|
|
  |
Banker, Hanterar inte kontanter längre |
|
|
|
24-04-2013, 12:31
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (addo @ 24-04-2013, 13:18)  Jag tycker kontanter borde avskaffas helt och hållet, snacka om att brottsligheten skulle minska!
Men för att det ska fungera så måste man sätta ett datum för avskaffandet långt fram i tiden, kanske trettio år eller så. Då behöver inga riktigt gamla försöka anpassa sig, och alla andra har lång tid på sig att avvänja sitt kontantberoende. Och vo, och du för den delen också, blir inte gamla? CITAT (Pirum @ 24-04-2013, 13:19)  Detta gäller inte enbart banker, exempelvis måste väl skrothandlare kunna kolla varifrån koppar kommer, när de köper. Eller så måste de inte det, kanske bara var ett förslag. Och mygla går ju alltid.
Jag är tveksam till om en bank som inte hanterar kontanter borde få kallas "bank"... För övrigt, när jag var liten och var med i Föreningsbanken, så fick jag varje år en elefantsparbössa, sedan hade de tömningsdagar när man fick gå ner till banken och så räknades pengarna (gratis, till skillnad från en del banker numera) och sattes in på ens konto. Trevlig happening, och reklam för banken givetvis. Idag får väl inga barn någon positiv bild av banker ens i barndomen så bankerna kommer väl att fortsätta ligga i botten av förtroendeligan ihop med journalister, etc.
I familjen har vi just nu Swedbank (via Föreningsbanken tidigare), SE-banken, Ekobanken och Nordea (via PK-banken). Av dessa är ju 3 kända skojarföretag som man skäms över att använda, men Ekobanken har ännu för dålig internettjänst tycker jag och ännu färre kontor så tyvärr kan vi inte gå över enbart till Ekobanken. Jag hade föreningsbanken tidigare. Gillade dom. Men när dom gick även in i Swedbanken tog jag ut allt. När jag tänkte att köpa min första bostadsrätt, gick jag till Swedbanken, då sa dom i klartext till mig att dom inte lånar ut till utlänningar. Aldrig att dom får ett korvöre av mig....
|
|
|
|
|
24-04-2013, 13:32
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Jag har också hört/läst att banker har en skyldighet att fråga varifrån pengarna kommer som vi vill sätta in på vårt konto.
Men i takt med att kontoren blir kontantlösa så installeras insättningsmaskiner. Den maskinen frågade inte varifrån pengarna kom! Däremot kändes det lite obehagligt att stå i bankens hall bland en massa folk och visa att jag satte in 9.000.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
24-04-2013, 13:40
|
Medlem
Antal inlägg: 599
Medlem nr: 24 498

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 13:31)  Och vo, och du för den delen också, blir inte gamla? Jag kan tyvärr inte svara då jag inte förstår frågan.
|
|
|
|
|
24-04-2013, 14:11
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (addo @ 24-04-2013, 14:40)  Jag kan tyvärr inte svara då jag inte förstår frågan. Byt ut "vo" mot folk och gör ett nytt försök.
|
|
|
|
|
24-04-2013, 15:02
|

Medlem

|
CITAT (addo @ 24-04-2013, 14:40)  Jag kan tyvärr inte svara då jag inte förstår frågan. Det skulle heta "vi" men som jag skrev ser jag dåligt. Men du kanske vill gör göra dig lustig över det?????
|
|
|
|
|
24-04-2013, 15:06
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Bankerna ligger inte långt efter Posten i sina försök att avskaffa sig själv. Livsmedelsbutiker, bensinmackar och tobaksaffärer sköter snart all verksamhet. I vår by kan man nu gå till tobaksaffären (vägg i vägg med banken) och betala räkningar för en billig peng istället för de hutlösa priserna på banken. Service av tobaksaffären, men vilken otrygghet det måste vara för personalen! Där finns inga säkerhetsanordningar som på banken och så mycket spring av folk som ska köpa cigaretter eller spela på hästar eller något annat
|
|
|
|
|
24-04-2013, 15:36
|
Medlem

|
Ok, du har rätt! Alla blir gamla. Anledningen till att de flesta nu levande gamla människor har svårt att klara sig utan kontanter är inte närsynthet, glömska eller liknande. Anledningen är att det är svårt att lära sig/vänja sig vid nya teknologier när man har kommit till åren. Om vi skulle bestämma ett datum långt fram i tiden då alla kontanter försvinner och man är tvungen att handla elektroniskt så behöver ingen ingen äldre person ens försöka lära sig hur man gör. Däremot måste alla unga göra det. CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 16:02)  Det skulle heta "vi" men som jag skrev ser jag dåligt. Men du kanske vill gör göra dig lustig över det????? Varför skulle jag vilja göra mig lustig? Jag förstod helt enkelt inte vad du menade. Redigerat pga felskrivning.
Redigerat av addo: 24-04-2013, 15:39
|
|
|
|
|
24-04-2013, 15:49
|

Medlem

|
CITAT (addo @ 24-04-2013, 16:36)  Ok, du har rätt! Alla blir gamla.
Anledningen till att de flesta nu levande gamla människor har svårt att klara sig utan kontanter är inte närsynthet, glömska eller liknande.
Anledningen är att det är svårt att lära sig/vänja sig vid nya teknologier när man har kommit till åren.
Om vi skulle bestämma ett datum långt fram i tiden då alla kontanter försvinner och man är tvungen att handla elektroniskt så behöver ingen ingen äldre person ens försöka lära sig hur man gör. Däremot måste alla unga göra det. Varför skulle jag vilja göra mig lustig? Jag förstod helt enkelt inte vad du menade.
Redigerat pga felskrivning. addo hu har inte med gamla att göra, läser jag Hur mycket dom än vänjer sig i unga år eller lär sig så hjäloer det inte när dom blir glömska eller senil så lite i taget. Man måste inte ens blir gammal för att inte klara av det. Ja, jag värnar mycket om våra gamla och som svagare Elisabeth
|
|
|
|
|
24-04-2013, 16:07
|

Medlem

|
Men det var väl tur att ni påminde mig om att jag hade ett bankärende och skulle gå dit.
Ingen människa där men ändå tog det en himla lång tid. Killen i kassan visste ingeting och skickade mig vidare till en inne i banken. Hon letade på Internet och hittade ingenting. Då kunde jag inte låta bli att säga om det är därför att jag har den sidan uppe hemma i min dator......
Skrämmande som det är nu.
För 2 eller 3 år sedan skulle jag skicka 15 Euro till Tyskland till en trägårdskompis för vi alla skulle köpa blommor till en begravning. Det finns reglar vad det får kosta inom Euopa men nej då inte här.
175 Kronor ville Handelsbanken har för att skicka 15 Euro.
Jag gav upp och skickade 2 brev, det bleb mycket billigare.
Elisabeth
|
|
|
|
|
24-04-2013, 16:09
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Om jag blir glömsk och senil hoppas jag att någon annan kan hjälpa mig med pengabiten på samma sätt som jag hjälpte mina föräldrar när de inte klarade det själva. För dem hade det ingen betydelse att banken hanterade kontanter eftersom jag skötte den biten.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-04-2013, 16:15
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 17:09)  Om jag blir glömsk och senil hoppas jag att någon annan kan hjälpa mig med pengabiten på samma sätt som jag hjälpte mina föräldrar när de inte klarade det själva. För dem hade det ingen betydelse att banken hanterade kontanter eftersom jag skötte den biten. Precis. Om en gammal människa glömmer hur man använder en bankomat efter att hela livet gjort det så behöver hen hjälp med sina bankärenden. Farmor, 88 år vägrade byta bank när Swedbank slutade med kontanthantering så nu använder hon bankomat som vemsomhelst. Första gångerna fick hon gå in och be banktjänstemännen om hjälp men nu klarar hon det själv.
|
|
|
|
|
24-04-2013, 16:22
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 24-04-2013, 17:15)  Precis. Om en gammal människa glömmer hur man använder en bankomat efter att hela livet gjort det så behöver hen hjälp med sina bankärenden.
Farmor, 88 år vägrade byta bank när Swedbank slutade med kontanthantering så nu använder hon bankomat som vemsomhelst. Första gångerna fick hon gå in och be banktjänstemännen om hjälp men nu klarar hon det själv. Och vad gör dom gamla som inte har en anhörig närheten? Och alla som rånar gamla vid bankomaten?
|
|
|
|
|
24-04-2013, 16:28
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 17:22)  Och vad gör dom gamla som inte har en anhörig närheten?
Och alla som rånar gamla vid bankomaten? Hur gör dom idag? På något sätt får dom hem mat och räkningar betalda.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-04-2013, 16:33
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 16:49)  addo hu har inte med gamla att göra, läser jag
Hur mycket är mycket? Jag har bott hos min Mormor och Morfar under 3 år 81 respektive 78 år gamla när jag flyttade dit
Hur mycket dom än vänjer sig i unga år eller lär sig så hjäloer det inte när dom blir glömska eller senil så lite i taget. Man måste inte ens blir gammal för att inte klara av det.
Det är inte min erfarenhet av normalglömska gamlingar, dom är hel-vassa på allt dom lärt sig i unga år, Om man däremot är senil så behöver man hjälp oavsätt kontanters vara eller icke vara.
Elisabeth
|
|
|
|
|
24-04-2013, 16:39
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 17:28)  Hur gör dom idag? På något sätt får dom hem mat och räkningar betalda. Ja Stintan frågar hur dom mår.... Till tvätten har hentjänsten 60 Min. här, inga sängkläder blir tvättade och torkade i den tiden. För räkningar får dom väl ta en gode man, hur det går ibland läser och hör man ju ofta. Som tur är, är svärmor inte långt härifrån. men när sambon låg på sjukhuset och jag så så dåligt igen då blev det problem. Men svägerskan bor nära so hon fick göra allt. Vi ser ju allt elände i äldreboendet hos svärmor (kommunalt äldreboende) Elisabeth
|
|
|
|
|
24-04-2013, 16:44
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 17:39)  Ja Stintan frågar hur dom mår.... Till tvätten har hentjänsten 60 Min. här, inga sängkläder blir tvättade och torkade i den tiden.
För räkningar får dom väl ta en gode man, hur det går ibland läser och hör man ju ofta.
Som tur är, är svärmor inte långt härifrån. men när sambon låg på sjukhuset och jag så så dåligt igen då blev det problem. Men svägerskan bor nära so hon fick göra allt.
Vi ser ju allt elände i äldreboendet hos svärmor (kommunalt äldreboende)
Elisabeth Tror *Stintan* menar "hur gör dom idag?" Avsåg dom som inga anhöriga har idag. Dom får ju bevisligen hem både mat och betalat sin hyra.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
24-04-2013, 16:49
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Utvecklingen går åt ett håll - kontantlöst samhälle. Vi som är medelålders har nog alla vant oss vid det. Det är vi som är gamla då pengarna (eventuellt) försvinner helt. Hur många för 30 år sedan trodde att de skulle klara av datamaskiner? Hur många av oss tycker att det här är svårt och krångligt idag? Men det kommer alltid att finnas bakåtsträvare. För dem kommer allt alltid att bara vara problem så klart istället för möjligheter.
|
|
|
|
|
24-04-2013, 16:51
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Den sk pengatvättslagen är ett eu beslut och inget banken hittat på själv. Det brukar vara belopp över 10 000 där man tillfrågas om källan. Banken registrerar endast detta. de har ingen skyldighet att föra det vidare till annan myndighet .
OM personen som satt in pengarna blir åtalad och misstänkt för pengatvätt ska noteringar om personen uppgivna källa , lämnas ut av banken.
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
24-04-2013, 16:55
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 17:39)  Ja Stintan frågar hur dom mår.... Till tvätten har hentjänsten 60 Min. här, inga sängkläder blir tvättade och torkade i den tiden.
För räkningar får dom väl ta en gode man, hur det går ibland läser och hör man ju ofta.
Som tur är, är svärmor inte långt härifrån. men när sambon låg på sjukhuset och jag så så dåligt igen då blev det problem. Men svägerskan bor nära so hon fick göra allt.
Vi ser ju allt elände i äldreboendet hos svärmor (kommunalt äldreboende)
Elisabeth Det verkar som om du råkar ut för exeptionellt mycket elände. Det är naturligtvis trist men det är faktiskt inte så överallt om jag ska gå på min egen erfarenhet av gamlingar. CITAT (kerstin z5-6 @ 24-04-2013, 17:51)  Den sk pengatvättslagen är ett eu beslut och inget banken hittat på själv. Det brukar vara belopp över 10 000 där man tillfrågas om källan. Banken registrerar endast detta. de har ingen skyldighet att föra det vidare till annan myndighet .
OM personen som satt in pengarna blir åtalad och misstänkt för pengatvätt ska noteringar om personen uppgivna källa , lämnas ut av banken. Aha det hade jag ingen aning om men hur som så verkar det vara en ganska ihålig lag.
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2013, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Användandet av internet är högt i Sverige, men i åldergruppen 75+ så är den låg (20% dagligen och 32% någon gång). 1,2 miljoner svenskar använder aldrig eller sällan internet. De som inte använder internet (och kanske dessutom är fostrade att man inte ska köpa på kredit och därför inte harr något bankkort) får idag problem med både betalning av räkningar och sin kontanthantering. Intressant studie från 2012
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|