Alltså, först vill jag bara säga att jag är en stor djurvän. Kan tyvärr inte ha pälsdjur själv pga allergi i familjen, men tar alla tillfällen som går att bekanta mig med hundar, katter och även vilda djur som besöker oss i trädgården. Har matat fåglarna utan avbrott hela vintern fram till för ett par veckor sedan. Har nu rödhakar, blåmesar och andra småfåglar som håller oss sällskap på nära avstånd när vi jobbar i rabatterna och trädgårdslanden i hopp om att få nån liten larv eller skalbagge som kommer upp när vi gräver.
Vi bor i ett gammalt kulturlandskap med gamla åker- och ängsmarker, nära en bäckravin där växt- och djurlivet är enastående. Dit går rådjuren på kvällen för att dricka, fasanerna häckar där, fältharar verkar också ha sin hemvist där. En spännande plats att bo bredvid och även försiktigt röra sig i. Igår kväll stod jag i solnedgången på balkongen och tittade ut över ängarna och ravinen och lyssnade på alla ljud och bara tog in att vi har sån tur att vi hittat vårt drömboende.
Då händer det. En granne 100 meter bort, nyinflyttad sedan ett par månader, kommer hem med bilen, när han öppnar dörren far en liten vit Jack Russel (tror jag) ur bilen i raketfart och rusar rätt ut på allmänningen och mot vår tomt. Grannen bryr sig inte nämnvärt utan går in i huset. Hunden tvärvänder vid våra trädgårdsland precis utanför tomtgränsen och rusar istället rätt ner i ravinen. Efter en halvminut börjar han tokskälla och 200 meter längre bort uppströms bäcken kommer en stackars hare som skjuten ur en kanon upp ur ravinen, hunden efter och en sanslös jakt fortsätter upp på ängarna, ner i ravinen, fram och tillbaka. Jag hör koltrastarnas varningskraxanden, fasanernas hesa skrik blandas med hundens tokskällande. Massor med småfåglar flyger oroligt upp ur buskage och träd.
Hundens ägare kommer ut ur huset efter ca 5 minuter, då har hunden jagat runt på flera hundra kvadratmeter runt bäckravinen. Han står och visslar entonigt i hopp om att hunden ska komma tillbaka, hunden rör sig mot honom men skäller och jagar allt som rör sig på vägen. Efter ytterligare 10 minuter så lyckas han få tag i hunden och går in med den.
Alltså. Jag tycker inte detta är ok.

För det första så är det väl koppeltvång denna tid på året? Och för det andra, det kan väl aldrig vara ok att låta en sällskapshund jaga småvilt? Utan jaktlicens, utan jakträtt. Utan ägarens syfte att verkligen jaga viltet.
Så frågan är vad kan man göra om detta skulle fortsätta? Självklart ta ett samtal med grannen, men vad kan man ta med som stöd i det samtalet? Att jag råkar tycka om djurlivet och är rädd om det är ju inget tvingande skäl för honom att koppla sin hund. Vilka lagar, regler och förordningar kan man luta sig mot? Vilken myndighet har ansvaret?