Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Banker, Hanterar inte kontanter längre
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 21:29
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja men nu har min man ringt Forex och det kostar oss 1000 kr att växla in 12,000 norska ! Men nu har vi fixat det genom Handelsbanken så de kommer att växla in dom Norska till oss .Men det är ju rent ut sakt Fan att inte svenska banker kan tillhandahålla inväxlingar i pengar från andra länder ! Nu har ju min man eget företag och ändå har vi fått hålla på att tjäbla hit och dit för att få ut de här norska .Inte vill han i Norge lämna ut sitt privatkonto som vi ska köpa valp av !
          Om du tvivlat Stintan så tycker jag du ska ringa själv och kolla !

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-05-2013, 21:41
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Att hålla sig med massa utländska valutor kostar nog mer än det smakar för banken. De kan förlora på att sitta på stora summor om kursen faller. När jag växlat till Euro så har det aldrig varit problem om man ska ha en liten dagskassa annars kan man höra av sig några dagar i förväg så fixar de större summor. Har SE o det brukar vara gratis att växla för bankens kunder som har konto.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 21:45
          Länk hit: #143

Medlem

Men om man nu vill beställa valuta två tre veckor innan man behöver dom så är det väl själva fan om de inte kan få fram dom eller ?Euro är väl inga problem att skaffa ,men Nordisk valuta verkar vara sienc fixtion!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-05-2013, 21:46
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det absolut enklaste är ju att man sätter sig tillsammans vid en dator och för över pengarna i samband med hämtningen av hunden. Lätt som en plätt!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-05-2013, 21:47
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Det är bara skitsnack som Motti håller på med...
          Forex kurs på NOK är 1,16.. 12000 skulle kosta 14032 spänn (inkl avgifter)
          Gå in på SHB och titta...där är en NOK värd 1,13..alltså 13525 spänn + avgift...
          Att du bara gitter hålla på med överdrifter Motti - det är bara uselt!! Vem kommer att tro på dig i framtiden?

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 22:23
          Länk hit: #146

Medlem

Och nu gick någon i taket på en skitsak igen !förmodligen bara för det var jag som lämnade uppgiften ! Men jag tror nog min man har koll eftersom han handlar med utlandet iderligen Kina Tyskland England Frankrike osv !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2013, 22:50
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 02-05-2013, 22:29) *
          Ja men nu har min man ringt Forex och det kostar oss 1000 kr att växla in 12,000 norska ! Men nu har vi fixat det genom Handelsbanken så de kommer att växla in dom Norska till oss .Men det är ju rent ut sakt Fan att inte svenska banker kan tillhandahålla inväxlingar i pengar från andra länder ! Nu har ju min man eget företag och ändå har vi fått hålla på att tjäbla hit och dit för att få ut de här norska .Inte vill han i Norge lämna ut sitt privatkonto som vi ska köpa valp av !
          Om du tvivlat Stintan så tycker jag du ska ringa själv och kolla !

Så du påstår att Forex ljuger på sin hemsida som jag länkade till? Ni måste ha missuppfattat det.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 22:58
          Länk hit: #148

Medlem

Stintan !varför blev du inte justisieminister ?du vet ju allt !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2013, 23:47
          Länk hit: #149

Medlem

CITAT (Motti @ 02-05-2013, 23:58) *
          Stintan !varför blev du inte justisieminister ?du vet ju allt !

Nej jag vet absolut inte allt men Google vet massor. Tänk va lätt det är att googla fram faktauppgifter och man lär sig massor på kuppen. Du borde också använda dig mer av den kunskapsbanken istället för att bara påstå en massa saker som man direkt inser är felaktiga.

--------------------

Citera
          Monaxe
          Inlägg 03-05-2013, 04:30
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (*Stintan* @ 03-05-2013, 00:47) *
          Nej jag vet absolut inte allt men Google vet massor. Tänk va lätt det är att googla fram faktauppgifter och man lär sig massor på kuppen. Du borde också använda dig mer av den kunskapsbanken istället för att bara påstå en massa saker som man direkt inser är felaktiga.

Hopplöst slap.gif

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-05-2013, 09:14
          Länk hit: #151

Medlem

Ett helt kontantlöst samhälle känns lite utopiskt, men redan idag kan man smidigt klara sig med väldigt lite kontanter. Med hjälp av bankkort och dataöverföringar undviker man hantering av stora mängder kontanter. Mindre mängd kontanter kan tas ut i samband med inköp eller i bankomat. Mindre mängder utländsk valuta kan införskaffas på växlingskontor eller i bankomat.

--------------------

zon 1

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 03-05-2013, 09:37
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Aqua skall inte var och en kunde bestämma själv om man vill betala kontant eller med kort?

Likaså om man vill göra onlinebanking eller inte. Inte kan jag ta ut annan valuta ur Bankomaten. Skall man vara tvungen att åka in i centrum för att växla, det blir ju genast dyrare med vår kär trängselskatt.

Inte heller är det att rekommendera för en äldre att ta ut pengar på en bankomat. Rånrisken där hat du aldrig hört talas om eller bryr du dig inte????

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-05-2013, 09:47
          Länk hit: #153

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 03-05-2013, 10:14) *
          Ett helt kontantlöst samhälle känns lite utopiskt, men redan idag kan man smidigt klara sig med väldigt lite kontanter. Med hjälp av bankkort och dataöverföringar undviker man hantering av stora mängder kontanter. Mindre mängd kontanter kan tas ut i samband med inköp eller i bankomat. Mindre mängder utländsk valuta kan införskaffas på växlingskontor eller i bankomat.

tummenupp.gif Förstår inte hur man ska kunna göra samhället helt kontantlös för då skulle man ju faktiskt strypa många verksamheter som t.ex. torghandel, självplock, marknader, loppisar. Man skulle inte kunna köpa korv eller glass på stan inte kunna käka torsdagssoppa i pensionärernas fritidslokal bara för att nämna några där det behövs kontanter.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-05-2013, 09:55
          Länk hit: #154

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-05-2013, 10:37) *
          Aqua skall inte var och en kunde bestämma själv om man vill betala kontant eller med kort?

Likaså om man vill göra onlinebanking eller inte. Inte kan jag ta ut annan valuta ur Bankomaten. Skall man vara tvungen att åka in i centrum för att växla, det blir ju genast dyrare med vår kär trängselskatt.

Inte heller är det att rekommendera för en äldre att ta ut pengar på en bankomat. Rånrisken där hat du aldrig hört talas om eller bryr du dig inte????

Utvecklingen går mot mer kortbetalning och betalning över nätet. Det är praktiskt för den som vant sig vid det.

Euro klarar många bankomater.

Om man betalar med kort och över nätet så behöver man inte en massa kontaner. Då kan man ta ut några hundralappar i kassan när man handlar mat, då är rånrisken minimal. Småuttag mitt på dagen i bankomat innebär knappast heller någon större rånrisk.

--------------------

zon 1

Citera
          Tapio
          Inlägg 03-05-2013, 10:42
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Det finns en grunka som funkar för torggummor och bakluckeloppisar numera, iZettle:
          http://www.telia.se/foretag/katalog/VisaPr...izettle.product
          Kostar 200 kr, och verkar säker eftersom den läser av chippet och inte magnetremsan.

Annars håller jag med om att det börjar bli jobbigt med det kontantlösa samhället.
          Västtrafik. Tidigare kunde man spontanåka genom att man köpte SMS-biljett. Pengar är ju helt borta. SMS-biljett funkar inte heller, sen årsskiftet, utan man måste ladda ner en app till smartluren, som heter Wywallet. En app som suger fett. Det finns evighetslånga trådar på Swedroid, flashback och Sweclockers, om hur kass den är. Nu har också västtrafik fattat att det inte funkar, och har lanserat något, annat eget system, tillsammans med några andra bussbolag, eller hur det nu var.
          Det är helt enkelt inte vettigt att man skall behöva lägga ner så mycket tid framför datorn, för en skitavgift på 20 Kr!

//T

Citera
          Rebecca
          Inlägg 03-05-2013, 11:05
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Tapio @ 03-05-2013, 11:42) *
          Det finns en grunka som funkar för torggummor och bakluckeloppisar numera, iZettle:
          Kostar 200 kr, och verkar säker eftersom den läser av chippet och inte magnetremsan.

Annars håller jag med om att det börjar bli jobbigt med det kontantlösa samhället.
          Västtrafik. Tidigare kunde man spontanåka genom att man köpte SMS-biljett. Pengar är ju helt borta. SMS-biljett funkar inte heller, sen årsskiftet, utan man måste ladda ner en app till smartluren, som heter Wywallet. En app som suger fett. Det finns evighetslånga trådar på Swedroid, flashback och Sweclockers, om hur kass den är. Nu har också västtrafik fattat att det inte funkar, och har lanserat något, annat eget system, tillsammans med några andra bussbolag, eller hur det nu var.
          Det är helt enkelt inte vettigt att man skall behöva lägga ner så mycket tid framför datorn, för en skitavgift på 20 Kr!

//T

Fast nej, Västtrafik har aldrig haft något att göra med WyWallet. Det körde sin egen grej helt från början - vilket inte är Västtrafiks val utan det beror på lagstiftning som påverkar alla sådana här sms-tjänster som t ex om man ska skänka pengar till Röda korset via ett sms. I Stockholm och Malmö däremot kör man med WyWallet, och ja, jag tycker också det systemet är lite krångligt. Men åter till Göteborg!

Nu är jag inte ett stort fan av Västtrafik, men har man lite vett i skallen är det mycket enkelt att gå in på deras hemsida och registrera sitt kontokort till mobilnumret vilket gör att du kan skicka ett sms precis som vanligt (fast till ett annat nummer), få en smsbiljett till telefonen och pengarna dras direkt från ditt bankkort. Registreringen gör man EN gång, det tar max tio minuter och sen är det klart. Du kan också välja att få det på faktura om du hellre vill det. Superenkelt. Västtrafik har dessutom en väldigt smidig app där du kan köpa smsbiljett direkt istället för att skicka ett sms till det där nya numret.

Sms-biljett-appen till iPhone: http://www.vasttrafik.se/#!/reseinform...ett-for-iphone/

Och till Android... http://www.vasttrafik.se/#!/reseinform...tt-for-android/

Redigerat av Rebecca: 03-05-2013, 11:07

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 03-05-2013, 11:14
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-05-2013, 10:37) *
          .........Inte kan jag ta ut annan valuta ur Bankomaten.........

Det är ju sällan här i Sverige du behöver utländsk valuta så går du till en bankomat i det landet du befinner dig får du ut pengarna i landets valuta!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-05-2013, 11:39
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (Tapio @ 03-05-2013, 11:42) *

//T

Ska man ge alla barn ett eget kort också så att dom kan gå och handla 1 liter mjölk när den är slut eller kvällstidningen åt morfar? Dom når inte ens upp för att kunna dra kortet. Sen måste dom ju kunna koden och legitimera sig. Lukrativt för små kriminella ligister kanske att tvinga till sig kort och kod av små barn. Glöm födelsedags- eller julklappsslant till barnbarnen.

Bankerna tar ju ut avgift av butikerna för alla korttransaktioner så dom kommer ju att motsätta sig kortbetalning för småsaker då det blir alldeles för dyrt och det inte går att ta igen det på priset av en tidning eller ett tuggummi.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 03-05-2013, 11:50
          Länk hit: #159

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Anki på Öland @ 03-05-2013, 12:14) *
          Det är ju sällan här i Sverige du behöver utländsk valuta så går du till en bankomat i det landet du befinner dig får du ut pengarna i landets valuta!

Så gör jag, när jag reser.
          Fungerar utmärkt. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          addo
          Inlägg 03-05-2013, 14:47
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Självklart krävs det lagändringar och teknikutveckling innan vi kan gå över till ett helt kontantlöst samhälle, men jag tror det skulle minska många former av brottslighet markant utan att ställa till några större besvär för folk i allmänhet.

Citera

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 17:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon