Hejsan alla...
Jag undrar om det är nån kunnig här som vet, om man ska plantera ner gurkan på samma sätt som tomat? Alltså, plantera ner djupt? Eller om det ska va grundare.....
Gurka ska aldrig planteras djupare än den stått från början. Däremot kan man gärna plantera den högre, t ex på en liten kulle, för att vatten ska kunna rinna av och inte bli stående och riskera rothalsröta.
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2013, 08:16
+Inte plantera ut gurka för tidigt de gillar inte kyla, de hör till de sista grönsakerna man sätter ut.
Tack så mycket för den fina upplysningen. Då får jag sätta ut den i juni säkert.
michel021
13-05-2013, 15:10
Hej
Jag har sått slanggurka/frilandsgurka och plantorna börjar bli stora nu

Jag läste det här igår: Slanggurka får inte pollineras, då blir den besk och får hårda frön
Är det sant? Måste den inte pollineras för att bilda frukt? Om inte : ska jag ta bort han blommorna innan dom hinner pollinera?
På fröpåsen så ser gurkorna stora ut men det står skörda tidigt för annars blir gurkorna beska. Jag vill ha små gurkor. Så kan jag plocka dom när dom är ca 15cm??
Dom är ska vara goda färska eller hur?
Eva 33c
13-05-2013, 18:53
CITAT (michel021 @ 13-05-2013, 16:10)

Hej
Jag har sått slanggurka/frilandsgurka och plantorna börjar bli stora nu

Jag läste det här igår: Slanggurka får inte pollineras, då blir den besk och får hårda frön
Är det sant? Måste den inte pollineras för att bilda frukt? Om inte : ska jag ta bort han blommorna innan dom hinner pollinera?
På fröpåsen så ser gurkorna stora ut men det står skörda tidigt för annars blir gurkorna beska. Jag vill ha små gurkor. Så kan jag plocka dom när dom är ca 15cm??
Dom är ska vara goda färska eller hur?
Det finns båda typerna av gurka, såna som ska pollineras för att ge frukt och såna som inte ska pollineras. Dessa senare ger en skenfrukt som alltså är helt utan frön och inte blir bitter. Gamla tiders växthusgurkor var av den sorten. Då fick man bevaka plantorna och ta bort alla hanblommor, och dessutom satte man ofta nät för fönstren för att hindra insekter att komma åt ifall man missat någon hanblomma. Ganska pyssligt... Dessa sorter är i stort sett ersatta med hybrider som kallas "ren honliga" eller "parthenoarpa", i alla fall idet sortiment som säljs till oss hemodlare. De plantorna får helt enkelt inga hanblommor, i alla fall inte så länge plantan mår bra : ) Men om man odlar en sån sort i närheten av den andra sorten med hanblommor, kan pollinering ske ändå och fröer utvecklas i gurkorna. Detta kan göra de i första han missformade, men också ibland bittra och fröerna kan bli hårda om frukten sitter länge.
Lite förenklat brukar de gurkor som kallas "Växthusgurka" vara "rent honliga" (praktiskt eftersom man då inte behöver tänka på pollineringen) och de som kallas "frilandsgurka" behöver ofta pollinering. Fast visst kan man odla dem i växthus ändå, det gör jag.
Om din gurka får en massa hanblommor först så är det förmodligen en sort som behöver sina hanblommor.
michel021
13-05-2013, 20:00
okej dåligt att dom inte skriver på påsen. Den är köpt på ica och det är bröderna nelson/nelsons garden frön.
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2013, 20:06
Nelson brukar skriva vilken sort det är på påsarna men ibland får man leta det kan vara skrivet på baksidan eller nånstans i liten text.
michel021
13-05-2013, 20:16
cucumis sativus. Jag hade råkat riva där det stod
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2013, 20:21
Cucumis sativus betyder gurka det är inget sortnamn så det borde stå något sortnamn nånstans med på påsen
Tittade på en påse tomatfrö från nelson och där hittade jag sortnamnet i mikroskopisk text högst upp till höger på baksidan av påsen.
michel021
13-05-2013, 20:35
tack. moneta står det

hittar ingen info
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2013, 20:45
Verkar inte stå så mycket om sorten ifall man inte kan tyska, holländska el dyl för söker man på cucumis moneta så hittar man ju info på andra språk än engelska och svenska men med tanke på att fröpåsen i snitt verkar kosta runt 17kr för 15-17 frön så säger jag att det troligtvis är en gammeldags typ av gurka som behöver pollinering många av de mer avancerade sorterna som ex. bara sätter honblommor brukar kräva lite mer vid fröframställningen mm. så de brukar kosta runt 5-7kr per frö åtminstone.
michel021
13-05-2013, 21:03
Ja hitta samma info som dig. Tack för att du försökte iaf.
Så jag ska spara alla blommor? Ja pollinerar själv så jag penslar hanblomman och sen honblomman som vanligt?
Eva 33c
13-05-2013, 21:52
Moneta är enligt Nelson Garden en sk
frilandsgurka så den kommer nog att ge både han och honblommor, spara alla. Om du odlar i växthus så se till att dörrar och luckor är öppna på dagarna när honblommorna börjar komma, då hittar insekterna som regel dit. Annars kan du förstås pensla som du själv föreslår. Jag har aldrig hjälpt till med pollineringen av mina gurkor i växthuset, men jag har oftast ganska många plantor så det ger ju fler möjligheter till pollinering än om man bara har en. Odlar du dem ute så får borde ju insekterna sköta jobbet, om du inte har de täckta med odlingsväv hela tiden förstås... Jag odlar bara i gurka i växthus, så jag har ingen erfarenhet av frilandsodling. Lycka till!
michel021
13-05-2013, 22:58
Jag odlar på en stor balkong. Jag har 6st plantor men kommer säker kasta några för att lämna plats åt andra plantor. Har redan kastat 5st. Dom är ca 50-70cm höga nu. De synd att dom blir så sjukt stora. Jag ska nog leka med 2st o beskära dom hela tiden så dom tar så lite plats som möjligt och se ifall dom klarar av att ge frukt ändå. Troligtvis inte men om det skulle funka så skulle det va grymt. Hur många gurkor brukar en planta ge?
Jag hade gurka förra året men på min lilla balkong och då var jag tvungen att kasta den för den tog för stor plats till slut så hann aldrig få någon gurka. Nästa år ska jag nog fixa en kolonilott.
michel021
15-05-2013, 22:37
En hanblomma har blommat ut nu. Det är flera blommor på väg men det ser ut som att även dom kommer bli hanblommor. Jag har en annan gurka som ska vara självpollinerande. Kommer den bli bäsk ifall den skulle bli pollinerade av den här plantan med hanblommorna?
Eva 33c
16-05-2013, 08:18
Oftast kommer det bara hanblommor en tid först, honblommorna brukar dyka upp när plantan anser att den är stor nog för att ge frukt. Din andra gurka kan bli pollinerad av dessa hanblommor om den just nu har honblommor på gång och det finns insekter i närheten. Gurkorna blir inte nödvändigtvis beska för det, även om risken finns, men de kan bli lite konstiga i formen när fröna börjar växa. Brist på vatten är en vanligare orsak till beskhet. Om du i alla fall inte har några honblommor på den första plantan kan du ju ta bort hanblommorna så länge, så minskar du risken för pollinering av den andra plantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.