CITAT (Pirum @ 18-04-2013, 09:34)

De flesta av oss som jobbar inom industri, barnomsorg eller vård har nog väldigt många arbetskamrater som har "invandrarbakgrund", jag skulle våga påstå att en majoritet av dem jag arbetat med de senaste 6-7 åren har invandrarbakgrund - ofta från balkan-mellanöstern. Jag tror inte att man blir mer eller mindre rasist blott av att umgås med folk från ditten eller datten; man kan vara polare med invandrare men ärkerasist, man kan vara invandrare och själv rasist, man kan umgås endast med blonda dragspelare men ändå vara ickerasist. En av de mest rasistiska jag känner sökte ny lägenhet ftersom det flyttat in så många personer från XYZ i hans trappuppgång. Själv är han från samma väderstreck men ett annat land. Rasismen går alltså inte enbart från "svenskar" mot "invandrare", den kan lika gärna gå åt andra hållet eller mellan olika grupper. "Svenskar" är ju ingen homogen grupp, men "invandrare" är ju ännu mindre homogen - det går inte att säga "invandrare är si" eller "invandrare är så" utan att närmare specificera vad man menar.
Tror att det första steget för att komma ifrån rasism, är att börja behandla alla som människor, oavsett nationalitet och hudfärg.
Vi är alla skapade av kött och blod och upplever sorg och smärta, på samma sätt.
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:01)

Sällan som tio svenska män bråkar öppet på ett Torg ! händer i stort set aldrig om det inte handla om fotboll eller hockey men då är det oftast utanför en arena .
Med risk för att göra dig besviken, det är sällan invandrare gör det heller.
Det händer, precis som men Svenskar.
Inte mer eller mindre skrämande beroende på hud/hårfärgen.