|
|
  |
Trängselskatt Folkomröstning i Göteborg. |
|
|
jaj-51
|
26-04-2013, 16:04
|
Gäster

|
CITAT (ninnisky @ 26-04-2013, 16:51)  När du säger gäng - skulle du kunna tala om för oss vilka som avses ???? Nee, det kan du inte eftersom du enbart lyssnar på det som sägs i media m m.
Det är först när någon har full insyn i alla ärenden och beslut som denne kan yttra sig korrekt - allt annat är nonsens och rykten....och media till viss del
Jag tycker definitiv inte om det som sker - men jag tycker inte heller om när någon spekulerar felaktigt ! Förresten är vi OT för länge sedan:::::::::::::: Ja och det är enkelt att ta reda på för den som vill. Radiointervjun med en i gänget var mycket tydlig. "Så har vi alltid gjort" Det är inte synd om gänget när de avslöjas svansen som hänger med missar ju en del förstås ...
|
|
|
|
|
26-04-2013, 16:05
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Ska sluta med OT. Men man ska inte Tro allt Pressen skriver.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
26-04-2013, 16:08
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (pejori @ 26-04-2013, 15:05)  Ska sluta med OT. Men man ska inte Tro allt Pressen skriver.
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
26-04-2013, 18:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
CITAT (Piccante @ 14-04-2013, 00:51)  Jag hör till dom som är försiktigt positiv till trängselskatt men även jag har mina invändningar. I Gbg har det väl mer blivit en omotiverad vägavgift förklädd till skatt. Halaj! Här håller jag verkligen med dig. Jag är också positiv, i grunden, till trängselskatt. Men då skall den banne mig vara kopplad till trängsel också! Och stationerna skall sitta strategiskt därefter! Nu ser det lite ut som om häxorna har stått och kastat pil på en karta över Göteborg när de skulle bestämma placeringen. Varför sitter det en station på Älvsborgsbron? Man är vare sig på väg in eller ut ur trängseln när man kör där. Däremot ansluter den till söderleden. Söderleden är väl just till för att man skall kunna köra mot söder utan att behöva köra in till trängseln. Nu måste de som jobbar på Volvo och bor i Mölndal, V:a Frölunda mm. Betala vägtull varje dag. Men de som kommer norrifrån och kör norrleden, varför slipper de? Och den andra bron, Göta älvbron, varför har den ingen? Där kör man ju verkligen in i den tyngsta smeten när man kommer från Hisingen! Så: den bron som i nte borde fått en station, den har en. Medan den som borde ha en, den har ingen! Hur tänkte puckona egentligen? Eller var det just det de inte gjorde? //T
|
|
|
|
jaj-51
|
26-04-2013, 20:34
|
Gäster

|
Kameror på Hjalmar Brantingsgatan fångar in trafiken över Götaälvbron och dessutom de som åker till och från Ringön.
Redigerat av jaj-51: 26-04-2013, 21:00
|
|
|
|
|
27-04-2013, 11:34
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (Tapio @ 26-04-2013, 17:26)  Halaj!
Här håller jag verkligen med dig. Jag är också positiv, i grunden, till trängselskatt. Men då skall den banne mig vara kopplad till trängsel också! Och stationerna skall sitta strategiskt därefter! Nu ser det lite ut som om häxorna har stått och kastat pil på en karta över Göteborg när de skulle bestämma placeringen. Varför sitter det en station på Älvsborgsbron? Man är vare sig på väg in eller ut ur trängseln när man kör där. Däremot ansluter den till söderleden. Söderleden är väl just till för att man skall kunna köra mot söder utan att behöva köra in till trängseln. Nu måste de som jobbar på Volvo och bor i Mölndal, V:a Frölunda mm. Betala vägtull varje dag. Men de som kommer norrifrån och kör norrleden, varför slipper de? Och den andra bron, Göta älvbron, varför har den ingen? Där kör man ju verkligen in i den tyngsta smeten när man kommer från Hisingen! Så: den bron som inte borde fått en station, den har en. Medan den som borde ha en, den har ingen! Hur tänkte puckona egentligen? Eller var det just det de inte gjorde?
//T Det finns kameror strax innan du kör på bron - kolla nästa gång du kör förbi. Du kan inte komma in till centrum över Göta älv bron utan att passera en kamera. Det du skriver är FEL!
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
27-04-2013, 19:38
|

Medlem

|
Halaj!
jo, nu har jag varit och rekat där. Visst sitter det kameror där! Alltså, jag åker där var och varannan dag, och har ändå lyckats att missa dem! I båda riktningarna! Obegripligt.
//T
|
|
|
|
|
27-04-2013, 19:55
|

Medlem

|
Halaj!
En annan sak som retar mig är skyltningen. I Stockholm sitter skyltarna i anslutning till vägen där kamerorna står. Som en upplysning: åker du hit så får du betala. Som sig bör. Man kan alltså välja. I Gbg sitter de ofta en bit nedströms senaste korsning/avfart! Vad hjälper mig den skylten när jag redan har kört 100 meter, och inte kan vända tillbaka?
Hjalmar Brantingsgatans skyltar är ju ett bra exempel.
//T
|
|
|
|
|
28-04-2013, 22:34
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Tapio @ 27-04-2013, 20:55)  Halaj!
En annan sak som retar mig är skyltningen. I Stockholm sitter skyltarna i anslutning till vägen där kamerorna står. Som en upplysning: åker du hit så får du betala. Som sig bör. Man kan alltså välja. I Gbg sitter de ofta en bit nedströms senaste korsning/avfart! Vad hjälper mig den skylten när jag redan har kört 100 meter, och inte kan vända tillbaka?
Hjalmar Brantingsgatans skyltar är ju ett bra exempel.
//T Jo, man kan lätt tro att syftet inte är trafikstyrande utan inkomstbringande. Men det är ju självklart när man ser utformningen, hade de tänkt att skatten skulle vara trafikstyrande skulle det dels såklart funnits alternativa vägar i många fall, men främst varit en progressiv avgift/skatt kopplad till inkomst eller förmögenhet. En trafikstyrande effekt blir ju väldigt trubbig om den rike betalar 3% av lönen för att åka till arbetet medan den fattige deltidsarbetande betalar 17% av lönen för samma resa. Det är lätt att inse vem som blir glad över att kunna köra hemifrån lite senare och ändå hinna till jobbet, och vem som får gå upp tidigare för att hinna med bussen och sedan kommer hem strax innan ungarna ska lägga sig. Ja, barnen får såklart ofta längre tider på dagis också, i de fall båda föräldrarna kanske nu måste åka kollektivt av ekonomiska skäl. Kanske kan man lägga in en trängselskatt på dagis också för där är ju verkligen trångt. Trängselskatt är bra, om syftet är att skapa en bättre miljö och styrningen blir rättvis, dvs, tas ut efter ekonomisk förmåga. Nuvarande utformningen suger.
Redigerat av Pirum: 28-04-2013, 22:38
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
28-04-2013, 22:57
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Pirum @ 28-04-2013, 23:34)  Trängselskatt är bra, om syftet är att skapa en bättre miljö och styrningen blir rättvis, dvs, tas ut efter ekonomisk förmåga. Nuvarande utformningen suger. Är det en trängselskatt är det väll rimligare att den tas ut efter storlek på kroppshydda? Eller storlek på fordon om det som i det aktuella fallet handlar om trängselskatt på väg. För övrigt är det ganska trångt på cykelbanorna i många svenska städer också, så jag förselår trängselskatt där också så vi får fördelat ut folket lite på övriga transportmedel.
|
|
|
|
|
29-04-2013, 01:44
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Huggorm @ 28-04-2013, 23:57)  Är det en trängselskatt är det väll rimligare att den tas ut efter storlek på kroppshydda? Eller storlek på fordon om det som i det aktuella fallet handlar om trängselskatt på väg.
För övrigt är det ganska trångt på cykelbanorna i många svenska städer också, så jag förselår trängselskatt där också så vi får fördelat ut folket lite på övriga transportmedel. Hallå!!!! Ge dom inga dumma idéer nu.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
30-04-2013, 18:48
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 28-04-2013, 23:34)  Jo, man kan lätt tro att syftet inte är trafikstyrande utan inkomstbringande. Men det är ju självklart när man ser utformningen, hade de tänkt att skatten skulle vara trafikstyrande skulle det dels såklart funnits alternativa vägar i många fall, men främst varit en progressiv avgift/skatt kopplad till inkomst eller förmögenhet.
En trafikstyrande effekt blir ju väldigt trubbig om den rike betalar 3% av lönen för att åka till arbetet medan den fattige deltidsarbetande betalar 17% av lönen för samma resa. Det är lätt att inse vem som blir glad över att kunna köra hemifrån lite senare och ändå hinna till jobbet, och vem som får gå upp tidigare för att hinna med bussen och sedan kommer hem strax innan ungarna ska lägga sig. Ja, barnen får såklart ofta längre tider på dagis också, i de fall båda föräldrarna kanske nu måste åka kollektivt av ekonomiska skäl. Kanske kan man lägga in en trängselskatt på dagis också för där är ju verkligen trångt.
Trängselskatt är bra, om syftet är att skapa en bättre miljö och styrningen blir rättvis, dvs, tas ut efter ekonomisk förmåga. Nuvarande utformningen suger. Halaj! Jag är lite tveksam där. Visst har du rätt i att en avgift/utgift drabbar den fattige värre än den rike. Men så är det ju också när du köper en knippe morötter! Konsum frågar inte efter din inkomst i kassan. Alla betalar lika. Jag tror att de flesta är bekväma med att en inträdesbiljett till Liseberg/Gröna lund, en trafikbot, ett par skor mm kostar lika mycket oavsett inkomst. Du kan väl inte på allvar mena att betalstationerna skall samköras med skattemyndigheten så att den fattige passerar med lägre taxa? Visst har vi orättvisor i samhället, men jag kan tänka mig tusen andra, bättre sätt att komma i bukt med det. //T
|
|
|
|
|
02-05-2013, 19:53
|

Validating

|
CITAT (Tapio @ 30-04-2013, 19:48)  Du kan väl inte på allvar mena att betalstationerna skall samköras med skattemyndigheten så att den fattige passerar med lägre taxa? Det beror på vilket syftet är med trängselskatterna. Ska de minska trängseln, ja, då bör de faktiskt vara progressiva eftersom en straffskatt (som det ju då handlar om) måste kännas lika mycket för alla om de ska ge en bra effekt. Jämför dagsböter, som varierar efter inkomst/rikedom (om än inte tillräckligt). För min del får betalstationerna gärna samköras med både skattemyndighet och polisregister... Avdragsreglerna, som de är utformade, gynnar dessutom högavlönade heltidsarbetare framför lågavlönade deltidsarbetare - som ofta kan glömma att dra av en enda krona av trängselskatten eftersom de inte kommer över 10000kr reskostnader per år. Egentligen borde nog avdragen för resor till arbetet tas bort, men det är en annan fråga.
Redigerat av Pirum: 02-05-2013, 19:54
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
jaj-51
|
03-05-2013, 05:49
|
Gäster

|
Läste i GP "Befria buss och taxi från trängselskatt " ja ja Bussar betalar ingen trängselskatt om de är stora. Taxibilar betalar trängselskatt men vil slippa, för att minska utsläppen av avgaser i stan ... Det är inte 1 april  bara argument för att ytterligare höja häxskatten för vanligt folk som använder sin privata bil och behöver passera Göteborg. Ingen förbifart eller kringen finns med i västsvenska paketet .... Som vanligt så är tanken god här men resultatet blev skit. Vi byggde två tunnlar längs med älven och skall nu försöka få till en under älven ... Blir jätte bra än numer bilar kan passera centrala Göteborg och måste betala häxornas skatt, synd bara att EU kommer att bötfälla staden för dålig luft! Men det behövs när politikerna inte klarar sitt jobb och väljarna inte säger ifrån ordentligt.
|
|
|
|
|
03-05-2013, 11:13
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 02-05-2013, 20:53)  Det beror på vilket syftet är med trängselskatterna. Ska de minska trängseln, ja, då bör de faktiskt vara progressiva eftersom en straffskatt (som det ju då handlar om) måste kännas lika mycket för alla om de ska ge en bra effekt. Jämför dagsböter, som varierar efter inkomst/rikedom (om än inte tillräckligt). För min del får betalstationerna gärna samköras med både skattemyndighet och polisregister...
Avdragsreglerna, som de är utformade, gynnar dessutom högavlönade heltidsarbetare framför lågavlönade deltidsarbetare - som ofta kan glömma att dra av en enda krona av trängselskatten eftersom de inte kommer över 10000kr reskostnader per år. Egentligen borde nog avdragen för resor till arbetet tas bort, men det är en annan fråga. Halaj! nu börjar det att likna "Benzo" Bodströms våta drömmar om ett övervakningssamhälle. Obehagligt. Vad gäller olika avgifter spelar det ingen roll. fint folk har tjänstebil, och betalar inte en krona i vägtull ändå. //T
|
|
|
|
|
03-05-2013, 12:06
|

Moderator

|
Om vi ändå skall ha ett övervakningssamhälle så kan väll kamerorna registrera folk som passerar in och ut och pricka av på en lista. Alla får en pott om tjugo passeringar per månad och sedan blir det svindyrt
|
|
|
|
|
03-05-2013, 14:52
|

Validating

|
Ja, jag spetsade till det lite, men det är säkert där vi hamnar, i London har ju övervakningskameror för vägtullar tagit fast mängder med tjuvar och fifflare, felregistrerade och oförsäkrade bilar, efterlysta brottslingar, etc. Jag tycker inte om övervakningssamhället, men om vi ändå ska övervakas kan det ju vara bra om det kommer något positivt ur det :-/
Tjänstebilar ja, vansinne, speciellt numera när de inte på samma sätt sponsrar tillverkning i Sverige. Borde förbjudas...
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
03-05-2013, 15:18
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
CITAT (Huggorm @ 28-04-2013, 22:57)  Är det en trängselskatt är det väll rimligare att den tas ut efter storlek på kroppshydda? Eller storlek på fordon om det som i det aktuella fallet handlar om trängselskatt på väg.
För övrigt är det ganska trångt på cykelbanorna i många svenska städer också, så jag förselår trängselskatt där också så vi får fördelat ut folket lite på övriga transportmedel. Timbro har ju redan föreslagit trängselskatt i kollektivtrafiken (eftersom de själva inte reser kollektivt)
|
|
|
|
|
03-05-2013, 15:42
|

Moderator

|
CITAT (kerstinbern @ 03-05-2013, 16:18)  Timbro har ju redan föreslagit trängselskatt i kollektivtrafiken (eftersom de själva inte reser kollektivt) Så du menar att det är kommunalarbetarnas förbund som lobbat fram trängselskatten för bilar, eftersom de reser kollektivt?
|
|
|
|
jaj-51
|
04-05-2013, 06:35
|
Gäster

|
Gott att vi har GT här lite dagsaktuell information om Skattehäxorna och folkomröstningen. Lögnen om allternativ till vägtullar har GT skrivit om för längesen. Skattehäxorna sitter i sitt egna hörn och jobbar på ytterligare misslyckade projekt i staden. Viktigast är en väg förbi / runt staden! Tyvärr ingår det inte i Häxornas beskattningsplaner. Eländet fortsätter om vi inte får stopp på Häxorna och deras brist på kunskap och insikt om trafik och framkomlighet. Hoppet kan ju vara EU som kommer att bötfälla staden för varje dag luftföroreningarna är för höga (Läs Gårda) och därmed tvinga fram en väg runt Göteborg. Eller blir det högre tullar ???
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|