| |
|
  |
Rasist? |
|
|
|
|
13-04-2013, 08:39
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-04-2013, 06:06)  Mamamaggan om jag kände till en familj som är en flyktingfamilj och arbetslös men ändå kör en relativ bra bil, skall man då gå fram och fråga? Kräva bevis på allt? Inte heller skulle man då hitta bevis på internet Skulle du göra det om det var en svensk familj i samma situation? Skulle du ens fundera över hur dom kan ha bil?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 08:44
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (*Stintan* @ 13-04-2013, 09:39)  Skulle du göra det om det var en svensk familj i samma situation? Skulle du ens fundera över hur dom kan ha bil? ja det skulle jag
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 09:10
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Många nyanlända invandrare lånar pengar av släktingar som bott här längre...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 09:11
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-04-2013, 09:44)  ja det skulle jag Varför ens fundera över sekretessbelagda uppgifter? Vi har ju myndigheter som ska sköta sådant. Bara avundets nyfikenhet som lyser igenom eller??
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 09:14
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (malarmaster @ 13-04-2013, 08:11)  regelverket är sådant att kommer du hit som asylsökande hamnar du hos migrationsverket (staten) som har ansvaret i två år. därefter slussas du ut till kommun som övertar ansvaret. problemet som nu uppkommer är att om du nu inte lyckats ordna egen försörjning (jobb,studier m.m) så hamnar du i kommunens försörjningsstöd. ingen kommun vill gärna ta emot dig då du i det fallet belastar kommunen.Men det finns solidariska kommuner som trots det erbjuder plats. då uppkommer ett nytt problem,du behöver inte flytta till den kommunen om du inte vill.du kan flytta till valfri kommun där du kanske har släkt o vänner eller stanna kvar där du är. många kommuner säger idag också stopp pga bostadsbrist,inga jobbmöjligheter m.m. som jag redogjort för innan så är min kommun en av de som har migrationsverkets mottagningsenheter. problemet som kommunen möter är just det att den asylsökande efter två år vägrar flytta trots erbjudanden om plats någon annanstans. detta bygger upp en stor belastning på kommunens försörjningsstöd för att inte tala om bostadssituationen. kommunen är ju lagbunden att se till att det finns tak över huvudet och mat på bordet. situationen för min kommun är på väg mot katastrof,50 miljoner back 2012,för 2013 beräknas liknande siffror efter stora besparingar då framförallt skola o äldreomsorg får dra ner för att lämna pengar till försörjningsstöd.i fjol löstes det med utförsäljningar av kommunala fastigheter,i år blir det något liknande. många kommuner sitter i en liknande situation,Malmö,södertälje,många Stockholmskommuner. regeringen känner till detta och har beslutat om stöd till utsatta kommuner,i år får dessa kommuner dela på 10 miljoner,nästa¨år 250 miljoner. men i långa loppet står många kommuner inför en ohållbar situation,inte minst på bostadssidan. som det ser ut nu kommer ytterligare minst 100000(hundratusen!!!) nya asylsökande i år. var skall de placeras? samtidigt som även svenskar har bostadsbrist,är arbetslösa m.m Ulf Migrationsverket räknar i sina prognoser med att det kommer mellan 50 -60 000 asylsökande i år sen så tillkommer ju den s.k. anhöringsinvandringen. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 09:15
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Cacki @ 13-04-2013, 10:11)  Varför ens fundera över sekretessbelagda uppgifter? Vi har ju myndigheter som ska sköta sådant. Bara avundets nyfikenhet som lyser igenom eller?? Cacki jag har aldrig i mitt liv varit avundsjuk, nu får du ge dig Stintan kan du förklara hur en svensk skall bli flykting i sitt eget land?
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 09:23
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 13-04-2013, 08:25)  Det är just det som är så sjukt. Jag blev överfallen och nästan våldtagen av en svensk. Nu ska jag alltså hata alla svenskar. Men se du, det gör jag inte. För jag fattar att alla svenskar inte är våldtäktsmän. Precis som att alla somalier inte snor parkeringsplatser. Jamen självklart finns det skitstövlar och banditer bland alla nationaliteter, raser , religiösa eller kulturella grupper. Problemet är väl att om jag kallar en svensk skitstövel för skitstövel så är det OK, men kallar jag en somalisk skitstövel för skitstövel så kan jag bli kallad rasist. Gita CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-04-2013, 10:15)  Stintan kan du förklara hur en svensk skall bli flykting i sitt eget land? Undrade just detsamma, men du hann före. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 09:27
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-04-2013, 10:15)  Cacki jag har aldrig i mitt liv varit avundsjuk, nu får du ge dig Stintan kan du förklara hur en svensk skall bli flykting i sitt eget land? Så bra!  Men vad grundar du dina undringar på då? Det är väl trevligt att folk kan ha bil om de vill det? Dels är det ju lättare att få jobb och ur ett samhällsekonomiskt perspektivt så bidrar de ju till ökad konsumtion, som i sin tur skapar arbetstillfällen...osv. osv.  Win-win alltså.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 09:32
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Anma @ 13-04-2013, 08:31)  Januari-mars 2013 har det kommit 9737 asylsökande till Sverige. Blir en rejäl ökning de närmaste kvartalen om det ska hinna bli 100.000 bara i år. Källa: http://www.migrationsverket.se/En sida som jag inte har någon lust att länka till (rasistisk) skriver att antalet nyanlända beräknas bli 48000 i år. Vilket ju ligger nära statistiken. Malamaster, du går längre än så till och med. Varifrån får du dina siffror undrar jag också. Han kanske tänker på hur många uppehållstillstånd som kommer delas ut? I fjol var det 111.000, i år lär det bli ännu fler eftersom det kommer ännu fler asylsökare nu. Senast igår hörde vi ju på nyheterna att regeringen får lägga till en extra miljard. Att pengar tas från biståndsbudgeten är extra illa eftersom man säkert kan hjälpa hundra personer på hemmaplan för samma summa som en person kostar här i Sverige.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 09:34
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Anma @ 13-04-2013, 09:18)  Tack för en mycket bra analys. Var så lite så. Sorgligt att se att mänskligheten inte kommit längre än så här.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (malarmaster @ 13-04-2013, 08:11)  regelverket är sådant att kommer du hit som asylsökande hamnar du hos migrationsverket (staten) som har ansvaret i två år. därefter slussas du ut till kommun som övertar ansvaret. problemet som nu uppkommer är att om du nu inte lyckats ordna egen försörjning (jobb,studier m.m) så hamnar du i kommunens försörjningsstöd. ingen kommun vill gärna ta emot dig då du i det fallet belastar kommunen.Men det finns solidariska kommuner som trots det erbjuder plats. då uppkommer ett nytt problem,du behöver inte flytta till den kommunen om du inte vill.du kan flytta till valfri kommun där du kanske har släkt o vänner eller stanna kvar där du är. många kommuner säger idag också stopp pga bostadsbrist,inga jobbmöjligheter m.m. som jag redogjort för innan så är min kommun en av de som har migrationsverkets mottagningsenheter. problemet som kommunen möter är just det att den asylsökande efter två år vägrar flytta trots erbjudanden om plats någon annanstans. detta bygger upp en stor belastning på kommunens försörjningsstöd för att inte tala om bostadssituationen. kommunen är ju lagbunden att se till att det finns tak över huvudet och mat på bordet. situationen för min kommun är på väg mot katastrof,50 miljoner back 2012,för 2013 beräknas liknande siffror efter stora besparingar då framförallt skola o äldreomsorg får dra ner för att lämna pengar till försörjningsstöd.i fjol löstes det med utförsäljningar av kommunala fastigheter,i år blir det något liknande. många kommuner sitter i en liknande situation,Malmö,södertälje,många Stockholmskommuner. regeringen känner till detta och har beslutat om stöd till utsatta kommuner,i år får dessa kommuner dela på 10 miljoner,nästa¨år 250 miljoner. men i långa loppet står många kommuner inför en ohållbar situation,inte minst på bostadssidan. som det ser ut nu kommer ytterligare minst 100000(hundratusen!!!) nya asylsökande i år. var skall de placeras? samtidigt som även svenskar har bostadsbrist,är arbetslösa m.m Ulf Jag trodde att om man vägrade flytta dit arbete o bostad finns så drogs bidragen in helt o hållet. Så borde det i alla fall vara så fler kommer i arbete o spridningen blir bättre över landet. Sedan kan man alltid flytta tillbaka när man kan försörja sig själv. För det är ju naturligt att man kanske vill bo nära landsmän men det kan ju inte vara prioritet nr1 så att säga. Först arbete o bostad, sedan är man fri att välja. En klapp på axel o lite pengar är inhumant tycker jag.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 10:05
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Jubbe063 @ 13-04-2013, 09:10)  Kul att följa den här tråden. Kan delas in i tre delar.
Start: Oj, hemskt med rasism och främlingsfientlighet, vi kan minsann skilja på sådant och saklig kritik på flyktingpolitik
Mitten: Smygrasismen finns men är bara okunskap och inte riktig rasism och eller främlingsfientlighet. Vi har inga fördomar och kan diskutera sakligt (men ändå lyser lite fördomar igenom)
Slutet: Invandrar gör si och så, de utnyttjar godtrogna mydigheter och skor sig på samhället med lyxbilar etc. Här är inte tal om att det kan vara enskilda individer oavsett härkomst som gör på det sättet. Nej, vi svenskar får slita ont i många år för en bil medan flyktingar kvitterar ut ny bil hos soc.... ( här gömmer helt plötsligt debattörerna hur helylle de var i början av tråden, nu finns ingen hejd på osaklighet och fördom)
Tråden borde låsas innan den spårar ut mer. Grogrund för mindre vackra tankar. Tyvärr tror jag inte att alla inser denna skillnad själva. De som efterlyser en saklig kritik tycker nog att det du skriver under "slutet" är sådan saklig kritik eftersom de själva saknar förmåga till källkritik och reflektion.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 10:12
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gita @ 13-04-2013, 10:23)  Jamen självklart finns det skitstövlar och banditer bland alla nationaliteter, raser , religiösa eller kulturella grupper. Problemet är väl att om jag kallar en svensk skitstövel för skitstövel så är det OK, men kallar jag en somalisk skitstövel för skitstövel så kan jag bli kallad rasist. Gita För mig är det ok att kalla skitstövlar för skitstövlar oavsett nationalitet. Men du sa faktiskt att "nu spiller lätt irritationen över på andra (alla) flyktingar har jag märkt." Och det är faktiskt fördjävligt och rasistiskt!
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 10:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Tror att lite smygrasism o fördomar är inbyggt i dom flesta, för att inte säga alla människor. Vi placerar människor utifrån vissa kriterier helt enkelt. Där kommer vi nog aldrig att ändra oss. För den skull är vi ju inte typiska rasister utan bara typiska människor.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 10:22
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (gnon49 @ 13-04-2013, 11:13)  Tror att lite smygrasism o fördomar är inbyggt i dom flesta, för att inte säga alla människor. Vi placerar människor utifrån vissa kriterier helt enkelt. Där kommer vi nog aldrig att ändra oss. För den skull är vi ju inte typiska rasister utan bara typiska människor. Kan hända att det är så att det är inbyggt i oss, men om man medvetandegör sina egna fördomar så kan man också se dem i ljuset och göra något åt dem. Jag är full av fördomar. Jag är fullt och fast övertygad om att vi kan ändra oss.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 10:42
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Anma @ 13-04-2013, 11:12)  För mig är det ok att kalla skitstövlar för skitstövlar oavsett nationalitet. Men du sa faktiskt att "nu spiller lätt irritationen över på andra (alla) flyktingar har jag märkt." Och det är faktiskt fördjävligt och rasistiskt! Så är det ju ofta om man ser ur folk i allmänhet formulerar sig. En svensk kan vara kriminell om en gör något brottsligt men det är kriminella invandra re som kommer hit om en ertappas med ett brott.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 11:37
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-04-2013, 10:15)  Cacki jag har aldrig i mitt liv varit avundsjuk, nu får du ge dig
Stintan kan du förklara hur en svensk skall bli flykting i sitt eget land? Vad spelar det för roll om man är flykting eller svensk om man lever på försörjningsstöd? Samma regler gäller. Därför undrade jag om du funderar mera när det är en flykting som har bil än om det är en svensk. För rimligtvis kan du ju inte veta var dom fått sina pengar ifrån utan det är ju bara något du tror.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 12:03
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Anma @ 13-04-2013, 11:22)  Kan hända att det är så att det är inbyggt i oss, men om man medvetandegör sina egna fördomar så kan man också se dem i ljuset och göra något åt dem. Jag är full av fördomar. Jag är fullt och fast övertygad om att vi kan ändra oss. Bra sagt ;-)
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 12:39
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gita @ 13-04-2013, 10:23)  Jamen självklart finns det skitstövlar och banditer bland alla nationaliteter, raser , religiösa eller kulturella grupper. Problemet är väl att om jag kallar en svensk skitstövel för skitstövel så är det OK, men kallar jag en somalisk skitstövel för skitstövel så kan jag bli kallad rasist.Gita Undrade just detsamma, men du hann före. Gita Ja, fast då är det ju helt felaktigt och får hanteras utifrån det...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 14:18
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2013, 13:39)  Ja, fast då är det ju helt felaktigt och får hanteras utifrån det... Fast jag tror att det ganska vanligt att man som svensk inte vågar säga ifrån även när/om det är befogat i rädsla att bli sedd som rasist. Istället håller man irritationen inom sig, knyter näven i fickan och röstar på SD. Mer än var sjätte LO-medlem stöder enl. en färsk undersökning SD och jag tror nu inte att de är en sämre sorts människor och inte mer rasistiska än andra utan det är nog bara det att endast SD har vågat diskutera/ifrågasätta nuvarande invandringspolitik. Gita
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|