| |
|
  |
Att vara den som lyckats..., En liten brandfackla om värderingar |
|
|
|
|
19-04-2013, 11:09
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2013, 08:07)  Och vad tycker du själv i frågan ämnet handlar om? Kan du vara så snäll att sluta och jaga mej på forumet! vad jag än skriver så nog fan är du efter mej, sluta med det! jag vill skriva här utan att ha dej som en igel efter mej.
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 11:13
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (tomas99 @ 19-04-2013, 12:09)  Kan du vara så snäll att sluta och jaga mej på forumet! vad jag än skriver så nog fan är du efter mej, sluta med det! jag vill skriva här utan att ha dej som en igel efter mej. Snälla, förstör inte tråden genom att börja med en massa tjafs....
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 11:29
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Cacki @ 19-04-2013, 11:36)  Det sorgliga är att värderingsnormen verkar dra iväg åt det hållet och att vi är så dumma att vi låter oss luras in i det. Vem är det som tjänar på det synsättet och hela tiden försöker "hålla grytan kokande"....?  Förmodligen bara de som anser att de är förmer än andra. Det verkar som om en del inte kan känna sig lyckade om de inte får betrakta andra som misslyckade. Det ÄR sorgligt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 11:42
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2013, 12:29)  Förmodligen bara de som anser att de är förmer än andra. Det verkar som om en del inte kan känna sig lyckade om de inte får betrakta andra som misslyckade. Det ÄR sorgligt. Det är väl snarare värderingarna som skiljer. Jag personligen värderar inte prylar som att ha lyckats, då prylar/pengar har en tendens att "äga personer" istället för tvärt om. Att sitta på stugtrappen/balkongen en varm sommardag med en kopp kaffe, är nog så värdefullt. Funderar fortfarande på, hur man definierar "misslyckande" CITAT (tomas99 @ 19-04-2013, 12:09)  Kan du vara så snäll att sluta och jaga mej på forumet! vad jag än skriver så nog fan är du efter mej, sluta med det! jag vill skriva här utan att ha dej som en igel efter mej. Svarar du på ett inlägg, får du nog räkna med följdfrågor. Det Klassas nog inte som att "jaga" någon. CITAT (Cacki @ 19-04-2013, 11:36)  Det sorgliga är att värderingsnormen verkar dra iväg åt det hållet och att vi är så dumma att vi låter oss luras in i det. Vem är det som tjänar på det synsättet och hela tiden försöker "hålla grytan kokande"....?  Bra fråga.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 11:54
|

Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 75 127

|
CITAT (pejori @ 19-04-2013, 12:42)  ... Att sitta på stugtrappen/balkongen en varm sommardag med en kopp kaffe, är nog så värdefullt ... Håller med och för att få göra det så krävs det pengar och frihet. Inga pengar ingen stuga eller balkong samt inget kaffe heller för den delen. Och utan frihet så får man sitta nån annanstans och dricka sitt eventuella kaffe. Tror egentligen vi menar samma men utrycker oss olika.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 11:55
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (pejori @ 19-04-2013, 12:42)  Det är väl snarare värderingarna som skiljer. Jag personligen värderar inte prylar som att ha lyckats, då prylar/pengar har en tendens att "äga personer" istället för tvärt om. Att sitta på stugtrappen/balkongen en varm sommardag med en kopp kaffe, är nog så värdefullt. Funderar fortfarande på, hur man definierar "misslyckande" Svarar du på ett inlägg, får du nog räkna med följdfrågor. Det Klassas nog inte som att "jaga" någon. Bra fråga.  Men värderingarna kan ta sig märkliga uttryck emellanåt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 12:12
|
Medlem

|
CITAT (Rosrup @ 19-04-2013, 12:54)  Håller med och för att få göra det så krävs det pengar och frihet. Inga pengar ingen stuga eller balkong samt inget kaffe heller för den delen. Och utan frihet så får man sitta nån annanstans och dricka sitt eventuella kaffe.
Tror egentligen vi menar samma men utrycker oss olika. Kan vara så ja. CITAT (*Stintan* @ 19-04-2013, 12:55)  Men värderingarna kan ta sig märkliga uttryck emellanåt. Japp. Säger som Galenskaparna "Det ska va gött att leva, annars kan det kvitta"
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 12:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 467
Medlem nr: 18 069

|
Det är många intressanta synpunkter här. Jag tror inställningen till vad lyckad är har att göra med vem man är,vad man har upplevt. Lyckad är det samma sak som lycklig? Inte enligt mej.Jag menar att man kan vara lyckad utan att vara lycklig,lycklig utan att vara lyckad,naturligtvis kan man vara både och. Har man vuxit upp under mycket knappa förhållanden ekonomiskt,men med ett mycket bra liv i övrigt tror jag att ekonomin blir viktigare när man själv blir vuxen.Svårt det där med lyckad,men det är betydligt tryggare att veta att man kan betala sin hyra,mat varje månad.För en del är trygghet viktigt men inte för alla. Om jag hade jobbat ihop,ärvt, vunnit eller på något annat sätt blivit rik skulle jag iallafall njuta av det,men att njuta av en solig dag kan de flesta göra,men det är klart bekymmrar man sej för hur det ska gå ihop blir det svårare. Jag får mer och mer svårt att definiera "lyckad"
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 14:56
|
Medlem

|
CITAT (Klint @ 19-04-2013, 13:40)  Det är många intressanta synpunkter här. Jag tror inställningen till vad lyckad är har att göra med vem man är,vad man har upplevt. Lyckad är det samma sak som lycklig? Inte enligt mej.Jag menar att man kan vara lyckad utan att vara lycklig,lycklig utan att vara lyckad,naturligtvis kan man vara både och. Har man vuxit upp under mycket knappa förhållanden ekonomiskt,men med ett mycket bra liv i övrigt tror jag att ekonomin blir viktigare när man själv blir vuxen.Svårt det där med lyckad,men det är betydligt tryggare att veta att man kan betala sin hyra,mat varje månad.För en del är trygghet viktigt men inte för alla. Om jag hade jobbat ihop,ärvt, vunnit eller på något annat sätt blivit rik skulle jag iallafall njuta av det,men att njuta av en solig dag kan de flesta göra,men det är klart bekymmrar man sej för hur det ska gå ihop blir det svårare. Jag får mer och mer svårt att definiera "lyckad" Jag med. Jag tror det kan bero på, att man i ordet "lyckad" också lägger in värderingen "livskvalité"
Redigerat av pejori: 19-04-2013, 14:57
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 14:57
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 00:52)  Pengar behöver ju inte betyda mer och mer prylar heller. Hade man en massa pengar hade man kunnat leva ett annorlunda, mindre lönsamt liv. Exempelvis kunde man ha köpt sig en bondgård och drivit den utan att behöva oroa sig för avbetalningar. Eller så kunde man ha startat en läkarmottagning i något U-land. Saker som ger livet mening men inget i plånboken. Där håller jag med dig . Men för många så innebär just mer pengar att kunna köpa saker , unna sig nöjen, resor mm. Tror inte det är så många som tänker på annat . Hade en arbetskamrat som hade som dröm att bo på landet och odla tomater. Han insåg att han och hans fru strävade efter mer och mer pengar men de hade ingen större frihet för det. Mer pengar gjorde att de köpte större hus , bättre bil osv. De fick inte mer pengar över. Frihet för honom var att bo på landet och odla tomater ( måste gå med vinst iofs men ingen stor vinst) och ha mer tid för sina små döttrar. De kunde vara hemma i stället för på dagis. Det skulle också innebära att dra ner på levnadsstandarden , det var han beredd på i stället för att trampa på mer och mer i grottekvarnen.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 15:15
|

Medlem

|
Det brukar ju heta att man flyttar ut på landet till en mindre stressig tillvaro och bara rår sig själv.... Behövs det inga pengar då? Man kan ju få det intrycket av diverse TV-program tycker jag. Flytta till Skåne och bara ta det lugnt.
Jag är fan född i Skåne och bott här hela mitt liv men inte kan jag känna att jag bara kan slappna av och sätta mig ner i en solstol hela sommaren? Jag måste göra nåt fel?
Flytta ut i landsbygden innebär rimligtvis ännu mer resor och ännu mer kostnad för det? Har gångavstånd till ALLT här så tror en flytt till billigare hus hade blivit dyrare egentligen. Och då bor vi redan i "billigt" hus.
Så alla som vill "koppla av" och "rå sig själva" måste vara rika från början antar jag.
Redigerat av Rosrup: 19-04-2013, 15:15
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 15:48
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Rosrup @ 19-04-2013, 16:15)  Det brukar ju heta att man flyttar ut på landet till en mindre stressig tillvaro och bara rår sig själv.... Behövs det inga pengar då? Man kan ju få det intrycket av diverse TV-program tycker jag. Flytta till Skåne och bara ta det lugnt.
Jag är fan född i Skåne och bott här hela mitt liv men inte kan jag känna att jag bara kan slappna av och sätta mig ner i en solstol hela sommaren? Jag måste göra nåt fel?
Flytta ut i landsbygden innebär rimligtvis ännu mer resor och ännu mer kostnad för det? Har gångavstånd till ALLT här så tror en flytt till billigare hus hade blivit dyrare egentligen. Och då bor vi redan i "billigt" hus.
Så alla som vill "koppla av" och "rå sig själva" måste vara rika från början antar jag. Problemet är att det är dyrt i Skåne. Köper man ett hus i Norrlands inland istället så kankse det kostar en femtedel. Då kan man unna sig att sitta på altanen och spela banjo hela sommaren.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 15:57
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Givetvis måste man ha pengar för att förverkliga sina drömmar. Men man behöver ju inte ta i så man spricker. Lagom stora drömmar är ju lättare o billigare att förverkliga. Sedan kan man ju inte vänta på att något positivt skall händ, utan att hårt arbete o envishet ofta är det som gör drömmar verklighet. Men utan något ekonomiskt utrymme alls är det nog svårt att förverkliga det mesta idag. Själv sätter jag ribban lågt för att kunna förverkliga det överkomliga.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 16:04
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 16:48)  Problemet är att det är dyrt i Skåne. Köper man ett hus i Norrlands inland istället så kankse det kostar en femtedel. Då kan man unna sig att sitta på altanen och spela banjo hela sommaren. Jo jag såg ett funkishus i Töre för 50 000 förra året. Hade gissningsvis kostat runt 1 miljon här beroende på läge och så. Förmodligen 3-500 i 08. Men i alla fall. Nån form av inkomst måste man ha oavsett. Om det så är av räntor, eget arbete, lönearbete eller vad som. Sen kostar det ju som alla som bor i hus vet mer än lånen.... Mat ska man visst med ha. Så egentligen i det stora hela så hade jag "sparat" 4000:- i månaden ungefär på att ha ett betalt hus. Men det är långt ifrån mina/våra totala levnadskostnader som ligger runt 21200:- i månaden. Exakt där men det kan kvitta Finns lite buffert där men inte mycket. Visst går det bo billigare på "landet" ifall man mördar sina egna djur och så men tror inte jag är rätt människa för just den biten. Så jag hade inte varit "lyckad" som bonde heller
Redigerat av Rosrup: 19-04-2013, 16:05
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 16:23
|
Medlem

|
CITAT (Rosrup @ 19-04-2013, 16:15)  Det brukar ju heta att man flyttar ut på landet till en mindre stressig tillvaro och bara rår sig själv.... Behövs det inga pengar då? Man kan ju få det intrycket av diverse TV-program tycker jag. Flytta till Skåne och bara ta det lugnt.
Så alla som vill "koppla av" och "rå sig själva" måste vara rika från början antar jag. Jag klarar det, för att jag är pensionär och har inga tider att passa och tar min dag som jag behagar.. Livskvalité.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 16:26
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 19-04-2013, 17:23)  Jag klarar det, för att jag är pensionär och har inga tider att passa och tar min dag som jag behagar.. Livskvalité. Tror väl fasen vi hade olika åsikter då  Kramis tebaks.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 16:29
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 16:48)  Problemet är att det är dyrt i Skåne. Köper man ett hus i Norrlands inland istället så kankse det kostar en femtedel. Då kan man unna sig att sitta på altanen och spela banjo hela sommaren. Men hallå.. Norrland är kallt och snöigt!!! Tacka sjutton för att det är billigt... Skåne,=ett mildare klimat, så det kostar... Skämt åsido, tror att närheten till kontinenten (Skåne) och arbetstillfällen (Norrland) styr priserna. Finns inga arbetstillfällen på bygden, flyttar folk och priserna på bostäder går ner. Jag väljer nog Skåne, men inte kanske den bygd, där fabriker och jobb finns, då jag inte är beroende av den biten.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 16:36
|
Medlem

|
CITAT (Rosrup @ 19-04-2013, 17:26)  Tror väl fasen vi hade olika åsikter då  Kramis tebaks. En otrolig förmån att slippa oroa sig för inkomsten, även om det är en inkomst långt under minimilön, men jag kan bo var jag vill (en avfolkningsbygd i middle of nowhere) Och ägna mig åt långkok eller annat som drar ned kostnaderna. Men är rätt nöjd med, internet, hundar, tak över huvudet, kunna slösa på mina barnbarn och ändå leva gött. (enl. mina normer om vad som är gott) Tror fortfarande att vi just nu,pratar om livskvalité.
Redigerat av pejori: 19-04-2013, 16:37
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 16:38
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 19-04-2013, 17:29)  Men hallå.. Norrland är kallt och snöigt!!! Tacka sjutton för att det är billigt... Skåne,=ett mildare klimat, så det kostar... Skämt åsido, tror att närheten till kontinenten (Skåne) och arbetstillfällen (Norrland) styr priserna. Finns inga arbetstillfällen på bygden, flyttar folk och priserna på bostäder går ner. Jag väljer nog Skåne, men inte kanske den bygd, där fabriker och jobb finns, då jag inte är beroende av den biten.  Alltså är det beroende av pengar. Sa ju det. Varför inte hålla med? Fruntimmer  CITAT (pejori @ 19-04-2013, 17:36)  En otrolig förmån att slippa oroa sig för inkomsten, även om det är en inkomst långt under minimilön, men jag kan bo var jag vill (en avfolkningsbygd i middle of nowhere) Och ägna mig åt långkok eller annat som drar ned kostnaderna. Men är rätt nöjd med, internet, hundar, tak över huvudet, kunna slösa på mina barnbarn och ändå leva gött. (enl. mina normer om vad som är gott) Tror fortfarande att vi just nu,pratar om livskvalité.  Ungefär så jag vill ha det på ålders höst med. Bara önskar den dagen kom imorgon....
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2013, 17:36
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
En av de grövsta missuppfattningarna jag vet, är att likställa valfrihet med frihet.
Lycka kommer med frihet, men jag skulle inte tordas beskriva vad begreppet innebär, eftersom det är så individuellt Valfrihet förknippar jag med en ekonomisk situation - skall jag åka till Arboga eller Tokyo...kvittar vilket.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|