Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

31 sidor V  « < 20 21 22 23 24 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rasist?
          Natur liv
          Inlägg 17-04-2013, 22:32
          Länk hit: #421

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:28) *
          Träffa invandrare spontant på krogen är en sak ! men att umgås med dom eller vara släkt med dom är en helt annan sak då får du insikt i deras liv på ett helt annat sätt

Absolut! Samma gäller oavsett nationalitet.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-04-2013, 22:32
          Länk hit: #422

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Träffa invandrare spontant på krogen är en sak ! men att umgås med dom eller vara släkt med dom är en helt annan sak då får du insikt i deras liv på ett helt annat sätt ,att prata om invandrare är en sak !men om du aldig har haft förmånen att umgås med dom eller ha dom i din riella verklighet då har jag svårt att förstå hur man kan skriva här om invandrare här över huvud taget !Då bör man ge sig ut i verkligheten och träffa dom lära känna dom .Lät att sitta här och snacka om invandrare om man aldig ens närmats sig en av dom !

Det är bara du som pratar om att träffa dom på krogen, så jag antar att dina erfarenheter grundar sig därifrån då.
          Mina gör det inte, så lyd ditt eget råd, och ge dig ut i verkligheten.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-04-2013, 22:40
          Länk hit: #423

Medlem

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:23) *
          Frågan är väl hur mycket vi ska offra i vår egen välfärd på bekostnad av våra egna som tex våra barns välfärd och våra gammlas välfärd de gammla som byggde upp det vi har i Sverige !ska vi inte måna ett dugg om vårt och vårt bästa ?

Vadå offra???
          Vår välfärd är skapad av invandrare!
          Dig och mig.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-04-2013, 22:41
          Länk hit: #424

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Träffa invandrare spontant på krogen är en sak ! men att umgås med dom eller vara släkt med dom är en helt annan sak då får du insikt i deras liv på ett helt annat sätt ,att prata om invandrare är en sak !men om du aldig har haft förmånen att umgås med dom eller ha dom i din riella verklighet då har jag svårt att förstå hur man kan skriva här om invandrare här över huvud taget !Då bör man ge sig ut i verkligheten och träffa dom lära känna dom .Lät att sitta här och snacka om invandrare om man aldig ens närmats sig en av dom !

Nu tycker jag du talar om invandrare som en homogen grupp?
          Vilka erfarenheter har du själv av invandrare / flyktingar Motti?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 22:45
          Länk hit: #425

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Nä du så enkelt är det inte ! jag lever med invandrare dagligen ! gör du ? Min svärdotter är halv Ungerska och bär min sons barn som ska födas i juli ! en av mina vänner i byn kommer från Mackedonien ,en del vänner från Tyskland mm.mm En av mina goaste vänner kommer från Eritrea !

Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-04-2013, 22:48
          Länk hit: #426

Medlem

Svenskar på krogen är trista, liksom andra nationaliteter. Svenskar i släkten är schyssta liksom invandrare. Vore ju konstigt annars. Vi är ju alla till syvende och sist invandrare. Möjligen en och annan same som kan säga att de verkligen är ursvenska.

Själv är jag delvis svensk. Delvis finsk. Delvis annat. En schysst blandning som vittnar om god överlevnadsförmåga! Ingen inavel här inte. En livshistoria jag delar med många.

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-04-2013, 22:49
          Länk hit: #427

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:45) *
          Nä du så enkelt är det inte ! jag lever med invandrare dagligen ! gör du ? Min svärdotter är halv Ungerska och bär min sons barn som ska födas i juli ! en av mina vänner i byn kommer från Mackedonien ,en del vänner från Tyskland mm.mm En av mina goaste vänner kommer från Eritrea !

Och är det då det som har fått dig att bli så negativ till flyktingar/invandrare så du inte tycker vi ska ta emot dom här i vårt land för att dom "tar" din välfärd ifrån dig???

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-04-2013, 22:50
          Länk hit: #428

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det var då inte mycket att komma med sleep.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-04-2013, 22:51
          Länk hit: #429

Medlem

Nu är ju inte detta någon tävling i vem känner flest invandrare! Men att ha en granne o en svärdotter med utländsk (men europeisk) härkomst och känna en eritrean gör nog ingen person till expert på invandrares livsvillkor.

Jag som växte upp på en ort med stor arbetskraftsinvandring hade ju 10% av mina klasskompisar på lekis från forna Jugoslavien. Närmaste granne när jag var liten var greker som flytt från juntan. Dock vill jag påstå att det är en väldig skillnad på att vara arbetskraftinvandrare eller att ha flytt från länder som Grekland, Portugal. Spanien, Ungern mfl där fascismen var stark men det inte pågick några direkta väpnade strider. folk som flytt från krig har mkt mer trauma med sig i bagaget och en helt annan problematik så man kan inte jämföra alla invandrargrupper och tro man förstår allt om deras bakgrund.

Förövrigt har jag själv undervisat en kort period på introduktionsprogrammet på gymnasiet.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 22:52
          Länk hit: #430

Medlem

Natur liv :)gillar din livsfillosofi smiley_small_hug.gif Kvittar väl vad man kommer ifrån bara man gillar läget tummenupp.gif
          Men man ska inte skåda lusen för än den avslöjat sig naughty.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-04-2013, 22:52
          Länk hit: #431

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 17-04-2013, 23:49) *
          Och är det då det som har fått dig att bli så negativ till flyktingar/invandrare så du inte tycker vi ska ta emot dom här i vårt land för att dom "tar" din välfärd ifrån dig???

rotfl.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          hattstugan
          Inlägg 17-04-2013, 22:54
          Länk hit: #432

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Återgå till Ämnet som avsågs i TS!!
          /Moderator

Citera
          Motti
          Inlägg 17-04-2013, 23:23
          Länk hit: #433

Medlem

? har inget att tilläga då det verkar helt meningslöst .

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-04-2013, 06:33
          Länk hit: #434

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (hattstugan @ 17-04-2013, 23:54) *
          Återgå till Ämnet som avsågs i TS!!
          /Moderator

Ämnet är faktiskt väldigt knepigt både begreppsmässigt och känslomässigt. Antingen blir tråden jättekort eller får den svälla ut....

(Om jag skulle starta en tråd med följande fråga: "Har ni slutat supa?" Hur skulle man kunna hantera den?)

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 18-04-2013, 08:32
          Länk hit: #435

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:14) *
          Vad jag tänker i alla fall är väl att Sverige inte kan vara hela världens samvete !det finns väl andra länder som får ta och ställa upp på att ta in invandrare ,vi får väl dela på det i sista ändan !

Det finns det ju. Sverige tar inte ensam emot alla. Men visst finns det länder som kunde ta emot fler.

Citera
          Pirum
          Inlägg 18-04-2013, 08:34
          Länk hit: #436

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

De flesta av oss som jobbar inom industri, barnomsorg eller vård har nog väldigt många arbetskamrater som har "invandrarbakgrund", jag skulle våga påstå att en majoritet av dem jag arbetat med de senaste 6-7 åren har invandrarbakgrund - ofta från balkan-mellanöstern. Jag tror inte att man blir mer eller mindre rasist blott av att umgås med folk från ditten eller datten; man kan vara polare med invandrare men ärkerasist, man kan vara invandrare och själv rasist, man kan umgås endast med blonda dragspelare men ändå vara ickerasist. En av de mest rasistiska jag känner sökte ny lägenhet ftersom det flyttat in så många personer från XYZ i hans trappuppgång. Själv är han från samma väderstreck men ett annat land. Rasismen går alltså inte enbart från "svenskar" mot "invandrare", den kan lika gärna gå åt andra hållet eller mellan olika grupper. "Svenskar" är ju ingen homogen grupp, men "invandrare" är ju ännu mindre homogen - det går inte att säga "invandrare är si" eller "invandrare är så" utan att närmare specificera vad man menar.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Rebecca
          Inlägg 18-04-2013, 09:49
          Länk hit: #437

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:01) *
          Sällan som tio svenska män bråkar öppet på ett Torg ! händer i stort set aldrig om det inte handla om fotboll eller hockey men då är det oftast utanför en arena .

Men det är vanligt att invandrare gör det menar du?

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 18-04-2013, 10:01
          Länk hit: #438

Medlem

CITAT (Pirum @ 18-04-2013, 09:34) *
          De flesta av oss som jobbar inom industri, barnomsorg eller vård har nog väldigt många arbetskamrater som har "invandrarbakgrund", jag skulle våga påstå att en majoritet av dem jag arbetat med de senaste 6-7 åren har invandrarbakgrund - ofta från balkan-mellanöstern. Jag tror inte att man blir mer eller mindre rasist blott av att umgås med folk från ditten eller datten; man kan vara polare med invandrare men ärkerasist, man kan vara invandrare och själv rasist, man kan umgås endast med blonda dragspelare men ändå vara ickerasist. En av de mest rasistiska jag känner sökte ny lägenhet ftersom det flyttat in så många personer från XYZ i hans trappuppgång. Själv är han från samma väderstreck men ett annat land. Rasismen går alltså inte enbart från "svenskar" mot "invandrare", den kan lika gärna gå åt andra hållet eller mellan olika grupper. "Svenskar" är ju ingen homogen grupp, men "invandrare" är ju ännu mindre homogen - det går inte att säga "invandrare är si" eller "invandrare är så" utan att närmare specificera vad man menar.

Tror att det första steget för att komma ifrån rasism, är att börja behandla alla som människor, oavsett nationalitet och hudfärg.
          Vi är alla skapade av kött och blod och upplever sorg och smärta, på samma sätt.

CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:01) *
          Sällan som tio svenska män bråkar öppet på ett Torg ! händer i stort set aldrig om det inte handla om fotboll eller hockey men då är det oftast utanför en arena .

Med risk för att göra dig besviken, det är sällan invandrare gör det heller.
          Det händer, precis som men Svenskar.
          Inte mer eller mindre skrämande beroende på hud/hårfärgen.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          gnon49
          Inlägg 18-04-2013, 10:11
          Länk hit: #439

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Eftersom allt har med ekonomi att göra så finns givetvis en gräns på flyktingströmmen innan Europa stänger ner sina gränser eller inför ännu hårdare regler. En naturlig åtgärd om inte flyktingländerna kan få en fungerande stat o ett fritt samhälle utan oroligheter o religiösa fanatiker. Förtrycket verkar ju ha blivit det normala tillståndet i MÖ och det kan inte västvärlden hjälpa till med hur gärna man än vill. Tillfälliga katastrofer eller krig är en annan sak. Men diktatur o förtryck som ju följt på den arabiska våren är vi ju inte kapabla att hantera. Några enstaka, för att döva samvetet, kan vi kanske hjälpa, men i övrigt så kan vi bara förfasa oss över människors dårskap o oförmåga till fredlig samexistens. Sedan kan alltid västvärlden ge bistånd som försvinner på vägen. Allt för bättre nattsömn. Men som sagt, i slutändan är det det ekonomiska läget som styr, inget annat.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          pejori
          Inlägg 18-04-2013, 10:43
          Länk hit: #440

Medlem

CITAT (gnon49 @ 18-04-2013, 11:11) *
          Eftersom allt har med ekonomi att göra så finns givetvis en gräns på flyktingströmmen innan Europa stänger ner sina gränser eller inför ännu hårdare regler. En naturlig åtgärd om inte flyktingländerna kan få en fungerande stat o ett fritt samhälle utan oroligheter o religiösa fanatiker. Förtrycket verkar ju ha blivit det normala tillståndet i MÖ och det kan inte västvärlden hjälpa till med hur gärna man än vill. Tillfälliga katastrofer eller krig är en annan sak. Men diktatur o förtryck som ju följt på den arabiska våren är vi ju inte kapabla att hantera. Några enstaka, för att döva samvetet, kan vi kanske hjälpa, men i övrigt så kan vi bara förfasa oss över människors dårskap o oförmåga till fredlig samexistens. Sedan kan alltid västvärlden ge bistånd som försvinner på vägen. Allt för bättre nattsömn. Men som sagt, i slutändan är det det ekonomiska läget som styr, inget annat.

Under tiden som västvärlden förfasar sig över dårskapen kan man väl ändå behandla dem som kommer från dessa krigshärdar, humant och mäniskovärdigt???

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

31 sidor V  « < 20 21 22 23 24 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 10:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon