|
|
  |
Banker, Hanterar inte kontanter längre |
|
|
|
04-05-2013, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (Huggorm @ 04-05-2013, 10:03)  Varför upprepar du allt igen? Dubbeltryck!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
04-05-2013, 09:44
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Monaxe @ 04-05-2013, 10:37)  Dubbeltryck!   för dagens garv
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
04-05-2013, 11:38
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Huggorm @ 04-05-2013, 08:10)  Om man tar bort kontanterna av den svenska valutan kommer folk börja använda kontanter av euro eller dollar istället. På vilket sätt, skulle det få bankerna att ha mer kontanter och minska rånrisken?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
04-05-2013, 16:59
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Huggorm @ 03-05-2013, 21:00)  Försvinner kontanterna kommer folk börja använda euro- eller dollarsedlar istället, som i många U-länder där den egna valutan är lite opålitlig Nja, det tror inte jag. Visst, skulle inte gå att plocka bort all kontanthantering nu på en gång, skulle bli rätt kaotiskt då. Men på sikt vartefter tekniska lösningar för mobiltelefoni blir bättre och bättre så är det nog inget problem. Redan idag finns ju system för mobiler där man kan föra över pengar med ett knapptryck mellan köpare och säljare. Inte bästa systemet dock men ett första steg. Så snart tekniken blir säker och alla har tillgång till den så skulle man kunna göra småköp på gatan, torghandel, skolklassinsamlingar och alla andra småköp helt utan kontanter. Att i sånt läge använda annan valuta skulle bara bli kontraproduktivt och inte underlätta för fem öre för den vanliga människan.
|
|
|
|
|
04-05-2013, 17:49
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Visst är det märkligt att banker, som har som huvudsyssla att förmedla pengar, inte längre kan hantera pengar. Däremot klarar ICA, som har som huvudsyssla att föremedla mat, att hantera pengar.
När bankerna inte längre klarar av sin uppgift borde de sadla om. Så tvingas ju vi andra som lever i en gammal tid att göra. Typsättare är väl numera datorhanterare, Lokförare för ånglok har blivit lokförare för ellok osv.
Själv har jag bytt bank från Nordea till Handelsbanken och JAK-banken efter att Nordera slutade med kontanthantering. Jag sätter in pengar på konton hos COOP och OK för att köpa mat och tanka. Jag har kollat att mitt handelsbankenkort duger som betalningsmedel hos apoteket, ÖB, Granngården och Systembolaget. I övrigt behöver jag inte pengar.
Om ett företag inte godkänner kronor som valuta i Sverige kan man fundera på om de begår ett lagbrott? Uppenbarligen tillåts det, något som jag tycker är fel. När kommer det första beslut där ett land beslutar att den enda valuta som är godkänd är KREDITKORT?
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
04-05-2013, 18:20
|
Medlem

|
CITAT (Natur liv @ 04-05-2013, 18:49)  Visst är det märkligt att banker, som har som huvudsyssla att förmedla pengar, inte längre kan hantera pengar. Däremot klarar ICA, som har som huvudsyssla att föremedla mat, att hantera pengar.
När bankerna inte längre klarar av sin uppgift borde de sadla om. Så tvingas ju vi andra som lever i en gammal tid att göra. Typsättare är väl numera datorhanterare, Lokförare för ånglok har blivit lokförare för ellok osv.
Själv har jag bytt bank från Nordea till Handelsbanken och JAK-banken efter att Nordera slutade med kontanthantering. Jag sätter in pengar på konton hos COOP och OK för att köpa mat och tanka. Jag har kollat att mitt handelsbankenkort duger som betalningsmedel hos apoteket, ÖB, Granngården och Systembolaget. I övrigt behöver jag inte pengar.
Om ett företag inte godkänner kronor som valuta i Sverige kan man fundera på om de begår ett lagbrott? Uppenbarligen tillåts det, något som jag tycker är fel. När kommer det första beslut där ett land beslutar att den enda valuta som är godkänd är KREDITKORT? Hmm, valutan är densamma oavsett om man batalar med kort eller kontanter. Hur skulle det kunna bli lagbrott? Avtalslagen gäller ju. köpare och säljare ingår avtal om ett köp till visst pris och viss betalningssätt i valfri valuta. Vill man inte gå med på villkoren för ett köp hos en säljare går man till en annan. Svårare än så är det inte.
|
|
|
|
|
04-05-2013, 18:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
CITAT (Jubbe063 @ 04-05-2013, 19:20)  Hur skulle det kunna bli lagbrott? Avtalslagen gäller ju. köpare och säljare ingår avtal om ett köp till visst pris och viss betalningssätt i valfri valuta. Vill man inte gå med på villkoren för ett köp hos en säljare går man till en annan. Svårare än så är det inte. Halaj! Det där är ju lite intressant. Om jag vill köpa en knippe morötter, och säljarens villkor inte passar mig går jag ju till en annan handlare. Men om jag vill åka kollektivt, och västtrafik inte faller mig på läppen, vad gör jag då? //T
|
|
|
|
|
04-05-2013, 19:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Tapio @ 04-05-2013, 19:51)  Halaj!
Det där är ju lite intressant. Om jag vill köpa en knippe morötter, och säljarens villkor inte passar mig går jag ju till en annan handlare. Men om jag vill åka kollektivt, och västtrafik inte faller mig på läppen, vad gör jag då?
//T Tapio då får du göra som vi, antingen stannar hemma eller ta bilen.......
|
|
|
|
|
04-05-2013, 21:35
|
Medlem

|
CITAT (Tapio @ 04-05-2013, 19:51)  Halaj!
Det där är ju lite intressant. Om jag vill köpa en knippe morötter, och säljarens villkor inte passar mig går jag ju till en annan handlare. Men om jag vill åka kollektivt, och västtrafik inte faller mig på läppen, vad gör jag då?
//T Ett intressant problem. Rent tekniskt får du väl då gå, cykla, ta taxi, ta bilen, mc eller moped eller be en granne ge dig skjuts. Men praktiskt sett är det ju en knivig situation om man är beroende av kollektivtrafiken. Kan ju bli så att man får svälja stoltheten och anpassa sig efter kollektivtrafikens villkor om man inte kan få kollektivtrafiken att rätta sig efter dina villkor.
|
|
|
|
|
05-05-2013, 06:27
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2013, 00:47)  Nej jag vet absolut inte allt men Google vet massor. Tänk va lätt det är att googla fram faktauppgifter och man lär sig massor på kuppen. Du borde också använda dig mer av den kunskapsbanken istället för att bara påstå en massa saker som man direkt inser är felaktiga. Nu är det faktiskt inte så självklart lätt att som du säger att Googla fram fakta, man måste vara ganska kunnig och mycket källkritiskt för att sålla ut vad som är fakta i den mängd träffar du får via Google. En bråkdel av det du hittar kanske är ren fakta. Gita
|
|
|
|
|
05-05-2013, 06:47
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Det är märkligt hur bankerna som tjänar mer pengar en någonsin, (googlade på fem sekunder att de fyra stora svenska bankerna 2012 hade en sammanlagd vinst på 79,1 miljarder SEK) drar ner på servicen för sina kunder och då särskilt för de äldre som saknar tillgång till nätet.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
05-05-2013, 07:01
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
För att inte tala om hur dyrt det blvit att både komma åt och kunna använda sina pengar. Tänker på all "utrustning" man behöver såsom avgift för div bankkort, datorer, nu går det åt att man snart behöver en smartphone osv. Förr räckte det med en plånbok som man inte behövde köpa ny varje år ens. Vi blir smyglurade allihop, det är inte bara de äldre som är förlorare i utvecklingen.
Redigerat av Cacki: 05-05-2013, 07:02
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
Ugglemormor
|
05-05-2013, 09:48
|
Gäster

|
Håller med dig Cacki, Om de små utgifterna som banken tar, men har inte någon tänkt på att det går även att förhandla med sin bank så man slipper de små utgifterna? Det gör det om man varit kund länge och har en hel del insatta där... Det var lurigt till några år sedan då man inte i Tyskland tog emot ens Master card, utan endast pengar, lite bättre nu i de större varuhusen vi varit...... En god vän har sina pengar i en bank (ej i Sverige) och har över 20% ränta på sina pengar. Han har större belopp i omgångar.....
|
|
|
|
|
05-05-2013, 14:02
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Ge mig ett tips! Var får man 20% avkastning på insatt kapital????? Uzbekistan, Turkmenistan, Andorra eller kanske Luxemburg? För mig låter det som Ebberödsbanken...
Redigerat av Bengalow: 05-05-2013, 14:03
|
|
|
|
|
05-05-2013, 15:07
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
20 % låter underbart! Kan du fixa det så delar jag gärna räntan med dig Trollis!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
05-05-2013, 16:24
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Bengalow @ 05-05-2013, 15:02)  Ge mig ett tips! Var får man 20% avkastning på insatt kapital????? Uzbekistan, Turkmenistan, Andorra eller kanske Luxemburg? För mig låter det som Ebberödsbanken... Snarare någon som gått på bluffen "Nigeriabrev"
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
Ugglemormor
|
05-05-2013, 16:25
|
Gäster

|
Ok, jag delar med er för detta är inga hemligheter.....
vår väns bror jobbar i en bank i Iran och dit åker vår bekant med ett antal (tiotal) miljoner per gång och tar ut en del som växt under tiden... Har ni bara en kontakt ni litar på så ligger räntan där normalt lite över 20% av den summan du sätter in, inga konstigheter att ta ut vad man behöver och just dessa affärer har gjort vår vän rätt så rik.....
Sen vet man ju inte hur länge det kan fortsätta med detta när det ska krigas också, men detta har gjort honom rik och ligger inte samhället till last. Om det vore så enkelt för oss också så skulle gemene man kunna få mer över av sitt sparande för jag missunnar ingen att få det så bra de vill.
Närmare detaljer har jag inte när mitt intresse är lite si o så med detta med ekonomin, men de snackades vid igårkväll, så jag hörde samtalet. Glömde fråga maken hur länge detta har han hållit med på....
Det lilla han tjänar här officielt, betalar han skatt för precis som vi andra.
Redigerat av Ugglemormor: 05-05-2013, 16:26
|
|
|
|
|
05-05-2013, 16:30
|
Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 05-05-2013, 17:25)  Ok, jag delar med er för detta är inga hemligheter.....
vår väns bror jobbar i en bank i Iran och dit åker vår bekant med ett antal (tiotal) miljoner per gång och tar ut en del som växt under tiden... Har ni bara en kontakt ni litar på så ligger räntan där normalt lite över 20% av den summan du sätter in, inga konstigheter att ta ut vad man behöver och just dessa affärer har gjort vår vän rätt så rik.....
Sen vet man ju inte hur länge det kan fortsätta med detta när det ska krigas också, men detta har gjort honom rik och ligger inte samhället till last. Om det vore så enkelt för oss också så skulle gemene man kunna få mer över av sitt sparande för jag missunnar ingen att få det så bra de vill.
Närmare detaljer har jag inte när mitt intresse är lite si o så med detta med ekonomin, men de snackades vid igårkväll, så jag hörde samtalet. Glömde fråga maken hur länge detta har han hållit med på....
Det lilla han tjänar här officielt, betalar han skatt för precis som vi andra. Med andra ord ekonomisk brottslighet som din bekanta ägnar sig åt om detta inte sker enligt myndigheternas regelverk. Dvs betala avgift för införsel och utförsel av större summor pengar utanför EU. Skatt på räntan och förmögenhet i annat land samt skatt på ränta och förmögenhet i Sverige. CITAT (Ugglemormor @ 05-05-2013, 17:25)  Det lilla han tjänar här officielt, betalar han skatt för precis som vi andra. Men av citat ovan så verkar det ju som det sker i skymundan, dvs skatteflykt och ekonomisk brottslighet.
Redigerat av Jubbe063: 05-05-2013, 16:33
|
|
|
|
|
05-05-2013, 16:50
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
"-Det lilla han tjänar officiellt"..."-han tar med sig ett antal(tiotal) miljoner och sätter in..." Ja. det må jag säga - bevare mig för sådana "vänner". Om man känner till sådant, så är man medskyldig till skattebrott. Jag kan inte tänka mig annat än att det är "skumma" affärer. Än en gång, fy fadren!!!
Sedan kan man ju undra, om det inte bara är en skröna som du drar för att vacka uppmärksamhet - trovärdigheten saknas...det verkar mest vara en hopljugen historia.
Redigerat av Bengalow: 05-05-2013, 16:52
|
|
|
|
Ugglemormor
|
05-05-2013, 16:51
|
Gäster

|
Du får ta det så som du vill, men han gör affärer även i andra länder och de pengarna åker in på hans konto där. Jag vet inget mer om detta, men det är hans sätt och det finns vattentäta skott mellan, så han inte behöver betala av sin verksamhet här i landet. Jag missunnar inte honom o hans familj att ha det gott för så var det inte 30 år sedan........
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|