Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Carl Bildt på fel sida i slaget om den arktiska oljan"
          Piccante
          Inlägg 01-05-2013, 21:13
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Bengalow @ 01-05-2013, 21:27) *
          Ja. tyvärr följer vi den amerikanska affärsstrategin - precis som t.ex. Japan. I stället för att utveckla, så får man ihop lite extra pengar på ett börsklipp. Då behöver man ju inte anstränga sig så mycket heller. Den svenska entrepenörsandan har tagits på sängen av möjligheterna att göra "snabba cash". Den amerikanska tekniken, som var världsledande (p.g.a. andra världskriget) har sålts ut. Deras mekanik är mer lik en rysk kanonfabrik idag. USA kan inte längre tjäna in på sin goodwill som tekniskt ledande - tvärtemot. Det är Sydkorea, Kina, Indien, Indonesien och Japan som står för innovationerna. Japan har för länge tvingats att följa USA, och inte sett sin granne tvärs över Japanska sjön som en konkurrent. Nu är dom akterseglade.

Att solenergi är billigt i sydeuropa är ingen nyhet - det har den varit i många decennier. Vi har tyvärr inte samma möjligheter p.g.a. vår latitud. Vi fick ett erbjudande från Vattenfall, att installera solenergipaneler, och sälja överskottselektricitet tillbaka till dom. Ca 70 lappar, om jag minns rätt, och man kunde producera max 4 kW/h (?). Jag räknade ut, att det skulle ta ca 34 år innan den installationen blev lönsam.

Det är inte så stor skillnad på norra Tyskland och södra Sverige när det gäller sol. Effektiviteten har dessutom ökat på solpanelerna. Men i Sverige ska vi hålla fast vid kärnkraft o kolkraft som är utlokaliserad. Energi är så politiserat i Sverige sedan 1980 därav alla ideologiska låsningar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          gnon49
          Inlägg 01-05-2013, 21:30
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Bengalow @ 01-05-2013, 21:27) *
          Ja. tyvärr följer vi den amerikanska affärsstrategin - precis som t.ex. Japan. I stället för att utveckla, så får man ihop lite extra pengar på ett börsklipp. Då behöver man ju inte anstränga sig så mycket heller. Den svenska entrepenörsandan har tagits på sängen av möjligheterna att göra "snabba cash". Den amerikanska tekniken, som var världsledande (p.g.a. andra världskriget) har sålts ut. Deras mekanik är mer lik en rysk kanonfabrik idag. USA kan inte längre tjäna in på sin goodwill som tekniskt ledande - tvärtemot. Det är Sydkorea, Kina, Indien, Indonesien och Japan som står för innovationerna. Japan har för länge tvingats att följa USA, och inte sett sin granne tvärs över Japanska sjön som en konkurrent. Nu är dom akterseglade.

Att solenergi är billigt i sydeuropa är ingen nyhet - det har den varit i många decennier. Vi har tyvärr inte samma möjligheter p.g.a. vår latitud. Vi fick ett erbjudande från Vattenfall, att installera solenergipaneler, och sälja överskottselektricitet tillbaka till dom. Ca 70 lappar, om jag minns rätt, och man kunde producera max 4 kW/h (?). Jag räknade ut, att det skulle ta ca 34 år innan den installationen blev lönsam.

Hmm, tror knappast det är börsklipp som gett västvärlden dess välstånd o höga levnadsstandard i jämförelse med övriga världen.
          Vårt demokratiska system är nog svaret tror jag. Sedan spelar ju billig energi in givetvis. Men några gratisluncher finns inte när det gäller att bygga upp ett välstånd som det i väst. Ryssland har ju gott om energi men är långt efter väst i alla fall så det politiska systemet spelar nog en avgörande roll. Själv skulle jag gärna köpa en el eller hybridbil, men priset avskräcker o gör det omöjligt. Men tekniken går i rasande fart. När marknaden vet vad som blir framtidens drivmedel så kommer nog produkterna snabbt ut på marknaden.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-05-2013, 21:59
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (gnon49 @ 01-05-2013, 22:30) *
          Hmm, tror knappast det är börsklipp som gett västvärlden dess välstånd o höga levnadsstandard i jämförelse med övriga världen.
          Vårt demokratiska system är nog svaret tror jag. Sedan spelar ju billig energi in givetvis. Men några gratisluncher finns inte när det gäller att bygga upp ett välstånd som det i väst. Ryssland har ju gott om energi men är långt efter väst i alla fall så det politiska systemet spelar nog en avgörande roll. Själv skulle jag gärna köpa en el eller hybridbil, men priset avskräcker o gör det omöjligt. Men tekniken går i rasande fart. När marknaden vet vad som blir framtidens drivmedel så kommer nog produkterna snabbt ut på marknaden.

Men då borde man väl lägga resurserna på sådan forskning och teknik istället för att borra efter olja i arktis.

Appropå el köper ni el från elbolag som investerar i smutsig kolkraft eller har ni valt ett bolag som bara säljer "ren el" dvs från förnyelsebara energikällor som sol, vind och vatten?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Bengalow
          Inlägg 01-05-2013, 22:03
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Gnon49! "Marknaden" vet inte ett dugg mer än du - det är att hålla pekfingret i luften, och känna varifrån det blåser.

Beträffande börsklipp, så är det detta som har blivit normgivande. Vi har byggt välståndet i Europa fram tills nu med innovationer och svett, men det gäller inte längre. Nu är det snabba cash - helst skall man vara vd i ett bolag och dränera det med sin pensionsförmån á la 150 miljoner...Pengar som istället borde satsas i företagsutveckling. Nej du, girigheten har fått breda ut sig allt för ohämmat. Tänk om alla pensionärer hade blivit bemötta med ett uns av sådan givmildhet för sitt slit. I stället straffbeskattas dom hårdare än andra grupper i samhället.

Redigerat av Bengalow: 01-05-2013, 22:04

Citera
          gnon49
          Inlägg 01-05-2013, 22:32
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 01-05-2013, 22:59) *
          Men då borde man väl lägga resurserna på sådan forskning och teknik istället för att borra efter olja i arktis.

Appropå el köper ni el från elbolag som investerar i smutsig kolkraft eller har ni valt ett bolag som bara säljer "ren el" dvs från förnyelsebara energikällor som sol, vind och vatten?

Håller med, forskningen borde få betydligt mer resurser.
          Såg en artikel om att ren el bara är ett försäljningsargument utan praktiskt betydelse. Fast elbolagen kanske tjänar mer på "ren" el. Eller om det var i Plus det togs upp.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-05-2013, 23:00
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (gnon49 @ 01-05-2013, 23:32) *
          Håller med, forskningen borde få betydligt mer resurser.
          Såg en artikel om att ren el bara är ett försäljningsargument utan praktiskt betydelse. Fast elbolagen kanske tjänar mer på "ren" el. Eller om det var i Plus det togs upp.

Där tror jag du har fel. Från och med i år måste alla elbolag redovisa elens ursprung och miljöpåverkan på fakturan. Senast den 30 juni skall detta ha slagit igenom hos alla elbolag. Jag ser det redan på min faktura och jag betalar mindre sen jag bytte till ett bolag som bara säljer garanterat ren el.
          För mig känns det bra att den el jag köper varken orsakar koldioxidutsläpp eller kärnbränsleavfall.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-05-2013, 08:07
          Länk hit: #87

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 02-05-2013, 00:00) *
          Där tror jag du har fel. Från och med i år måste alla elbolag redovisa elens ursprung och miljöpåverkan på fakturan. Senast den 30 juni skall detta ha slagit igenom hos alla elbolag. Jag ser det redan på min faktura och jag betalar mindre sen jag bytte till ett bolag som bara säljer garanterat ren el.
          För mig känns det bra att den el jag köper varken orsakar koldioxidutsläpp eller kärnbränsleavfall.

Men du vet väll att vattenkraften stör laxens vandring i älvarna och vindkraftverk tar livet av mängder med fågel och fladdermus?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2013, 08:46
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Huggorm @ 02-05-2013, 09:07) *
          Men du vet väll att vattenkraften stör laxens vandring i älvarna och vindkraftverk tar livet av mängder med fågel och fladdermus?

Ja tyvärr. Flyger fladdermöss så högt upp det trodde jag inte? Det finns väl inte så mycket insekter där uppe? Fåglar ja men vet man att det mängder eller är det en myt? Tycker det låter lite konstigt att dom skulle flyga rakt in i vindkraftverken då dom är duktiga på att navigera.

Av två onda ting så har jag ändå valt detta alternativ då jag är emot kärnkraft och smutsig kolkraft.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 02-05-2013, 13:51
          Länk hit: #89

Medlem

Ja vattenkraft o vindkraft är väl det renaste vi kan åstadkomma när det gäller att producera el. Även kärnkraft är ju ren i jämförelse med kol och oljekraftverk.
          Men vi är ju en del av Europas elmarknad och där säljs o köps ju el från alla produktionskällor. Ett eget vindkraftverk på tomten skulle sitta fint.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2013, 13:59
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (gnon49 @ 02-05-2013, 14:51) *
          Ja vattenkraft o vindkraft är väl det renaste vi kan åstadkomma när det gäller att producera el. Även kärnkraft är ju ren i jämförelse med kol och oljekraftverk.
          Men vi är ju en del av Europas elmarknad och där säljs o köps ju el från alla produktionskällor. Ett eget vindkraftverk på tomten skulle sitta fint.

Japp men elbolagen kan ju välja från vilka produktionskällor dom vill köpa elen.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 02-05-2013, 22:20
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

All energi ta dö på saker och ting !gäller att välja det som är mest smärtfritt för alla .

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 06:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon