| |
|
  |
Rasist? |
|
|
|
|
13-04-2013, 22:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
Halaj!
Inte jag heller, (avslutning i kyrkan, alltså) för 30 år sedan. Så anmärkningen att man numera inte kan ha skolavslutning i kyrkan, som man alltid hade förut, är en myt? En SD-myt?
//T
Redigerat av Tapio: 13-04-2013, 22:31
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 22:31
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
OT men här har det varit avslutning i kyrkan så länge vi bott här i kommunen och det är 60 år! Avslutningen är ff i kyrkan!
Men det här är ju en småstads kommun så det räknas nog inte då!
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 22:34
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Vi hade skolavslutning i kyrkan, men det var i Missionskyrkan, och det enda kyrkliga med det var att lokalen också använder som kyrka. Detta var i låg- och mellanstadiet. I högstadiet hade vi skolavslutning på skolgården.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 22:41
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Skumt. Jag gick på tre olika skolor under min grundskoletid och det var avslutning i kyrkan i samtliga.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 22:46
|

Medlem

|
CITAT (hattstugan @ 13-04-2013, 23:31)  OT men här har det varit avslutning i kyrkan så länge vi bott här i kommunen och det är 60 år! Avslutningen är ff i kyrkan!
Men det här är ju en småstads kommun så det räknas nog inte då! Halaj! Det kanske helt enkelt inte finns någon annanstans att vara då? //T
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 22:46
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Huggorm @ 13-04-2013, 23:41)  Skumt. Jag gick på tre olika skolor under min grundskoletid och det var avslutning i kyrkan i samtliga. Nej, är nog inte skumt. Är ju olika "trallala" på olika ställen. Årskurs 1-7 gick jag i en region där avslutning alltid var i kyrkan i samtliga skolor. Nya orten fanns inte det med på kartan att ens tänka på kyrkan vid skolavslutning.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 23:15
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Huggorm @ 13-04-2013, 22:55)  Visst är det bra att skolavslutningen gjorts sekulär. Men samtidigt är det dumt att det skulle ske just exakt nu när det är en massa kontroverser med islam, det får det hela att se ut som en eftergift för muslimska invandrare. När nu landet varit kristet i tusen år kunde det väll ha kommit några få år tidigare eller senare. Den kontroversen är något som Avpixlat/ SD har hittat på. Har aldrig hört en muslim eller någon invandrare invända mot skolavslutning däremot är jag själv mycket skeptisk till det. CITAT (Jubbe063 @ 13-04-2013, 22:06)  Själv när jag gick i skolan var det trist att inte kunna vara med skolkompisar på skolavslutningen. Av vilken anledning var du inte med på skolavslutningen?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 23:26
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Där vi bodde innan med vår familj förut så var skolavslutningen väldigt tradisionell nämligen i Tenhult kyrkan var[b] överfull vid varje skolavslutning så till slut fick de plocka bort mor och far föräldrar !sedan jag började skolan så hade vi alla skolavslutningar i Bethel ,alltid med kristna företecken men vi barn brydde oss ju inte ett dugg vi såg bara fram emot sommarlovet ,men nog kände man av andligheten och att det innebar något särskillt .Vi som föddes på 50_talet är ju på något vis uppvuxna med kristendomen den fanns bara där både i skolan och i annat omkring oss .I dag finns det många atteister och många som inte har den kristna tron många har gåt ur svenska kyrkan osv .Tiderna har förändrats ! men inte fan ska vi ge upp allt av vår tro och kultur för att vi får muslimska invandrare ! i bland är det som att vi svenskar kryper på backen för att vara såå invandrarvänliga så vi 'är beredda att ge upp vår egen svenskhet och vår kultur !
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 23:28
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Piccante @ 14-04-2013, 00:15)  Den kontroversen är något som Avpixlat/ SD har hittat på. Har aldrig hört en muslim eller någon invandrare invända mot skolavslutning däremot är jag själv mycket skeptisk till det. Det är något som det muttrats om en del ute bland folk. Att muslimer generellt skulle ha något emot kristna avslutningar tror inte jag heller, och det är det nog få som tror. Det brukar snarare pratas om välvilliga så kallade "batikhäxor", alltså vänstersympatiserande, offentliganställda tanter med konstnärsambitioner.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 23:36
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 14-04-2013, 00:28)  Det är något som det muttrats om en del ute bland folk. Att muslimer generellt skulle ha något emot kristna avslutningar tror inte jag heller, och det är det nog få som tror. Det brukar snarare pratas om välvilliga så kallade "batikhäxor", alltså vänstersympatiserande, offentliganställda tanter med konstnärsambitioner. Jag är väl lite batikhäxa då
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 23:41
|

Medlem

|
Men det är ju det som sägs !att vi inte ska få ha våra skolavslutningar i våra Kyrkor på grund av våra muslimska invandrare bla,vi ska ta hänsyn !Det märkliga är att när vi som svenskar flyttar utomlands så får vi ta seden dit vi kommer och rätta in oss i leden och gilla läget !vilket vi gör .Man får ta seden dit man kommer .
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 23:44
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 14-04-2013, 00:26)  Där vi bodde innan med vår familj förut så var skolavslutningen väldigt tradisionell nämligen i Tenhult kyrkan var[b] överfull vid varje skolavslutning så till slut fick de plocka bort mor och far föräldrar !sedan jag började skolan så hade vi alla skolavslutningar i Bethel ,alltid med kristna företecken men vi barn brydde oss ju inte ett dugg vi såg bara fram emot sommarlovet ,men nog kände man av andligheten och att det innebar något särskillt .Vi som föddes på 50_talet är ju på något vis uppvuxna med kristendomen den fanns bara där både i skolan och i annat omkring oss .I dag finns det många atteister och många som inte har den kristna tron många har gåt ur svenska kyrkan osv .Tiderna har förändrats ! men inte fan ska vi ge upp allt av vår tro och kultur för att vi får muslimska invandrare ! i bland är det som att vi svenskar kryper på backen för att vara såå invandrarvänliga så vi 'är beredda att ge upp vår egen svenskhet och vår kultur ! Du får ju givetvis ha din åsikt men dels förstår jag inte vad detta har med invandring att göra? Sen tog jag själv avstånd från kristendomen någon gång på mellanstadiet, och gick ur kyrkan när jag fyllde 18. För mig var det alltid en paradox att vi mer eller mindre förväntades delta på en skolavslutning där endast de som var med i Jehovas vittnen fick dispens att avstå. Under våra skolavslutningar i kyrkan var alltid det kristna inslaget ganska påtagligt och kyrkan valde att inte kompromissa om inslag utan styrde upp programmet ganska mycket. Jag anser det är principiellt fel att religiösa inslag inte är frivilliga för skolelever för det var ju inte direkt något studiebesök vi var på utan en andakt. Eftersom jag inte delar kyrkans eller församlings värderingar så kändes det kränkande för mig att vi skulle anpassa oss efter kyrkan istället för att ha en skolavslutning på en neutral plats.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-04-2013, 23:55
|

Medlem

|
Nu är det ju så att våra skolbarn inte får ha sin skolavslutning i Kyrkan längre på grund av invandrare som har annan tro !skulle aldrig hända i ett annat land än Sverige !vi lägger oss platt här bara för att tillfredställa våra invandrares tro ! Vi borde stå för vår krsistna tro och för vår svenska kultur !Därmed inte sakt att invandrare inte 'är välkomna men de får rätta sig efter våra regler och vår kultur !
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 00:20
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 14-04-2013, 00:41)  Men det är ju det som sägs !att vi inte ska få ha våra skolavslutningar i våra Kyrkor på grund av våra muslimska invandrare bla,vi ska ta hänsyn !Det märkliga är att när vi som svenskar flyttar utomlands så får vi ta seden dit vi kommer och rätta in oss i leden och gilla läget !vilket vi gör .Man får ta seden dit man kommer . Halaj! Jo, men alltså, det är inte invandrarna som är problemet här, utan PK-maffian. Det är de som kräver att man skall ta hänsyn in absurdum till invandrare, inte invandrarna själva. Och som jag tidigare skrivit: PK-maffian är ointresserad av vad invandrarna själva tycker. Kanske, kanske någon dag, någon som, Fares Fares, Johan Hassan Khemiri eller Dilsa Demirbag-Sten tar bladet ur munnen och betackar sig för ”hjälpen” från PK-maffian. För med sådana ”vänner” som PK-maffian behöver invandrarna inga fiender. //T
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 00:24
|

Medlem

|
Du får uppfylla mig  vad är PK- Maffian Tapio ?
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 00:51
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 14-04-2013, 00:41)  Men det är ju det som sägs !att vi inte ska få ha våra skolavslutningar i våra Kyrkor på grund av våra muslimska invandrare bla,vi ska ta hänsyn !Det märkliga är att när vi som svenskar flyttar utomlands så får vi ta seden dit vi kommer och rätta in oss i leden och gilla läget !vilket vi gör .Man får ta seden dit man kommer . Tror knappast att du skulle gilla läget och rätta in dig i ledet om du skulle bostätta dig i ett arabland.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 01:14
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 14-04-2013, 00:55)  Nu är det ju så att våra skolbarn inte får ha sin skolavslutning i Kyrkan längre på grund av invandrare som har annan tro !skulle aldrig hända i ett annat land än Sverige !vi lägger oss platt här bara för att tillfredställa våra invandrares tro ! Vi borde stå för vår krsistna tro och för vår svenska kultur !Därmed inte sakt att invandrare inte 'är välkomna men de får rätta sig efter våra regler och vår kultur ! Nu är det upp till varje skola och rektor att ta ställning till detta. I mina hemtrakter debatteras det flitigt varje år med skolavslutning men hittills har det aldrig handlat om att man inte skulle ha avslutning i kyrkan pga invandrare i klassen utan snarare om prästernas allmänna attityd till att göra avslutningen förenlig med skolans värdegrund. Jag ser inte på vilket sätt skolavslutning i kyrkan, vilken i sig är problematiskt med tanke på religionsfriheten är en del av svensk kultur? För 100 år sedan hade man knappast skolavslutning i kyrkan för då fanns det gott om småskolor ute på landsbygden praktiskt taget "mitt i skogen" och inte gick man en mil till kyrkan för skolavslutning då. Det är väl snarare något som uppkom i bruksorter och större samhällen med urbaniseringen då man kanske saknade större samlingslokaler.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 01:17
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 14-04-2013, 00:55)  Nu är det ju så att våra skolbarn inte får ha sin skolavslutning i Kyrkan längre på grund av invandrare som har annan tro !skulle aldrig hända i ett annat land än Sverige !vi lägger oss platt här bara för att tillfredställa våra invandrares tro ! Vi borde stå för vår krsistna tro och för vår svenska kultur !Därmed inte sakt att invandrare inte 'är välkomna men de får rätta sig efter våra regler och vår kultur ! Det borde väl kunna gå att få använda kyrkan som lokal utan att en mässande präst måste delta vid skolavslutningarna. Religionen har inget med skolavslutningar att göra. Förstår inte kyrkan det så får dom skylla sig själva att fler och fler lämnar. Jag tycker att det är fel att indoktrinera barn särskilt när det gäller tro och religion. Men det är en annan fråga. /Hann inte se Piccantes inlägg innan jag skrev/
Redigerat av *Stintan*: 14-04-2013, 01:20
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 03:59
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Varför ser invandrardiskussioner nästan alltid ut så här (och inte minst på Odla):
Några som är kritiska mot att vi tar emot för många flyktingar (men absolut inte mot själva flyktingarna) slår snabbt fast att ptoblemet handlar om att vi inte tar debatten med SD och att det är PK-maffians fel.
Efter en tag så övergår man till att berätta om alla förmåner som flyktingar tillskansat sig och lite senare vill man diskutera utifrån påståendet att det är invandringens och PK-maffians fel om skolavslutningar inte längre sker i kyrkan. (En variant handlar om benämningen på vissa bakverk..)
Varför tar samma personer som hävdar att vi inte "tar debatten" (de som inte gillar "PK-maffian") inte själva debatten utan ägnar sig istället åt att sprida grumliga myter där de förvränger och reducera verrkligheten i SD:s anda.
Man anklagar "PK-maffian" för hyckleri, men jag undrar vilka som är de största hycklarna....
Redigerat av Aqvakul: 14-04-2013, 04:01
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 05:29
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Tapio @ 14-04-2013, 01:20)  Halaj!
Jo, men alltså, det är inte invandrarna som är problemet här, utan PK-maffian. Det är de som kräver att man skall ta hänsyn in absurdum till invandrare, inte invandrarna själva. Och som jag tidigare skrivit: PK-maffian är ointresserad av vad invandrarna själva tycker.
Kanske, kanske någon dag, någon som, Fares Fares, Johan Hassan Khemiri eller Dilsa Demirbag-Sten tar bladet ur munnen och betackar sig för ”hjälpen” från PK-maffian.
För med sådana ”vänner” som PK-maffian behöver invandrarna inga fiender.
//T Jag är inte troende men har alltid sett det som en vacker tradition att gå i kyrkan och sjunga "Den blomstertid nu kommer". Jag minns både mina egna och mina barns avslutningar i kyrkan med glädje. Just detta att inte få ha skolavslutningar i kyrkan är faktiskt en fråga som upprör väldigt många och spär på främlingsfientligheten, det är bara att läsa tidningarnas insändarsidorna i skolavslutningstider för att förstå det. Dessutom har jag upplevt att det får en hel del invandrare att se oss svenskar som lite dumma och traditionslösa. I ett mångkulturellt samhälle måste ju också vår egen kultur få plats annars kommer det gå helt på tok anser jag. Gita
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|