|
|
  |
I det bästa av forum - förslag., Moderatorsubbackning och brister kommunikation med ledning |
|
|
|
24-04-2013, 07:46
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 08:33)  Men det är ju det hela diskussionen går ut på. Att underlätta för moderatorerna så att de ska slippa att rycka in. Genom att prata igenom dels när och varför irritationen uppstår och sedan komma överens om hur vi ska stävja att situationen ska utvecklas till en massa tjafs. I stridens hetta är det så lätt hänt att "öronpropparna åker fram" och självklara och sakliga argument går inte in just då. Har nog missat det totalt då, trots att jag läst igenom alla inlägg, att ni inte uppfattar er själva som så pass vuxna att ni kan prata med andra vuxna utan att ha någon extra person som talar om för er när ni uppför er ovuxet. Konstigt att vi för bara några år sen inte behövde någon moderator, och absolut inte när Odlas forum var nytt.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
24-04-2013, 07:52
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 24-04-2013, 08:45)  Det är väl just det det hela handlar om , en del uppför sig som vuxna men en del är på ett mycket litet barns nivå.
Tyvärr har många av dessa " barn " inte förmågan att inse hur illa de uppför sig , hur de gör personliga påhopp men sedan påstår att det är andra som gör det mot dem när de görs uppmärksamma på sitt uppförande .
Att vara vuxen innebär ett ansvar tycker jag men vad gör vi med dem som inte tar det ansvaret ?
Vi kanske skulle låta moderatorerna ha upprepade " kurser " i hur man uppför sig , för alla då , och den/de som inte tar till sig hur man gör blir avstängda. Då ska det vara upprepade " felsteg ".
Man ska då naturligtvis inte peka ut någon utan ta upp generella exempel och " undervisa " utifrån det. T ex att man kan mycket väl prata om ett problem men ta upp det på en allmän nivå riktat till alla.
Risken finns att någon/några börjar spekulera kring personer eller i stort sett skriker i högan sky för att de , helt felaktigt , känner sig utpekade. Det får man naturligtvis stävja .
Det är väl så modereringen är tänkt men vi kanske just skulle behöva ha " kurser " om och om igen .Alla kanske behöver det för att bli påminda för vi är ju bara människor och gör fel.
Jag tycker inte jag ser så stora problem , det är trots allt bara några som går över gränsen , men det som irriterar mig att de antingen inte blir tillsagda eller om det är så inte tar till sig vad som sägs. Finns de som hållit på och betett sig som sandlådebarn i åratal , gjort grova personangrepp osv om och om igen och som jag tycker borde vara portade på Odla kanske t o m på livstid.
" Problemen " , och tonen i diskussionerna , skulle enligt mig bli bättre om vi fick bort de här irritationselementen. Jag läser vad du skriver men du får ursäkta men mycket av det där låter som om du tycker dej vara lite förmer än övriga. Fetmarkeringarna tex. Möjligt att jag missuppfattar dej, men för mej låter det så.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
24-04-2013, 07:57
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Berith @ 24-04-2013, 08:14)  Och jag fattar inte varför ni vill ha nån som ser till att ni uppför er ordentligt. Tycker ni inte att ni är vuxna nog att ta ansvar för uppförandet själva? Förstår inte vad du menar. Vilka ni? De allra flesta har nog inte problem med att uppföra sig ordentligt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-04-2013, 08:00
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (mamamaggan @ 24-04-2013, 08:45)  Det är väl just det det hela handlar om , en del uppför sig som vuxna men en del är på ett mycket litet barns nivå.
Tyvärr har många av dessa " barn " inte förmågan att inse hur illa de uppför sig , hur de gör personliga påhopp men sedan påstår att det är andra som gör det mot dem när de görs uppmärksamma på sitt uppförande .
Att vara vuxen innebär ett ansvar tycker jag men vad gör vi med dem som inte tar det ansvaret ?
Vi kanske skulle låta moderatorerna ha upprepade " kurser " i hur man uppför sig , för alla då , och den/de som inte tar till sig hur man gör blir avstängda. Då ska det vara upprepade " felsteg ".
Man ska då naturligtvis inte peka ut någon utan ta upp generella exempel och " undervisa " utifrån det. T ex att man kan mycket väl prata om ett problem men ta upp det på en allmän nivå riktat till alla.
Risken finns att någon/några börjar spekulera kring personer eller i stort sett skriker i högan sky för att de , helt felaktigt , känner sig utpekade. Det får man naturligtvis stävja .
Det är väl så modereringen är tänkt men vi kanske just skulle behöva ha " kurser " om och om igen .Alla kanske behöver det för att bli påminda för vi är ju bara människor och gör fel.
Jag tycker inte jag ser så stora problem , det är trots allt bara några som går över gränsen , men det som irriterar mig att de antingen inte blir tillsagda eller om det är så inte tar till sig vad som sägs. Finns de som hållit på och betett sig som sandlådebarn i åratal , gjort grova personangrepp osv om och om igen och som jag tycker borde vara portade på Odla kanske t o m på livstid.
" Problemen " , och tonen i diskussionerna , skulle enligt mig bli bättre om vi fick bort de här irritationselementen. Ja, det är nästan så att den tanken slår en när man tycker att det verkar hopplöst att försöka få personen att ta till sej kritiken. Dessutom om beteendet bara fortsätter att upprepas gång efter annan då ökar ju självklart irritationen och ribban för vad man klarar att ha överseende med sänks. Det är väl då som "drevet går" och även om man själv tycker att vederbörande får lite väl mycket på pälsen så omöjliggör ju personen ifråga faktiskt själv till att det helt enkelt inte går att gå in och försöka försvara personen hur mycket än skulle vilja som icke inblandad.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
24-04-2013, 08:02
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 08:57)  Förstår inte vad du menar. Vilka ni? De allra flesta har nog inte problem med att uppföra sig ordentligt. Ni som vill ha moderatorer. Vill inte du ha det?
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2013, 08:07
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Jag tycker att det har blivit jättetrist med att så mycket inlägg försvinner,det blir så snurrigt så!!!
|
|
|
|
|
24-04-2013, 08:16
|

Medlem

|
CITAT (silos @ 24-04-2013, 09:07)  Jag tycker att det har blivit jättetrist med att så mycket inlägg försvinner,det blir så snurrigt så!!! Tyvärr så blir det ju det, men hur ska vi medlemmar förhindra det då?? Elakheter na och de fula personangreppen skulle ju ligga kvar för evigt i etern om det inte tas bort. Självklart vill inte forumägarna att Odla ska vara förknippat med något sådant. Det är ju knappast någon bra reklam precis, eller hur?
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
24-04-2013, 08:25
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 24-04-2013, 09:02)  Ni som vill ha moderatorer. Vill inte du ha det? Jag tyckte att vi borde klara oss utan när det diskuterades från början att införa moderatorer och framför allt var/är jag emot medlemsmoderatorer eftersom jag tycker att det är en omöjlig sits för dem. Men nu finns dom så det är inget att diskutera, bara respektera och ställa upp på. Jag tror ingen vill ha en Småpratsavdelning fylld med raderade, låsta eller sönderhackade trådar så därför är det av vikt att vi gemensamt försöker lösa problemen så att irritationen på forumet minimeras så långt det är möjligt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-04-2013, 08:26
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:16)  Tyvärr så blir det ju det, men hur ska vi medlemmar förhindra det då?? Elakheter na och de fula personangreppen skulle ju ligga kvar för evigt i etern om det inte tas bort. Självklart vill inte forumägarna att Odla ska vara förknippat med något sådant. Det är ju knappast någon bra reklam precis, eller hur? Elakheterna mot mig finns kvar sedan 2006! Odla är som den övriga världen är med både ordentliga och de som är mindre ordentliga! Men varför stänger man inte medlemmar bort om och när de är elaka och gör personangrepp,jag blev avstängd för att jag öppnade nya nick gång på gång,men elakheterena fick vara kvar,det tycker jag är märkligt! Men detta hör egentligen inte hit men jag kom att tänka på detnu....
|
|
|
|
|
24-04-2013, 08:34
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:16)  Tyvärr så blir det ju det, men hur ska vi medlemmar förhindra det då?? Elakheter na och de fula personangreppen skulle ju ligga kvar för evigt i etern om det inte tas bort. Självklart vill inte forumägarna att Odla ska vara förknippat med något sådant. Det är ju knappast någon bra reklam precis, eller hur? Dessutom...det finns ju uppenbarligen de som roas av tjafset... ja, som t.o.m själva medgivit det vid något tillfälle. Varför ska vi bjussa dem på det?? CITAT (silos @ 24-04-2013, 09:26)  Elakheterna mot mig finns kvar sedan 2006!
Odla är som den övriga världen är med både ordentliga och de som är mindre ordentliga! Men varför stänger man inte medlemmar bort om och när de är elaka och gör personangrepp,jag blev avstängd för att jag öppnade nya nick gång på gång,men elakheterena fick vara kvar,det tycker jag är märkligt! Men detta hör egentligen inte hit men jag kom att tänka på detnu.... För att vi inte hade några moderatorer då och att kräva att de vi fått ska gå tillbaka "till tidernas begynnelse" vore ju rent vansinne.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
24-04-2013, 08:34
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:31)  Dessutom...det finns ju uppenbarligen de som roas av tjafset... ja, som t.o.m själva medgivit det vid något tillfälle. Varför ska vi bjussa dem på det??  Och tjafstrådarna är alltid de mest välbesökta....man kan ju undra varför?
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2013, 08:39
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:34)  Dessutom...det finns ju uppenbarligen de som roas av tjafset... ja, som t.o.m själva medgivit det vid något tillfälle. Varför ska vi bjussa dem på det?? För att vi inte hade några moderatorer då och att kräva att de vi fått ska gå tillbaka "till tidernas begynnelse" vore ju rent vansinne. Men oj oj så många som läser på "tjafs" trådar! Och visst kan det vara väldigt intressant att läsa hur lång människor kan gå,men det är inte så bra egentligen när många mår tydligen dåligt av sådant!Men men så är det i denna stressade värld! CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 09:34)  Och tjafstrådarna är alltid de mest välbesökta....man kan ju undra varför? Det undrar jag med och varför läser jag själv där? Men nu skall jag ut till solen!
|
|
|
|
|
24-04-2013, 08:53
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
Förresten - tycker det hade varit mycket bra om modererade inlägg markeras med till exempel rött, så man ser snabbt att en moderator varit inne och ändrat.
Såhär:
"Blablablablabla... blablabla.
/Text modererad på grund av personliga påhopp."
Redigerat av Rebecca: 24-04-2013, 08:54
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2013, 08:55
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 09:34)  Och tjafstrådarna är alltid de mest välbesökta....man kan ju undra varför? Ja, nu tror jag ju inte att alla som går in och läser i tjafstrådar verkligen är roade av vad de läser. Lika många förundras och förfasas nog över hur vissa medlemmar beter sej. En ytterligare orsak att gå in i tråden upprepade gånger kan nog vara att man helt enkelt tycker att sakfrågan är intressant och därför kikar in då och då för att kolla om det lugnat ner sej ännu. CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 09:53)  Förresten - tycker det hade varit mycket bra om modererade inlägg markeras med till exempel rött, så man ser snabbt att en moderator varit inne och ändrat.
Såhär:
"Blablablablabla... blablabla.
/Text modererad på grund av personliga påhopp." Instämmer!
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
24-04-2013, 09:17
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:55)  Ja, nu tror jag ju inte att alla som går in och läser i tjafstrådar verkligen är roade av vad de läser. Lika många förundras och förfasas nog över hur vissa medlemmar beter sej. En ytterligare orsak att gå in i tråden upprepade gånger kan nog vara att man helt enkelt tycker att sakfrågan är intressant och därför kikar in då och då för att kolla om det lugnat ner sej ännu. Kan så vara Tycker också att det ska skrivas med rött när det modereras.
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2013, 09:17
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 24-04-2013, 08:46)  Har nog missat det totalt då, trots att jag läst igenom alla inlägg, att ni inte uppfattar er själva som så pass vuxna att ni kan prata med andra vuxna utan att ha någon extra person som talar om för er när ni uppför er ovuxet.
Konstigt att vi för bara några år sen inte behövde någon moderator, och absolut inte när Odlas forum var nytt. Du, det där är kanske ett ganska bra sätt att på ett diplomatiskt sätt framföra sin mening utan att för den skull uppfattas som att man sätter sej själv till doms över andra. Uppför du dej själv alltid så oklanderligt?? Bara ditt inlägg jag citerar här kan faktiskt uppfattas som att du ser dej själv som att du beter dej bättre än andra. Tänkt på det???
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
24-04-2013, 09:29
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Berith @ 24-04-2013, 08:14)  Och jag fattar inte varför ni vill ha nån som ser till att ni uppför er ordentligt. Tycker ni inte att ni är vuxna nog att ta ansvar för uppförandet själva? Vem har påstått att "vi vill" ha moderatorer? Bevisligen kan vuxna inte ta ansvar. "Även den bästa resturang har utkastare"
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
24-04-2013, 09:31
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
I början färgade moderatorerna texten röd, då hette det att det var för dominant... Men jag röstar för rödfärg.
|
|
|
|
|
24-04-2013, 09:36
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Cacki @ 24-04-2013, 09:55)  Ja, nu tror jag ju inte att alla som går in och läser i tjafstrådar verkligen är roade av vad de läser. Lika många förundras och förfasas nog över hur vissa medlemmar beter sej. En ytterligare orsak att gå in i tråden upprepade gånger kan nog vara att man helt enkelt tycker att sakfrågan är intressant och därför kikar in då och då för att kolla om det lugnat ner sej ännu. Instämmer! Tänk, det tror jag. Hyenamentaliteten frodas både på nätet och i verkligheten. Finns inget mer välbesökt område, än en olycksplats.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
24-04-2013, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
FÖR dominant? Men jösses. De är ju moderatorer - klart att det ska synas när de varit inne och ändrat. Gud. Nästan ofattbart fjantigt...
"Vå får gå in och ändra - IBLAND - men inte styra för mycket, det får inte synas när vi har gjort våra åtgärder, vi har ingen makt att ta kontrollen över trådar, folk kan bli upprörda osv. osv."
Antingen har vi moderatorer som gör ett ordentligt jobb med riktiga befogenheter eller så skiter vi i det!
Redigerat av Rebecca: 24-04-2013, 09:40
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|