|
|
  |
Vad säger du människa?! |
|
|
|
19-07-2013, 12:34
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Berith @ 19-07-2013, 10:31)  Men hur gör du som lärare då, om dina elever lärt sej (inte fisken) helt fel ord eller uttal? Rättar du dom inte då och förklarar vad det egentligen ska vara? Om jag inte minns helt fel så är väl dina elever ganska vuxna, och borde ju haft lärare som lärt dom rätt från början. Eller? Räknas inte det som att kasta sten i glashus...?  När man utövar sitt läraryrke kan man knappast kallas språkpolis.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
19-07-2013, 13:26
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (*Stintan* @ 19-07-2013, 13:34)  När man utövar sitt läraryrke kan man knappast kallas språkpolis. Jag kallade inte honom för språkpolis, det var han som kallade oss andra det. Vi som skrivit i den här tråden alltså. Eller hur?  Då undrade jag hur han gör som lärare när han märker att eleverna har lärt sej fel ord eller uttal.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
19-07-2013, 14:23
|

Medlem

|
Ja det var ju det jag svarade på. Det vore väl konstigt om han som lärare inte påtalar språkfel, i synnerhet om han undervisar i svenska språket. Men jag fattar inte vad det har med språkpolis att göra eller kasta sten i glashus..
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
20-07-2013, 07:18
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Jag har redan nämnt att jag ofta hör "ensam" och "själv" blandas ihop, men igår fick jag två olika exempel som jag tänkte nämna, nu när den här tråden finns. Jag har pratat om vad man säger med min jobbarkompis, och ju mer man lysnar ju mer konstiga saker hör man.
En dam stod i mataffären med sin väninna och funderade på vad hon skulle välja till middag. Hon suckar och säger "Jaa, det blir svårt, för ikväll får jag äta själv". Jag tittade dit och tänkte "Vaddå, brukar du bli matad annars?" men hon menade nog att hon skulle äta ensam, för båda armarna verkade fungera, jag tror hon klarar att äta utan hjälp.
Jag jobbar i djuraffär och en kund vill köpa en fisk, hon såg helt "normal" ut, men hon säger lite konstiga saker. Hon ber om en guppy och jag visar henne akvarierna där de simmar. Jag pekar och säger "här är honorna och här är hanarna". Hon tittar på de två akvarierna och säger sen "Aaa, vad är det för skillnad?". Jag blir lite ställd, alla som sett guppy vet att hanarna har långa fenor med vackra färger och honorna är lite mer grå, skillnaden är rätt uppenbar men jag svarar i alla fall "honorna är flickor och hanarna är pojkar", jag visste inte vad jag skulle svara. Hon ber om en hane men säger sen "Om jag köper en ensam blir den själv då?". Jag frågade om hon inte hade andra fiskar i sitt akvarium, men det hade hon inte. Så ja, om man köper en fisk så blir den ju ensam. Det här var kanske inte så mycket ordfel, men passar under trådens rubrik "Vad säger du människa?"
Genom mitt jobb träffar jag på alla möjliga olika människor (alltså allt från skolungdomar till polischefer) och det är rätt ofta jag får gissa mig till vad de vill berätta. För de säger nåt annat än vad de menar. Igår, som var en riktig "orddag" och jag pratar med min jobbarkompis om ordet "läcker", för jag skrev en lapp om ett akvarium som skulle lagas, kom vi på att nåt eller nån kan vara läcker också och vi funderar över vad orden egentligen grammatiskt kallas (är "vara läcker" ett adjektiv och "den är trasig och läcker" ett adverb?). En kund hör oss och säger "Nej, jag vill inte höra. Jag är svenskalärare och har semester - dra inte igång min jobbhjärna.
Det här blev lite långt, men den här "präktiga tråden med språkpoliser" tycker jag är lite intressant ändå, vad man säger är viktigt och när man säger något annat än det man menar så blir det ju - fel. Inte konstigt att folk missförstår varandra. Jag vill lära mig säga rätt och vill gärna läsa fler inlägg här, ingen kan väl allt, men vi kan lära varann.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
20-07-2013, 08:09
|

Medlem

|
Fantastiskt inlägg Anna-Karin!  Tackar för det! Precis sånt jag tänkte mej med den här tråden, fortsätt ni andra också. Själv och ensam hör man ju ofta "blandas ihop". Ett annat sånt där ihopblandat uttryck man kan höra är ju tack vare och på grund av. För mej är tack vare något positivt (för det mesta iaf?) och på grund av något negativt. Nästan och knappt är också såna ord. Tror att jag nämnt dom två här förut, eller iaf i nån annan tråd. "I går hade vi knappt 28 grader i skuggan." "I går hade vi nästan 28 grader i skuggan." Det senare låter väl bättre?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
20-07-2013, 09:58
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Adverb eller adjektiv? Jag fick lära mig, att adjektiv förändras i plural
"Huset är vackert" -"Husen är vackra" = adjektiv (syftar på subjektet - Vackert hus) "Huset ligger vackert"/"Husen ligger vackert" = adverb (syftar på verbet - Ligger vackert)
Med vissa undantag alltså...enligt "Svensk språklära" (Rebbe-Gullberg-Ivan)
Redigerat av Bengalow: 20-07-2013, 10:05
|
|
|
|
|
20-07-2013, 20:37
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Högoddsare och lågoddsare blandas ofta ihop.
|
|
|
|
|
20-07-2013, 20:40
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
de o dem, var o vart är väl nåt som fler o fler tycks ha svårt att hålla isär.
|
|
|
|
|
20-07-2013, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (Anma @ 20-07-2013, 21:37)  Högoddsare och lågoddsare blandas ofta ihop. Precis som det där med positiva och negativa svar på t ex labprover. Det var ju positivt att svaret var negativt
|
|
|
|
|
20-07-2013, 23:35
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 20-07-2013, 08:18)  Jag har redan nämnt att jag ofta hör "ensam" och "själv" blandas ihop, men igår fick jag två olika exempel som jag tänkte nämna, nu när den här tråden finns. Jag har pratat om vad man säger med min jobbarkompis, och ju mer man lysnar ju mer konstiga saker hör man. Eftersom du skrev att vi kan lära varandra kan jag inte låta bli att påpeka att det heter: ju mer man lyssnar desto konstigare saker hör man.
|
|
|
|
|
21-07-2013, 04:15
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Trampendal @ 21-07-2013, 00:35)  Eftersom du skrev att vi kan lära varandra kan jag inte låta bli att påpeka att det heter: ju mer man lyssnar desto konstigare saker hör man.  ...och efter kolon ska det vara stor bokstav... Jag medger glatt att detta var ett riktigt tarvligt "språkpolisinlägg". Jag anser dock att det mycket tydligt illustrerar roten till mitt tidigare inlägg, om varför jag ogillar "språkpoliser" och att de ofta "kastar sten i glashus". De som är glada för att anmärka på andras språk är sällan själva felfria, inte ens när de anmärker. Så fram för större tolerans! En herr Josefsson beskrev fenomenet tydligt redan för mycket länge sedan: Matt. 7:1-5
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
21-07-2013, 09:16
|

Medlem

|
Tänkte på ett uttryck nu när jag åt frukost - att sätta sig i halsen. Helknasigt egentligen, man sätter sig ju inte i halsen. Det är ju tex smörgåsen man sätter i halsen. Fast jag som säger och skriver mej, dej och sej kan ju sätta sej i halsen.
--------------------
|
|
|
|
|
21-07-2013, 09:52
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 21-07-2013, 10:16)  Tänkte på ett uttryck nu när jag åt frukost - att sätta sig i halsen. Helknasigt egentligen, man sätter sig ju inte i halsen. Det är ju tex smörgåsen man sätter i halsen. Fast jag som säger och skriver mej, dej och sej kan ju sätta sej i halsen.  Har aldrig hört någon säga - "att sätta sig i halsen" eller snarare "jag satte mig i halsen". Får man inte ens säga mej, dej och sej? Skulle det inte låta väldigt konstigt om man uttalade alla ord som de stavas? Undrar om det inte så småningom kommer att bli helt Ok att skriva talspråk, men det kanske blir svårt med tanke på alla dialekter. Förresten skrev du egentligen och det är ett ord som många verkar ha svårt med. Ofta ser man igentligen eller ännu värre igenkligen. Vidio ser man rätt ofta också.
--------------------
|
|
|
|
|
21-07-2013, 10:35
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Berith @ 21-07-2013, 10:16)  Tänkte på ett uttryck nu när jag åt frukost - att sätta sig i halsen. Helknasigt egentligen, man sätter sig ju inte i halsen. Det är ju tex smörgåsen man sätter i halsen. Fast jag som säger och skriver mej, dej och sej kan ju sätta sej i halsen.  Så har jag aldrig sett det talesättet skrivas eller talas. Här har det alltid varit "att sätta i halsen" :-P
|
|
|
|
|
21-07-2013, 10:41
|

Medlem

|
Måste testa... "sätta i halsen" eller "sätta sej i halsen".... Jo jag säger nog "sätta sej i halsen".  Jag brukar säga till dom som kommer och fikar här att "ni får sätta er var ni vill utom i halsen".  Men vad säger du då Stintan om smörgåsen fastnar i halsen? Om du fortfarande kan prata då alltså.
--------------------
|
|
|
|
|
21-07-2013, 10:51
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Aqua! Det är endast vid direkt anföring, som stor bokstav användes efter kolon. För att det skall bli en direkt anföring, så skall man också använda citationstecken, och det är detta som bestämmer att det skall vara versaler.
Vid uppräkning gäller gemener...
T.ex. "Medaljerna fördelas sålunda: guld, silver och brons....".
|
|
|
|
|
21-07-2013, 11:07
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Jubbe063 @ 21-07-2013, 11:35)  Så har jag aldrig sett det talesättet skrivas eller talas.
Här har det alltid varit "att sätta i halsen" :-P Har heller aldrig hört att någon "sätter sig i halsen" - låter inte klokt... - man "sätter i halsen" hos mig med!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
21-07-2013, 11:44
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 21-07-2013, 11:41)  Måste testa... "sätta i halsen" eller "sätta sej i halsen".... Jo jag säger nog "sätta sej i halsen". Jag brukar säga till dom som kommer och fikar här att "ni får sätta er var ni vill utom i halsen". Men vad säger du då Stintan om smörgåsen fastnar i halsen? Om du fortfarande kan prata då alltså. Jag säger "jag satte i halsen" - när jag hostat upp det som fastnade. "Sätta sej i halsen" låter heltokigt i mina öron. Man ger inte små barn saker dom kan sätta i halsen. Möjligen kan man säga ".....saker som kan sätta sig i halsen" men det låter fel i mina öron eftersom det är barnet som kan sätta i halsen. Säger du "ni får sätta er var ni vill utom i halsen" till kaffegästerna låter det som att de ska krypa ner i halsen på dig ju eller vems hals du nu menar. Lite svårt att få plats tror jag.
--------------------
|
|
|
|
|
21-07-2013, 11:45
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Bengalow @ 21-07-2013, 11:51)  Aqua! Det är endast vid direkt anföring, som stor bokstav användes efter kolon. För att det skall bli en direkt anföring, så skall man också använda citationstecken, och det är detta som bestämmer att det skall vara versaler.
Vid uppräkning gäller gemener...
T.ex. "Medaljerna fördelas sålunda: guld, silver och brons....". Du har rätt!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
  |
2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|