Som nybörjare på att dra upp perenner från frö så undrar jag: Jag ska nu 1:a maj så frön från rysk martorn, rudbeckia, vallmo och några till perenner och jag är osäker på det bästa sättet att gå tillväga. Ska jag så i små minidrivhus och låta dem komma upp inomhus eller kan jag sätta ut frösådderna direkt i drivbänken som jag har utomhus? Om man låter de komma upp inomhus när är det då dags att sätta ut dem? Sätter man då ut dem fritt mot en vägg eller i drivbänken? När är det egentligen bäst att använda drivbänken?
Till saken hör att jag odlar ute vid vårt hus på landet (där vi är på helgerna) Och jag är lite fundersam kring om de kommer att hålla fukten om jag lämnar dem ensamma här när vi åker in till stan. Inte ska man väl behöva frakta dem med sig varje gång? Jag tänkte satsa på en bevattningsmatta som släpper ifrån sig fukt under tio dagar och på så vis hoppas på att de inte torkar ut när jag är borta.
Och är det galet att dra upp frö så här sent på våren? Det enda som händer är väl att plantorna inte hinner bli så stora under säsongen? -De kanske kan övervintra lite skyddat i drivbänken?
Håhåjaja-många frågor som vanligt..Hoppas någon kan hjälpa en lite förvirrad odlare?
/kristina (bor i skåne)
|