CITAT (gnon49 @ 12-04-2013, 23:37)

. När det gäller asylsökande så är det väl staten som får stå för uppehället. Kommunerna har ju i regel inte råd med den utgiften. När staten sedan tar sin hand från flyktingarna vet jag faktiskt inte vad som gäller. Arbete eller försörjningsstöd är väl alternativen misstänker jag.
regelverket är sådant att kommer du hit som asylsökande hamnar du hos migrationsverket (staten) som har ansvaret i två år.
därefter slussas du ut till kommun som övertar ansvaret.
problemet som nu uppkommer är att om du nu inte lyckats ordna egen försörjning (jobb,studier m.m) så hamnar du i kommunens försörjningsstöd.
ingen kommun vill gärna ta emot dig då du i det fallet belastar kommunen.Men det finns solidariska kommuner som trots det erbjuder plats. då uppkommer ett nytt problem,du behöver inte flytta till den kommunen om du inte vill.du kan flytta till valfri kommun där du kanske har släkt o vänner eller stanna kvar där du är.
många kommuner säger idag också stopp pga bostadsbrist,inga jobbmöjligheter m.m.
som jag redogjort för innan så är min kommun en av de som har migrationsverkets mottagningsenheter.
problemet som kommunen möter är just det att den asylsökande efter två år vägrar flytta trots erbjudanden om plats någon annanstans.
detta bygger upp en stor belastning på kommunens försörjningsstöd för att inte tala om bostadssituationen.
kommunen är ju lagbunden att se till att det finns tak över huvudet och mat på bordet.
situationen för min kommun är på väg mot katastrof,50 miljoner back 2012,för 2013 beräknas liknande siffror efter stora besparingar då framförallt skola o äldreomsorg får dra ner för att lämna pengar till försörjningsstöd.i fjol löstes det med utförsäljningar av kommunala fastigheter,i år blir det något liknande.
många kommuner sitter i en liknande situation,Malmö,södertälje,många Stockholmskommuner.
regeringen känner till detta och har beslutat om stöd till utsatta kommuner,i år får dessa kommuner dela på 10 miljoner,nästa¨år 250 miljoner.
men i långa loppet står många kommuner inför en ohållbar situation,inte minst på bostadssidan.
som det ser ut nu kommer ytterligare minst 100000(hundratusen!!!) nya asylsökande i år. var skall de placeras? samtidigt som även svenskar har bostadsbrist,är arbetslösa m.m Ulf