Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

31 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rasist?
          Aqvakul
          Inlägg 11-04-2013, 08:36
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 11-04-2013, 08:37) *
          För min del tror jag att det vore bra om man vågade tala sanning och slutade hyckla. Det är inte problemfritt med den stora flyktinginströmningen, det s.k. multikulturella samhället är inte heller problemfritt. Den som trots allt vågar pekar på problem som har med flyktinginvandring att göra blir ju genast anklagad för att vara rasist.
          Det är inget rasistiskt i att beskriva verkligheten som den faktiskt är, inte heller det skulle försvåra för dem som kommer hit utan på sikt tvärtom.
          Gita

Instämmer! Sen finns det alltid olika verklighetsbeskrivningar... Det värsta är spridandet av ogrundade rykten...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 11-04-2013, 09:24
          Länk hit: #102

Gäster

Jo men visst, man ser det från sin egen synpunkt och det som hänt på plats, så att säga.

I våran by kom de i slutet på -90-talet och våra "ingrodda politikerna" gjorde totalt fel när de gav utöver det nödvändiga (bostad och mat) även bilar till dessa familjer och kulmen och ramaskriet kom när en familj fick var sin ny cykel till de 8 barnen. ....... och sedan tog de hit sina far-morföräldrar o de fick svensk pension...

Sedan kom det fler som försökte göra nytta, men till slut fick den familjen som fått allt flytta härifrån just pga att de nya såg detta som orättvisa mot sig själva....
          Det anordnades fr. kommunen folk som skulle vara som "ingångsfamiler" de nytillkomna, men där sket det sig.
          Det blev inte så att folk ville ställa upp efter den förra "kalabaliken" och nu ligger det nere.

De som kom och är med i samhället med att arbeta --- är mycket uppsattade av de som finns i byn. Där lyckades det bra att ge hjälp till dem som ville göra sitt bästa....
          Jag har sett för mycket pga att vår vän var tolk åt polisen och blev misshandlad och fick skyddat boende och så bör väl det inte gå till??? Personen är ännu en av våra nära vänner ...... kompiskram.gif

ANMA;

En gång till när du envisas ------ JAG ÄR INTE RASIST, men har rätt till mina åsikter om det som tråden gäller och jag står upp för mina åsikter när jag skriver dem.
          Du är ju själv invandrare så tänk efter innan du ger dig mer på mig....
          Jag vill inget illa, enbart ge min syn om detta som jag levt med, om andra delar i landet kan jag inget säga om och det låter bli osagt. Ändå tycker jag att det kommer för mycket hit och vi kan inte ta hand om alla, se bara på våra grannländer.......de portar ju dom....

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-04-2013, 09:27
          Länk hit: #103

Medlem

CITAT (Ugglemormor @ 11-04-2013, 10:24) *
          Jo men visst, man ser det från sin egen synpunkt och det som hänt på plats, så att säga.

I våran by kom de i slutet på -90-talet och våra "ingrodda politikerna" gjorde totalt fel när de gav utöver det nödvändiga (bostad och mat) även bilar till dessa familjer och kulmen och ramaskriet kom när en familj fick var sin ny cykel till de 8 barnen. ....... och sedan tog de hit sina far-morföräldrar o de fick svensk pension...

Sedan kom det fler som försökte göra nytta, men till slut fick den familjen som fått allt flytta härifrån just pga att de nya såg detta som orättvisa mot sig själva....
          Det anordnades fr. kommunen folk som skulle vara som "ingångsfamiler" de nytillkomna, men där sket det sig.
          Det blev inte så att folk ville ställa upp efter den förra "kalabaliken" och nu ligger det nere.

De som kom och är med i samhället med att arbeta --- är mycket uppsattade av de som finns i byn. Där lyckades det bra att ge hjälp till dem som ville göra sitt bästa....
          Jag har sett för mycket pga att vår vän var tolk åt polisen och blev misshandlad och fick skyddat boende och så bör väl det inte gå till??? Personen är ännu en av våra nära vänner ...... kompiskram.gif

ANMA;

En gång till när du envisas ------ JAG ÄR INTE RASIST, men har rätt till mina åsikter om det som tråden gäller och jag står upp för mina åsikter när jag skriver dem.
          Du är ju själv invandrare så tänk efter innan du ger dig mer på mig....
          Jag vill inget illa, enbart ge min syn om detta som jag levt med, om andra delar i landet kan jag inget säga om och det låter bli osagt. Ändå tycker jag att det kommer för mycket hit och vi kan inte ta hand om alla, se bara på våra grannländer.......de portar ju dom....

Kan du styrka det här med bilarna med någon källa?

--------------------

zon 1

Citera
          addo
          Inlägg 11-04-2013, 09:59
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

CITAT (Anma @ 10-04-2013, 18:50) *
          Det är precis det jag tycker är viktigt att belysa. Om vi håller tyst och accepterar alla dessa uttalanden så accepterar vi rasismen, även om den inte är medveten.

Är ett illa formulerat uttalande rasism?
          Ett uttalande kan vara rasistiskt och spegla en persons rasism, men i bland är det ju inget mer än illa formulerat eller ogenomtänkt.
          Rasism är väl ändå vad folk känner/tycker/tror/handlar efter osv.

Bara en stilla undran hur du menar, då jag fann ditt inlägg en aning förvirrande. Jag är å andra sidan lättförvirrad :S

Redigerat av addo: 11-04-2013, 10:00

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-04-2013, 10:26
          Länk hit: #105

Medlem

CITAT (addo @ 11-04-2013, 10:59) *
          Ett uttalande kan vara rasistiskt och spegla en persons rasism, men i bland är det ju inget mer än illa formulerat eller ogenomtänkt.

Bara en stilla undran hur du menar, då jag fann ditt inlägg en aning förvirrande. Jag är å andra sidan lättförvirrad :S

Jag anser att man ska vara försiktig med att kalla människor för rasister. De är som tur var ytterst sällsynta. Däremot finns det många människor som är mer eller mindre främlingsfientliga.

--------------------

zon 1

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 11-04-2013, 12:40
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Aqvakul @ 11-04-2013, 11:26) *
          Jag anser att man ska vara försiktig med att kalla människor för rasister. De är som tur var ytterst sällsynta. Däremot finns det många människor som är mer eller mindre främlingsfientliga.

Och sen finns det en hel del som enbart snackar sk*t och tror på alla myter kvällstidningar levererar och där grannens grannes granne minsann vet hur det var.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gita
          Inlägg 11-04-2013, 13:02
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Aqvakul @ 11-04-2013, 11:26) *

Jag tror att det är viktigt att fastslå att man kan vara kritisk till invandringspolitik, att man kan ta avstånd till kulturyttringar som t.ex vissa gruppers kvinnosyn utan att bli kallad rasist, för detta har ju inget som helst med ras att göra.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-04-2013, 13:03
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anki på Öland @ 11-04-2013, 13:40) *
          Och sen finns det en hel del som enbart snackar sk*t och tror på alla myter kvällstidningar levererar och där grannens grannes granne minsann vet hur det var.

tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          gnon49
          Inlägg 11-04-2013, 13:46
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Lever man i en demokrati har man förmånen att få kritisera det mesta i samhället. Även invandringen eller religiösa inslag som strider mot vår värdegrund.
          Det får aldrig kuvas. Men börja kritisera vissa grupper i samhället är en farlig väg att gå. Att kritisera invandring och/eller invandrare är ju två olika saker för mig.
          Politik vs människa.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 11-04-2013, 16:30
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (gnon49 @ 11-04-2013, 14:46) *
          Lever man i en demokrati har man förmånen att få kritisera det mesta i samhället. Även invandringen eller religiösa inslag som strider mot vår värdegrund.
          Det får aldrig kuvas. Men börja kritisera vissa grupper i samhället är en farlig väg att gå. Att kritisera invandring och/eller invandrare är ju två olika saker för mig.
          Politik vs människa.

riktigt,jag är kritisk till vår invandrings och integrationspolitik men däremot försvarar jag att en flykting från krig skall ha rätt till asyl i sverige.
          men många som kommer flyr ju inte från krig utan kommer som ekonomiska flyktingar.
          detta bevisas av att de gärna när de etablerat sig i sverige åker på "semester" till hemlandet eller installerar familjen i sverige och återvänder till någon motståndsrörelse/terroristorganisation.
          har varit många fall i pressen senaste året.
          min systerdotter gifte sig med en arab,nationalitet okänd(han vägrar uppge) och var han befinner sig månader i sträck är okänt,kommer hem någon månad,fixar lite pengar och drar igen.
          tror att giftermålet var en sak för att han skulle få stanna,familjen(två barn) verkar han inte bry sig om.
          nå,det är ett enstaka fall men i alla fall ett som jag vet om. ulf

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-04-2013, 16:50
          Länk hit: #111

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (malarmaster @ 11-04-2013, 17:30) *
          min systerdotter gifte sig med en arab,nationalitet okänd(han vägrar uppge) och var han befinner sig månader i sträck är okänt,kommer hem någon månad,fixar lite pengar och drar igen.
          tror att giftermålet var en sak för att han skulle få stanna,familjen(två barn) verkar han inte bry sig om.

Han kanske har en familj till? Jobbigt läge i sådana fall om han blivit tvungen att gifta sig till uppehållstillstånd i Sverige och därmed inte kan ta hit sin riktiga familj.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-04-2013, 18:19
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (Gita @ 11-04-2013, 14:02) *
          Jag tror att det är viktigt att fastslå att man kan vara kritisk till invandringspolitik, att man kan ta avstånd till kulturyttringar som t.ex vissa gruppers kvinnosyn utan att bli kallad rasist, för detta har ju inget som helst med ras att göra.
          Gita

Där är vi helt överens!

--------------------

zon 1

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 11-04-2013, 20:22
          Länk hit: #113

Gäster

Aqvakul,

Jag kan bevisa det som hände med invandrarna och den "fadäsen" som våra politikerna gjorde. Det är så att denna kommun har varit ett rikt kommun med pengar i kassan för att bygga ut närheten till det viktigaste, sjukvården och skolan och fungerande äldreboende...

Numera är dessa politiker själva pensionärer och får se på hur deras slöseri utöver det nödvändiga för samhällets behov som behövdes pga att vi ligger mellan två olika landsting och sjukvården var jobbig bit.
          Vad jag har hört och sett här så har vi kvar de invandrare som byggde upp egna verksamheter och blev en del av "våran by".

Det blev lite av lynchstämning mot de som togs emot och gavs allt och fordrades inga prestationer så de har försvunnit härifrån men har inte hört hur/vart de tog vägen.

Jag kan inte namnge några i forumet, men kanske kan du ändå förstå att när det blev först så fel så blev invånarna här riktigt härskna och den som var ledande i kommunen fick avgå efter nästa val, en S politiker.

Hade det blivit vettigt från början så nog skulle de ha lyckats med den teorin de hade att ge till de nyinkomna en värdfamilj som stöd. Det skulle varit en mer human metod åt både för oss och de som kom.
          Dessa funderingar har man snackat om här och när jag är välkänd här så hör man ett och annat.....

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-04-2013, 21:20
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Nu är det i regel inte politiker som delar ut bidrag till höger och vänster utan ekonomiskt bistånd går alltid genom socialförvaltningen och de följer de normer som är fastställda av regeringen.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anma
          Inlägg 11-04-2013, 23:29
          Länk hit: #115

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (addo @ 11-04-2013, 10:59) *

För att jag säger att någon sagt något rasistiskt har jag inte kallat den personen rasist.
          Nu påstås det att jag kallat någon rasist, men det jag sagt är:

"Du inser, hoppas jag, att just det där du skriver där jag fetmarkerat är både rasistiskt och fullkomligt felaktigt?"

"Rasist eller inte. Du uttalar dig rasistiskt."

"Det är precis det jag tycker är viktigt att belysa. Om vi håller tyst och accepterar alla dessa uttalanden så accepterar vi rasismen, även om den inte är medveten."

Jag har faktiskt inte kallat någon rasist.

Vad jag är ute efter är att få människor att tänka till om vad de faktiskt säger. De uttalanden jag reagerat på är rasistiska, oavsett om avsändaren är rasist eller inte. Och så länge vi accepterar sådana uttalanden för att de är illa formulerade eller ogenomtänkta så är det faktiskt så att vi också accepterar rasismen. Gör ni hur ni vill, jag i alla fall ställer inte upp på det.

Citera
          Tapio
          Inlägg 12-04-2013, 07:03
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Anma @ 12-04-2013, 00:29) *
          Vad jag är ute efter är att få människor att tänka till om vad de faktiskt säger. De uttalanden jag reagerat på är rasistiska, oavsett om avsändaren är rasist eller inte. Och så länge vi accepterar sådana uttalanden för att de är illa formulerade eller ogenomtänkta så är det faktiskt så att vi också accepterar rasismen. Gör ni hur ni vill, jag i alla fall ställer inte upp på det.

Halaj!

Ja! det är precis detta jag menar! Det här är som taget ur manualen för PK-maffian!

Alltså, om en vit man säger något till en svart man spelar det ingen roll hur oskyldigt det kan tyckas vara; det kan alltid tolkas som rasistiskt! Alldeles oavsett vad som sagts. Här måste den vite mannen naturligsvis läxas upp, och om den svarte mannen inte uppfattade det rasistiskt måste han ju läras upp i varför han borde känna sig kränkt.

Normalt brukar man ju tycka att det är offret som har tolkningsföreträde. Offret kan välja mellan att anse en kommentar som harmlös eller kränkande eller så kan h*n bli allmänt förbannad.
          Men offrets respons är inte speciellt viktig för PK-maffian. Det viktiga är att hitta något att hytta med fingret åt. Nästa vecka är det vänsterhänta lesbiska kvinnor, förfördelade pensionärer eller ledsna hundvalpar eller vad f*n som helst. Bara de får yla över att någon har blivit kränkt på något sätt.

//T

Citera
          Anma
          Inlägg 12-04-2013, 07:09
          Länk hit: #117

Medlem

CITAT (Tapio @ 12-04-2013, 08:03) *
          Halaj!

Ja! det är precis detta jag menar! Det här är som taget ur manualen för PK-maffian!

Alltså, om en vit man säger något till en svart man spelar det ingen roll hur oskyldigt det kan tyckas vara; det kan alltid tolkas som rasistiskt! Alldeles oavsett vad som sagts. Här måste den vite mannen naturligsvis läxas upp, och om den svarte mannen inte uppfattade det rasistiskt måste han ju läras upp i varför han borde känna sig kränkt.

Normalt brukar man ju tycka att det är offret som har tolkningsföreträde. Offret kan välja mellan att anse en kommentar som harmlös eller kränkande eller så kan h*n bli allmänt förbannad.
          Men offrets respons är inte speciellt viktig för PK-maffian. Det viktiga är att hitta något att hytta med fingret åt. Nästa vecka är det vänsterhänta lesbiska kvinnor, förfördelade pensionärer eller ledsna hundvalpar eller vad f*n som helst. Bara de får yla över att någon har blivit kränkt på något sätt.

//T

Jaha, du tolkar det så.

Citera
          Gita
          Inlägg 12-04-2013, 07:54
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 12-04-2013, 00:29) *
          De uttalanden jag reagerat på är rasistiska, oavsett om avsändaren är rasist eller inte.

Du ger alltså dig själv tolkningsföreträde? Det är alltså du som subjektivt avgör vad som är acceptabelt eller inte att säga? Du har inte tänkt på att alla kanske inte kan (har förmågan) formulera sig lika fint och politiskt korrekt som du?
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 12-04-2013, 07:56
          Länk hit: #119

Medlem

CITAT (Gita @ 12-04-2013, 08:54) *
          Du ger alltså dig själv tolkningsföreträde? Det är alltså du som subjektivt avgör vad som är acceptabelt eller inte att säga? Du har inte tänkt på att alla kanske inte kan (har förmågan) formulera sig lika fint och politiskt korrekt som du?
          Gita

Jag avgör vad som är acceptabelt för mig. Såvida jag inte har givna regler att utgå ifrån. Som privatperson har jag inte det och då har jag all rätt i hela världen att avgöra vad som är acceptabelt för mig personligen. Eller hur?

Redigerat av Anma: 12-04-2013, 07:57

Citera
          Anma
          Inlägg 12-04-2013, 08:12
          Länk hit: #120

Medlem

Hittills har jag inte yppat ett ord om vad jag anser om invandrarpolitiken i den här tråden. Nu tänkte jag göra det. Enligt mig är det helt uppåt väggarna. Problemet är inte att vi tar emot för många. Problemet är att vi totalt misslyckas med integrationen.
          Jag har inga universallösningar på hur vi borde göra, tyvärr.

Redigerat av Anma: 12-04-2013, 08:13

Citera

31 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 16:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon