| |
|
  |
Rasist? |
|
|
|
|
16-04-2013, 19:32
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (malarmaster @ 16-04-2013, 20:23)  du blandar ihop löner och lönekostnader vilket är något helt annat. läs på!!! Ulf Ett ganska vanligt tankefel tycks det vara. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2013, 19:43
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 16-04-2013, 20:31)  Haltar och haltar. De fick köpa land till bra priser har jag förstått.
Men vad jag vill få fram är att vi hade inte haft det så bra i Sverige i dag om vi inte blivit av med emigranterna.
Bara råd att försörja ett begränsat antal ?! Nu blundar du igen. När ska du svara på varför det blir billigare att låta flyktingarna bli kvar i de krigsdrabbade områdena och ge dem hjälp där i stället ?
Framför allt , var ska de vistas ? Ska de vara kvar i sitt krigshärjade land , dödas alt svälta ihjäl ? Ska grannländerna , som ofta inte har varken plats eller pengar , ta hand om dem ?
Finns det ens då en chans för dem att ta sig tillbaka till sitt land och vad har de att komma tillbaka till ?
Varför är vi så protektionistiska ? Varför är vi så rädda för flyktingar ? Varför tror du att problemet försvinner om vi stänger våran gräns?
Det går bra att utnyttja fattiga länder , med låga löner , så att vi kan få köpa billiga varor men vi vill inte medverka till att någon annan än vi ska få ha det drägligt. Ja fast nu har jag överhuvudtaget inte talat om några stängda gränser, men tycker du verkligen att vi ger dem som kommer ett drägligt liv?. Inkvarterade i miljonprogrammens nedgångna lägenheter och aldrig någonsin chans till ett vettigt jobb. Du anser alltså att vi klarar av att ta emot hur många som helst? Är du säker på att det är de mest nödlidande som kommer? Det krävs ju faktiskt att man är både stark och ganska välbärgad för att ta sig hit på egen hand. Kanske vore det bättre att använda en del av pengarna till att hjälpa alla dem som sitter fast i flyktingläger runt om i världen till lite bättre levnadsvillkor. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2013, 19:48
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Handlar inte denna tråden om rasism?
Numera verkar den ha utveklats till ytterligare en politiktråd...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2013, 19:58
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (mamamaggan @ 16-04-2013, 20:31)  Haltar och haltar. De fick köpa land till bra priser har jag förstått. Det är oerhört billigt att köpa land i Sverige med, speciellt i de norra delarna. Bland de billigaste markpriserna i västeuropa. Men jag har inte sett något större intresse bland invandrare att köpa mark, utom bland holländare och tyskar. Kanske för att de svenskar som flyttade till Amerika var bönder, medan dagens flyktingar från MENA är allt annat än fattiga bönder. CITAT (mamamaggan @ 16-04-2013, 20:31)  Men vad jag vill få fram är att vi hade inte haft det så bra i Sverige i dag om vi inte blivit av med emigranterna.
Bara råd att försörja ett begränsat antal ?! Nu blundar du igen. När ska du svara på varför det blir billigare att låta flyktingarna bli kvar i de krigsdrabbade områdena och ge dem hjälp där i stället ?
Framför allt , var ska de vistas ? Ska de vara kvar i sitt krigshärjade land , dödas alt svälta ihjäl ? Ska grannländerna , som ofta inte har varken plats eller pengar , ta hand om dem ? Lösningen är att vi betalar dessa grannländer pengar som hjälp att ta emot flyktingar. Kostnaden kommer bli en hundradel av att ta hand om dem i Sverige. CITAT (mamamaggan @ 16-04-2013, 20:31)  Finns det ens då en chans för dem att ta sig tillbaka till sitt land och vad har de att komma tillbaka till ? Är de i grannlandet är det bara att traska tillbaka. Sedan kan vi väll hjälpa till lite med återuppbyggnad, vi har ju trots allt avsatt 1% av BNP för bistånd. CITAT (mamamaggan @ 16-04-2013, 20:31)  Varför är vi så protektionistiska ? Varför är vi så rädda för flyktingar ? Varför tror du att problemet försvinner om vi stänger våran gräns?
Det går bra att utnyttja fattiga länder , med låga löner , så att vi kan få köpa billiga varor men vi vill inte medverka till att någon annan än vi ska få ha det drägligt. Naturligtvis försvinner inte problemet med flyktingar för att vi stänger vår gräns, men det gör det inte heller om vi håller den vidöppen. Trots att vi tar emot många så tar vi inte emot riktigt så många. Fler länder måste hjälpa till, det kan inte bara vara Sveriges roll i världssamfundet. Särskilt som vi inte ens haft några kollonier i de områdena som nu är oroliga. CITAT (pejori @ 16-04-2013, 20:48)  Handlar inte denna tråden om rasism?
Numera verkar den ha utveklats till ytterligare en politiktråd... Ja, du har rätt. Både jag själv och många andra har kommit ganska långt ifrån trådens ämne. Vi får se till att återgå till ämnet nu.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2013, 20:11
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Kan jag få källor till dina uppgifter Huggorm.
Förresten , ger vi verkligen i dag 1% av vår BNP ? Har för mig att det är målet men vi når inte upp till det.
För mig är det klart att det för en hel del är rasismen som ligger bakom att man inte vill ha hit flyktingar. " De är inte som oss , de passar inte in här , det är deras fel att vi har så hög arbetslöshet , de kan inte sköta sig, de lever på bidrag utan att ha lämnat något till systemet själva " osv osv.
Vi ska ha det bra medan " de " ska stanna där de hör hemma är för mig rasism.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2013, 20:39
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
I slutändan tro jag att vi gör länderna en otjänst när vi inte hjälper dom på hemmaplan utan dränerar dom på , ofta kunnig arbetskraft, och därmed bromsar landets framåtskridande. Sverige var ju på väg att dräneras på arbetskraft när emigrationen var som värst. Därför infördes ju olika åtgärder/lättnader för att svenskarna skull stanna i Sverige. Vi kunde inte konkurrera med USA när det gällde demokrati o rättigheter vilket vi blev tvingade till för att arbetskraften skulle stanna. USA hjälpte till att införa demokrati i Sverige kan man säga lite vårdslöst. Samma gäller ju länderna som dräneras på arbetskraft tack vare krig o religiösa konflikter. Lokal hjälp är alltid att föredra om möjligt. Vill man skapa sig ett bra liv är ju knappast Europa rätt kontinent i dagsläget.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2013, 20:54
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (gnon49 @ 16-04-2013, 21:39)  I slutändan tro jag att vi gör länderna en otjänst när vi inte hjälper dom på hemmaplan utan dränerar dom på , ofta kunnig arbetskraft, och därmed bromsar landets framåtskridande. Sverige var ju på väg att dräneras på arbetskraft när emigrationen var som värst. Därför infördes ju olika åtgärder/lättnader för att svenskarna skull stanna i Sverige. Vi kunde inte konkurrera med USA när det gällde demokrati o rättigheter vilket vi blev tvingade till för att arbetskraften skulle stanna. USA hjälpte till att införa demokrati i Sverige kan man säga lite vårdslöst. Samma gäller ju länderna som dräneras på arbetskraft tack vare krig o religiösa konflikter. Lokal hjälp är alltid att föredra om möjligt. Vill man skapa sig ett bra liv är ju knappast Europa rätt kontinent i dagsläget. Lätt att säga att man ska hjälpa på plats, men ge gärna konkreta förslag på hur det ska gå till.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2013, 21:07
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (mamamaggan @ 16-04-2013, 21:11)  Förresten , ger vi verkligen i dag 1% av vår BNP ? Har för mig att det är målet men vi når inte upp till det. Nåja, 0,98% är ändå ganska nära. Det är ju bäst i världen i alla fall, trots att det är ett antal länder som har högre bruttonationalinkomst än vi. http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/123490
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2013, 21:22
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Lättar det samvetet om man framhåller att man är bäst i världen när det gäller både ditten och datten? Minskar det rasismen på något vis?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 09:17
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 16-04-2013, 21:54)  Lätt att säga att man ska hjälpa på plats, men ge gärna konkreta förslag på hur det ska gå till. Man skulle exempelvis kunna hjälpa till att finansiera något drägligare levnadsvillkor för de miljontals människor som sitter fast i flyktingläger runt om i världen, människor som inte har resurser att ta sig till Sverige eller någon annanstans. Hjälpa till med skolor, utbildning, mediciner och kanske något bättre bostäder. Jag är ganska säker på att man kunde hjälpa många för vad det kostar att ta emot en enda flykting. Nu säger jag på intet vis att vi inte skall ta emot flyktingar, men kanske borde vi reflektera över var våra pengar skulle göra mest nytta. Gita
Redigerat av Gita: 17-04-2013, 09:18
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 09:24
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 10:17)  Man skulle exempelvis kunna hjälpa till att finansiera något drägligare levnadsvillkor för de miljontals människor som sitter fast i flyktingläger runt om i världen, människor som inte har resurser att ta sig till Sverige eller någon annanstans. Hjälpa till med skolor, utbildning, mediciner och kanske något bättre bostäder. Jag är ganska säker på att man kunde hjälpa många för vad det kostar att ta emot en enda flykting. Nu säger jag på intet vis att vi inte skall ta emot flyktingar, men kanske borde vi reflektera över var våra pengar skulle göra mest nytta. Gita Men detta görs ju i stor omfattning redan idag!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 09:36
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 16-04-2013, 21:11)  Kan jag få källor till dina uppgifter Huggorm.
Förresten , ger vi verkligen i dag 1% av vår BNP ? Har för mig att det är målet men vi når inte upp till det.
För mig är det klart att det för en hel del är rasismen som ligger bakom att man inte vill ha hit flyktingar. " De är inte som oss , de passar inte in här , det är deras fel att vi har så hög arbetslöshet , de kan inte sköta sig, de lever på bidrag utan att ha lämnat något till systemet själva " osv osv.
Vi ska ha det bra medan " de " ska stanna där de hör hemma är för mig rasism. För mig också.. Kan vi dessutom lägga till lite "alla vet väl, att dom har råd med..." bla bla. blir rasismen och fördommarna total. Sitta och gnälla över att en barnfamilj får en TV i bidrag när tv ingår i skälig levnadsnivå, är lågt så det skriker om det. "vi har inte råd med att försörja alla", så låt dom gå under är en mäniskosyn som hör hemma i nazistpropaganda. Det är mycket Sverige inte har "råd med" men ännu skjuter vi inte "ickeproduktiva" Invandrare eller Svenskar som hundar. (kanske en lösning, vad vet jag) CITAT (Aqvakul @ 17-04-2013, 10:24)  Men detta görs ju i stor omfattning redan idag! Precis men problemet är att det inte finns mer plats i dom lägren. Tar marken slut, behövs andra lösningar. 3 miljoner flyktingar i ett läger i Sudan, är inte en mänsklig lösning.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 09:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Cacki @ 16-04-2013, 21:54)  Lätt att säga att man ska hjälpa på plats, men ge gärna konkreta förslag på hur det ska gå till. Helt rätt. Däri ligger problemet. Hur få stopp på oroligheterna i ett suveränt land utan att det kallas invasion eller ockupation. Men att se barnen i Syrien gör mig gråtfärdig. Så mycket lidande under religionens täckmantel. Svårt val helt enkelt.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 09:46
|
Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 13-04-2013, 09:10)  Kul att följa den här tråden. Kan delas in i tre delar.
Start: Oj, hemskt med rasism och främlingsfientlighet, vi kan minsann skilja på sådant och saklig kritik på flyktingpolitik
Mitten: Smygrasismen finns men är bara okunskap och inte riktig rasism och eller främlingsfientlighet. Vi har inga fördomar och kan diskutera sakligt (men ändå lyser lite fördomar igenom)
Slutet: Invandrar gör si och så, de utnyttjar godtrogna mydigheter och skor sig på samhället med lyxbilar etc. Här är inte tal om att det kan vara enskilda individer oavsett härkomst som gör på det sättet. Nej, vi svenskar får slita ont i många år för en bil medan flyktingar kvitterar ut ny bil hos soc.... ( här gömmer helt plötsligt debattörerna hur helylle de var i början av tråden, nu finns ingen hejd på osaklighet och fördom)
Tråden borde låsas innan den spårar ut mer. Grogrund för mindre vackra tankar. Klockren analys och tyvärr helt sann.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 11:19
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 10:17)  Man skulle exempelvis kunna hjälpa till att finansiera något drägligare levnadsvillkor för de miljontals människor som sitter fast i flyktingläger runt om i världen, människor som inte har resurser att ta sig till Sverige eller någon annanstans. Hjälpa till med skolor, utbildning, mediciner och kanske något bättre bostäder. Jag är ganska säker på att man kunde hjälpa många för vad det kostar att ta emot en enda flykting. Nu säger jag på intet vis att vi inte skall ta emot flyktingar, men kanske borde vi reflektera över var våra pengar skulle göra mest nytta. Gita Ja du, var någonstans ska man upprätta flyktinglägren då och hur lång tid innan krigssituationen beräknas uppstå ska man börja bygga lägren då? Vi kanske rent av ska börja upprätta en massa läger i orosområden i preventivt syfte så att de står fix färdiga när väl massflykten väl blir ett faktum?? För när väl flyktingarna anländer har man inte lång tid på sej innan svält uppstår och div sjukdomar börjar sprida sej. Betänk också att många kan aldrig mer återvända till sina hemtrakter igen och även om de skulle kunna det så småningom ska ju allt som blivit sönderbombat byggas upp igen och det tar tid innan man fått igång ett fungerande samhälle igen. Ska de bara bo kvar i lägren i avvaktan på bättre tider då eller?? Är det människovärdigt?
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 11:31
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 17-04-2013, 12:19)  Ja du, var någonstans ska man upprätta flyktinglägren då och hur lång tid innan krigssituationen beräknas uppstå ska man börja bygga lägren då? Vi kanske rent av ska börja upprätta en massa läger i orosområden i preventivt syfte så att de står fix färdiga när väl massflykten väl blir ett faktum?? För när väl flyktingarna anländer har man inte lång tid på sej innan svält uppstår och div sjukdomar börjar sprida sej. Betänk också att många kan aldrig mer återvända till sina hemtrakter igen och även om de skulle kunna det så småningom ska ju allt som blivit sönderbombat byggas upp igen och det tar tid innan man fått igång ett fungerande samhälle igen. Ska de bara bo kvar i lägren i avvaktan på bättre tider då eller?? Är det människovärdigt? Nej, det är det inte. Man får aldrig glömma, att vi pratar om mäniskor!!! Mäniskor som väljer att fly då dom inte vill att deras barn, syskon, föräldrar eller partner ska våldtas, slaktas och/eller dödas inför deras ögon. I mina ögon, är det västvärldens / Sveriges förb****de skyldighet, att hjälpa och ta emot dessa mäniskor. Vi är väl fortfarande så sivilicerade att vi kan inse att dom inte kommer hit för att det är kul????
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 12:44
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (mamamaggan @ 16-04-2013, 19:27)  Vem som finansierar undersökningen ? Du kan läsa här, http://www.som.gu.se/undersokningar/ , vad det är för slags undersökning , tror inte det står någon speciell beställare bakom annat än att man vill ta reda på hur det ser ut i landet när det gäller sådana här frågor. Ja, Göteborgs Universitets "Samhälle, Opinion och Medier"-undersökningar ("SOM") är väl de mest omfattande och möjligen respekterade i Sverige. De görs varje år sedan nästan 30 år och ger en intressant fingervisning om vad folk flest har för åsikter i diverse frågor. Bland annat visas nu att det folkliga motståndet mot att företag ska få plocka ut vinst ur vård och skola är starkt, i övrigt rasar förtroendet för regering, kungahus och banker kan man se. För att återknyta till tråden har motståndet mot flyktingmottagande minskat, visar SOM-undersökningarna. "Värst" var det typ 1992 när 65% tyckte det lät som en bra idé att minska flyktingmottagandet, nu är det väl runt 40% som vill minska flyktingmottagandet. En avsevärd förbättring faktiskt. https://docs.google.com/spreadsheet/oimg?ke...zx=xjl9a6j88dbuAndelen som tycker det "finns för många utlänningar i Sverige" har också minskat, från knappt 50% till knappt 40%. https://spreadsheets.google.com/oimg?key=0A...v=1274686338344Vettetusan hur länkarna blev, Migrationsinfo använder sig av något vansinnigt Google-docs-format man inte kan länka till. Bilderna och infon kommer iaf från http://www.migrationsinfo.se/framlingsfien...ghet-i-sverige/ som bland annat hävdar att Sverige lite grand sticker ut som ett land där bara ca 50% vill ha en mer begränsad invandring, de flesta andra liknande länder (Storbritannien, Frankrike, Italien, USA, etc) har en mer främlingsfientlig befolkning där långt fler vill se färre invandrare. I USA, som länge hade en invandring i storlek liknande den Sverige har nu, vill 75% se lägre invandring - trots att en klar majoritet av befolkningen alltså själva har tydlig invandrarbakgrund. Migrationsinfo är ett liberalt lobbyföretag där exempelvis Centerpartiet är delägare, det är alltså ingen statlig myndighet eller styrt av Sverigedemokraterna eller nåt, men jag litar på att de har korrekta siffror här.
Redigerat av Pirum: 17-04-2013, 12:45
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 12:49
|
Medlem

|
CITAT (Pirum @ 17-04-2013, 13:44)  Ja, Göteborgs Universitets "Samhälle, Opinion och Medier"-undersökningar ("SOM") är väl de mest omfattande och möjligen respekterade i Sverige. De görs varje år sedan nästan 30 år och ger en intressant fingervisning om vad folk flest har för åsikter i diverse frågor. Bland annat visas nu att det folkliga motståndet mot att företag ska få plocka ut vinst ur vård och skola är starkt, i övrigt rasar förtroendet för regering, kungahus och banker kan man se. För att återknyta till tråden har motståndet mot flyktingmottagande minskat, visar SOM-undersökningarna. "Värst" var det typ 1992 när 65% tyckte det lät som en bra idé att minska flyktingmottagandet, nu är det väl runt 40% som vill minska flyktingmottagandet. En avsevärd förbättring faktiskt. https://docs.google.com/spreadsheet/oimg?ke...zx=xjl9a6j88dbuAndelen som tycker det "finns för många utlänningar i Sverige" har också minskat, från knappt 50% till knappt 40%. https://spreadsheets.google.com/oimg?key=0A...v=1274686338344Vettetusan hur länkarna blev, Migrationsinfo använder sig av något vansinnigt Google-docs-format man inte kan länka till. Bilderna och infon kommer iaf från http://www.migrationsinfo.se/framlingsfien...ghet-i-sverige/ som bland annat hävdar att Sverige lite grand sticker ut som ett land där bara ca 50% vill ha en mer begränsad invandring, de flesta andra liknande länder (Storbritannien, Frankrike, Italien, USA, etc) har en mer främlingsfientlig befolkning där långt fler vill se färre invandrare. I USA, som länge hade en invandring i storlek liknande den Sverige har nu, vill 75% se lägre invandring - trots att en klar majoritet av befolkningen alltså själva har tydlig invandrarbakgrund. Migrationsinfo är ett liberalt lobbyföretag där exempelvis Centerpartiet är delägare, det är alltså ingen statlig myndighet eller styrt av Sverigedemokraterna eller nåt, men jag litar på att de har korrekta siffror här. Ser samma fenomen här. "alla ska skickas hem igen" samtidigt som personens barnbarn har 50 % invandrarbakgrund, samt att hon själv har invandrarbakgrund.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 18:40
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Klart vi ska hjälpa !men frågan är om vi gör det ?i dag verkar det mest vara förvaring av invandrare som lever på bidrag men aldrig kommer där ifrån för de får inga jobb på grund av att de inte lär sig svenska bla .Att få ett jobb i Sverige innebär ju att du måste lära dig svenska språket ! finns ingen annan väg .
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 19:07
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 19:40)  Klart vi ska hjälpa !men frågan är om vi gör det ?i dag verkar det mest vara förvaring av invandrare som lever på bidrag men aldrig kommer där ifrån för de får inga jobb på grund av att de inte lär sig svenska bla .Att få ett jobb i Sverige innebär ju att du måste lära dig svenska språket ! finns ingen annan väg . Och hur tänkte du, att det skulle gå till? Hur ska dom få mat på bordet utan bidrag? Är det flyktingförläggningarna du avser med förvaring, är dom där en kort tid.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|