Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Från risig slänt till vacker slänt...
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 05-04-2004, 09:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Hej,

Har en gammal idé om att anlägga en vacker plantering på en idag risig och vildvuxen slänt som angränsar till en allmänning i ena kanten av vår tomt - har ventilerat idén här på forumet tidigare, men det har än inte blivit en realitet...

Men nu så!

Området är nog runt 6-8 meter på ena ledden och 10-15 meter på den andra. Det är sprängsten i botten och bara tunnt lager vanlig "skogsjord" ovanpå (5-15 cm). Ogräs, hallon, björnbär, sälg, rönn, ek - allt som jag inte vill ha växer så det knakar, även risiga enebuskar...blandat med sten!

Jag har nu jämnat till allt så att det är nedklippt/bortrensat till marknivå (det kom fram rätt mycket gammalt skräp...gammal kamera, trasiga takpannor, en stövel bland annat) och vad tror ni om att först lägga markväv på hela ytan och sedan lägga runt 10 cm tjockt lager med markmull ovanpå? Sedan skär jag ett snitt där jag vill plantera mina buskar och byter ut jorden till fin jord på plats efter plats för att sedan lägga tillbaka väven och täcka med barkmullen. Fungerar det?

Det enda jag kan tänka mig är att all form av marktäckare bara är att glömma för den kan ju inte sprida sig då den inte hittar annat än barkmull att växa i och under barken är det ju plast? Men om man planterar en Bokharabinda så kanske det fungerar som marktäckare för den hämtar väl all kraft från planteringsstället, eller behöver den hämta näring utefter hela rankorna också?

Kom gärna med tips på buskar, gärna blommande, kanske några vintergröna, men framförallt så vill jag ha en god spridning i blomningssäsong så att det inte bara blommar som f-n under juni och sedan inte blommar alls...inga barrväxter dock...

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 14:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon