Trädgårdsmannen
Hej,

Har en gammal idé om att anlägga en vacker plantering på en idag risig och vildvuxen slänt som angränsar till en allmänning i ena kanten av vår tomt - har ventilerat idén här på forumet tidigare, men det har än inte blivit en realitet...

Men nu så!

Området är nog runt 6-8 meter på ena ledden och 10-15 meter på den andra. Det är sprängsten i botten och bara tunnt lager vanlig "skogsjord" ovanpå (5-15 cm). Ogräs, hallon, björnbär, sälg, rönn, ek - allt som jag inte vill ha växer så det knakar, även risiga enebuskar...blandat med sten!

Jag har nu jämnat till allt så att det är nedklippt/bortrensat till marknivå (det kom fram rätt mycket gammalt skräp...gammal kamera, trasiga takpannor, en stövel bland annat) och vad tror ni om att först lägga markväv på hela ytan och sedan lägga runt 10 cm tjockt lager med markmull ovanpå? Sedan skär jag ett snitt där jag vill plantera mina buskar och byter ut jorden till fin jord på plats efter plats för att sedan lägga tillbaka väven och täcka med barkmullen. Fungerar det?

Det enda jag kan tänka mig är att all form av marktäckare bara är att glömma för den kan ju inte sprida sig då den inte hittar annat än barkmull att växa i och under barken är det ju plast? Men om man planterar en Bokharabinda så kanske det fungerar som marktäckare för den hämtar väl all kraft från planteringsstället, eller behöver den hämta näring utefter hela rankorna också?

Kom gärna med tips på buskar, gärna blommande, kanske några vintergröna, men framförallt så vill jag ha en god spridning i blomningssäsong så att det inte bara blommar som f-n under juni och sedan inte blommar alls...inga barrväxter dock...
Madeleine1
Hej!

Har dessvärre inga svar att ge dig, men jag är också på hugget när det gäller 'anläggandet' i en slänt. Ungefär häften så stor som din.

Jag har funderingar på att bygga upp lite med torvblock eller liknande för att den inte ska bli helt plan. Kanske lite vatten - en liten bäck och eller någon annan vattendetalj.

Men jag undrar hur jag lämpligen binder samman jorden i slänten så att inte allt åker ner med sommarregnet... Tips? rolleyes.gif
kerstin z5-6
Kokosmatta -fast den kräver underarbete, torvblocks planteringar här och där går fint
Hur stor lutning har du ? Risken är att barkmullen / täckbarken rasar regnar ner till lägre liggande områden o det är inte snyggt.smile.gif
jag skulle nog hyra en minigrävare jag smile.gif
Såhär ?Min slänt
Trädgårdsmannen
Hej,

Tanken är att med rader av naturstenar (diameter 50-100 cm) fyllda med mindre stenar emellan göra "terassbäddar" så att det blir egentligen ingen lutning att tala om. Idag lutar slänten bara ungefär 1 meter på 6-7 meters bredd. Då borde väl det räcka med markväv och täckbark ovanpå? Behöver jag verkligen kokosmatta? Hur lägger man den och vad kostar den löpmetern?

Har fått pris på markväv, 225 cm bredd, 100 meters rulle för 1000 kr inkl moms. Ok?

Jag fick rådet att välja täckbark före barkmull eftersom barkmullen redan är ca 50% nedbruten jämfört med täckbarken. Frågan är med hur många års mellanrum man behöver fylla på ett helt nytt lass täckbark?

Hur bör jag göra med jordlagret, 40-50 cm matjord?

Framförallt, vad bör jag välja för växter för söderläge, relativt blåsigt eftersom vi har uppvindar från ängarna nedanför vår kulle, ingen skugga alls...funderar även på en spalje, ca 2-3 meter hög och 20 meter bred som skall täckas av blommande snabbväxande pryl, Bokharabinda, Klätterhortensia eller vad tror ni?
Louise i Göteborg
Varför bark?

Om du nu skall täcka allt med markväv OCH terassera så kan du väl fylla på med jord och odla varenda martäckare som finns?

Lutar detta så att du ser det eller bort från trägården? Om det första kan ju detta bli trägårdens finaste del med några höga buskar eller spaljeer i bakgrunden.

Om det lutar från trägården är kanske blandade buskar med marktäckare under en roligare lösning.

För att svara på något av det du egentligen frågar om så kan bockarabinda (och murgröna, kaprifol mm) växa från en enda punk och bli jättestora. Jad har ett vildvin som växer från en enda supertjock stam och täcker ett halvt berg.

Blomande buskar kan spridas ut över en stor del av året. Kolla vilken katalog som helst. Nu blommar hybridkejsarolvonet (börjar i november) och trollhassel. Snart kommer forsytia, häggmispel och skogsolvon. Sedan har du juniexplosionen med syrener och annat, men det känner du ju till. Rosor blommar hela sommaren (om man väljer rätt sorter) och på hösten finns en hel del trevligheter som konvaljbuske, hortensia osv med skäggbusken som den sista och sen kommer hybridkejsarolvonet igen och så går det runt, runt, runt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon