| |
|
  |
Rasist? |
|
|
|
|
14-04-2013, 13:45
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Själv är jag nog ganska immun mot religion eftersom den trots allt inte är särskild smittsam. Min inställning har inte med det religiösa att göra utan jag ser religionen som en del av vårt samhälles identitet. Många stora händelser i livet har ju religiös prägel även om vi inte är troende. Ett vackert bröllop, en värdig begravning eller ett fint barndop att minnas, det ingår liksom i vårt liv. Den delen av religionen berikar tycker jag. Skulle faktiskt vilja besöka ett tempel bara för att uppleva den friden det kanske innebär.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 13:49
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Cacki @ 14-04-2013, 14:20)  Ursäkta, jag missade att du skrev hyra in sej och då kan jag till viss del hålla med dej om kyrkans stelbenta principfasthet. Man tillåter ju ickereligiösa konserter på många ställen utan "prästinslag" så då borde dej ju gå lika bra att låta även skolavslutningar vara prästbefriade. Precis.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 14:26
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2013, 13:02)  Vad grundar du det generaliserandet på?
Jag tycker inte att skolavslutningar ska förläggas till lokaler som gör att elever tvingas välja om de vill gå på avslutningen eller inte. Det är ingen frihet. Skolan är obligatorisk och skolavslutningar hör väl till skolan. Man måste väl inte vara i en kyrka för att det ska vara högtidligt firande.Å andra sidan står ju kyrkorna tomma och ödsliga för det allra mesta så det borde ju gå att kunna hyra in sig i lokalerna utan att behöva få en präst på köpet men det vet jag att kyrkan i allmänhet inte gillar. Jag tror att mycket av problemet ligger just där och inte i själva kyrkobyggnaden/lokalen. Nej, men var någonstans ska den hållas då om alla ska få plats? Det är ju inte alla skolor som har egna aulor eller några andra passande lokaler som rymmer tillräckligt många. I alla fall inte på mindre orter. Nu för tiden vill ju både mor- och farföräldrar ha möjlighet att vara med och då kanske det "får ha sitt pris" också. Men visst, ett cirkustält kanske ändå vore ett rimligt alternativ för husfridens skull så att vi inte riskerar att debattera sönder telingarnas festdag för dem.
Redigerat av Cacki: 14-04-2013, 14:27
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 14:40
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Gita @ 13-04-2013, 17:12)  Ja du, vad är fakta? Är det jag ser med egna ögon fakta? Hur som helst , många av de nyanlända flyktingarna (just nu somalier) som bor i genomgångslägenheterna bredvid min arbetsplats har bil. Vem som betalat har jag inte en susning om, kanhända hade de en massa pengar med sig när de kom. Behöver asylsökande f.ö. redovisa sina ev. förmögenheter när de kommer?Inte heller om de har giltiga körkort har jag en aning om. Nu är detta inte något som stör mig det minsta så länge de inte lägger beslag på min betalda parkeringsplats. När de gör det och dessutom vägra flytta sina bilar vid en vänlig tillsägelse då blir jag faktiskt grinig. Gita Ser med egna ögon säger du. Menar du att det utanpå bilen står vem den ägs av ? HUr ska du kunna veta vem som äger en bil utan att ta reda på fakta d v s fråga eller kolla i bilregistret ? Du säger att de aldrig parkerat på din p-plats men samtidigt att de vägrat flytta sig vid tillsägelse. Vem var det som ville att de skulle flytta på sig och hur blev du inblandad i det , var du på plats ? Om man tror på vad som " sägs " eller är " allmänt känt " så bör man fundera lite på vem det är som säger vad och med vilket syfte. De som skriker högst och värst om att vi inte ska ta emot flyktingar brukar vara de som har sämst utgångsläge t ex dålig utbildning och därmed kan ha svårt att få jobb. Dessa personer skulle nog inte få jobb även om det var brist på arbetskraft . Att sedan alla flyktingar inte är dåligt utbildade är en fördom som vi måste slå hål på. Om det skulle bli krig i Sverige så är iaf jag övertygad om att de som flyr kommer ur alla grupper och inte bara de med dålig utbildning.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 16:30
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (mamamaggan @ 14-04-2013, 15:40)  Om det skulle bli krig i Sverige så är iaf jag övertygad om att de som flyr kommer ur alla grupper och inte bara de med dålig utbildning. Alla som har råd att betala 50-100.000kr till en flyktingsmugglare...
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 16:31
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Tapio @ 14-04-2013, 12:25)  Halaj!
Ja, men det är ju just det som är grejen! PKmaffian har aldrig fel i nånting! Det är deras ihärdighet jag tycker illa om.
Om jag nu drar ett oskyldigt bögskämt i bastun med grabbarna, kan man inte bara låta det vara så? Nej, inte om det sitter en PKmänniska där. Då tvingas man lyssna på ett halvtimmes föredrag om mänskliga rättigheter och humanism och om hur synd det var om Oscar Wilde och fan och hans moster.
Jag läser på forumet på backpackinglight.com. Där är det någon som tipsar om att man kan använda gamla cigarrfodral till socker/saltkar. Ja, då kommer genast en PK och påstår att TS minsann har förespråkat rökning och börjar mala på om dess skadeverkningar och hela helvetet.
Alltså, att de bara orkar! Förstår inte att de aldrig tröttnar!
Och nu har de satt sina klor i invandrarna, och skall nu med sina malande käftar ”hjälpa dem” tillrätta eller nåt. Ve invandrarna säger jag bara. //T Jag kan väl inte direkt hålla med dig. Ibland blir det löjligt när PK-etablissemanget riktigt söker efter saker att uppröra sig över. När antidiskrimineringsbyrån började granska GBs glassnamn och fick för sig att nogger kunde anspela på "the n-word" mm. Men sen är det frågan om vilket perspektiv man ar själv. Om man själv sitter i en maktposition och hör till en grupp som inte utsätts för nedlåtande skämt mm så ser man inte alltid vad skämt och uttalanden faktiskt kan orsaka.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 17:13
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (mamamaggan @ 14-04-2013, 15:40)  Ser med egna ögon säger du. Menar du att det utanpå bilen står vem den ägs av ? HUr ska du kunna veta vem som äger en bil utan att ta reda på fakta d v s fråga eller kolla i bilregistret ?
Du säger att de aldrig parkerat på din p-plats men samtidigt att de vägrat flytta sig vid tillsägelse. Vem var det som ville att de skulle flytta på sig och hur blev du inblandad i det , var du på plats ?
Om man tror på vad som " sägs " eller är " allmänt känt " så bör man fundera lite på vem det är som säger vad och med vilket syfte.
De som skriker högst och värst om att vi inte ska ta emot flyktingar brukar vara de som har sämst utgångsläge t ex dålig utbildning och därmed kan ha svårt att få jobb. Dessa personer skulle nog inte få jobb även om det var brist på arbetskraft .
Att sedan alla flyktingar inte är dåligt utbildade är en fördom som vi måste slå hål på.
Om det skulle bli krig i Sverige så är iaf jag övertygad om att de som flyr kommer ur alla grupper och inte bara de med dålig utbildning. Nu vet jag inte hur du läser/om du läser eller om du har problem att förstå vad du läser. Det jag skrev var att de som nu bor på i lägenheterna (f.n somalier, men det är genomgångslägenheter för nyanlända så de boende växlar ofta) bredvid min arbetsplats ställer till problem eftersom de lägger beslag på våra betalda parkeringsplatser. Så jag ser med egna ögon att de disponerar bilar även om jag naturligtvis inte vet vem som verkligen äger bilarna. Naturligtvis så skall man inte tala om eller överhuvudtaget erkänna att det finns problem enl. PK-tanterna Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 17:15
|

Moderator

|
CITAT (Gita @ 14-04-2013, 18:13)  Nu vet jag inte hur du läser/om du läser eller om du har problem att förstå vad du läser. Det jag skrev var att de som nu bor på i lägenheterna (f.n somalier, men det är genomgångslägenheter för nyanlända så de boende växlar ofta) bredvid min arbetsplats ställer till problem eftersom de lägger beslag på våra betalda parkeringsplatser. Så jag ser med egna ögon att de disponerar bilar även om jag naturligtvis inte vet vem som verkligen äger bilarna. Naturligtvis så skall man inte tala om eller överhuvudtaget erkänna att det finns problem enl. PK-tanterna Gita Men om de boende nu växlar ofta, så är det väll ett tillfälligt problem?
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 17:26
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Nja att vara PK är nog ingen merit i sig. Själv fördrar jag ärliga svar snarare än skenheliga PK-svar. För oftast så är ju dom svaren lite skenheliga om sanningen skall fram. Själv misstror jag antirasister lika mycket som rasister eftersom dom båda tar på sig offerrollen o tror sig vara bäst lämpade att prata invandring. Kanske invandrarna själva kan ge bästa svaren.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 17:33
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 14-04-2013, 18:15)  Men om de boende nu växlar ofta, så är det väll ett tillfälligt problem? Tja, om du under tre till fyra månads tid (speciellt under vinter) inte kan parkerar på din betalda parkeringsplats när du kommer till ditt arbetet på morgonen utan måste åka runt för att hitta någonstans att parkera, sällan närmre än 500 - 1000 meter från jobbet,m så klart man blir irriterad. Inte blir man mindre irriterad av svaret "Fuck you, old bitch" när man vill parkera på sin egen plats. F.ö vem vet, nästa grupp som kommer kanske också disponerar bilar. Ock kom nu inte att påstå att jag är rasist när jag påstår att man inte kan kräva respekt om man inte visar respekt. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 17:34
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 14-04-2013, 18:13)  Nu vet jag inte hur du läser/om du läser eller om du har problem att förstå vad du läser. Det jag skrev var att de som nu bor på i lägenheterna (f.n somalier, men det är genomgångslägenheter för nyanlända så de boende växlar ofta) bredvid min arbetsplats ställer till problem eftersom de lägger beslag på våra betalda parkeringsplatser. Så jag ser med egna ögon att de disponerar bilar även om jag naturligtvis inte vet vem som verkligen äger bilarna. Naturligtvis så skall man inte tala om eller överhuvudtaget erkänna att det finns problem enl. PK-tanterna Gita Och det finns inga svenskar som gör fel ? Vet du med säkerhet att det är de som parkerar fel som äger bilarna OCH lever på försörjningsstöd ? Varför ska vi slå ihop alla flyktingar och påstå att allt är deras fel ? Gita , om det blev krig i Sverige , skulle du vilja vara kvar här då ?
Redigerat av mamamaggan: 14-04-2013, 17:34
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 17:43
|
Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 14-04-2013, 18:26)  Nja att vara PK är nog ingen merit i sig. Själv fördrar jag ärliga svar snarare än skenheliga PK-svar. För oftast så är ju dom svaren lite skenheliga om sanningen skall fram. Själv misstror jag antirasister lika mycket som rasister eftersom dom båda tar på sig offerrollen o tror sig vara bäst lämpade att prata invandring. Kanske invandrarna själva kan ge bästa svaren. Det bästa inlägget hittills i denna tråd, vi måste nog sluta att se invandrare som hjälplösa offer vars bästa skall bestämmas av de så kallade politiskt korrekta. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 18:09
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Kan ni inte lägga ner det där meningslösa PK-snacket.
Det är ju omöjligt att här förfäkta en generös flyktingpolitik byggd på humanistisk grund och av egen övertygelse.
Varje gång sådana åsikter framförs, förlöjligas de och kallas PK. Dv.s. den som tycker på detta sätt har alltså ingen rätt till sin egen övertygelse, utan bedöms som en simpel hycklare...
Redigerat av Aqvakul: 14-04-2013, 18:09
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 19:22
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Att ni bara orkar. Alla argument har nog dragits ett flertal gånger nu.  Själv har jag alltid sluppit kyrkan på skolavslutningen, den hölls på skolgården. Fanns ingen lokal tillräckligt stor, tror vi var nära 2000 elever på skolan.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 19:51
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
CITAT (Huggorm @ 14-04-2013, 14:40)  Hur är det med luciafirande då, det är ju också en kristen tradition och borde väll också förbjudas i skolan? Vi kan ju ta bort jullovet också när vi ändå håller på.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 20:10
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Återgå till ämnet nu! /Moderator
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 20:20
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 14-04-2013, 18:43)  Det bästa inlägget hittills i denna tråd, vi måste nog sluta att se invandrare som hjälplösa offer vars bästa skall bestämmas av de så kallade politiskt korrekta. Gita Vem är det som ser flyktingarna som hjälplösa offer ? För mig är det de som inte kan se individerna utan klumpar ihop dem alla och skyller en massa ovikommande saker på dem. GIta , hur var det nu , skulle du försöka ta dig ur Sverige om det bllir krig här ? Hur kan det vara så svårt att se individer ? Eller ser ni likadant på svenskar t ex om någon som heter Andersson gör något brottsligt så är alla som heter Andersson brottslingar ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 20:35
|

Moderator

|
CITAT (mamamaggan @ 14-04-2013, 21:20)  GIta , hur var det nu , skulle du försöka ta dig ur Sverige om det bllir krig här ? Jag skulle i alla fall troligtvis stanna. Möjligen traska över gränsen till Norge om det inte var de vi stred mot. Jag skulle absolut inte bege mig till något land långt bort som har en kultur och värderingar som jag absolut inte kan anpassa mig till. Men förmodligen skulle jag stanna i min stuga här i skogen och vänta ut det. Med lite tur skulle ingen soldat få för sig att gå hit ens.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 20:52
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Huggorm @ 14-04-2013, 21:35)  Jag skulle i alla fall troligtvis stanna. Möjligen traska över gränsen till Norge om det inte var de vi stred mot. Jag skulle absolut inte bege mig till något land långt bort som har en kultur och värderingar som jag absolut inte kan anpassa mig till. Men förmodligen skulle jag stanna i min stuga här i skogen och vänta ut det. Med lite tur skulle ingen soldat få för sig att gå hit ens. Ponera att ca 10% skulle bli tvugna att fly. Tror knappast att våra grannländer skulle mäkta med mängden. Var skulle resten ta vägen? Det är ju trots allt grannländerna till flyktingländerna som tar emot flest trots att de är fattigast...
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2013, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Huggorm @ 14-04-2013, 21:35)  Jag skulle i alla fall troligtvis stanna. Möjligen traska över gränsen till Norge om det inte var de vi stred mot. Jag skulle absolut inte bege mig till något land långt bort som har en kultur och värderingar som jag absolut inte kan anpassa mig till. Men förmodligen skulle jag stanna i min stuga här i skogen och vänta ut det. Med lite tur skulle ingen soldat få för sig att gå hit ens. Ja, snacka går ju alltid om man själv aldrig har befunnit sej i den situationen, men det kanske ändå kan ge en liten vink om hur desperata de måste känna sej som inte tycker sej "ha råd" att ta någon hänsyn till något sådant om de vill behålla livhanken....
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|