CITAT (michel021 @ 13-05-2013, 16:10)

Hej
Jag har sått slanggurka/frilandsgurka och plantorna börjar bli stora nu

Jag läste det här igår: Slanggurka får inte pollineras, då blir den besk och får hårda frön
Är det sant? Måste den inte pollineras för att bilda frukt? Om inte : ska jag ta bort han blommorna innan dom hinner pollinera?
På fröpåsen så ser gurkorna stora ut men det står skörda tidigt för annars blir gurkorna beska. Jag vill ha små gurkor. Så kan jag plocka dom när dom är ca 15cm??
Dom är ska vara goda färska eller hur?
Det finns båda typerna av gurka, såna som ska pollineras för att ge frukt och såna som inte ska pollineras. Dessa senare ger en skenfrukt som alltså är helt utan frön och inte blir bitter. Gamla tiders växthusgurkor var av den sorten. Då fick man bevaka plantorna och ta bort alla hanblommor, och dessutom satte man ofta nät för fönstren för att hindra insekter att komma åt ifall man missat någon hanblomma. Ganska pyssligt... Dessa sorter är i stort sett ersatta med hybrider som kallas "ren honliga" eller "parthenoarpa", i alla fall idet sortiment som säljs till oss hemodlare. De plantorna får helt enkelt inga hanblommor, i alla fall inte så länge plantan mår bra : ) Men om man odlar en sån sort i närheten av den andra sorten med hanblommor, kan pollinering ske ändå och fröer utvecklas i gurkorna. Detta kan göra de i första han missformade, men också ibland bittra och fröerna kan bli hårda om frukten sitter länge.
Lite förenklat brukar de gurkor som kallas "Växthusgurka" vara "rent honliga" (praktiskt eftersom man då inte behöver tänka på pollineringen) och de som kallas "frilandsgurka" behöver ofta pollinering. Fast visst kan man odla dem i växthus ändå, det gör jag.
Om din gurka får en massa hanblommor först så är det förmodligen en sort som behöver sina hanblommor.
Redigerat av Eva 33c: 13-05-2013, 18:55