Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinster i välfärden och allmänt om arbetsmarknaden
          malarmaster
          Inlägg 07-04-2013, 18:22
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

kanske detta förklarar varför svenska företag flyttar?
          sverige har högst timkostnad i europa(EU).
          timkostnad sverige 41.90 euro. snittet EU 23.50,
          vår viktigaste handelspartner tyskland har 31.0, vårt grannland finland 31.10
          tyskland ligger på plats 8, bland de billigare länderna ligger polen med 7.20
          en svensk kostar alltså 10 euro mer per timme än tysken som räknas som högavlönad?men för svensken beror det på att arbetsgivaravgiften är högst i EU.
          en liten delförklaring varför arbetslösheten ökar. en varning kom också från industrin.
          pga den starka svenska kronan och ränteläget i sverige har exportindustrin problem och räknar med neddragningar.
          så ingen ljusning för arbetsmarknaden tydligen. Ulf

Citera
          Piccante
          Inlägg 07-04-2013, 18:41
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gita @ 07-04-2013, 13:10) *
          Men varför i all världen skulle Asta 96 ha ansvar för att kolla upp företaget hon köper en tjänst ifrån, inte behöver Sven 55 kolla upp bilverkstaden där han lämnar sin bil huruvida de följer kollektivavtal eller inte.
          Är han nöjd med arbete lär han lämna in bilen där igen om inte så byter han verkstad.

Jag är ganska övertygad om att de flesta företag som sysslar med vård är seriösa, undantag finns naturligtvis precis som i alla andra branscher. Det är inte köparens ansvar att kolla så att företag av olika slag följer lagar och avtal, det finns andra instanser för det bl.a fack, skattemyndigheter m.m.
          Gita

Jag får väl googla och se om jag hittar artikeln men enligt den berörda kommunen är det inte deras ansvar vilka utförare privatpersoner väljer att anlita eftersom de inte får styra det när LOV (lagen om valfrihetssystem) har införts.

Om du själv anlitar någon för att utföra en tjänst så kollar du väl om de har F-skattesedel eller är reg företag? eller tar du för givet att alla är "vita" och inga svarta betalningar sker?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          malarmaster
          Inlägg 07-04-2013, 19:01
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

du har som medborgare rätt att välja ett privat alternativ om det finns i kommunen,såväl skola som vårdinrättning.du har att förvänta dig precis det som de utlovar.
          de är skattefinansierade och det är kommunen som har ansvaret för att det funkar.
          anledningen att det tydligen i vissa fall blir problem kan oftast härledas till dålig kommunal upphandling,dålig kommunal kontroll(jo,de har rätt att kolla att upphandlingen följs).
          nu senast är det arbetsförmedlingen som inte kontrollerar tjänsterna de köper in.genast skriks det på att de privata aktörerna tjänar storkovan samtidigt som de inte levererar.
          vilken kontrollerar att avtalen följs?uppenbarligen har inte arbetsförmedlingen någon sådan funktion.
          de flesta kommuner står också handfallna både i skol o vårdfrågan.
          i skolorna är det skolverket som skall kolla bl a kunskaper o att läroplaner m.m följs.
          att det skall finnas privata alternativ tycker jag är självklart,dock skall det givetvis finnas regler och en detaljerad upphandling vad som man i kommunen köper in och ha en kontrollfunktion som följer kraven.
          men inte ens i den egna kommunala verksamheten funkar det tydligen. Ulf

Citera
          Gita
          Inlägg 07-04-2013, 19:05
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Piccante @ 07-04-2013, 19:41) *
          Jag får väl googla och se om jag hittar artikeln men enligt den berörda kommunen är det inte deras ansvar vilka utförare privatpersoner väljer att anlita eftersom de inte får styra det när LOV (lagen om valfrihetssystem) har införts.

Om du själv anlitar någon för att utföra en tjänst så kollar du väl om de har F-skattesedel eller är reg företag? eller tar du för givet att alla är "vita" och inga svarta betalningar sker?

Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara Astas bekymmer.
          Ber du om att få se F-skattesedeln om du lämnar in bilen på verkstad, åker taxi, köper en dammsugare eller liknande.?
          Försäkrar du dig om att man inte har svart arbetskraft om du äter på en restaurang? Försäkrar du dig om att kollektivavtal följs varje gång du har med ett företag att göra, varje gång köper en vara eller tjänst.
          Skulle knappast tro det,
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 07-04-2013, 20:50
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Citera
          Anma
          Inlägg 17-04-2013, 13:47
          Länk hit: #66

Medlem

Redigerat av Anma: 17-04-2013, 19:05

Citera
          tomas99
          Inlägg 17-04-2013, 13:58
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

1

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-04-2013, 14:16
          Länk hit: #68

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Och vad anser ni att anledningen till de bristfälliga skolresultaten och arbetslösheten är?

Sedan tycker jag att det är rätt fult att sätta ihop en grafik och sedan underteckna den med någon annans signatur, i det här fallet moderaterna. Det bör klart och tydligt framgå att det inte är de som har gjort den här grejen, och allra helst bör det signeras av den som verkligen har gjort det. Jag gissar att det är någon inom "expo" eller liknande.

Citera
          Anma
          Inlägg 17-04-2013, 14:34
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (Huggorm @ 17-04-2013, 15:16) *
          Och vad anser ni att anledningen till de bristfälliga skolresultaten och arbetslösheten är?

Sedan tycker jag att det är rätt fult att sätta ihop en grafik och sedan underteckna den med någon annans signatur, i det här fallet moderaterna. Det bör klart och tydligt framgå att det inte är de som har gjort den här grejen, och allra helst bör det signeras av den som verkligen har gjort det. Jag gissar att det är någon inom "expo" eller liknande.

Jag snodde bilden från facebook. Den kommer från gruppen "Alliansfritt Sverige". Avsändaren hade dessutom med texten:

"Moderaterna har dragit igång en kampanj där dom vill ha credd för att Sverige är bättre än Grekland. Och eftersom man får välja länder och politikområden precis som man vill så tänker inte vi vara sämre."

Bristande skolresultaten är väl inte så svårt att lista ut vad det beror på. Allt större klasser med allt mindre resurser.
          Att påstå att politiken som drivs i ett land inte har någon påverkan på arbetslösheten är bara befängt. Däremot är jag inte klok nog att ge några lösningar på exakt hurdan politik som bör föras för att få ner arbetslösheten. Men med facit i hand kan jag säga att dagens politik i alla fall inte fungerar. Varken för arbetslösheten eller sjuka och handikappade.

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 17-04-2013, 14:54
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (Huggorm @ 17-04-2013, 14:16) *

Om du verkligen tror att "det är någon inom "expo" eller liknande" som gjort collaget, så förstår jag att du också har svårt att se skillnad på collage och original!

Citera
          Gita
          Inlägg 17-04-2013, 15:44
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (Huggorm @ 17-04-2013, 15:16) *

Jag tror inte att det är lagligt att använda någon annans logotyp i eget syfte.
          gita

Citera
          Anma
          Inlägg 17-04-2013, 16:13
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (Gita @ 17-04-2013, 16:44) *
          Jag tror inte att det är lagligt att använda någon annans logotyp i eget syfte.
          gita

Anmäl vettja!

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 18:31
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ska bli intressant att se när Löven trollar med frambena whistling.gif Rena valfläsket att lova alla mellan 18-25 jobb inom tre månader när vi har massor av invandrare som aldrig får jobb ! hur ska sossarna få ihop det i dessa tider ?skulle aldrig ha mage att gå ut och lova något som inte kan hållas i dessa tider när europa kämpar för sitt liv för att få ekonomin att gå ihop .Men Löven kanske har en kanin i hatten ! han kanske vet något som vi andra inte vet confused.gif

Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-04-2013, 18:42
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Han kanske har lånat hatten av Reinfeldt och Borg - arbetslinjen, kantänka...

Det är ju tur att det inte är med bakbenen han ska trolla...var får du allt ifrån Motti!!!

Redigerat av Bengalow: 17-04-2013, 18:46

Citera
          Anma
          Inlägg 17-04-2013, 18:44
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 19:31) *
          Ska bli intressant att se när Löven trollar med frambena whistling.gif Rena valfläsket att lova alla mellan 18-25 jobb inom tre månader när vi har massor av invandrare som aldrig får jobb ! hur ska sossarna få ihop det i dessa tider ?skulle aldrig ha mage att gå ut och lova något som inte kan hållas i dessa tider när europa kämpar för sitt liv för att få ekonomin att gå ihop .Men Löven kanske har en kanin i hatten ! han kanske vet något som vi andra inte vet confused.gif

Han har faktiskt inte lovat jobb till alla inom tre månader. Läs om, läs rätt.

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 18:56
          Länk hit: #76

Medlem

Ja då var det väl 5 månader ! kvittar vilket ska man skaffa jobb till alla ungdomar så behöver man trollspö !
          Bengalow jag får allt ifrån livserfarenhet !

Citera
          Gita
          Inlägg 17-04-2013, 18:58
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Anma @ 17-04-2013, 17:13) *
          Anmäl vettja!

Men fortsätt raljera för all del. Men det är så här att jag genom mitt arbete varit inblandad i ett fall där en organisation fått sin logotyp kapad och använd i en satir och det slutade med att organisationen i fråga blev tilldömd skadestånd i sexsiffriga belopp.
          Nu tror jag inte att du kan bli ställd till ansvar för att du lagt ut bilden men det kan däremot Odla.nu bli om någon skulle anmäla. Det är ju Odla som är ansvarig utgivare och ansvarar för vad som publiceras på deras sida och deras forum.
          Nu tror jag iofs inte att Moderaterna anmäler en skitsak som detta, men det är väl ändå bra att veta vad man får göra och vad man inte får göra. Logotyper är i allmanhet varumärkesskyddade hos Patent och Registeringsverket , PRV
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 17-04-2013, 19:00
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 19:56) *
          Ja då var det väl 5 månader ! kvittar vilket ska man skaffa jobb till alla ungdomar så behöver man trollspö !
          Bengalow jag får allt ifrån livserfarenhet !

90 dagar handlar det om, men det handlar inte om jobb. Ingen ungdom ska gå sysslolös längre än 90 dagar. Praktik, utbildning, jobb inom tre månader, det är vad han lovar. Inte att alla ska ha jobb. Det är ju orimliga löften, men sysselsättning inom tre månader är rimligt.
          Jag önskar att regeringen kunde satsa på ett nytt kunskapslyft, men det kommer denna regering inte att göra, de drar hellre in på utbildningsplatser.

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 19:02
          Länk hit: #79

Medlem

Och vem ska då betala praktiken för alla dessa arbetslösa ungdomar ?

Citera
          Anma
          Inlägg 17-04-2013, 19:10
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Gita @ 17-04-2013, 19:58) *
          Men fortsätt raljera för all del. Men det är så här att jag genom mitt arbete varit inblandad i ett fall där en organisation fått sin logotyp kapad och använd i en satir och det slutade med att organisationen i fråga blev tilldömd skadestånd i sexsiffriga belopp.
          Nu tror jag inte att du kan bli ställd till ansvar för att du lagt ut bilden men det kan däremot Odla.nu bli om någon skulle anmäla. Det är ju Odla som är ansvarig utgivare och ansvarar för vad som publiceras på deras sida och deras forum.
          Nu tror jag iofs inte att Moderaterna anmäler en skitsak som detta, men det är väl ändå bra att veta vad man får göra och vad man inte får göra. Logotyper är i allmanhet varumärkesskyddade hos Patent och Registeringsverket , PRV
          Gita

Nöjd?

CITAT (Anma @ 17-04-2013, 14:47) *

Redigerat av Anma: 17-04-2013, 19:10

Citera

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 06:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon