Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinster i välfärden och allmänt om arbetsmarknaden
          *Stintan*
          Inlägg 17-04-2013, 19:12
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

giggle.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 20:02) *
          Och vem ska då betala praktiken för alla dessa arbetslösa ungdomar ?

När man har praktik har man samma ersättning som man skulle haft om man dragit fötterna efter sig hemma.
          Eller så satsar man helt enkelt på ungdomen istället för på ett femte jobbskatteavdrag till exempel.

Citera
          pejori
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 20:02) *
          Och vem ska då betala praktiken för alla dessa arbetslösa ungdomar ?

Kallas väl fortfarande lön, när man arbetar, även under praktiken. confused.gif

(aktivitetsersättning)

Redigerat av pejori: 17-04-2013, 19:14

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-04-2013, 19:18
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 19:56) *
          Bengalow jag får allt ifrån livserfarenhet !

Jösses! Du har då varit med om en del, förstår jag! Jag har också varit med en del, och delar inte alls dina erfarenheter. Om den ene lovar guld och gröna skogar, och du tror på det, varför skall då inte den andre kunna lova det samma? Du, trovärdig? Ingalunda!!

Citera
          Gita
          Inlägg 17-04-2013, 19:19
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 17-04-2013, 20:00) *
          90 dagar handlar det om, men det handlar inte om jobb. Ingen ungdom ska gå sysslolös längre än 90 dagar. Praktik, utbildning, jobb inom tre månader, det är vad han lovar. Inte att alla ska ha jobb. Det är ju orimliga löften, men sysselsättning inom tre månader är rimligt.
          Jag önskar att regeringen kunde satsa på ett nytt kunskapslyft, men det kommer denna regering inte att göra, de drar hellre in på utbildningsplatser.

Precis som Motti frågar, vem skall betala praktiken? Det är inte gratis för företag att ta emot praktikanter om de vill göra det på ett seriöst sätt. Det kostar tid och personal och därmed pengar om man skall ge en meningsfull praktik.
          Betr. utbildning, varför utbildar sig inte arbetslös ungdom redan idag, utbildning är gratis i Sverige. Varför skaffar sig t.ex inte fler en ingenjörsutbildning eftersom det är ett yrke där det saknas arbetskraft. Ca 100 000 nya ingenjörer kommer att behövas de närmaste åren. Läste senast idag om ABB som raggar välutbildade ingenjörer i Portugal. Löfven formulerar ganska väl vad han vill men inte ett ord om hur det skall gå till.
          Gita

Citera
          pejori
          Inlägg 17-04-2013, 19:21
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (Gita @ 17-04-2013, 20:19) *
          Precis som Motti frågar, vem skall betala praktiken? Det är inte gratis för företag att ta emot praktikanter om de vill göra det på ett seriöst sätt. Det kostar tid och personal och därmed pengar om man skall ge en meningsfull praktik.
          Betr. utbildning, varför utbildar sig inte arbetslös ungdom redan idag, utbildning är gratis i Sverige. Varför skaffar sig t.ex inte fler en ingenjörsutbildning eftersom det är ett yrke där det saknas arbetskraft. Ca 100 000 nya ingenjörer kommer att behövas de närmaste åren. Läste senast idag om ABB som raggar välutbildade ingenjörer i Portugal. Löfven formulerar ganska väl vad han vill men inte ett ord om hur det skall gå till.
          Gita

Sedan när är det gratis att utbilda sig?

Tror dom flesta som utbildar sig, är tvungna att ta studielån, som ska betalas tillbaka.

Alla har inte det läshuvudet som krävs för en ingenjörsexamen.

Redigerat av pejori: 17-04-2013, 19:24

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 17-04-2013, 19:24
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Gita @ 17-04-2013, 20:19) *
          Gita

Nej, det är inte gratis, fas tre får de ju betalt för....

Citera
          Gita
          Inlägg 17-04-2013, 19:27
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (pejori @ 17-04-2013, 20:12) *
          Kallas väl fortfarande lön, när man arbetar, även under praktiken. confused.gif
          (aktivitetsersättning)

Som praktikant tillför man sällan något till företaget (man är ju där för att lära sig något), däremot tar man tid från ordinarie personal och kostar därmed pengar . Därför borde företag få betalt för att de utbildar människor.
          Kan med erfarenhet som egenföretagare (med anställda) säga att vi ganska snart slutade att ta emot praktikanter eftersom det kostade oss alltför mycket.
          Gita

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 19:28
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag har fått mycket "stryck" här på "småprat" därför att jag gått ut och varit ärlig om vad jag röstar på nämligen Moderaterna !jag är nu 60 år och jag var 18 år när jag röstade första gången smile.gif Moderaterna har förändrats och "moderniserats blivit mer folkligt genom åren och jag har också förändrats genom alla år .Moderaterna är inte riktigt samma parti som för 40 år sedan och det verkar som majoriteten av det svenska folket har fattat det !annars hade vi väl inte haft en Borgelig regering i dag ? Är man 60 år så har man varit med om en hel del i sitt liv man har fått möjligheten att värdera saker och ting vad som är viktigt eller ej .Min politiska åsikt är att var och en ska rå över sitt eget liv utan direktiv från politiska partier ,man är sin egen lyckas smed ! Det är bara att jobba på och slita för att få ett bra liv oavset vilket parti du har dina sympatier hos .

Citera
          pejori
          Inlägg 17-04-2013, 19:30
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (Gita @ 17-04-2013, 20:27) *
          Som praktikant tillför man sällan något till företaget (man är ju där för att lära sig något), däremot tar man tid från ordinarie personal och kostar därmed pengar . Därför borde företag få betalt för att de utbildar människor.
          Kan med erfarenhet som egenföretagare (med anställda) säga att vi ganska snart slutade att ta emot praktikanter eftersom det kostade oss alltför mycket.
          Gita

Lönebidrag kallas det visst och det får företagare som tar praktikanter.
          Att många låter dom göra samma jobb som andra anställda, är ett stort problem; då det inte är tillåtet,men förekommer allt för ofta.

Här är ett exempel på det.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.152590...afekedjans-krav

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-04-2013, 19:36
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 20:28) *
          Jag har fått mycket "stryck" här på "småprat" därför att jag gått ut och varit ärlig om vad jag röstar på nämligen Moderaterna !jag är nu 60 år och jag var 18 år när jag röstade första gången smile.gif Moderaterna har förändrats och "moderniserats blivit mer folkligt genom åren och jag har också förändrats genom alla år .Moderaterna är inte riktigt samma parti som för 40 år sedan och det verkar som majoriteten av det svenska folket har fattat det !annars hade vi väl inte haft en Borgelig regering i dag ? Är man 60 år så har man varit med om en hel del i sitt liv man har fått möjligheten att värdera saker och ting vad som är viktigt eller ej .Min politiska åsikt är att var och en ska rå över sitt eget liv utan direktiv från politiska partier ,man är sin egen lyckas smed ! Det är bara att jobba på och slita för att få ett bra liv oavset vilket parti du har dina sympatier hos .

Upprepar igen att jag inte har några som helst problem med att människor är moderater. Däremot kan jag ha problem med människor som inte ens försöker lyssna på och värdera sakliga argument som avviker från deras ingrodda uppfattning. (Eftersom jag är några år äldre än du har jag både röstat och värderat politiska idéer under minst lika lång tid som du, Motti. Ändå röstar vi uppenbart olika. Tänk som det kan bli!)

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 17-04-2013, 19:37
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (Gita @ 17-04-2013, 20:27) *
          Gita

Om jag tolkar dig rätt tycker du att ungdomar hellre ska gå hemma år efter år än få möjlighet till praktik eller utbildning efter tre månaders arbetslöshet. Tyck du det, men jag har alltid ansett att sysselsättning är bättre än att dra omkring sysslolös, även om det råkar kosta lite. Man kan till exempel satsa på ungdomarna framför ett femte jobbskatteavdrag. Sverige har ju klarat av tidigare att med statens hjälp öka kunskapsnivån i samhället, varför inte igen. (tänker på kunskapslyftet). Ingen vettig människa kan påstå att den satsningen var fel.

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 19:38
          Länk hit: #93

Medlem

Gita !nu måste jag protestera när du säger att man som praktikant inte tillför något ! det gör man absolut men inte som de utbildade kanske man som praktikant tillför man absolut något om man har ambitioner ! har själv gått som praktikant i tonåren och fick jobba hårt .

Citera
          Gita
          Inlägg 17-04-2013, 19:40
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (pejori @ 17-04-2013, 20:21) *
          Sedan när är det gratis att utbilda sig?

Tror dom flesta som utbildar sig, är tvungna att ta studielån, som ska betalas tillbaka.

Alla har inte det läshuvudet som krävs för en ingenjörsexamen.

Utbildningen är gratis. Levnadsomkostnaderna tar ju de flesta studerande lån till.
          Löfven kan väl ändå inte menar att en skall ta lån(precis som de flesta gör nu) medans andra om de är kloka nog att se till att de är arbetslösa några månader skall få sina levnadsomkostnader under studietiden betalda av staten?
          Gita

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 20:28) *

Fast nu är odlas forum lite speciellt, det speglar faktiskt inte alls samhället i stort.
          Gita

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 19:50
          Länk hit: #95

Medlem

Nä Gita det speglar inte hur Sverige röstar !de flesta här är ju solklart vänster sympatier !har inga problem med det men då ska dom visa respeckt samma som jag gör för andras åsikter .Helt klart så vill svenska folket ha en borgelig regering !

Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-04-2013, 20:00
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Klart att det gör. Ni är mindre än 30 % som röstar på moderaterna. Vad vill ni åstadkomma med det? Majoritet? Det är bara att böja sig för flertalet - demokrati kallas det enligt uppslagsboken.

Redigerat av Bengalow: 17-04-2013, 20:00

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-04-2013, 20:02
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 20:50) *
          Nä Gita det speglar inte hur Sverige röstar !de flesta här är ju solklart vänster sympatier !har inga problem med det men då ska dom visa respeckt samma som jag gör för andras åsikter .Helt klart så vill svenska folket ha en borgelig regering !

Dagens SKOP-mätning visar att 42% skulle rösta borgerligt idag men i riksdagen skulle de få färre mandat då KD når nya bottenrekord på 2,5%. 2010 däremot fick alliansen bilda minoritetsregering.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gita
          Inlägg 17-04-2013, 20:16
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Anma @ 17-04-2013, 20:37) *
          Om jag tolkar dig rätt tycker du att ungdomar hellre ska gå hemma år efter år än få möjlighet till praktik eller utbildning efter tre månaders arbetslöshet. Tyck du det, men jag har alltid ansett att sysselsättning är bättre än att dra omkring sysslolös, även om det råkar kosta lite. Man kan till exempel satsa på ungdomarna framför ett femte jobbskatteavdrag. Sverige har ju klarat av tidigare att med statens hjälp öka kunskapsnivån i samhället, varför inte igen. (tänker på kunskapslyftet). Ingen vettig människa kan påstå att den satsningen var fel.

Nej, det jag säger att man inte kan kräva att företag skall bedriva gratis utbildningsverksamhet, dvs. ta emot praktikanter gratis.
          Sen måste jag säga att det blir konstigt om en del som utbildar sig måste låna pengar för sina levnadsomkostnader medan den som ser till att vara arbetslös ett tag skall få sina levnadskostnader betalda av staten.
          Är det verkligen rättvist enl. dig att en del ungdomar måste dra på sig stora studielån medan andra skulle bli försörjda under studietiden?
          Gita,

Redigerat av Gita: 17-04-2013, 20:17

Citera
          pejori
          Inlägg 17-04-2013, 20:23
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Gita @ 17-04-2013, 21:16) *
          Nej, det jag säger att man inte kan kräva att företag skall bedriva gratis utbildningsverksamhet, dvs. ta emot praktikanter gratis.
          Sen måste jag säga att det blir konstigt om en del som utbildar sig måste låna pengar för sina levnadsomkostnader medan den som ser till att vara arbetslös ett tag skall få sina levnadskostnader betalda av staten.
          Är det verkligen rättvist enl. dig att en del ungdomar måste dra på sig stora studielån medan andra skulle bli försörjda under studietiden?
          Gita,

Visst tar dom emot praktikanter gratis, men vänd på det, dom får också gratis arbetskraft.

Praktik, är just det. En tidsbegränsad "provapå-tid"

Vill dom sedan jobba/utbilda sig till det dom praktiserat, lär dom få ta lån som alla andra.
          Inte många som erbjuder "lärlingsplatser" längre. (inte att förväxla med, praktikplats)

Blanda inte ihop äpplen med päron. Blir en sned debatt då.

Rättat stavfel

Redigerat av pejori: 17-04-2013, 21:23

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Cacki
          Inlägg 17-04-2013, 20:23
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gita @ 17-04-2013, 21:16) *
          Gita,

Nu får du väl ändå sansa dej?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera

12 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 03:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon