Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > SAAB, bilen som vägrar dö.
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-12-2013, 18:41
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Man säljer inga gamla bilar, alla är nytillverkade. biggrin.gif Jag uppfattar inte bränsleförbrukningen som skyhög, det är ingen liten småbil. Nätförsäljningen är nog bara i början, svårt att hålla igång återförsäljare över hela landet med 2 bilar om dagen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 11-12-2013, 19:09
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

är det inte så att gränsen är satt till att sälja max 2000 bilar inom eu?
          anledning är att modellen är föråldrad och inte har godkända krocktestkrav.
          så för att få någon vinst på detta gäller att sälja på övriga marknader t.ex kina .
          tror nog ändå att den nye ägaren inte heller han har finansmuskler att betala för några storförluster utan det är lite konsgjord andning närmsta året och därefter försvinner saab totalt alternativt försvinner till kina och deras inhemska marknad.
          att ta fram en ny,godkänd modell kostar miljarder och följaktligen räcker det inte att tillverka 2 bilar om dagen.
          när saab var svenskt gick det med ständiga förluster,gm lyckades inte heller de vända siffrorna och den hollänske lycksökaren fick inte ens igång fabriken efter gm.
          och inte ens kineserna vill ha en gammal bilmodell,hela världens bilindustri säljer ju moderna bilar i kina + deras inhemska produktion.
          ang bränsleförbrukning har jag inga data på saab då jag inte vet vem som levererar motorerna.
          senaste data på bensinmotor är blandad körning 0,76/mil.
          något i överkant jämfört med de nya modellerna på marknaden. passaten ligger t.ex på 0,69 för bensin.
          ulf

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-12-2013, 20:59
          Länk hit: #43

Medlem

Om 2000 är gränsen kan man öka till över 5 om dan. rolleyes.gif Tjatet om att bilen är gammal är mest bara ett argument för belackarna, jag köpte en 08:a och jag skulle kunnat köpa den ny. Beträffande finansieringen så finns det flera andra bilproducenter och kapitalister i Kina som kan gå in som delägare, det är inget vi vet nu.

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-12-2013, 22:34
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Att bilen är gammal är inget som man ska förminska då dagens kunder är väl medveten om nya modeller osv och en del av Saabs problem innan konkursen plus Müller var ju att de inte släppte nya modeller. Skulle tro att man kommer fortsätta utveckla osv i Trollhättan men såvida man inte säljer typ 50000 bilar i Europa så kommer man inrikta sig enbart på Kina. Jämför med Volvo som har en liknade situation dvs ensamt med kinesisk visionär som ägare men går ruggigt dåligt, idag måste man som mindre tillverkare skapa samarbete med andra företag i utveckling av nya modeller för att få ner kostnaden.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 12-12-2013, 00:45
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2013, 20:59) *
          Om 2000 är gränsen kan man öka till över 5 om dan. rolleyes.gif Tjatet om att bilen är gammal är mest bara ett argument för belackarna, jag köpte en 08:a och jag skulle kunnat köpa den ny. Beträffande finansieringen så finns det flera andra bilproducenter och kapitalister i Kina som kan gå in som delägare, det är inget vi vet nu.

det går aldrig att få någon ekonomi med en så låg tillverkning,det är det som är problemet med de små tillverkarna,och det var det som i slutänden knäckte saab.kan du inte kunna lägga undan en slant på varje bil till utvecklingskostnader så är det i långa loppet kört.
          givetvis har en modells ålder betydelse för flertalet köpare,inte går man och köper en fabriksny "gammal" bil om konkurrenternas modeller är snålare,har bättre säkerhet och senaste designen.ett fåtal märkestrogna finns ju förstås men det betyder oftast att säljer bilen dåligt så blir också andrahandsvärdet därefter.
          biltillverkning är ju ingen verksamhet idag som är speciellt intressant att investera i,det finns en stor överproduktion vilket betyder att fler kommer att slås ut.
          min tro är ett år,max två sedan är saab försvunnen från svensk jord, ulf

Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-12-2013, 08:41
          Länk hit: #46

