Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > I det bästa av forum - förslag., Moderatorsubbackning och brister kommunikation med ledning
          Cacki
          Inlägg 23-04-2013, 21:17
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (hattstugan @ 23-04-2013, 22:11) *
          En sak att tänka på är att försöka att inte skriva i affekt! Ta några djupa andetag eller gör något annat så kan hända en del av tjafset uteblir!

Och framförallt sluta irritera sig på ev stavfel! Alla har inte samma förutsättningar att se att det blir fel!

hattstugan

tummenupp.gif Det där med att inte skriva i affekt kan vara nog så svårt, men det är nog en träningssak som var och en måste lägga lite extra krut på...(inte minst jag själv innocent.gif )

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Rebecca
          Inlägg 23-04-2013, 21:18
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (*Stintan* @ 23-04-2013, 22:09) *
          Ja det får väl var och en fundera på, det är ju inget man kan styra eller beordra.

Nej precis - och det skapar ju problem. Alla är olika och kanske inte kan behärska sig osv. Det har ju varit uppe ett flertal gånger, att man ska lugna ner sig och gå vidare och ge folk nya chanser, men fortfarande spårar ju trådar ur av samma gamla anledningar som vanligt.

CITAT (hattstugan @ 23-04-2013, 22:11) *
          Och framförallt sluta irritera sig på ev stavfel! Alla har inte samma förutsättningar att se att det blir fel!

hattstugan

Tja.. så värst mycket irritation på stavfel har jag inte sett. Däremot fakta-diskussioner...

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-04-2013, 21:19
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Cacki @ 23-04-2013, 21:57) *
          Håller absolut med dej där. Men går däremot självaste TS in och ber om att man ska återgå till sakfrågan, så tycker jag att det är viktigt att respektera det också.

Ja det tycker jag också liksom att om TS inte har något emot att det blir OT vilket kan hända ibland.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          hattstugan
          Inlägg 23-04-2013, 21:23
          Länk hit: #64

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

OT är väl ok på ett sätt! Men när det drar iväg helt åt fel håll så ........

Det är ju ofta sånt har hänt och tråden falerat totalt!

Rätta mig om jag har fel där!!!1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 23-04-2013, 21:24
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 21:46) *
          Småprat är ju väldigt speciellt, och som jag ser det ett av forumets stora problem. Tycker absolut att diskussionerna där får vara svävande och luddiga - absolut inget fel med det. Men som det är idag är det ju oftast de trådarna som spårar ur - och det är alltid samma personer det gnälls på, samma gäng och samma åsikter som dyker upp... precis som du säger kanske folk ska ge fasen i att irritera sig på det man inte gillar. Men hur löser vi det?

Jag tycker inte att det är så mycket av att man irriterar sig på vad man inte gillar utan att man " låser " sig och inte kan diskutera . I en diskussion , tycker iaf jag , får man föra fram sin uppfattning även om det innebär att man helt förkastar någon/några andras åsikter.

Det man inte får göra är att gå på personangrepp , du är si eller så för att du är kvinna/man , röstar på ett visst parti eller ser ut på ett visst sätt.

Sedan gillar jag heller inte att det pratas om " drev " . Om t ex 10 personer kan få fram olika fakta som motsäger vad en eller ett par skrivit så är det inget drev , det handlar om personer som antingen redan vet eller tagit reda på fakta.

En givande diskussion är något som kan lära oss väldigt mycket , kanske t o m kan få oss att ändra på våran uppfattning , men vill man inte ta till vara detta utan bara köra i sina gamla spår så får man väl beklaga mänskligheten .

Personligen så förstår jag inte hur dessa människor klarar vardagen i dagens samhälle. Det måste vara oerhört jobbigt att inte inse att man är överbevisad av fakta och ingenting annat än fakta. Man måste leva i en egen värld , i en bubbla av okrossbart glas , där aldrig något vettigt kan tränga in .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Cacki
          Inlägg 23-04-2013, 21:25
          Länk hit: #66

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 23-04-2013, 22:19) *
          Ja det tycker jag också liksom att om TS inte har något emot att det blir OT vilket kan hända ibland.

Absolut! Själv kan jag tycka när jag skapar en tråd och när "ämnet tar slut" så är det ju bara trevligt om tråden ändå får leva vidare ett tag till.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Cacki
          Inlägg 23-04-2013, 21:33
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 23-04-2013, 22:24) *
          Jag tycker inte att det är så mycket av att man irriterar sig på vad man inte gillar utan att man " låser " sig och inte kan diskutera . I en diskussion , tycker iaf jag , får man föra fram sin uppfattning även om det innebär att man helt förkastar någon/några andras åsikter.

Det man inte får göra är att gå på personangrepp , du är si eller så för att du är kvinna/man , röstar på ett visst parti eller ser ut på ett visst sätt.

Sedan gillar jag heller inte att det pratas om " drev " . Om t ex 10 personer kan få fram olika fakta som motsäger vad en eller ett par skrivit så är det inget drev , det handlar om personer som antingen redan vet eller tagit reda på fakta.

En givande diskussion är något som kan lära oss väldigt mycket , kanske t o m kan få oss att ändra på våran uppfattning , men vill man inte ta till vara detta utan bara köra i sina gamla spår så får man väl beklaga mänskligheten .

Personligen så förstår jag inte hur dessa människor klarar vardagen i dagens samhälle. Det måste vara oerhört jobbigt att inte inse att man är överbevisad av fakta och ingenting annat än fakta. Man måste leva i en egen värld , i en bubbla av okrossbart glas , där aldrig något vettigt kan tränga in .

Det där är absolut en svår sak. Tror att det har med stolthet och prestige att göra. Det är synd, men får man ett "tryggare" diskussionsklimat f.ö. så tror jag att sådant lättar lite av sej själv.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-04-2013, 21:36
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Om TS inte har något emot OT ser jag ingen anledning till mod. ÖHT. Däremot har jag något emot personangrepp. Man kan reta sig på ej underbyggda sk fakta " så här är det för det "vet jag" , men det är ingen ideee att hetsa upp sig över sånt. Man kan avkräva fakta däremot. En civiliserad diskussion måste vara möjlig både här och på andra ställen.
          Sen tror jag även att man får acceptera att vissa lever i bubblan" de klarar inte mer just då och just där.
          För det mesta gör människor sitt bästa utifrån givna situationer även om "det bästa" inte alltid är trevligt.

Redigerat av kerstin z5-6: 23-04-2013, 21:39

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-04-2013, 21:37
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 22:18) *
          Nej precis - och det skapar ju problem. Alla är olika och kanske inte kan behärska sig osv. Det har ju varit uppe ett flertal gånger, att man ska lugna ner sig och gå vidare och ge folk nya chanser, men fortfarande spårar ju trådar ur av samma gamla anledningar som vanligt.

Tja.. så värst mycket irritation på stavfel har jag inte sett. Däremot fakta-diskussioner...

Ja en del kanske skulle behöva bli mer påminda om det än andra. Det kan ju moderator göra t.ex.

Är det någon som bryr sig om stavfel numera?

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 23-04-2013, 21:38
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Cacki @ 23-04-2013, 22:33) *
          Tror att det har med stolthet och prestige att göra.

...och att till varje pris få sista ordet! Det är då tjafset sätter igång på allvar!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-04-2013, 21:38
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (hattstugan @ 23-04-2013, 22:23) *
          OT är väl ok på ett sätt! Men när det drar iväg helt åt fel håll så ........

Det är ju ofta sånt har hänt och tråden falerat totalt!

Rätta mig om jag har fel där!!!1

Om det inte är tjafs så gör det väl inte så mycket att det drar iväg åt nåt annat håll ibland.

--------------------

Citera
          hattstugan
          Inlägg 23-04-2013, 21:40
          Länk hit: #72

Moderator

Jodå! Det förekommer tyvärr även här! Sen att en del gör stavfel medvetet är en annan sak!

Har sett gliringar om både stav och syftnings fel! Men men ingen är felfri så vitt jag vet! wink.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 23-04-2013, 21:41
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 23-04-2013, 22:36) *
          Om TS inte har något emot OT ser jag ingen anledning till mod. ÖHT. Däremot har jag något emot personangrepp. Man kan reta sig på ej underbyggda sk fakta " så här är det för det "vet jag" , men det är ingen ideee att hetsa upp sig över sånt. Man kan avkräva fakta däremot. En civiliserad diskussion måste vara möjlig både här och på andra ställen.
          Sen tror jag även att man får acceptera att vissa lever i bubblan" de klarar inte mer just då och just där.
          För det mesta gör människor sitt bästa utifrån givna situationer även om "det bästa" inte alltid är trevligt.

Så sant....

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          pejori
          Inlägg 23-04-2013, 21:45
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (mamamaggan @ 23-04-2013, 22:24) *

Min fetmarkering.
          Det är säkert också en stor orsak till irritation på forumet.
          Känns som man stångar sig blodig och likt förB***at gafflas det vidare och ren fakta förbises för det egna ordet är viktigast.

CITAT (kerstin z5-6 @ 23-04-2013, 22:36) *

Ligger något i det, men vi är ju alla bara människor och tålamodet kan tryta mellan varven för alla.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-04-2013, 21:52
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (pejori @ 23-04-2013, 22:45) *
          Min fetmarkering.
          Det är säkert också en stor orsak till irritation på forumet.
          Känns som man stångar sig blodig och likt förB***at gafflas det vidare och ren fakta förbises för det egna ordet är viktigast.

Ligger något i det, men vi är ju alla bara människor och tålamodet kan tryta mellan varven för alla.

Visst är det så men vad gör man åt dessa irritationsmoment?

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 23-04-2013, 22:04
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 23-04-2013, 22:52) *
          Visst är det så men vad gör man åt dessa irritationsmoment?

Ja, Det är en bra fråga???
          Säger man ifrån är det mobbning, drev, personangrepp eller påhopp, beroende på, vem som yttrar sig.
          Ibland hinner man inte spika fast händerna och att alltid vara PK är inte bra för blodtrycket.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          hattstugan
          Inlägg 23-04-2013, 22:06
          Länk hit: #77

Moderator

Sant pejori och *Stintan*! Men vad/hur kan vi komma till rätta med det då?
          Menar när den envise inte tar till sig! rolleyes.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 23-04-2013, 22:15
          Länk hit: #78

Medlem

HM. En tanke slog mig, att man kanske kan bli bättre på, att hoppa en diskussion med en person inte läser mer än sina egna inlägg. dunno.gif
          Får träna på, att nonchalera inlägg emellanåt.

Man kanske vinner mer själsfrid själv på, att låta den "envise" få sista ordet. giggle.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          hattstugan
          Inlägg 23-04-2013, 22:19
          Länk hit: #79

Moderator

Typ nåt sånt pejori! wink.gif

Citera
          Monaxe
          Inlägg 23-04-2013, 22:21
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

När man deltar i en diskussion tycker jag att det tillhör god netikett att läsa inläggen som genereras i tråden.

Speciellt om det är en het diskussion med olika åsikter som bollas fram och åter. Om man inte läser allt så skapar det lätt missföstånd OCH irritation hos de övriga som deltar i tråden.

Om man dessutom kanske förutsätter att de flesta andra inte läser alla inlägg så blir det väldigt mycke info som repeteras gång efter gång,trots att det borde räcka med att man skrivit sin info i ett inlägg.

Oj det blev rörigt det här...hoppas att någon fattar hur jag menar.. giggle.gif

Oj, såg nu att ni redan avhandlat i några inlägg innan, sorry!

Redigerat av Monaxe: 23-04-2013, 22:22

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 07:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon