| |
|
  |
Rasist? |
|
|
|
|
17-04-2013, 21:17
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 21:59)  Du tycker alltså att vi skall låta de miljontals människor som´nu lever i dessa läger vara kvar där i generation efter generation. Det är inte de som kommer till Sverige eller andra mottagarländer´de har helt enkelt inte resurser att ta sig därifrån. Vi kan hjälpa med utbildning, mediciner mm. så att de får en chans till ett drägligare liv och till och med en möjlighet att ta sig därifrån. Du talar hånfullt om plåster, du kanske inte är medveten om att väldigt många barn i lägren dör av så enkla åkommor som mässlingen .Tillgång till plåster, bandage och mediciner är faktiskt livsavgörande.
Och jag talar inte för att vi skall sluta ta emot flyktingar men jag inser att vi inte klarar av att hjälpa alla behövande, vi klara ju inte ens att erbjuda en framtid och ett drägligt liv till dem som redan kommit. Ser du någon gräns för hur många vi kan ta emot? Och var går den i så fall? Gita Men ska vi bara sitta och se tiden an under akuta krislägen och alltså vänta med att träda in tills det blir dags för uppstädning efter krigshärdarna, eller hur menar du egentligen? Vi måste naturligtvis hjälpa till så gott vi kan genom alla faserna.
Redigerat av Cacki: 17-04-2013, 21:19
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 21:23
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Frågan är väl hur mycket vi ska offra i vår egen välfärd på bekostnad av våra egna som tex våra barns välfärd och våra gammlas välfärd de gammla som byggde upp det vi har i Sverige !ska vi inte måna ett dugg om vårt och vårt bästa ?Sverige är ju inte det enda landet i världen som kan ta emot flyktingar !ska vi bara lägga alla resurser på invandring och strunta i våra gammla ungdomarna och våra barns uppväxt väl och ve ?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 21:31
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:23)  Frågan är väl hur mycket vi ska offra i vår egen välfärd på bekostnad av våra egna som tex våra barns välfärd och våra gammlas välfärd de gammla som byggde upp det vi har i Sverige !ska vi inte måna ett dugg om vårt och vårt bästa ?Sverige är ju inte det enda landet i världen som kan ta emot flyktingar !ska vi bara lägga alla resurser på invandring och strunta i våra gammla ungdomarna och våra barns uppväxt väl och ve ? Vi lägger inte alla resurser på flyktingar/invandrare och har aldrig gjort det heller. Det ena behöver inte per automatik, utesluta det andra, så vi klarar nog att ta hand om både våra egna och de som flyr hit. Urholka inte välfärden med fler besparingskrav på de sämst ställda så ordnar det sig ska du se.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 21:38
|

Medlem

|
Jo men Pejori !det är ju precis det vi gör urholka för våra egna och deras trygghet för att ha råd att ta hand om flyktingar !Varför tror du SD har vunnit mark ?jo därför att folk i sverige är livrädda för att det ska urholka pensioner livskvalitet mm .Jag är ingen fan av SD alls men jag har en viss förståelse för att folk röstar på dom ,de flesta som röstar på SD i dag är över 60 år . Att SD gått framåt är en indikation på att något är fel i politiken här i Sverige !
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 21:40
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:38)  Jo men Pejori !/***/ . Att SD gått framåt är en indikation på att något är fel i politiken här i Sverige ! Ja. Vi har fått en moderat regering, det är felet. Det är moderaterna som med sina besparingar, urholkat välfärden, inte flyktingarna eller invandrarna.
Redigerat av pejori: 17-04-2013, 21:41
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 21:46
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (pejori @ 17-04-2013, 22:31)  Vi lägger inte alla resurser på flyktingar/invandrare och har aldrig gjort det heller. Det ena behöver inte per automatik, utesluta det andra, så vi klarar nog att ta hand om både våra egna och de som flyr hit.
Urholka inte välfärden med fler besparingskrav på de sämst ställda så ordnar det sig ska du se. Men så klart att flyktingmottagningen kostar pengar, mycket pengar och någonstans måste dessa pengar tas. Att påstå något annat är bara ett stort hyckleri. Och återigen, det är lika bra att påpeka omigen att jag inte vill stänga några gränser, men därför behöver man inte förneka ekonomiska fakta. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 21:51
|

Medlem

|
Tror inte det har med moderaterna att göra då de inte är i majoritet i regeringen !Problemet är att vi inte kan diskutera flyktingpolitiken öppet ! gör vi det så blir man kallad Rasist !där ligger problemet .Allt som har med flyktingpolitiken att göra sopas under mattan ,det har många tröttnat på därför röstar de på SD . Var i stan här i dag Nässjö ! tio svarta män höll på att rycka ihop på torget troligen var en del Somalier och de andra från ett annat land det var en väldigt härsk stämning !en av männen gick imellan och medlade och till slut gick de år var sitt håll ,stämningen var otäck kan jag tala om
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 21:52
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (pejori @ 17-04-2013, 22:40)  Ja. Vi har fått en moderat regering, det är felet.
Det är moderaterna som med sina besparingar, urholkat välfärden, inte flyktingarna eller invandrarna. Moderaterna, eller högerpartierna får man nog säga, använder cyniskt (fast kanske inte alltid medvetet) invandringen som medel i att rasera välfärden - de som får betala blir såklart invandrarna och fattiga. Bland annat ska låglönejobben bli fler - och där blir det såklart mest invandrare. (Jobbskatteavdraget är delvis till för att sänka minsta lönen folk är beredda att arbeta för - förutom att det såklart ger mest pengar till redan rika). Arbetslöshet är bra för företagen. Att överbelasta välfärdssystemen är ett sätt att rasera dem och få folk att acceptera privata alternativ i tron att det skulle bli bättre. Solidariteten minskar och med den viljan att stödja gemensamma lösningar. Egoismen frodas, skattesänkningar för folk som redan har duggar tätt, etc. Och så kommer SD och deras anhang och skyller på invandringen.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 21:54
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Pirum @ 17-04-2013, 22:52)  Moderaterna, eller högerpartierna får man nog säga, använder cyniskt (fast kanske inte alltid medvetet) invandringen som medel i att rasera välfärden - de som får betala blir såklart invandrarna och fattiga. Bland annat ska låglönejobben bli fler - och där blir det såklart mest invandrare. (Jobbskatteavdraget är delvis till för att sänka minsta lönen folk är beredda att arbeta för - förutom att det såklart ger mest pengar till redan rika). Arbetslöshet är bra för företagen. Att överbelasta välfärdssystemen är ett sätt att rasera dem och få folk att acceptera privata alternativ i tron att det skulle bli bättre. Solidariteten minskar och med den viljan att stödja gemensamma lösningar. Egoismen frodas, skattesänkningar för folk som redan har duggar tätt, etc. Och så kommer SD och deras anhang och skyller på invandringen.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 21:56
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:51)  Tror inte det har med moderaterna att göra då de inte är i majoritet i regeringen !Problemet är att vi inte kan diskutera flyktingpolitiken öppet ! gör vi det så blir man kallad Rasist !där ligger problemet .Allt som har med flyktingpolitiken att göra sopas under mattan ,det har många tröttnat på därför röstar de på SD . Var i stan här i dag Nässjö ! tio svarta män höll på att rycka ihop på torget troligen var en del Somalier och de andra från ett annat land det var en väldigt härsk stämning !en av männen gick imellan och medlade och till slut gick de år var sitt håll ,stämningen var otäck kan jag tala om  Problemet är inte att man diskuterar utan hur man gör det. Sedan spelar alla felaktiga myter in också, att SD vinner röster. http://www.regeringen.se/sb/d/2279/a/181576Hade det varit mindre otäkt, om det varit tio svenska män som bråkade??? CITAT (Pirum @ 17-04-2013, 22:52)  Moderaterna, eller högerpartierna får man nog säga, använder cyniskt (fast kanske inte alltid medvetet) invandringen som medel i att rasera välfärden - de som får betala blir såklart invandrarna och fattiga. Bland annat ska låglönejobben bli fler - och där blir det såklart mest invandrare. (Jobbskatteavdraget är delvis till för att sänka minsta lönen folk är beredda att arbeta för - förutom att det såklart ger mest pengar till redan rika). Arbetslöshet är bra för företagen. Att överbelasta välfärdssystemen är ett sätt att rasera dem och få folk att acceptera privata alternativ i tron att det skulle bli bättre. Solidariteten minskar och med den viljan att stödja gemensamma lösningar. Egoismen frodas, skattesänkningar för folk som redan har duggar tätt, etc. Och så kommer SD och deras anhang och skyller på invandringen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 22:01
|

Medlem

|
Sällan som tio svenska män bråkar öppet på ett Torg ! händer i stort set aldrig om det inte handla om fotboll eller hockey men då är det oftast utanför en arena .
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 22:04
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Att invandringen gör att vi inte har råd med gamla och sjuka är en falsk dikotomi. Det är inte nödvändigtvis så att försörjningsstödet ökar pga invandring (även om invandrare som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden givetvis bidrar). Däremot vet man att försörjningsstödet har ökat som en effekt av den borgerliga regeringens förändringar av a-kassan och ökade utförsäkringar. Även kommuner som inte tar emot invandrare kan dras med en stort underskott för försörjningsstödet.
Att ställa invandring mot välfärd är att förenkla verkligheten betydligt och att anamma ett tankesätt som är en anpassning till SDs enkla retorik.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Pirum @ 17-04-2013, 22:52)  Moderaterna, eller högerpartierna får man nog säga, använder cyniskt (fast kanske inte alltid medvetet) invandringen som medel i att rasera välfärden - de som får betala blir såklart invandrarna och fattiga. Bland annat ska låglönejobben bli fler - och där blir det såklart mest invandrare. (Jobbskatteavdraget är delvis till för att sänka minsta lönen folk är beredda att arbeta för - förutom att det såklart ger mest pengar till redan rika). Arbetslöshet är bra för företagen. Att överbelasta välfärdssystemen är ett sätt att rasera dem och få folk att acceptera privata alternativ i tron att det skulle bli bättre. Solidariteten minskar och med den viljan att stödja gemensamma lösningar. Egoismen frodas, skattesänkningar för folk som redan har duggar tätt, etc. Och så kommer SD och deras anhang och skyller på invandringen.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 22:10
|

Medlem

|
Men du kan ju inte komma förbi att invandrare inte tillför något i ekonominbara ett fåtal gör det !de kostar ju och på skattepengar ,dom pengar vi lägger i skatt går ju till en stor del till omhändertagandet av flyktinpolitiken ! Sedan skulle jag vilja ställa en fråga till er som debaterar här ?hur många av er umgås med invandrare och hur många av er har invandrare i släkten ?och hur många av er här som tycker har umgåts med invandrare eller träffat några ?
Redigerat av Motti: 17-04-2013, 22:11
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 22:14
|
Medlem

|
CITAT (Piccante @ 17-04-2013, 23:04)  Att invandringen gör att vi inte har råd med gamla och sjuka är en falsk dikotomi. Det är inte nödvändigtvis så att försörjningsstödet ökar pga invandring (även om invandrare som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden givetvis bidrar). Däremot vet man att försörjningsstödet har ökat som en effekt av den borgerliga regeringens förändringar av a-kassan och ökade utförsäkringar. Även kommuner som inte tar emot invandrare kan dras med en stort underskott för försörjningsstödet.
Att ställa invandring mot välfärd är att förenkla verkligheten betydligt och att anamma ett tankesätt som är en anpassning till SDs enkla retorik. Visst är det så. Det är sådanna skrönor som grundar sig i antingen okunskap, eller en ren vilja att tro på myterna högerextrema sidor/personer kläcker ur sig. Som det här. http://avpixlat.info/2013/04/17/kommun-ans...med-knackebrod/
Redigerat av pejori: 17-04-2013, 22:15
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 22:20
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:10)  Men du kan ju inte komma förbi att invandrare inte tillför något i ekonominbara ett fåtal gör det !de kostar ju och på skattepengar ,dom pengar vi lägger i skatt går ju till en stor del till omhändertagandet av flyktinpolitiken ! Sedan skulle jag vilja ställa en fråga till er som debaterar här ?hur många av er umgås med invandrare och hur många av er har invandrare i släkten ?och hur många av er här som tycker har umgåts med invandrare eller träffat några ? Jag brukar inte vara så pass personlig på odla att jag redogör för mitt umgänge men om du absolut måste veta så ja, jag umgås, känner och har träffat många invandrare/ flyktingar/ papperslösa under mina år. I släkten finns inga utomeuropeiska invandrare men ganska många från Finland och Tyskland.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 22:20
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:10)  Men du kan ju inte komma förbi att invandrare inte tillför något i ekonominbara ett fåtal gör det !de kostar ju och på skattepengar ,dom pengar vi lägger i skatt går ju till en stor del till omhändertagandet av flyktinpolitiken ! Sedan skulle jag vilja ställa en fråga till er som debaterar här ?hur många av er umgås med invandrare och hur många av er har invandrare i släkten ?och hur många av er här som tycker har umgåts med invandrare eller träffat några ? Dom har heller inte kostat en krona i barnbidrag under sin uppväxt, eller utnyttjat sjukvård, barnvård, tandvård eller skola, så rent ekonomiskt är dom en vinst. Sedan till din fråga. Vad sjutton Har det med saken att göra? Tror du på fullt allvar att det finns folk som aldrig träffat en invandrare?
Redigerat av pejori: 17-04-2013, 22:21
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 22:23
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (Carl @ 08-04-2013, 17:19)  Det är ett mycket känsligt ämne tyvärr! Utan att ha läst tråden kan jag konstatera att det självklart är ett känsligt ämne. När somliga anser sig ha rätten att bestämma att inte andra människor har rätt att leva under normala omständigheter. Det vore mycket lättare att diskutera om var och en pratar om sig själv. "Jag vill bli utvisad", "jag har inte rätt att leva här" eller "jag tycker att min hydfärg är fel". Om någon skulle uttrycka sig så skulle det i alla fall finnas anledning att lyssna. I annat fall kan man bara slänga synpunkterna i papperskorgen. Tyckande utan erfarenhet är i de här sammanhangen inte mycket värt, tycker jag.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 22:28
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 22:46)  Men så klart att flyktingmottagningen kostar pengar, mycket pengar och någonstans måste dessa pengar tas. Att påstå något annat är bara ett stort hyckleri. Och återigen, det är lika bra att påpeka omigen att jag inte vill stänga några gränser, men därför behöver man inte förneka ekonomiska fakta. Gita Det är ett större hyckleri att påstå att flyktingarnas kostnader är orsaken till att skola, vård och omsorg går på knäna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2013, 22:28
|

Medlem

|
Träffa invandrare spontant på krogen är en sak ! men att umgås med dom eller vara släkt med dom är en helt annan sak då får du insikt i deras liv på ett helt annat sätt ,att prata om invandrare är en sak !men om du aldig har haft förmånen att umgås med dom eller ha dom i din riella verklighet då har jag svårt att förstå hur man kan skriva här om invandrare här över huvud taget !Då bör man ge sig ut i verkligheten och träffa dom lära känna dom .Lät att sitta här och snacka om invandrare om man aldig ens närmats sig en av dom !
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|