Medlem

Saab är ju redan dött sedan flera år, det handlar inte om ett namn utan om så mycket mer och nu är det bara ett kinesiskt bolag som i första hand ska bygga gamla bilar och sälja som nya och senare kanske göra något halvdant. För mig dog Saab totalt redan innan GM försatte det i konkurs med bl.a. Förnedrande samarbete med Subaru och en värdelös jeep(inte 9-4x). Hade varit mer respektfullt att låta märket vara

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-12-2013, 10:45
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ja att både SAAB och Volvo numera är kinesiska hade väl ingen trott för några år sedan. Men Asien har ju kommit starkt inom konsumtionsvaror och pressar företag i Europa rejält. Både Japan och Sydkorea tillverkar ju kvalitetsprodukter medan väl Kina lever på billig arbetskraft och halvdana produkter.
          Sedan kan man ju undra vad som händer när den kinesiska bilmarknaden bromsar upp. Att ha Kina som lok i världshandel känns inte betryggande precis.

CITAT (ninnisky @ 11-12-2013, 17:24) *
          Det finns närmare 200 bilar som redan tillverkades innan konkursen trädde i kraft och som står uppställda "någonstans". Ryktet förtäljer att dessa bilar nu "dammas" av....och säljs.

Vad priset gäller så är 279 000 ett helt OK pris, precis som du säger Gossen Ruda, en Aero kostar minst 50 lappar till...

Ja, jag kör SAAB smile.gif

Såg en film på youtube om uppställda SAAB-bilar i USA någonstans. Man trodde att dom skulle skrotas faktiskt. Visst gör det ont i hjärtat om så är fallet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          ninnisky
          Inlägg 12-12-2013, 10:56
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (gnon49 @ 12-12-2013, 10:45) *
          Ja att både SAAB och Volvo numera är kinesiska hade väl ingen trott för några år sedan. Men Asien har ju kommit starkt inom konsumtionsvaror och pressar företag i Europa rejält. Både Japan och Sydkorea tillverkar ju kvalitetsprodukter medan väl Kina lever på billig arbetskraft och halvdana produkter.
          Sedan kan man ju undra vad som händer när den kinesiska bilmarknaden bromsar upp. Att ha Kina som lok i världshandel känns inte betryggande precis.
          Såg en film på youtube om uppställda SAAB-bilar i USA någonstans. Man trodde att dom skulle skrotas faktiskt. Visst gör det ont i hjärtat om så är fallet.

De bilar jag nämnde finns inte i USA utan i närheten av Trollhättan och de ska definitivt inte skrotas. Själv köpt en av dessa bilar förra året...

Motorer finns ett 1000 tal på lager. Dessa kommer från GM. Först när dessa är monterade kommer man att börja tillverka elbilen ...

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Klint
          Inlägg 12-12-2013, 11:40
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Nja enl. Radio väst kommer elbilar börja tillverkas nästa år. Då nevs har batteritillvekning i Kina kommer bilarna att skeppas dit för montering av batteri, om de sen ska säljas där eller skeppas tillbaks eller någonannanstans har radion inte lyckats få svar på än.. Tydligen har radio väst startat en diskussion på fb om detta.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-12-2013, 12:54
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (ninnisky @ 12-12-2013, 10:56) *
          De bilar jag nämnde finns inte i USA utan i närheten av Trollhättan och de ska definitivt inte skrotas. Själv köpt en av dessa bilar förra året...

Motorer finns ett 1000 tal på lager. Dessa kommer från GM. Först när dessa är monterade kommer man att börja tillverka elbilen ...

Hade för mig att de fått skaffa en ny motorleverantör men det kanske mer handlar om när lagret är slut, GM samarbetar så vitt jag vet inte på något sätt med NEVS så att använda GM delar kan vara känsligt. Hörde något tidigare om Fiat motorer.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-12-2013, 21:55
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Första elbilen va tydligen klar för transport till China tyckte jag dom sa på nyheterna.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-12-2013, 13:13
          Länk hit: #52

Medlem

Inte riktigt men själva konstruktionsarbetet är klart. Första bilen klar nästa år.

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 13-12-2013, 18:23
          Länk hit: #53

Medlem

Elbilarna ska väl slutmonteras i Kina där elmotor plus batteri tillverkas.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-05-2014, 12:52
          Länk hit: #54

Medlem

Väcker nytt liv i gammal tråd.

Nu har även nye kinesiske ägaren till gamla saab problem med pengarna.
          Produktionen är stoppad pga likvida problem och frågan är om det denna gång är slutgiltigt för Saab/nev.
          Mycket pengar kostar det att göra bilar,får man sen inget sålt ....
          jag gav dem ett år,det verkar slå in. ulf

Citera
          theseraphim
          Inlägg 28-05-2014, 22:56
          Länk hit: #55

Medlem

Så förvånad man blir... Två bilar om dagen i tillverkning blir ju typ 700 bilar per år, täcker väl inte ens hyran tyvärr. Återstår väl att se men de där stora internationella biltillverkarna de pratar med(mahindra från Indien och nått helt okänt turkiskt märke) lär knappast vara lösningen plus en sådan affär tar och NEVS sitter ju inte på några trumfkort direkt.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 12-08-2014, 15:00
          Länk hit: #56

Gäster

Undra hur många av SAABs / Kattens liv som är förbrukade?

Konkurs igen ...

Citera
          malarmaster
          Inlägg 17-08-2014, 06:28
          Länk hit: #57

Medlem

enl. uppgift så har NEVS c.a 250 anställda som nu går hemma med fullt betalt,bilar har inte gjorts sedan juni månad och försäljning är noll.
          Alltså noll inkomst,runt 6-7 miljoner i lönekostnader varje månad.
          Låter bekant från tidigare så det är ju bara en tidsfråga innan pengarna tar slut.
          Men nog är det intressant med SAAB-folk som tror på en död ide... Ulf

PS. en reflektion,har nevs övertagit saabs försäljningsavdelning? De har ju visat genom åren att de inte förstått sitt syfte,för att tillverka bilar krävs också att de säljs,något som saab genom åren haft svårt för. DS

Redigerat av malarmaster: 17-08-2014, 06:32

Citera
          malarmaster
          Inlägg 18-12-2014, 17:34
          Länk hit: #58

Medlem

Nu har SAAB:s förre ägare Spyker med Victor Muller i ledningen kursat,nu tog lånekarusellen slut.
          resterna av SAAB i form av Nevs ligger också i dödsryckningar.
          Inte heller där vill någon finansiera fortsatt äventyr,måhända kineserna tar hem resterna men bilmodellen är idag hopplöst föråldrad både tekniskt men framförallt konstruktionsmässigt. Ulf

Citera
          fvd
          Inlägg 18-12-2014, 17:54
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

CITAT (fvd @ 09-11-2013, 22:33) *
          Jag har 2 st Saab 900 en 84 och en 92:a. 84:an köpte jag 1992 och den står i garaget och trivs för den är sommarbil och den har kostat 45 000 i underhåll under åren och varit till god nytta både som långfärdsbil och dragbil mm. Mina jobbarkompisar skrattade åt mig när jag sa att det här blir den sista bil jag köper sedan skall jag åka med.

92:an fick jag av min son för tre år sedan av min son den kör jag nu för den är vinterbil och den är lite stadigare och piggare i kurvorna.

Jag har alltid gillat framhjulsdrivna bilar och har haft lite olika sorter men fastnade för Saaben eftersom barnen blev stora och skulle övningsköra. Det skall sägas att jag kör mest kortare sträckor numera om det blir längre turer åker jag med sönerna och svärdöttrarna. Jag är nöjd med bilarna de har varit driftssäkra och ekonomiska. Så
          planen håller än så länge.

--------------------
          Zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-12-2014, 18:35
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (malarmaster @ 18-12-2014, 17:34) *
          Nu har SAAB:s förre ägare Spyker med Victor Muller i ledningen kursat,nu tog lånekarusellen slut.
          resterna av SAAB i form av Nevs ligger också i dödsryckningar.
          Inte heller där vill någon finansiera fortsatt äventyr,måhända kineserna tar hem resterna men bilmodellen är idag hopplöst föråldrad både tekniskt men framförallt konstruktionsmässigt. Ulf

Optimisten har talat. laugh.gif

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 03:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon