|
|
  |
Banker, Hanterar inte kontanter längre |
|
|
|
24-04-2013, 10:15
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 10:49)  Tycker också det är ett otyg, med kontantlösa banker. Har bytt till Forex då jag vägrar åka till Göteborg, för att sätta in ungarnas sparpengar... Tycker inte banken har att göra med, var jag fått mina pengar ifrån. Dom är ingen kontrollmyndighet och har därför inte rätt att "snoka" om det. Fast hur ska pengatvätt osv kontrolleras, om inte på banken? Tycker inte alls det är konstigt att man ska kunna redovisa var man fått sina pengar från. CITAT (Hasse_h @ 24-04-2013, 11:00)  Det får man tydligen första gången man får utbetalt studiemedel eftersom CSN då inte har något bankkonto registrerat. Man kan ju tycka att de kunde skickat ut en blankett för anmälan av bankkonto i förväg eftersom de ju visste när hon skulle fylla 18.
Hursomhelst så var grejen att banken skulle ha betalt för att lösa in avi:n och sätta in beloppet på hennes konto. Hon skulle alltså inte ha det utbetalt i kontanter. Detta var Handelsbanken, så det verkar ju variera med vilken bank man har och var man bor. ICA tog inget betalt trots att hon där fick ut pengarna in cash utan att handla något.
Bankerna vill verkligen inte träffa sina kunder IRL. Okej. Fast jag kan ändå lite förstå att banken vill ha betalt för att sätta in pengarna - de utför ju en tjänst och tjänster tar man betalt för. Inget konstigt med det. Det är ju isåfall CSN som du ska klaga på som inte skickat en blankett så ni kunde anmält ett bankkonto.
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:23
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 11:15)  Fast hur ska pengatvätt osv kontrolleras, om inte på banken? Tycker inte alls det är konstigt att man ska kunna redovisa var man fått sina pengar från. Okej. Fast jag kan ändå lite förstå att banken vill ha betalt för att sätta in pengarna - de utför ju en tjänst och tjänster tar man betalt för. Inget konstigt med det. Det är ju isåfall CSN som du ska klaga på som inte skickat en blankett så ni kunde anmält ett bankkonto. Pengatvätt är myndigheternas sak att hålla efter, inte bankens. Dom har inte den rätten, då det inte är en kontrollmyndighet. Tror iofs inte att den som tvättar pengar, kliver in med 10000 i kontanter på lokalkontoret. Snarare att man sålt en bil eller liknande.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 084
Medlem nr: 933

|
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 11:15)  Okej. Fast jag kan ändå lite förstå att banken vill ha betalt för att sätta in pengarna - de utför ju en tjänst och tjänster tar man betalt för. Inget konstigt med det. Det är ju isåfall CSN som du ska klaga på som inte skickat en blankett så ni kunde anmält ett bankkonto. Hm. Kollade faktiskt nu på bankens website och där står det att Inlösen av värdeavi: 0 kr - insättning på konto, 50 kr - kontant utbetalning
Så vårt bankkontor verkar inte ha kunskap om sina egna avgiftsregler. Det skulle inte kostat något.
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:27
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Första kvartalet gjorde Handelsbanken en rörelsevinst på 4,3 miljarder och Nordea 9 miljarder, bara för att ta ett par exempel. Kan de då inte ställa upp med konantservice? Så dyrt kan det väll inte bli.
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:27
|
Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 24-04-2013, 11:12)  handelsbanken har kontanter och inom överskådlig tid kommer de att fortsätta vara bank,ni som klagar,byt bank. angående insatt belopp i kassa så har banken skyldighet att fråga var pengarna kommer ifrån,detta för att försvåra för svarta pengar. annars verkar bankerna överlag överlämna kontanterna till ICA-handlarn och på så sätt öka rånrisken där. ett konstigt resonemang.... här finns alltså ånyo en ny nisch att etablera,typ forex som hanterar kontanter. ulf Jaha. Folk ljuger alltså inte, eller hur ska dom kolla upp svaret???? Nu har ju aldrig min bank frågat, varken FSB, ICA Eller Forex och jag skulle heller inte upplysa dom om det.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:29
|

Moderator

|
CITAT (Hasse_h @ 24-04-2013, 11:26)  Hm. Kollade faktiskt nu på bankens website och där står det att Inlösen av värdeavi: 0 kr - insättning på konto, 50 kr - kontant utbetalning
Så vårt bankkontor verkar inte ha kunskap om sina egna avgiftsregler. Det skulle inte kostat något. Jag och mina tre syskon fick ett arv för ett par år sedan, också på avi. Vi hade alla Swedbank, men tre olika kontor. En av oss fick lösa in det gratis, övriga tre fick betala olika summor. Till och med de två som gick till samma kontor fick olika behandling.
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:31
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Och den som håller på med svarta pengar/pengatvätt skulle säkert ha femtielfa förklaringar och veta hur göra.
Det är den lilla kunden man förnedrar
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:32
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 11:23)  Pengatvätt är myndigheternas sak att hålla efter, inte bankens. Dom har inte den rätten, då det inte är en kontrollmyndighet.
Tror iofs inte att den som tvättar pengar, kliver in med 10000 i kontanter på lokalkontoret. Snarare att man sålt en bil eller liknande. Säljer du en bil ska du ha kvitto på försäljningen. Det är ju det som är grejen - man ska kunna bevisa var man fått pengarna ifrån. Det är inte konstigare än så.
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:38
|

Medlem

|
Apropå kontroll av svarta pengar och pengatvätt etc, känner en som blev kontaktad av sin bank efter att han under en period sålt av en större mängd prylar på Tradera och då fått en mängd olika insättningar på sitt konto på mellan kanske 100-10.000:- från sina olika köpare. Banken undrade var pengarna kom ifrån. Ärlig som han är svarade han "försäljningar på Tradera", så nu väntar han bara på ett brev från Skattemyndigheten...
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:46
|
Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 11:32)  Säljer du en bil ska du ha kvitto på försäljningen.
Det är ju det som är grejen - man ska kunna bevisa var man fått pengarna ifrån. Det är inte konstigare än så. Och??? Det har inte banken med att göra. Man är inte skyldig att bevisa något för sin bank. Det är dom som har bevisbördan, om dom nu ska leka myndighet.
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:47
|

Moderator

|
När jag gör utlandsöverföringar i internetbanken får jag alltid ange vad det är för pengar. Men det har aldrig varit några problem med det, aldrig någon sköntaxering eller så
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:48
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
om det är nya prylar kan han få problem,är det sitt eget begagnade bohag han sålt grejor ifrån är det lugnt. likaså om han kört typ köpt beg grejor billigt o lagt ut det på försäljning(dvs han har för avsikt att sälja det vidare) kan det bli problem om det är mycket pengar.det räknas då som inkomst. ulf
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:52
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 24-04-2013, 11:47)  När jag gör utlandsöverföringar i internetbanken får jag alltid ange vad det är för pengar. Men det har aldrig varit några problem med det, aldrig någon sköntaxering eller så Det kan jag gå med på. Men inte om jag sätter in på ett vanligt konto. Jag behöver inte på något vis bevisa min oskuld, så skulle min bank fråga vägrar jag att svara. Hittills har inte Forex frågat, när jag kommer med 700 kr i enkronori en plastpåse, vad jag fått dom ifrån. Jag skulle ju rent teoretiskt ha kunnat råna en parkeringsautomat.
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2013, 10:58
|

Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 24-04-2013, 11:48)  om det är nya prylar kan han få problem,är det sitt eget begagnade bohag han sålt grejor ifrån är det lugnt. likaså om han kört typ köpt beg grejor billigt o lagt ut det på försäljning(dvs han har för avsikt att sälja det vidare) kan det bli problem om det är mycket pengar.det räknas då som inkomst. ulf Utrensning av garage och förråd, en massa gamla bildelar som jag fattade det. Tror inte han gjorde detta med avsikt för att tjäna pengar, mer än att alternativet var att frakta allt till skroten. Menar bara att det är tydligt att bankerna agerar kontrollmyndighet eftersom det var de som reagerade på transaktioner till hans konto. Så uppenbarligen spelar det ingen roll om man sätter in kontanter eller gör kontoöverföringar, bankerna har koll på dig, mig, oss alla.
|
|
|
|
|
24-04-2013, 11:04
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 11:46)  Och??? Det har inte banken med att göra. Man är inte skyldig att bevisa något för sin bank. Det är dom som har bevisbördan, om dom nu ska leka myndighet. Fast jo, som malarmaster skrev så är banken skyldig att kolla var pengarnar kommer från.
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2013, 11:12
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 11:15)  Fast hur ska pengatvätt osv kontrolleras, om inte på banken? Tycker inte alls det är konstigt att man ska kunna redovisa var man fått sina pengar från.
Okej. Fast jag kan ändå lite förstå att banken vill ha betalt för att sätta in pengarna - de utför ju en tjänst och tjänster tar man betalt för. Inget konstigt med det. Det är ju isåfall CSN som du ska klaga på som inte skickat en blankett så ni kunde anmält ett bankkonto. Bankerna är ju i högsta grad beroende av att folk sätter in pengar på det ena eller andra sättet. De tjänar ju pengar på våra insatta pengar genom att låna ut dom till andra så varför det ska kosta att sätta in dom är fullständigt obegripligt. De skulle inte överleva om inte folk satte in pengar. Inte sjutton kan dom kontrollera pengatvätt genom att fråga var pengarna kommer ifrån.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-04-2013, 11:50
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 12:12)  .........Inte sjutton kan dom kontrollera pengatvätt genom att fråga var pengarna kommer ifrån. Nej det är ju knappast så att lilla knarkhandlaren svarar att han sålt x kilo knark..... och fixa i ordning ett kvitto för något man sålt är ju inte något problem!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
24-04-2013, 11:58
|
Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 24-04-2013, 12:50)  Nej det är ju knappast så att lilla knarkhandlaren svarar att han sålt x kilo knark..... och fixa i ordning ett kvitto för något man sålt är ju inte något problem! Precis..
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2013, 12:18
|
Medlem
Antal inlägg: 599
Medlem nr: 24 498

|
Jag tycker kontanter borde avskaffas helt och hållet, snacka om att brottsligheten skulle minska!
Men för att det ska fungera så måste man sätta ett datum för avskaffandet långt fram i tiden, kanske trettio år eller så. Då behöver inga riktigt gamla försöka anpassa sig, och alla andra har lång tid på sig att avvänja sitt kontantberoende.
|
|
|
|
|
24-04-2013, 12:19
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 12:04)  Fast jo, som malarmaster skrev så är banken skyldig att kolla var pengarnar kommer från. Detta gäller inte enbart banker, exempelvis måste väl skrothandlare kunna kolla varifrån koppar kommer, när de köper. Eller så måste de inte det, kanske bara var ett förslag. Och mygla går ju alltid. Jag är tveksam till om en bank som inte hanterar kontanter borde få kallas "bank"... För övrigt, när jag var liten och var med i Föreningsbanken, så fick jag varje år en elefantsparbössa, sedan hade de tömningsdagar när man fick gå ner till banken och så räknades pengarna (gratis, till skillnad från en del banker numera) och sattes in på ens konto. Trevlig happening, och reklam för banken givetvis. Idag får väl inga barn någon positiv bild av banker ens i barndomen så bankerna kommer väl att fortsätta ligga i botten av förtroendeligan ihop med journalister, etc. I familjen har vi just nu Swedbank (via Föreningsbanken tidigare), SE-banken, Ekobanken och Nordea (via PK-banken). Av dessa är ju 3 kända skojarföretag som man skäms över att använda, men Ekobanken har ännu för dålig internettjänst tycker jag och ännu färre kontor så tyvärr kan vi inte gå över enbart till Ekobanken.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|