Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

31 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rasist?
          Jubbe063
          Inlägg 14-04-2013, 07:42
          Länk hit: #261

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Motti @ 14-04-2013, 00:41) *
          Men det är ju det som sägs !att vi inte ska få ha våra skolavslutningar i våra Kyrkor på grund av våra muslimska invandrare bla,vi ska ta hänsyn !Det märkliga är att när vi som svenskar flyttar utomlands så får vi ta seden dit vi kommer och rätta in oss i leden och gilla läget !vilket vi gör .Man får ta seden dit man kommer .

Visst är det så att man får ta seden dit man kommer. Men nu råkar det ju vara så att Sverige är sekulärt och då ska vi inte tvinga på vare sig invandrare eller infödda de kristna dogmerna. Även om Sverige vore helt fritt från invandring så ska inte skola eller övriga samhället tvinga på barn och föräldrar skolavslutning i kyrkan.

Upenbart är ju att på många ställen i landet har det inte varit skolavslutningar i kyrkan på 20-50 år. Vilket är bra.

Skolavslutning håller man i skolan eller en neutral plats. Sen får var och en bestämma själva om man efter det går till badhus, kyrka, hem eller vad man nu vill. Sverige är sekulärt sen länge, bara några trista kvarlevor finns i skolans värld.

CITAT (Piccante @ 14-04-2013, 00:15) *
          Av vilken anledning var du inte med på skolavslutningen?

Av princip. Jag trodde inte då och tror inte nu heller på kristendomen. Så varför hyckla med att lyssna på nåt man tar avstånd ifrån och sjunga psalmer som är lika fullproppade med dogmer.

Så, det är väl det som gjorde att jag blev rätt ensam vid skolavslutningarna. Ett rätt högt pris har jag förstått senare.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 14-04-2013, 07:52
          Länk hit: #262

Medlem

CITAT (Motti @ 14-04-2013, 00:55) *
          Nu är det ju så att våra skolbarn inte får ha sin skolavslutning i Kyrkan längre på grund av invandrare som har annan tro !skulle aldrig hända i ett annat land än Sverige !vi lägger oss platt här bara för att tillfredställa våra invandrares tro ! Vi borde stå för vår krsistna tro och för vår svenska kultur !Därmed inte sakt att invandrare inte 'är välkomna men de får rätta sig efter våra regler och vår kultur !

Visst får ni ha skolavslutning i kyrkan. Finns inget som hindrar. Men då får ni ordna den själv efter skoltid och efter officiella avslutningen.

Sekulärt land som Sverige ska inte ha obligatoriska religiösa inslag. Religion får man hänge sig åt på fritiden.

Det är bara fegt att skylla på invandrarna och flyktingarna. Om du tänker till lite så förstår du varför besluten blev som de blev. Dvs Muslim ska inte tvingas gå i Kristen kyrka lika lite som en Kristen ska behöva gå i Moske. En ateist ska inte tvingas gå till något religiöst möte.

Stat och kyrka har gått skilda vägar, dax att klippa de sista tvingande reglerna och låta var och en själv bestämma vad de vill och inte vill. utan styrning av samhället.

Citera
          Gita
          Inlägg 14-04-2013, 08:01
          Länk hit: #263

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Jubbe063 @ 14-04-2013, 08:42) *
          Visst är det så att man får ta seden dit man kommer. Men nu råkar det ju vara så att Sverige är sekulärt och då ska vi inte tvinga på vare sig invandrare eller infödda de kristna dogmerna. Även om Sverige vore helt fritt från invandring så ska inte skola eller övriga samhället tvinga på barn och föräldrar skolavslutning i kyrkan.

Upenbart är ju att på många ställen i landet har det inte varit skolavslutningar i kyrkan på 20-50 år. Vilket är bra.

Skolavslutning håller man i skolan eller en neutral plats. Sen får var och en bestämma själva om man efter det går till badhus, kyrka, hem eller vad man nu vill. Sverige är sekulärt sen länge, bara några trista kvarlevor finns i skolans värld.
          Av princip. Jag trodde inte då och tror inte nu heller på kristendomen. Så varför hyckla med att lyssna på nåt man tar avstånd ifrån och sjunga psalmer som är lika fullproppade med dogmer.

Så, det är väl det som gjorde att jag blev rätt ensam vid skolavslutningarna. Ett rätt högt pris har jag förstått senare.

Det du kallar trista kvarlevor är för mig och faktiskt många andra icke troende kultur och vackra traditioner.
          Och vet du, ingen i min familj är troende men trots det så läser vi faktiskt julevangeliet bara för att det är så vackert och traditionsfyllt. Samma med de vackra sommarpsalmerna som vi sjöng på skolavslutningarna.
          Och det är också så att jag har stort utbyte även av andra religioners vackra riter och ceremonier.
          Även om Sverige är ett sekulärt land behöver vi väl inte göra oss av med månghundraåriga vackra ceremonier och sånger m.m. Är inte det så att säga att kasta ut barnet med badvattnet? Vad skall vi ha istället? Skall vi vara historielösa? För antingen du vill det eller inte så bygger den västerländska kulturen på kristendomen precis som kulturen i andra delar av världen har sin grund i andra religioner.
          Gita

Citera
          Cacki
          Inlägg 14-04-2013, 08:04
          Länk hit: #264

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gita @ 14-04-2013, 09:01) *
          Det du kallar trista kvarlevor är för mig och faktiskt många andra icke troende kultur och vackra traditioner.
          Och vet du, ingen i min familj är troende men trots det så läser vi faktiskt julevangeliet bara för att det är så vackert och traditionsfyllt. Samma med de vackra sommarpsalmerna som vi sjöng på skolavslutningarna.
          Och det är också så att jag har stort utbyte även av andra religioners vackra riter och ceremonier.
          Även om Sverige är ett sekulärt land behöver vi väl inte göra oss av med månghundraåriga vackra ceremonier och sånger m.m. Är inte det så att säga att kasta ut barnet med badvattnet? Vad skall vi ha istället? Skall vi vara historielösa? För antingen du vill det eller inte så bygger den västerländska kulturen på kristendomen precis som kulturen i andra delar av världen har sin grund i andra religioner.
          Gita

tummenupp.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 14-04-2013, 08:04
          Länk hit: #265

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag minns inga psalmer. Jag minns Idas sommarvisa.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 14-04-2013, 08:07
          Länk hit: #266

Medlem

CITAT (Gita @ 14-04-2013, 06:29) *
          Dessutom har jag upplevt att det får en hel del invandrare att se oss svenskar som lite dumma och traditionslösa. I ett mångkulturellt samhälle måste ju också vår egen kultur få plats annars kommer det gå helt på tok anser jag.
          Gita

Man får skilja noga på tradition, kultur och religion.

TRADITIONEN varierar mellan orter och individer. Men högtider som Jul och Påsk firas inte idag särskilt kristet. Så dessa traditioner är inte särskilt svenska med Kalle Anka Coca Cola och Jultomte.

KULTUREN varierar med men över längre perioder. Inte heller kulturen är särskilt Kristen, bara färgad av kristendom inget konstigt med det.

RELIGIONEN har övergått till sekulära värden. Inget fel i att spara riter och sedvänjor därifrån. Men att hålla bönemöten, andakter, mässor och andliga samtal på skoltid är barockt. Den som vill ta delmav RELIGION får göra det själv på sin egen fritid och förutsatt frivilligt. Skolan är ett tvång i Sverige och därmed har inte religionen där att göra.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 14-04-2013, 08:07
          Länk hit: #267

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Motti @ 14-04-2013, 00:26) *
          ................Vi som föddes på 50_talet är ju på något vis uppvuxna med kristendomen den fanns bara där både i skolan och i annat omkring oss ...................

Nu gör du det igen, generaliserar om en grupp som du inte vet något om! DU är född på 50-talet och DU är uppvuxen med kristendom!! Inte alla som är födda på 50-talet!!
          Jag gick i 3 olika skolor i Stockholm under min uppväxt och enda gångerna vi var i kyrkan på avslutningen var i gymnasiet. Och om jag inte minns fel var det för att vi hade avslutning tillsammans med 2 andra skolor och kyrkan låg i mitten och var stor nog att rymma oss alla.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gita
          Inlägg 14-04-2013, 08:13
          Länk hit: #268

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 14-04-2013, 09:07) *
          RELIGIONEN har övergått till sekulära värden. Inget fel i att spara riter och sedvänjor därifrån. Men att hålla bönemöten, andakter, mässor och andliga samtal på skoltid är barockt. Den som vill ta delmav RELIGION får göra det själv på sin egen fritid och förutsatt frivilligt. Skolan är ett tvång i Sverige och därmed har inte religionen där att göra.

Tycker du att det är jämförbart med att hålla andakt och bönemöten att sjunga "Den blomstertid nu kommer" eller "I denna ljuva sommartid" i kyrkan (som nästan alltid är vackra, rofyllda byggnader) på skolavslutningar en gång om året. För mig är det just kultur.
          Gita

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 14-04-2013, 08:21
          Länk hit: #269

Medlem

CITAT (Gita @ 14-04-2013, 09:01) *
          Gita

Nej nu missförstår du. TRIST KVARLEVA = Att detta sker på skoltid helt i strid med skolans värdegrund och helt i strid med att detta ör frivilligt. Religionsfrihet kallas det, innebär att man inte fpr tvinga pä någon en religion mot dens vilja.

Om du och din oreligiösa familj vill läsa Julevanjeliet så är väl bara det fint och bra. För jag antar ni gör det av fri vilja och trivs med det.

Själv skulle jag inte gilla det. Helt min rätt att slippa gå i kyrkan, slippa sjunga psalmer, slippa höra predikningar, slippa bevista religiösa byggnader och istället helt frivilligt göra andra saker.

Som sagt, skilj på TRADITION, KULTUR och RELIGION.

Jämför det här med borgerlig kyrklig begravning. Båda kan se exakt lika ut, men i borgerliga varianten bestämmer individen helt själv vad som ska sägas och i vilken ordning sker. i den kyrkliga måste kyrkans ordning gälla.

Samma ser jag för bröllop, dop, skolavslutning, Lucia och allt annat. Bevara gärna tradition och kultur, men lämna RELIGION utanför det hela.

CITAT (Gita @ 14-04-2013, 09:13) *
          Tycker du att det är jämförbart med att hålla andakt och bönemöten att sjunga "Den blomstertid nu kommer" eller "I denna ljuva sommartid" i kyrkan (som nästan alltid är vackra, rofyllda byggnader) på skolavslutningar en gång om året. För mig är det just kultur.
          Gita

Som sag, religiösa sånger. Det kan man sjunga frivilligt på sin fritid, inte skoltid.

Citera
          Gita
          Inlägg 14-04-2013, 08:22
          Länk hit: #270

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 14-04-2013, 09:07) *
          Nu gör du det igen, generaliserar om en grupp som du inte vet något om! DU är född på 50-talet och DU är uppvuxen med kristendom!! Inte alla som är födda på 50-talet!!
          Jag gick i 3 olika skolor i Stockholm under min uppväxt och enda gångerna vi var i kyrkan på avslutningen var i gymnasiet. Och om jag inte minns fel var det för att vi hade avslutning tillsammans med 2 andra skolor och kyrkan låg i mitten och var stor nog att rymma oss alla.

Jag tror att det kanske skiljde sig ganska mycket åt mellan Stockholm och mindre städer. Både jag själv, född sent 40-tal, och mina barn som är födda på 70- resp 80-talet hade alla skolavslutning i kyrkan upp t.o.m. nian. Vi bodde då på landet resp. i en liten stad.
          För oss var skolavslutningen en vacker tradition som jag beklagar att mina barnbarn sannolikt inte kommer att få uppleva.
          Gita

Citera
          Cacki
          Inlägg 14-04-2013, 08:30
          Länk hit: #271

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 14-04-2013, 09:21) *
          Nej nu missförstår du. TRIST KVARLEVA = Att detta sker på skoltid helt i strid med skolans värdegrund och helt i strid med att detta ör frivilligt. Religionsfrihet kallas det, innebär att man inte fpr tvinga pä någon en religion mot dens vilja.

Om du och din oreligiösa familj vill läsa Julevanjeliet så är väl bara det fint och bra. För jag antar ni gör det av fri vilja och trivs med det.

Själv skulle jag inte gilla det. Helt min rätt att slippa gå i kyrkan, slippa sjunga psalmer, slippa höra predikningar, slippa bevista religiösa byggnader och istället helt frivilligt göra andra saker.

Som sagt, skilj på TRADITION, KULTUR och RELIGION.

Jämför det här med borgerlig kyrklig begravning. Båda kan se exakt lika ut, men i borgerliga varianten bestämmer individen helt själv vad som ska sägas och i vilken ordning sker. i den kyrkliga måste kyrkans ordning gälla.

Samma ser jag för bröllop, dop, skolavslutning, Lucia och allt annat. Bevara gärna tradition och kultur, men lämna RELIGION utanför det hela.Som sag, religiösa sånger. Det kan man sjunga frivilligt på sin fritid, inte skoltid.

Det är din åsikt och det står dej naturligtvis tycka vad du vill men jag har funderat på en sak och det är varför så många med samma åsikt inte gör något aktivt alternativval utan nöjer sej med tvingas ligga på en kyrkogård efter sin död?

Redigerat av Cacki: 14-04-2013, 08:32

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-04-2013, 08:56
          Länk hit: #272

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Jubbe063 @ 14-04-2013, 09:21) *
          Samma ser jag för bröllop, dop, skolavslutning, Lucia och allt annat. Bevara gärna tradition och kultur, men lämna RELIGION utanför det hela.
          Som sag, religiösa sånger. Det kan man sjunga frivilligt på sin fritid, inte skoltid.

Du måste ju inte döpa ett barn i kyrkan, ingen som kräver det. Likaså med bröllop, ingen som tvingar dig att ha ett krykligt bröllop. Det går likabra att gå till rådhuset.

Jag förstår å andra sidan inte att så många vill gifta sig i kyrkan trots att dom inte tror, det är fel.

Elisabeth

Citera
          Cacki
          Inlägg 14-04-2013, 09:02
          Länk hit: #273

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-04-2013, 09:56) *
          Du måste ju inte döpa ett barn i kyrkan, ingen som kräver det. Likaså med bröllop, ingen som tvingar dig att ha ett krykligt bröllop. Det går likabra att gå till rådhuset.

Jag förstår å andra sidan inte att så många vill gifta sig i kyrkan trots att dom inte tror, det är fel.
          Elisabeth

Fast tro är ju en sak, tradition är en annan. Det är ju många icketroende som inte är så stelbent pricipfasta och inte har något alls emot att ta del av kristna seder. Det jag däremot undrar över hur så många som gått ur Svenska kyrkan bara tar för givet att kyrkan ska vara villiga att ställa upp gratis på än det ena och än det andra.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-04-2013, 09:07
          Länk hit: #274

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Cacki @ 14-04-2013, 10:02) *
          Fast tro är ju en sak, tradition är en annan. Det är ju många icketroende som inte är så stelbent pricipfasta och inte har något alls emot att ta del av kristna seder. Det jag däremot undrar över hur så många som gått ur Svenska kyrkan bara tar för givet att kyrkan ska vara villiga att ställa upp gratis på än det ena och än det andra.

Känns som vi är väldigt OT, men även de som inte är med i kyrkan betalar "begravningsavgift"....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 14-04-2013, 09:08
          Länk hit: #275

Medlem

CITAT (Cacki @ 14-04-2013, 09:30) *
          Det är din åsikt och det står dej naturligtvis tycka vad du vill men jag har funderat på en sak och det är varför så många med samma åsikt inte gör något aktivt alternativval utan nöjer sej med tvingas ligga på en kyrkogård efter sin död?

Tja vad är alternativet mer än begära tillstånd av länsstyrelsen för spridning av stoft på annan plats? Enligt begravningslagen, hälsoskyddslagarna etc har staten ålagt Svenska kyrkan att förvalta gravplatser. Skulle inte bli etiskt försvarbart om man fick dumpa lik i komposten, gräva ner dem i blomrabatren, dumpa liket i en sjö eller elda upp liket i lövhögen i trädgården skulle jag tro.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-04-2013, 09:09
          Länk hit: #276

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anma @ 14-04-2013, 09:04) *
          Jag minns inga psalmer. Jag minns Idas sommarvisa.

Så här går en psalm: "Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor. Du nalkas, ljuva sommar, då gräs och gröda gror. Med blid och livlig värma till allt som varit dött, sig solens strålar närma, och allt blir återfött." Nog minns du den? Den får egentligen inte sjungas längre på avslutningarna eftersom det är en psalm. Vissa rebelliska skolor sjunger ändå den första versen eftersom den inte innehåller något religiöst. Men de övriga fem verserna är förbjudna, trots att vi sjungit denna psalm i över fyrahundra år.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 14-04-2013, 09:11
          Länk hit: #277

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-04-2013, 09:56) *

Elisabeth

Precis det jag sa. Frivillighet, frivillighet och frivillighet. Bara bra. Men sen den sorgliga skolavslutningen som hålls på skoltid i en kyrka där frivillighet ej råder. Vore inte alternativet "borgerlig skolavslutning" bättre som alternativ.

Citera
          Cacki
          Inlägg 14-04-2013, 09:13
          Länk hit: #278

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 14-04-2013, 10:07) *
          Känns som vi är väldigt OT, men även de som inte är med i kyrkan betalar "begravningsavgift"....

Förvisso, men jag menade inte specifikt begravningar.
          Att jag nämnde just att bli begrav på en kyrkogård tidigare är egentligen en annan fråga som rör specifikt principfastheten om att vägra delta i religiösa ceremonier.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Cacki
          Inlägg 14-04-2013, 09:28
          Länk hit: #279

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 14-04-2013, 10:08) *
          Tja vad är alternativet mer än begära tillstånd av länsstyrelsen för spridning av stoft på annan plats? Enligt begravningslagen, hälsoskyddslagarna etc har staten ålagt Svenska kyrkan att förvalta gravplatser. Skulle inte bli etiskt försvarbart om man fick dumpa lik i komposten, gräva ner dem i blomrabatren, dumpa liket i en sjö eller elda upp liket i lövhögen i trädgården skulle jag tro.

Jo, men att begära tillstånd är ju faktiskt ett alternativ som man av principskäl kanske borde välja om man nu är så emot kristna traditioner menar jag. Att dumpa lik var som helst är det nog ingen som vill ska vara tillåtet, men att aktivt välja något annat än kyrkogård är ju faktiskt ytterligare en markering och också ett sätt att försöka påverka dels att Svenska kyrkan befrias från åtagandet och i förlängningen även ger er med principfasta åsikter möjlighet att kunna välja begravningsplatser utan religiösa kopplingar så småningom.

Redigerat av Cacki: 14-04-2013, 09:36

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          gnon49
          Inlägg 14-04-2013, 09:39
          Länk hit: #280

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Själv ser jag den kristna religionen som en del av svensk kultur, kyrkan som en vacker kulturbyggnad och att även religionen har en viss sammanhållen effekt i samhället. Men all religion skall vara helt skild från det politiska o den lagstiftande delen av samhället. Religion o politik går oftast inte att förena vilket vi märk dom senaste dagarna. Men samtidigt är ju religion ganska ofarligt så länge utövaren inte sitter på politiskt makt. Finns det något vackrare än en praktfull kyrka eller en gammal moske.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

31 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 05:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon