|
Gossen Ruda
15-05-2013, 08:47
Enligt att inslag i Västnytt kommer det att börja tillverkas 9 3 till hösten. Vanliga bensinbilar. Det skall tillverkas elbilar så småningom men tills dess blir det bensinare. Fabriken står ju startklar sen konkursen och det är bra att hålla igång linan. Köpare finns nog, jag skulle kunna tänka mig att köpa en. Det är ju bra bilar.
ninnisky
15-05-2013, 09:23
Köpte en av de sista 9 3 orna förra våren och jag är helnöjd - som vanligt med SAAB!!
Gossen Ruda
15-05-2013, 10:12
Jo, jag äger en 19 år gammal 900 och är nöjd med själva bilen. Tyvärr har den nått sin tekniska livslängd och kommer förmodligen inte att överleva kommande vinter. Totalt sett fungerar den men det finns en massa småsaker som tillsammans är för mycket.
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-05-2013, 10:41
Är ni inte rädda att det kanske inte finns reservdelar?
malcolm
15-05-2013, 10:50
Jag har en 9000 från -95 och den får hänga med så länge det går, ännu har det inte varit några svårigheter med delar.
malarmaster
15-05-2013, 17:06
tror inte på det. det kommer att kosta enorma pengar att få igång driften om det ens finns några delar att montera ihop. många underleverantörer är ju borta sedan länge. förra gången de stängde monteringslinjen var det just på grund av att det saknades vitala delar samt pengar att köpa in delar för.de lyckades aldrig få igång den igen. skulle de mot förmodan starta tillverkningen igen vad blir den beräknade volymen/antal bilar? de fick ingen vinst på den senaste driften och ju färre bilar du gör desto större totalkostnad per bil. ulf
mamamaggan
15-05-2013, 17:07
Vi har två SAAB:ar i familjen. En 9000 från -96 och en 9-5 från 2000. De har vardera gått c:a 22 - 23.000 mil och de bara går och går.
Vi har haft SAAB förut och den som gick längst hade 35.000 mil på mätaren. De vi har nu är nr 5 och 6 .
Efter den första SAAB:en så var man fast .
Reservdelar har de väl garanterat att det ska finnas , eller hur ?
Gossen Ruda
15-05-2013, 17:24
Reservdelar skall nog inte vara några problem. Notera att det är den gamla beprövade modellen från innan konkursen som skall tillverkas. Dvs inga kostnader för utveckling mm som belastar det hela. Beträffande omstarten så tror jag mer på vad Sverigechefen säger än på självutnämnda pessimister.
malcolm
15-05-2013, 17:33
Min SAAB har gått drygt 26.000 mil och all elektronik fungerar fortfarande, tom farthållaren och luftkonditioneringen. Jag är lite skeptisk till att produktionen skulle återupptas men jag hoppas iof. sig, vore synd om ett av sveriges bilmärken skulle försvinna.
Gossen Ruda
15-05-2013, 17:47
Ingen fara, varumärket är man rädda om. Nu först blir det bensin-SAAB-ar men så småningom blir det elbilar också fast på samma chassi. Sen skall det komma särsklida el-SAAB-ar. Det är nog ingen fara för ekonomin, skulderna försvann i konkursen och nu kör man igång med kapitalstarka kineser. Förut var det en idealist som ägde fabriken.
Huggorm
15-05-2013, 18:14
SAAB, bilen som vägrar dö? Jag tyckte den dog redan när og900 byttes mot den uppsminkade opeln ng900 i början på nittiotalet
ninnisky
15-05-2013, 19:45
CITAT (Huggorm @ 15-05-2013, 17:14)  SAAB, bilen som vägrar dö? Jag tyckte den dog redan när og900 byttes mot den uppsminkade opeln ng900 i början på nittiotalet  en av de roligare SAABarna jag kört var en 900S -91 med lätturbo - den var minsann inte död med sina 175 hk
Huggorm
15-05-2013, 20:31
CITAT (ninnisky @ 15-05-2013, 20:45)  en av de roligare SAABarna jag kört var en 900S -91 med lätturbo - den var minsann inte död med sina 175 hk  Nej, det borde ha varit en og900, den sista riktiga saaben
Bengalow
15-05-2013, 20:59
Den kanske kunde göra sig som "likbil"...
malcolm
15-05-2013, 21:09
Likbil... möjligtvis som ambulans, SAAB 90000...
Bengalow
15-05-2013, 21:44
Ja, det numret är ju också utgånget. Kanske kommer det en elbil, SAAB 112, med inbyggd hjärtdefibrillator...
CITAT (Bengalow @ 15-05-2013, 22:44)  Ja, det numret är ju också utgånget. Kanske kommer det en elbil, SAAB 112, med inbyggd hjärtdefibrillator...
Huggorm
15-05-2013, 21:54
De fanns ju faktiskt ombyggnadskit för 9000 där bakdelen byttes mot ett biltransportflak. Sådana såg man i verkligheten lite då och då.
hattstugan
15-05-2013, 22:28
SAAB är utmärkta Folkracebilar!!
Aqvakul
16-05-2013, 00:42
CITAT (hattstugan @ 15-05-2013, 23:28)  SAAB är utmärkta Folkracebilar!! 
Gossen Ruda
16-05-2013, 05:47
Det fanns även ett litet hus till den gamla 900.
malcolm
16-05-2013, 08:42
Jag kommer aldrig att få råd med en ny bil så när det blir dags för något annat blir det förmodligen en begagnad 9000 igen, trivs otroligt bra med den modellen och den har precis det jag behöver av en bil.
Chili Linkan
25-05-2013, 11:41
Vad gäller SAABs vara eller icke vara så är det inte kvalitén på bilen som är problemet. Problemet är att dem i stort sett alltid bara haft en enda bilmodell, det räcker inte för att vara konkurrens kraftig på den internationella marknaden.
Malcom: Du behöver ju ingen SAAB du har ju för sjutton en riktig raritet, en klassiker bland mopeder Cresent Compact! Fan jag saknar min...
malcolm
25-05-2013, 12:27
CITAT (Chili Linkan @ 25-05-2013, 12:41)  Vad gäller SAABs vara eller icke vara så är det inte kvalitén på bilen som är problemet. Problemet är att dem i stort sett alltid bara haft en enda bilmodell, det räcker inte för att vara konkurrens kraftig på den internationella marknaden.
Malcom: Du behöver ju ingen SAAB du har ju för sjutton en riktig raritet, en klassiker bland mopeder Cresent Compact! Fan jag saknar min... De finns flera stycken till salu på Blocket även om de blivit rätt dyra, som jag minns det kostade de runt 1500:- som nya på sjuttiotalet, en Puch Dakota kostade 1900:- och en Zündapp KS50 runt 2200:- rena investeringsobjekten.
Chili Linkan
25-05-2013, 20:22
1500 var nog vad jag gav för min för 15 år sedan också tror jag. Man kanske skulle skaffa sig en moped igen.
malcolm
29-05-2013, 07:48
Jag hade drömt om en moped i flera år men inte kommit till skott för att köpa en men till s, försenad pubertet kanske...
Gossen Ruda
09-11-2013, 11:17
När jag köpte min "nya" bil igår på Kongahälla Bilcity frågade jag hur det blir med den nygamla produktionen av SAAB och om den skall säljas i Sverige. Jodå, de hade ansökt om att få sälja den. De var tidigare auktoriserad verkstad och försäljare av SAAB så de tar chansen. Att de har överlevt beror nog på att de inte bara har sysslat med SAAB utan även olika GM-modeller som Opel och Chevrolet tillsammans med Subaru och Fiat. Bra att ha flera ben att stå på. Svenska bil som var den största SAAB-firman har försvunnit.
malcolm
09-11-2013, 11:54
För mig blir det definitivt en SAAB till när den jag har nu går ur tiden, det finns gott om dem på Blocket till bra priser men ännu är det inte aktuellt.
Jag har 2 st Saab 900 en 84 och en 92:a. 84:an köpte jag 1992 och den står i garaget och trivs för den är sommarbil och den har kostat 45 000 i underhåll under åren och varit till god nytta både som långfärdsbil och dragbil mm. Mina jobbarkompisar skrattade åt mig när jag sa att det här blir den sista bil jag köper sedan skall jag åka med.
92:an fick jag av min son för tre år sedan av min son den kör jag nu för den är vinterbil och den är lite stadigare och piggare i kurvorna.
Jag har alltid gillat framhjulsdrivna bilar och har haft lite olika sorter men fastnade för Saaben eftersom barnen blev stora och skulle övningsköra. Det skall sägas att jag kör mest kortare sträckor numera om det blir längre turer åker jag med sönerna och svärdöttrarna. Jag är nöjd med bilarna de har varit driftssäkra och ekonomiska. Så planen håller än så länge.
theseraphim
09-11-2013, 23:00
De nya heter väl NEVS och är till 85% samma gamla 9-3(vissa leverantörer har inte gått med på att skeppa till NEVS sådan har hittat lite nytt) som var en skaplig bil fick en hel del småfel. Sen hur detta kommer sluta men jag är tveksam till bilproduktion i någon större mängd i Trollhättan om fem år. NEVS har väl ingen samarbetspartner vilket bara det är näst intill en dödsdom såvida man inte nöjer sig med en liten produktion. Man kan ju se detta på Volvo som går hutlöst dåligt sedan Geely tog över och nu börjar det spekuleras i att Volvo kan försvinna från USA om något år om inte försäljningen repar sig där. Saab var den roligaste och bästa av de två svenska bilarna och om inte NEVS bevarar något av det så hoppas jag hellre på konkurs.
Gossen Ruda
29-11-2013, 08:38
Enligt NEVS/SAAB kommer produktionen att starta på måndag. Olyckskorparna må kraxa men jag väntar och ser hur det går.
Ja intäkter måste ju Nevs ha förr eller senare för att få det att gå ihop. Ett vågat försök är det i alla fall. När nu dom stora etablerade biltillverkarna börjar ta fram elbilar blir konkurrensen mördande för lilla Nevs. Kanske man likt många bilmärken litar på den kinesiska marknaden och blundar för Kinas enorma miljöproblem. Men som elbil, ja kanske. Gamla 9-5 tillverkas ju och säljs i Kina. Att SAAB konka berodde ju inte på att man hade en dålig produkt utan att konkurrenterna hade en lika bra produkt men modernare och billigare att tillverka.
Gossen Ruda
02-12-2013, 15:37
malcolm
09-12-2013, 13:16
Hoppas det går bra och att SAAB kommer att tillverka mååååånga bilar.
malcolm
11-12-2013, 15:19
Såg att SAAB sålt åtta nytillverkade bilar, inte mycket men mer än inga alls.
Gossen Ruda
11-12-2013, 16:32
Man tillverkar bara två om dagen än så länge.
Läste någonstans att man inte får tillverka i större volymer då bilen inte uppfyller gällande säkerhetskrav på några områden. Som elbil kanske kraven är annorlunda. Men visst såg den svarta 9-3 läcker ut som visades även om priset förskräcker.
Gossen Ruda
11-12-2013, 17:12
279 000 är väl normalt i den klassen? Jag har inte hört något om att man inte FÅR tillverka fler utan att man börjar försiktigt.
ninnisky
11-12-2013, 17:24
Det finns närmare 200 bilar som redan tillverkades innan konkursen trädde i kraft och som står uppställda "någonstans". Ryktet förtäljer att dessa bilar nu "dammas" av....och säljs. Vad priset gäller så är 279 000 ett helt OK pris, precis som du säger Gossen Ruda, en Aero kostar minst 50 lappar till... Ja, jag kör SAAB
theseraphim
11-12-2013, 18:31
Tycker nog tyvärr att 279000:- för en föråldrad bil när nya tex Audi A4 går att få från 250000:- och då får man ett "tryggt" bilmärke, givetvis kommer fansen att köpa(älskar själv Saab) men personligen skulle jag ändå aldrig ge så mycket pengar för just en sådan gammal bil som dessutom krånglade en hel del redan innan konkursen plus som hade skyhög bränsleförbrukning. Tyckte nog att 9-5 i sista versionen kändes som en mer äkta Saab än 9-3. Får ändå för de anställdas del hoppas på det bästa men jag är väldigt skeptisk till att bara sälja på nätet dock.
Gossen Ruda
11-12-2013, 18:41
Man säljer inga gamla bilar, alla är nytillverkade.  Jag uppfattar inte bränsleförbrukningen som skyhög, det är ingen liten småbil. Nätförsäljningen är nog bara i början, svårt att hålla igång återförsäljare över hela landet med 2 bilar om dagen.
malarmaster
11-12-2013, 19:09
är det inte så att gränsen är satt till att sälja max 2000 bilar inom eu? anledning är att modellen är föråldrad och inte har godkända krocktestkrav. så för att få någon vinst på detta gäller att sälja på övriga marknader t.ex kina . tror nog ändå att den nye ägaren inte heller han har finansmuskler att betala för några storförluster utan det är lite konsgjord andning närmsta året och därefter försvinner saab totalt alternativt försvinner till kina och deras inhemska marknad. att ta fram en ny,godkänd modell kostar miljarder och följaktligen räcker det inte att tillverka 2 bilar om dagen. när saab var svenskt gick det med ständiga förluster,gm lyckades inte heller de vända siffrorna och den hollänske lycksökaren fick inte ens igång fabriken efter gm. och inte ens kineserna vill ha en gammal bilmodell,hela världens bilindustri säljer ju moderna bilar i kina + deras inhemska produktion. ang bränsleförbrukning har jag inga data på saab då jag inte vet vem som levererar motorerna. senaste data på bensinmotor är blandad körning 0,76/mil. något i överkant jämfört med de nya modellerna på marknaden. passaten ligger t.ex på 0,69 för bensin. ulf
Gossen Ruda
11-12-2013, 20:59
Om 2000 är gränsen kan man öka till över 5 om dan.  Tjatet om att bilen är gammal är mest bara ett argument för belackarna, jag köpte en 08:a och jag skulle kunnat köpa den ny. Beträffande finansieringen så finns det flera andra bilproducenter och kapitalister i Kina som kan gå in som delägare, det är inget vi vet nu.
theseraphim
11-12-2013, 22:34
Att bilen är gammal är inget som man ska förminska då dagens kunder är väl medveten om nya modeller osv och en del av Saabs problem innan konkursen plus Müller var ju att de inte släppte nya modeller. Skulle tro att man kommer fortsätta utveckla osv i Trollhättan men såvida man inte säljer typ 50000 bilar i Europa så kommer man inrikta sig enbart på Kina. Jämför med Volvo som har en liknade situation dvs ensamt med kinesisk visionär som ägare men går ruggigt dåligt, idag måste man som mindre tillverkare skapa samarbete med andra företag i utveckling av nya modeller för att få ner kostnaden.
malarmaster
12-12-2013, 00:45
CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2013, 20:59)  Om 2000 är gränsen kan man öka till över 5 om dan.  Tjatet om att bilen är gammal är mest bara ett argument för belackarna, jag köpte en 08:a och jag skulle kunnat köpa den ny. Beträffande finansieringen så finns det flera andra bilproducenter och kapitalister i Kina som kan gå in som delägare, det är inget vi vet nu. det går aldrig att få någon ekonomi med en så låg tillverkning,det är det som är problemet med de små tillverkarna,och det var det som i slutänden knäckte saab.kan du inte kunna lägga undan en slant på varje bil till utvecklingskostnader så är det i långa loppet kört. givetvis har en modells ålder betydelse för flertalet köpare,inte går man och köper en fabriksny "gammal" bil om konkurrenternas modeller är snålare,har bättre säkerhet och senaste designen.ett fåtal märkestrogna finns ju förstås men det betyder oftast att säljer bilen dåligt så blir också andrahandsvärdet därefter. biltillverkning är ju ingen verksamhet idag som är speciellt intressant att investera i,det finns en stor överproduktion vilket betyder att fler kommer att slås ut. min tro är ett år,max två sedan är saab försvunnen från svensk jord, ulf
theseraphim
12-12-2013, 08:41
Saab är ju redan dött sedan flera år, det handlar inte om ett namn utan om så mycket mer och nu är det bara ett kinesiskt bolag som i första hand ska bygga gamla bilar och sälja som nya och senare kanske göra något halvdant. För mig dog Saab totalt redan innan GM försatte det i konkurs med bl.a. Förnedrande samarbete med Subaru och en värdelös jeep(inte 9-4x). Hade varit mer respektfullt att låta märket vara
Ja att både SAAB och Volvo numera är kinesiska hade väl ingen trott för några år sedan. Men Asien har ju kommit starkt inom konsumtionsvaror och pressar företag i Europa rejält. Både Japan och Sydkorea tillverkar ju kvalitetsprodukter medan väl Kina lever på billig arbetskraft och halvdana produkter. Sedan kan man ju undra vad som händer när den kinesiska bilmarknaden bromsar upp. Att ha Kina som lok i världshandel känns inte betryggande precis. CITAT (ninnisky @ 11-12-2013, 17:24)  Det finns närmare 200 bilar som redan tillverkades innan konkursen trädde i kraft och som står uppställda "någonstans". Ryktet förtäljer att dessa bilar nu "dammas" av....och säljs. Vad priset gäller så är 279 000 ett helt OK pris, precis som du säger Gossen Ruda, en Aero kostar minst 50 lappar till... Ja, jag kör SAAB  Såg en film på youtube om uppställda SAAB-bilar i USA någonstans. Man trodde att dom skulle skrotas faktiskt. Visst gör det ont i hjärtat om så är fallet.
ninnisky
12-12-2013, 10:56
CITAT (gnon49 @ 12-12-2013, 10:45)  Ja att både SAAB och Volvo numera är kinesiska hade väl ingen trott för några år sedan. Men Asien har ju kommit starkt inom konsumtionsvaror och pressar företag i Europa rejält. Både Japan och Sydkorea tillverkar ju kvalitetsprodukter medan väl Kina lever på billig arbetskraft och halvdana produkter. Sedan kan man ju undra vad som händer när den kinesiska bilmarknaden bromsar upp. Att ha Kina som lok i världshandel känns inte betryggande precis. Såg en film på youtube om uppställda SAAB-bilar i USA någonstans. Man trodde att dom skulle skrotas faktiskt. Visst gör det ont i hjärtat om så är fallet. De bilar jag nämnde finns inte i USA utan i närheten av Trollhättan och de ska definitivt inte skrotas. Själv köpt en av dessa bilar förra året... Motorer finns ett 1000 tal på lager. Dessa kommer från GM. Först när dessa är monterade kommer man att börja tillverka elbilen ...
Nja enl. Radio väst kommer elbilar börja tillverkas nästa år. Då nevs har batteritillvekning i Kina kommer bilarna att skeppas dit för montering av batteri, om de sen ska säljas där eller skeppas tillbaks eller någonannanstans har radion inte lyckats få svar på än.. Tydligen har radio väst startat en diskussion på fb om detta.
theseraphim
12-12-2013, 12:54
CITAT (ninnisky @ 12-12-2013, 10:56)  De bilar jag nämnde finns inte i USA utan i närheten av Trollhättan och de ska definitivt inte skrotas. Själv köpt en av dessa bilar förra året...
Motorer finns ett 1000 tal på lager. Dessa kommer från GM. Först när dessa är monterade kommer man att börja tillverka elbilen ... Hade för mig att de fått skaffa en ny motorleverantör men det kanske mer handlar om när lagret är slut, GM samarbetar så vitt jag vet inte på något sätt med NEVS så att använda GM delar kan vara känsligt. Hörde något tidigare om Fiat motorer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|