och döende kan de göra ett aktivt val om de känner att vården inte är bra??
          Alla har inte anhöriga som kan prata för dom eller God Man som bryr sig!

Kanske dags att tänka på de grupper i Samhället som inte kan föra sin egen talan!!

Citera
          Piccante
          Inlägg 07-04-2013, 11:04
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (hattstugan @ 07-04-2013, 11:18) *
          Vaddå missnöjda kan byta?? Dementa, Förståndshandikappade, svårt Psyksjuka och döende kan de göra ett aktivt val om de känner att vården inte är bra??

Kanske dags att tänka på de grupper i Samhället som inte kan föra sin egen talan!!

tummenupp.gif
          Läste härom dagen att ett bolag som utförde hemtjänst hade fått allvarlig kritik för att inte följa kollektivavtal och hade mkt dåliga anställningsvillkor. När kommunen fick frågan varför de inte kontrollerade sådant bättre vid upphandling sa de att -sånt får ju brukaren kolla upp själv när de anlitar en fristående utförare! Så nu ska Asta 96 år sitta och dubbelkolla kollektivavtal med facket innan hon väljer hemtjänst!!! Cyniskt att lasta över ansvaret på de som inte har möjlighet att själva kunna sätta sig in i all lagstiftning och regelverk.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 11:48
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 07-04-2013, 11:16) *
          Vem ska kontrollera vårdinrättningarnas kvalitet?

Vem avgör hur mycket de kan debitera landstinget?

Nog är vi själva kapabla att avgöra om vi får bra vård och så har vi ju dom kontrollsystem som finns idag även om de är bristfälliga. Nnär det gäller debitering så finns det väl redan idag fastställda taxor eller hur avgörs det idag.?
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 11:56
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (hattstugan @ 07-04-2013, 11:18) *

Skulle tro att ca 95 % av oss har någon som kan tala för oss om vi inte kan själva. Vem talar för dem som inte kan tala för sig själva eller har anhöriga som talar för sig idag? Det försämrar väl inte inget för dem om de som har förmåga att välja också får möjlighet att välja?Tvärtom, en kvalitetshöjning inom vården skulle säkerligen komma även dem tillgodo
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-04-2013, 11:59
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 12:48) *
          Nog är vi själva kapabla att avgöra om vi får bra vård och så har vi ju dom kontrollsystem som finns idag även om de är bristfälliga. Nnär det gäller debitering så finns det väl redan idag fastställda taxor eller hur avgörs det idag.?
          Gita

Vilken värld lever du i? Hur sjutton tror du att en gammal dement människa kan avgöra om den får bra vård och omsorg? Hur ska en sådan person kunna välja?

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 12:56) *
          Skulle tro att ca 95 % av oss har någon som kan tala för oss om vi inte kan själva. Vem talar för dem som inte kan tala för sig själva eller har anhöriga som talar för sig idag? Det försämrar väl inte inget för dem om de som har förmåga att välja också får möjlighet att välja?Tvärtom, en kvalitetshöjning inom vården skulle säkerligen komma även dem tillgodo
          Gita

Du tror mycket du men du lever i en fantasivärld.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 12:10
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Piccante @ 07-04-2013, 12:04) *
          tummenupp.gif
          Läste härom dagen att ett bolag som utförde hemtjänst hade fått allvarlig kritik för att inte följa kollektivavtal och hade mkt dåliga anställningsvillkor. När kommunen fick frågan varför de inte kontrollerade sådant bättre vid upphandling sa de att -sånt får ju brukaren kolla upp själv när de anlitar en fristående utförare! Så nu ska Asta 96 år sitta och dubbelkolla kollektivavtal med facket innan hon väljer hemtjänst!!! Cyniskt att lasta över ansvaret på de som inte har möjlighet att själva kunna sätta sig in i all lagstiftning och regelverk.

Men varför i all världen skulle Asta 96 ha ansvar för att kolla upp företaget hon köper en tjänst ifrån, inte behöver Sven 55 kolla upp bilverkstaden där han lämnar sin bil huruvida de följer kollektivavtal eller inte.
          Är han nöjd med arbete lär han lämna in bilen där igen om inte så byter han verkstad.

Jag är ganska övertygad om att de flesta företag som sysslar med vård är seriösa, undantag finns naturligtvis precis som i alla andra branscher. Det är inte köparens ansvar att kolla så att företag av olika slag följer lagar och avtal, det finns andra instanser för det bl.a fack, skattemyndigheter m.m.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 12:24
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 07-04-2013, 12:59) *
          Du tror mycket du men du lever i en fantasivärld.

Åhhhh, vilken typisk Stintanreplik! Det vore betydligt intressantare om du utvecklade en egen tanke och på så sätt tillförde något till diskussionen.
          Så varför tycker du att den absoluta majoritet som kan välja själva eller har någon som talar för sig inte skall ha rätt att välja? På vilket sätt tror du att det skulle försämra för dem som inte har någon annhörig och inte kan tala för sig själv?
          Gita

Citera
          gnon49
          Inlägg 07-04-2013, 12:39
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ärligt talat tycker jag att kommun erna ofta kommer för lindrigt undan när man upptäcker felaktigheter i vård o omsorgen o även skolan. Kommunen är alltid ansvarig och kan inte skylla på utföraren o sedan två sina händer. Ev. vanvård är alltid kommunens bord oavsett om den sker i privat eller offentlig miljö. Nu tror jag inte att privata alternativ har sämre kvalite än offentliga, men kontroll då o då är aldrig fel. Tyvärr brister många kommuner i sin tillsyn o lämnar verksamheter vind för våg.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-04-2013, 14:08
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 13:24) *
          Åhhhh, vilken typisk Stintanreplik! Det vore betydligt intressantare om du utvecklade en egen tanke och på så sätt tillförde något till diskussionen.
          Så varför tycker du att den absoluta majoritet som kan välja själva eller har någon som talar för sig inte skall ha rätt att välja? På vilket sätt tror du att det skulle försämra för dem som inte har någon annhörig och inte kan tala för sig själv?
          Gita

Tänker inte svara på dina frågor så länge du fortsätter att lägga ord i andras mun. Varför ska jag svara på frågor om något jag aldrig sagt?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 14:41
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 07-04-2013, 15:08) *
          Tänker inte svara på dina frågor så länge du fortsätter att lägga ord i andras mun. Varför ska jag svara på frågor om något jag aldrig sagt?

Nej, så klart att du inte behöver svara på några frågor överhuvudtaget, men eftersom du svarade på/kommenterade ett inlägg från mig( som ju inte var specifikt riktat till dig) och då inte i svaret bemötte mig i sak utan delgav oss din syn på mig som person så dristade jag mig till att försynt påpeka att dina åsikter i sak nog vore bättre för diskussionen än dina åsikter om mig.
          Gita

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 07-04-2013, 15:35
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Vad anser då läkarkåren (representerade av Svenska läkaresällskapet) om vårdvalet och privatiseringen av vården?

”Läkekonst har ersatts av sjukvårdsproduktion”

http://www.dn.se/debatt/lakekonst-har-ersa...vardsproduktion

"Vi anser att det är de mest sjuka och behövande som framför allt behöver få del av de offentliga medlen och ha en god tillgänglighet i vården – inte de med banala åkommor.

Tyvärr är det mycket lättare att skapa tillgänglighet för enkla åkommor än att verkligen lyssna på och stötta dem som har svagast röst i samhället: barn och ungdomar, personer med kronisk sjukdom, äldre, multisjuka och människor som lever i utanförskap."

Men just "personer med kronisk sjukdom, äldre, multisjuka och människor som lever i utanförskap" är ju personer som i allmänhet står utanför regeringens arbetslinje, så det får ju faktiskt skylla sig själva, ingen kan ju i all fall klaga på att regeringen inte varit mycket tydliga med sin linje.

Och snart börjar den stora nedläggningen av alla apotek i glesbygden, nu när Apoteket AB skall konkurrera med privata apotek i storstäderna, så finns det inte längre några resurser att driva apotek i glesbygd.

http://www.dagensarena.se/innehall/apoteks...#comment-106558

Citera
          malarmaster
          Inlägg 07-04-2013, 18:10
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (kerstinbern @ 07-04-2013, 16:35) *
          Och snart börjar den stora nedläggningen av alla apotek i glesbygden, nu när Apoteket AB skall konkurrera med privata apotek i storstäderna, så finns det inte längre några resurser att driva apotek i glesbygd.

stämmer inte!
          enligt ett regeringsbeslut skall det inrättas ett särskilt stöd för glesbygdsapotek.för att få stöd krävs att det är minst två mil till närmaste apotek och att omsättningen är under 10 miljoner. ulf

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 23:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon