Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          LåstNytt inlägg
          > Vad är det som är fel på Odla?
          pejori
          Inlägg 23-05-2013, 22:34
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Jubbe063 @ 23-05-2013, 23:25) *
          nej, handlar att följa det regler man accepterat för medlemskap i forumet, dvs det avtal som slutits mellan medlem och odla.nu

Det avtalet har ändrats sedan jag slöt det, för nio år sedan. dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 23-05-2013, 22:37
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (mamamaggan @ 23-05-2013, 23:15) *
          Så vi ska inte diskutera så viktiga saker som rasism ? Och just det , åsiktsfrihet är när man får haspla ur sig vilka dumheter som helst .

Varför vill du ha censur ?

Tror du behöver läsa på om åsiktsfriheten. Åsiktsfrihet har inget med forumet att göra, du får tycka vad du vill. ingen kan hindra dig. du blandar nog ihop åsiktsfrihet med yttrandefrihet. sett ur svensk lag begränsas båda dessa termer av undantag för vad som får spridas i det offentliga rummet.

Men åter till odlas forum. Avtalsfrihet råder. vi som medlemmar har accepterat odlas regler och det är odlas regler som gäller. Står dig helt fritt att lämna forumet om du inte gillar reglerna, ingen tvingar någon att stanna kvar.

så till din sista fråga "varför vill du ha censur?"

Nej, jag vill inte ha censur. har inte sett någon censur sen filmcensuren försvann för bra många år sedan. Censur är att genom förhandsgranskning hindra information från att nå en mottagare. Odlas forum modereras i efterhand och inte genom att någon granskar inlägg innan publicering.

Citera
          pejori
          Inlägg 23-05-2013, 22:37
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Piccante @ 23-05-2013, 23:15) *
          Det handlar inte om att acceptera, det handlar om att få möjligheten att bemöta deras påståenden istället för att de ska få gotta sig i martyrskap.

Japp.
          Att inte få bemöta rena felaktigheter som smyger sig in i rasism och främlingsfientlighet är också en censur.
          Oavsett vilka åsikter vi har, måste vi ändå använda ett språk som inte degraderar oss till mindre stående varelser som bara går på instinkt.

Redigerat av pejori: 23-05-2013, 22:38

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 23-05-2013, 22:42
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Jubbe063 @ 23-05-2013, 23:25) *
          nej, handlar att följa det regler man accepterat för medlemskap i forumet, dvs det avtal som slutits mellan medlem och odla.nu

Säger som Pejori , jag har inte fått frågan om jag accepterar de nya reglerna. Har varit medlem i tio år och fick aldrig frågan om jag accepterade de nya reglerna som infördes över våra huvuden.

Enligt mig så har Odla gått långt långt över gränsen .

Just så ser jag det också Stintan, det var en del och endast en minoritet , som ville ha moderatorer. De som skrek högst fick igenom sina krav p g a att Odla ville ha det så.

Redigerat av mamamaggan: 23-05-2013, 22:43

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 23-05-2013, 22:42
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (pejori @ 23-05-2013, 23:34) *
          Det avtalet har ändrats sedan jag slöt det, för nio år sedan. dunno.gif

Visst är det så. Men du. förband dig att följa odlas regler allmänt och inte en specifik årgång av regler. Gillar man inte regeländringar och känner att man inte kan ställa upp på dem så går det att avsluta medlemskap.

Det är samma i min bostadsförening, stadgar och regler ändras och skrivs om vartefter tiden går, men likväl måste jag följa stadgarna om jag vill fortsätta att vara medlem.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 23-05-2013, 22:49
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Jubbe063 @ 23-05-2013, 23:42) *
          Visst är det så. Men du. förband dig att följa odlas regler allmänt och inte en specifik årgång av regler. Gillar man inte regeländringar och känner att man inte kan ställa upp på dem så går det att avsluta medlemskap.

Det är samma i min bostadsförening, stadgar och regler ändras och skrivs om vartefter tiden går, men likväl måste jag följa stadgarna om jag vill fortsätta att vara medlem.

Nu har du fel . Man accepterar en viss årgång av regler /avtal och ska de förändras så går de , iaf i min(a) bostadsrättförening , på remiss hos medlemmarna .

Sedan beaktar styrelsen de svar som kommit in och uttalar sig om svaren . Har aldrig varit med om att någon styrelse i någon av de bostadsrättföreningar jag varit med i ( några stycken under 38 år ) har infört några nya regler över medlemmarnas huvuden.

Det är medlemmarna som ÄR föreningen , precis som här , och inte styrelsen.

Snacket om att vi som inte gillar hur det går till ska lämna Odla är att göra det lätt för sig och innebär ännu mer censur. Vi har rätt att tala om vad vi tycker , yttrandefrihet/åsiktsfrihet ( vad man nu vill kalla det ) , lika mycket som alla andra.

Var har ni lärt er hur det går till när man diskuterar och lägger fram sina åsikter ? Har ni bara sett till att alla som inte har samma åsikt som er " trängs ut " ?

Redigerat av mamamaggan: 23-05-2013, 23:00

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 23-05-2013, 23:09
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 23-05-2013, 23:49) *
          Nu har du fel . Man accepterar en viss årgång av regler /avtal och ska de förändras så går de , iaf i min(a) bostadsrättförening , på remiss hos medlemmarna .

Sedan beaktar styrelsen de svar som kommit in och uttalar sig om svaren . Har aldrig varit med om att någon styrelse i någon av de bostadsrättföreningar jag varit med i ( några stycken under 38 år ) har infört några nya regler över medlemmarnas huvuden.

Så vitt jag vet röstar inte medlemmar om varje ändring. Styrelsen har manöverutrymme att fatta beslut själva i vissa frågor.

Men skit samma, var principen jag ville belysa. kanske valde fel exempel, men principen kvarstår, regler är regler.

Rent konkret är inte odla.nu någon demokratisk organisation som styrs av demokratiska principer. Odla är ett bolag, ett företag som många andra företag.

Så företag är nog bättre att utgå ifrån. Företaget bestämmer vilka regler och priser som ska gälla ut mot kund (odlas medlemmar). Som kund kan du välja att göra affärer med det företag du vill. gillar du inte företaget odlas varor priser tjänster eller det sätt odla sköter sitt företag behöver du inte vara kund.

Så, odla.nu kan vara hur diktatoriska de vill och ändra reglerna hur de vill, vad du eller jag tycker behöver de inte ta hänsyn till. Men tappar odla för många kunder (medlemmar) så anpassar de sig för att vinna nya förtrroenden.

Så teoretiskt vem bryr sig om du eller jag klagar? Passar det inte är det bara att gå till annat forum om det skulke kännas bättre. Fortfarande ingen som tvingar dig vara kund hos odla. du kan gå till fb, aot eller starta eget forum om inte odla passar dina behov.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 23-05-2013, 23:19
          Länk hit: #48

Medlem

"Odla.nu som levererar den här tjänsten, har rätt att ändra, modifiera, tillägga eller ta bort delar av dessa villkor. Det är ditt ansvar som användare att fortlöpande informera dig om eventuella förändringar av villkoren."

Dubbelkollade vad som stod när man registrerar sig.... citat ovan..... se även skärmdump.... frågor på det?
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-05-2013, 04:48
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Jubbe063 @ 24-05-2013, 00:19) *
          "Odla.nu som levererar den här tjänsten, har rätt att ändra, modifiera, tillägga eller ta bort delar av dessa villkor. Det är ditt ansvar som användare att fortlöpande informera dig om eventuella förändringar av villkoren."

Dubbelkollade vad som stod när man registrerar sig.... citat ovan..... se även skärmdump.... frågor på det?

När du registrerade dig ja men vad vet du om vad det stod för 8 - 10 år sedan?

Kan inte du förklara varför det var bättre att radera den aktuella tråden som till 99% inte innehöll regelvidriga inlägg istället för att bara radera den procent inlägg där övertramp förelåg. Vem gagnar det att på det här sättet strypa yttrandefriheten? Inte det stora flertalet skötsamma invandrare i alla fall. Tvärtom bidrar det till att invandrarfientligheten ökar i samhället när man tar bort möjligheten att bemöta detta.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          tomas99
          Inlägg 24-05-2013, 05:37
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

Jag tycker att det var bra att tråden togs bort, nu väntar jag bara på att mobbarna tas bort, och att "bloggtråden" tas bort så blir det ett bra forum för alla.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Cacki
          Inlägg 24-05-2013, 06:09
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Då citerar jag forumvärden en gång till...

CITAT (Forumvärd @ 23-05-2013, 14:34) *
          Med hänvisning till både trivselregler och användarvillkor, vill jag påtala att Odla.nu inte accepterar rasistiska inlägg i forumet. Två inlägg gjordes av mig i den nu bortplockade tråden, angående att hålla en bra balans i diskussionen och att rasistiska inlägg inte är tillåtet. I det andra inlägget meddelades det även att om en balanserad diskussion utan rasistiska uttalanden inte kunde föras skulle tråden komma att låsas/tas bort. Detta efterföljdes dessvärre inte av alla vilket ledde till att tråden togs bort.

Det är inte ämnet i sig som är problemet, det råder ingen tvekan om att det är högst aktuellt och tål att diskuteras, men diskussioner i forumet måste också föras med balans och inom gränserna för vad som är tillåtet enligt de regler vi har här. Rasistiska påhopp accepteras inte.
          Forumvärd

Sedan funderar jag på hur ni själva gör på den arena ni själva är boss på, dvs ert eget hem. Om ni har gäster och en av gästerna ägnar sej åt påhopp (i det här fallet t.o.m på dej som värd) och dessutom sitter och vräker ur sej en massa konstiga åsikter med hänvisning till yttrandefriheten, accepterar ni bara det eller tycker ni att ni i egenskap av "arenaboss" ska ha rätt att få bestämma vad som är acceptabelt eller ej inom dessa väggar?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Rosrup
          Inlägg 24-05-2013, 06:13
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 75 127

Och så använde vi "rasistkortet" ännu en gång bara för att det blev obehagligt eller inte som man själv tyckte.
          Nåja, man ska väl inte bli förvånad kanske.
          Själv läste jag inget rasistiskt alls i den tråden, men jag kan ha missat någon tråd på slutet.

För vidare diskussion i ämnet är det väl bäst att vänta tills efter 4 i eftermiddag eller när censuren går hem för veckan wink.gif

CITAT (Cacki @ 24-05-2013, 07:09) *
          Då citerar jag forumvärden en gång till...

Sedan funderar jag på hur ni själva gör på den arena ni själva är boss på, dvs ert eget hem. Om ni har gäster och en av gästerna ägnar sej åt påhopp (i det här fallet t.o.m på dej som värd) och dessutom sitter och vräker ur sej en massa konstiga åsikter med hänvisning till yttrandefriheten, accepterar ni bara det eller tycker ni att ni i egenskap av "arenaboss" ska ha rätt att få bestämma vad som är acceptabelt eller ej inom dessa väggar?

Självklart accepterar man det precis lika lite som när någon eldar upp ens bil eller brukar våld på polis och räddningstjänst som finns för vår egen skull.

Citera
          Cacki
          Inlägg 24-05-2013, 06:30
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Rosrup @ 24-05-2013, 07:13) *
          Och så använde vi "rasistkortet" ännu en gång bara för att det blev obehagligt eller inte som man själv tyckte.
          Själv läste jag inget rasistiskt alls i den tråden, men jag kan ha missat någon tråd på slutet.

För vidare diskussion i ämnet är det väl bäst att vänta tills efter 4 i eftermiddag eller när censuren går hem för veckan wink.gif
          Självklart accepterar man det precis lika lite som när någon eldar upp ens bil eller brukar våld på polis och räddningstjänst som finns för vår egen skull.

Du verkar också missa själva budskapet i vad forumvärden egentligen säger. Visst är det tillåtet att diskutera bränderna och stenkastningen men när man går så långt att man yttrar åsikter som att våldsverkarna på något sätt skulle representera alla med invandrarbakgrund (??) och att de dessutom är vårt samhälles bottenskrap och ett ogräs som borde kvävas med svart plast, då tycker i alla fall inte jag att det är konstigt att de sätter ner foten.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-05-2013, 06:33
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Rosrup @ 24-05-2013, 07:13) *

Det otäckaste budskapet i trådet handlade om att hantera Husby som en rabatt med Kirskål och den stod ju du själv för! help.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Cacki
          Inlägg 24-05-2013, 06:41
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-05-2013, 07:33) *
          Det otäckaste budskapet i trådet handlade om att hantera Husby som en rabatt med Kirskål och den stod ju du själv för! help.gif

Just ett sådant uttalande var vi många som tyckte var väldigt olustigt men precis som det du sa tidigare, att tysta hela diskussionen var en väl drastisk åtgärd. Att slänga ut den som rapar ur sej sådana saker hade varit bättre. Därför hoppas jag på att forumansvariga omvärderar sitt beslut och öppnar tråden igen...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-05-2013, 06:49
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Klassiskt:

1. Någon vräker ur sig dumheter

2. Tråden raderas

3. Många upplever osäkerhet/olust och protesterar

4. Personen som vräkt ut sig dumheterna förstår inte sin egen roll i det hela

5. Snart upprepas mönstret igen

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Rebecca
          Inlägg 24-05-2013, 07:01
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Åh, detta är ju helt sjukt.

"Neeeeej JAAAAG är inte rasist!"

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-05-2013, 07:02
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag tyckte hela tråden blev olustig, tonen var väldigt otrevligt.

Man behöver inte vräka ur sig vad som helst för att säga sin mening.

Att jämföra Odla med en bostadsrättsförening är ju långsökt. Men om man nu nämner det, så hade vi för några dagar sen en extra årsmöte för dom vill ändra stadgarna. Inte gick det att diskutera dom olika punkter som vi tyckte var alledeles åt skogen. Enda möjligheten var att säga ja eller nej.

Att ta bort här hela tråden, inte kanske det bästa men vem har tid att hela tiden läsa allt och rensa.......

Vi är i ett privat forum och antingen vi gillar det eller inte.

Tomas vad menar du med bloggtråden?
          När du skulle stänga av så många här tror du då det skulle bli trevligare om det bara vore folk här som skriver +1 eller -1 som du brukar göra?

Elisabeth

Citera
          Cacki
          Inlägg 24-05-2013, 07:05
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Rebecca @ 24-05-2013, 08:01) *
          Åh, detta är ju helt sjukt.

"Neeeeej JAAAAG är inte rasist!"

Vad är det som är helt sjukt?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Rosrup
          Inlägg 24-05-2013, 07:23
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 75 127

CITAT (Aqvakul @ 24-05-2013, 07:33) *

Jaja, det var kanske lite överdrivet då, medger detta.
          Men det var inte helt bokstavligt menat, om nån nu trodde det.

Kirskålen har ju inte eldat upp några bilar.

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 04:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon