|
Aqvakul
23-05-2013, 11:48
Här hinner man inte mer än gå på lunch för att återkomma till att de senaste dagarnas mest skrivna och kontroversiella tråd har tagits bort. Det är nästan altid bättre att prata till rätta, kanske rensa eller låsa. Men att bara ta bort känns som öststatsfasoner och skapar en massa onödiga spekulationer!
Piccante
23-05-2013, 11:59
CITAT (Aqvakul @ 23-05-2013, 12:48)  Här hinner man inte mer än gå på lunch för att återkomma till att de senaste dagarnas mest skrivna och kontroversiella tråd har tagits bort. Det är nästan altid bättre att prata till rätta, kanske rensa eller låsa. Men att bara ta bort känns som öststatsfasoner och skapar en massa onödiga spekulationer! Jag delar den känslan. Speciellt när jag själv hade postat det senaste inlägget när jag senast kollade på odla. Sen när jag går in på datorn för att kolla av min mail o odla är öppet i ena fliken i webläsaren och jag uppdaterar för att se om någon svarat så är tråden borta?! Då undrar man ju lite, var det något jag skrev? något svar jag fick som jag aldrig han läsa? och även om någon skulle ha bett mig dra åt &%¤! i tråden så hann jag aldrig se det själv... Nä, man blir bara förbryllad av sådant beteende. Varna de som går över gränsen eller rensa i inläggen men radera en hel tråd blir bara kontraproduktivt.
Anki på Öland
23-05-2013, 12:07
CITAT (Aqvakul @ 23-05-2013, 12:48)  Här hinner man inte mer än gå på lunch för att återkomma till att de senaste dagarnas mest skrivna och kontroversiella tråd har tagits bort. Det är nästan altid bättre att prata till rätta, kanske rensa eller låsa. Men att bara ta bort känns som öststatsfasoner och skapar en massa onödiga spekulationer! Håller med! Skulle just öppna den när den helt plötsligt inte fanns där....
Antar att det är "vad är det för fel på Sverige" Jag har inte skrivit i den, men läst det är ett mycket intressant ämne. Tror definitivt inte att odlas agerande gynnar aktiviteten här!!Ta bort kommentarer som klart bryter mot reglerna och förklara Öppna tråden
Halaj!
Jag tyckte också att den borde vara kvar. Visst hade den en unken doft av stöveltramp och skallmätning från 40-talet, men sådant skall ju fram i ljuset och bemötas och inte sopas under mattan och mörkas. Det är ju personangrepp och liknande som skall stävjas, men jag tyckte inte det var sånt i träden direkt. Kanske jag som hånade Bengalow lite, men annars var det lugnt.
//T
*Stintan*
23-05-2013, 12:42
Bedrövligt att man raderar en så aktuell diskussionstråd. Ämnet diskuteras överallt i hela Sverige just nu men På Odla bannas ämnet...varför? Jag trodde i min enfald att det är medlemmarna som gör forumet. Odla delar uppenbarligen inte den åsikten utan kör återigen med en taktik som snarast känns som diktaturfasoner. Kanske dags att man drar vidare.
Visserligen är det inte okej att ifrågasätta moderering i enskilda fall öppet, men i det här fallet kan jag faktiskt inte heller låta bli. Visst osade det främlingsfientlighet, men som sagt, hur ska man få rätsida på det om det inte får ventileras?
Nog borde det vara bättre att varna enskilda medlemmar som går över gränsen för vad som är acceptabelt här på odla och i allra grövsta fall t.o.m stänga av medlemmen.
Så snälla, öppna tråden igen och låt inte rasisterna/de främlingsfientliga tysta oss andra...
Blomstertanten
23-05-2013, 13:25
Verkar som om Småprat bara ska fyllas av Gladtrådar, Roliga klipp, Meningslösa trådar och vädertrådar, allt annat tas bort eller? Jag menar absolut inget negativt mot just dessa trådar, men bara en massa gullande kan man också tröttna på! En så viktig sak som just kravallerna i Husby med fler områden måste få diskuteras!!! Radera enskilda inlägg som bryter mot era regler, stäng av medlemmar som upprepar regelbrott trots varningar borde vara ett vettigare sätt att hantera det! Men som det är nu får man känslan av att ingenting får diskuteras och att alla måste hålla med varandra och gulla med alla, annars tas inlägg bort eller trådar stängs ner! Varje gång jag tänker att nu ska jag ge Odla en chans igen , och så händer sånt här! Tröttnat!!!
malarmaster
23-05-2013, 13:34
det var väl inte så länge sedan det fanns en tråd som behandlare just censuren avseende invandringsdebatten? censuren tycks funka,just därför har småprat på odla blivit mycket ointressant. det är sällan politik diskuteras trots att det funnits många aktuella frågor att ta upp men det känns rätt meningslöst. vill man endast ha trädgårdsrelaterade trådar så ta då bort småprat alternativt förbjud dagsaktuell politik.censur är diktaturfasoner som inte hör hemma i ett fritt forum.censurera personangrepp-ja. censurera politiska åsikter-nej. personligen är jag inne o tittar då och då men jag har hittat bättre sajter med intressanta diskussioner så odla hamnar lite längre ner på min lista. ulf
det var väl inte så länge sedan det fanns en tråd som behandlare just censuren avseende invandringsdebatten? censuren tycks funka,just därför har småprat på odla blivit mycket ointressant. det är sällan politik diskuteras trots att det funnits många aktuella frågor att ta upp men det känns rätt meningslöst. vill man endast ha trädgårdsrelaterade trådar så ta då bort småprat alternativt förbjud dagsaktuell politik.censur är diktaturfasoner som inte hör hemma i ett fritt forum.censurera personangrepp-ja. censurera politiska åsikter-nej. personligen är jag inne o tittar då och då men jag har hittat bättre sajter med intressanta diskussioner så odla hamnar lite längre ner på min lista. ulf
Forumvärd
23-05-2013, 13:34
Med hänvisning till både trivselregler och användarvillkor, vill jag påtala att Odla.nu inte accepterar rasistiska inlägg i forumet. Två inlägg gjordes av mig i den nu bortplockade tråden, angående att hålla en bra balans i diskussionen och att rasistiska inlägg inte är tillåtet. I det andra inlägget meddelades det även att om en balanserad diskussion utan rasistiska uttalanden inte kunde föras skulle tråden komma att låsas/tas bort. Detta efterföljdes dessvärre inte av alla vilket ledde till att tråden togs bort. Det är inte ämnet i sig som är problemet, det råder ingen tvekan om att det är högst aktuellt och tål att diskuteras, men diskussioner i forumet måste också föras med balans och inom gränserna för vad som är tillåtet enligt de regler vi har här. Rasistiska påhopp accepteras inte.
Forumvärd
Kanske man inte alltid använder rätt ordval när man skriver, men då får ju moderaterna påpeka o rätta till det. En livlig o aktuell diskussion skall ha lite högre till tak tycker jag.
Blomstertanten
23-05-2013, 13:51
Ta bort rasistiska inlägg och stäng av de som står för dem då! Men varför straffa alla???? Och hur ska vi kunna debattera så viktiga saker och hur ska vi som inte är rasister överhuvudtaget kunna "omvända" nån om alla sådana diskussioner stryps?
CITAT (Bengalow @ 23-05-2013, 14:48)  Har du pryat på Stasi? Lägg av Bengalow! Vill vi kunna hålla intressanta diskussioner eller ej?? Vill vi så hjälper det knappast att vara spydig mot forumvärden i alla fall...
CITAT (Cacki @ 23-05-2013, 14:52)  Lägg av Bengalow! Vill vi kunna hålla intressanta diskussioner eller ej?? Vill vi så hjälper det knappast att vara spydig mot forumvärden i alla fall... Bra inlägg
Bengalow
23-05-2013, 13:57
Jag har redan lagt av - jag har bett om att bli struken som medlem. Om man inte kan det, så kan man bli relegerad på annat sätt . Detta "nya" Odla är lika intressant som ett landsvägslopp för sniglar - med en deltagare...
CITAT (Bengalow @ 23-05-2013, 14:57)  Jag har redan lagt av - jag har bett om att bli struken som medlem. Om man inte kan det, så kan man bli relegerad på annat sätt . Detta "nya" Odla är lika intressant som ett landsvägslopp för sniglar - med en deltagare... Vore det då inte bättre att man som "tvångsmedlem" låter bli att "kasta sten" och bara håller sej härifrån? Kasta sten och bränna bilar visar ju bara på dålig uppfostran och bortskämdhet....
Forumvärd
23-05-2013, 14:37
Inlägg bortplockat på grund av personangrepp.
Forumvärd
Debatterade flitigt i tråden och skrev ett svar, när den plockades bort. Tycker det var en osedvanligt osympatisk tråd men anade en tendens till mer nyanserade inlägg på slutet.. CITAT (Blomstertanten @ 23-05-2013, 14:51)  Ta bort rasistiska inlägg och stäng av de som står för dem då! Men varför straffa alla???? Och hur ska vi kunna debattera så viktiga saker och hur ska vi som inte är rasister överhuvudtaget kunna "omvända" nån om alla sådana diskussioner stryps? Tror inte det går att omvända dom. Men visst behövs det diskuteras dock utan de mest osakligaste inläggen/uttalanden. CITAT (Cacki @ 23-05-2013, 13:48)  Visserligen är det inte okej att ifrågasätta moderering i enskilda fall öppet, men i det här fallet kan jag faktiskt inte heller låta bli. Visst osade det främlingsfientlighet, men som sagt, hur ska man få rätsida på det om det inte får ventileras?
Nog borde det vara bättre att varna enskilda medlemmar som går över gränsen för vad som är acceptabelt här på odla och i allra grövsta fall t.o.m stänga av medlemmen.
Så snälla, öppna tråden igen och låt inte rasisterna/de främlingsfientliga tysta oss andra...
Bengalow
23-05-2013, 14:49
Jag tror inte du kan omvända "dom" som kastar sten och sätter eld på bilar heller, hur mycket du än vänder "andra kinden till"...
CITAT (Aqvakul @ 23-05-2013, 12:48)  Här hinner man inte mer än gå på lunch för att återkomma till att de senaste dagarnas mest skrivna och kontroversiella tråd har tagits bort. Det är nästan altid bättre att prata till rätta, kanske rensa eller låsa. Men att bara ta bort känns som öststatsfasoner och skapar en massa onödiga spekulationer! Funderat en vända till... Som svar på vad det är för fel på Odla. Vissa medlemmar som inte respekterar reglerna, det är felet med Odla. Istället för att ifrågasätta och utse forumansvariga som syndabockar ska vi nog alla vara beredda att ta vårt eget medlemsansvar och rikta frustrationen åt rätt håll och fr.a. försöka ge moderatorerna och forumledningen möjlighet att faktiskt få göra ett bra jobb....och det är det bara vi själva som kan göra.
CITAT (Cacki @ 23-05-2013, 15:55)  Funderat en vända till... Som svar på vad det är för fel på Odla. Vissa medlemmar som inte respekterar reglerna, det är felet med Odla. Istället för att ifrågasätta och utse forumansvariga som syndabockar ska vi nog alla vara beredda att ta vårt eget medlemsansvar och rikta frustrationen åt rätt håll och fr.a. försöka ge moderatorerna och forumledningen möjlighet att faktiskt få göra ett bra jobb....och det är det bara vi själva som kan göra. Mycket bra inlägg Cacki!
mamamaggan
23-05-2013, 15:15
Jaha , så var vi där igen. Det " bara " händer saker , i detta fallet har man tagit bort en tråd , utan någon förklaring.
Rasistiska uttalanden , vi lever i ett fritt land, och uttalanden mot rasism MÅSTE få diskuteras .
Nej , Odla är inte ett trevligt ställe att vara på längre när man ägnar sig åt att förbjuda åsiktsfrihet.
CITAT (Cacki @ 23-05-2013, 15:55)  Funderat en vända till... Som svar på vad det är för fel på Odla. Vissa medlemmar som inte respekterar reglerna, det är felet med Odla. Istället för att ifrågasätta och utse forumansvariga som syndabockar ska vi nog alla vara beredda att ta vårt eget medlemsansvar och rikta frustrationen åt rätt håll och fr.a. försöka ge moderatorerna och forumledningen möjlighet att faktiskt få göra ett bra jobb....och det är det bara vi själva som kan göra. Visst är det så. Försvinner en tråd, beror det enbart på oss själva och hur vi uttrycker oss.
Piccante
23-05-2013, 16:28
Är det något rasister älskar att få höra så är det ju att "PK-etablissemanget" inte tillåter dom att vädra sina åsikter eller att invandring aldrig får diskuteras. Istället för att bemöta rasism med saklig diskussion så väljer odla.nu att vara nyttiga idioter som stärker en främlingsfientlig bild av verkligheten.
Blomstertanten
23-05-2013, 16:39
CITAT (pejori @ 23-05-2013, 17:17)  Visst är det så. Försvinner en tråd, beror det enbart på oss själva och hur vi uttrycker oss. Ledsen, men där har du fel! Inte beror det på mej i alla fall, speciellt inte i detta fall! Inga problem att "kapa" en tråd i alla fall, bara att fortsätta bryta mot reglerna trots tillsägelser så försvinner hela tråden! På det viset kan en enda medlem styra hela forumet
Rebecca
23-05-2013, 16:43
CITAT (Piccante @ 23-05-2013, 17:28)  Är det något rasister älskar att få höra så är det ju att "PK-etablissemanget" inte tillåter dom att vädra sina åsikter eller att invandring aldrig får diskuteras. Istället för att bemöta rasism med saklig diskussion så väljer odla.nu att vara nyttiga idioter som stärker en främlingsfientlig bild av verkligheten.  Där tror jag du satte huvudet på spiken... det var synd att tråden försvann, även om det fanns mycket tvivelaktigt innehåll i den. Nu blir ju de stackars främlingsfientliga personerna martyrer istället.
Gossen Ruda
23-05-2013, 16:52
Det är lika intelligent att bråka med poliser som att bråka med forum-admin.
CITAT (Blomstertanten @ 23-05-2013, 17:39)  Ledsen, men där har du fel! Inte beror det på mej i alla fall, speciellt inte i detta fall! Inga problem att "kapa" en tråd i alla fall, bara att fortsätta bryta mot reglerna trots tillsägelser så försvinner hela tråden! På det viset kan en enda medlem styra hela forumet  Klart jag har rätt. Alla får klä skott för vad ett fåtal gör. Så är det i förorterna och här gäller samma regler. Ett litet antal kastar sten och alla är skyldiga. Några kan inte uttrycka sina åsikter utan att bete sig illa och tråden försvinner =Alla straffas. Det räcker med "ett ruttet ägg" för att förstöra hela kakan. Så menade jag.
CITAT (pejori @ 23-05-2013, 18:21)  Klart jag har rätt. Alla får klä skott för vad ett fåtal gör. Så är det i förorterna och här gäller samma regler. Ett litet antal kastar sten och alla är skyldiga. Några kan inte uttrycka sina åsikter utan att bete sig illa och tråden försvinner =Alla straffas.
Det räcker med "ett ruttet ägg" för att förstöra hela kakan. Så menade jag. Individualismens tidevarv till trots är det bara att inse att vi alla ingår i ett medlemskollektiv...
Aqvakul
23-05-2013, 19:44
CITAT (Piccante @ 23-05-2013, 17:28)  Är det något rasister älskar att få höra så är det ju att "PK-etablissemanget" inte tillåter dom att vädra sina åsikter eller att invandring aldrig får diskuteras. Istället för att bemöta rasism med saklig diskussion så väljer odla.nu att vara nyttiga idioter som stärker en främlingsfientlig bild av verkligheten.  Instämmer!
Missar ni inte något nu Aqva och Piccante??
Så här skrev forumvärden, jag citerar:
"Det är inte ämnet i sig som är problemet, det råder ingen tvekan om att det är högst aktuellt och tål att diskuteras, men diskussioner i forumet måste också föras med balans och inom gränserna för vad som är tillåtet enligt de regler vi har här. Rasistiska påhopp accepteras inte.
Forumvärd"
Det verkar alltså som att det skulle vara okej att starta en ny tråd i samma ämne, bara vi ger tusan i att uttala oss rasistiskt...eller?
Aqvakul
23-05-2013, 20:12
CITAT (Cacki @ 23-05-2013, 21:07)  Missar ni inte något nu Aqva och Piccante??
Så här skrev forumvärden, jag citerar:
"Det är inte ämnet i sig som är problemet, det råder ingen tvekan om att det är högst aktuellt och tål att diskuteras, men diskussioner i forumet måste också föras med balans och inom gränserna för vad som är tillåtet enligt de regler vi har här. Rasistiska påhopp accepteras inte.
Forumvärd"
Det verkar alltså som att det skulle vara okej att starta en ny tråd i samma ämne, bara vi ger tusan i att uttala oss rasistiskt...eller? Jag är helt emot att man bara tar bort trådar, och särskilt när de speglar ett samhällsproblem som är viktigt att debattera. Man kan låsa och städa upp om det blir för mycket skit, vilket jag faktiskt inte tyckte i detta fallet. (Det hade räckt att rensa två inlägg). Ett väldigt förhastat ingripande av forumvärden.
CITAT (Aqvakul @ 23-05-2013, 21:12)  Jag är helt emot att man bara tar bort trådar, och särskilt när de speglar ett samhällsproblem som är viktigt att debattera. Man kan låsa och städa upp om det blir för mycket skit, vilket jag faktiskt inte tyckte i detta fallet. (Det hade räckt att rensa två inlägg). Ett väldigt förhastat ingripande av forumvärden. Det kan jag hålla med om, bara kritiken mot forumansvariga är rättvis. Vad jag ville ha sagt är att vi som medlemmar bör tänka på att vi själva också har ett ansvar för att se till hålla oss på en acceptabel nivå. Frihet innebär i de allra flesta fall även ett ansvar. Nu funkade det ju uppenbarligen inte och då kanske det vore värt att göra ett nytt försök istället för att plocka fram "offerrocken" och känna oss överkörda...
Gossen Ruda
23-05-2013, 20:28
Jag försökte hålla mig ifrån tråden för jag gillade inte tonen. Ett antal inlägg borde ha föranlett ingrepp så jag förstår att den raderades även om jag tycker det var fel rent principiellt.
mamamaggan
23-05-2013, 20:32
Felet är att Odla inte vill ha något Småprat , de har ångrat sig . Därför stiftar man regler som gör det omöjligt att föra en diskussion . Ingen som helst åriktsfrihet !
Varför tror ni att så många kloka personer redan lämnat Odla ? Odla vill bara ha medlemmar som " köper " deras koncept. Se till att ställa frågor om växter och köp våra varor , that´s all.
Att rensa ut trollen bryr man sig inte om , de hjälper ju till att få iväg alla "störiga" som vill kunna diskutera i Småprat.
Varför kan man inte vara ärliga ? Säg som det är i stället för att hålla på att tillsätta nya forumvärdar ( som jag tycker synd om när de ska utföra ett omöjligt jobb ) .
Att man själva kan förstöra ett så bra ställe , har ändå varit med i 10 år , har aldrig varit med om maken ! Nu när Odla har blivit en instutition , tack vare sina medlemmar , så gör man sig av med medlemmarna som kanske sitter inne med bra kunskaper . Är man tillräckligt mogen att kunna genomföra en bra diskussion så har man nog mycket annat att komma med också.
Men , det är Odlas val och nu är man bara intresserad av pengar. Det kan slå fel , har ni aldrig tänkt på det ?
Vad ska ni göra om det dyker upp ett nytt ställe , mer medlemsvänligt än vad ni har visat sista tiden ?
Jubbe063
23-05-2013, 22:06
Ja det är synd om oss arma medlemmar och odla.nu är jättedum när forumet inte accepterar så oskyldiga saker som rasism och främlingsfientlighet.
Det vet ju alla att det är sann åsiktsfrihet när man får haspla ur sig vadhelst man önskar.....
Hmm nog med ironi nu. Åsiktsfrihet är inte detssmma som att man får slänga ur sig vilka dumheter som helst. En del åsikter mår bäst av att aldrig uttalas. "tala är silver och tiga är guld" i de fall man inte klarar av att föra en saklig dialog med välgrundade fakta.
Piccante
23-05-2013, 22:15
CITAT (Jubbe063 @ 23-05-2013, 23:06)  Ja det är synd om oss arma medlemmar och odla.nu är jättedum när forumet inte accepterar så oskyldiga saker som rasism och främlingsfientlighet.
Det vet ju alla att det är sann åsiktsfrihet när man får haspla ur sig vadhelst man önskar.....
Hmm nog med ironi nu. Åsiktsfrihet är inte detssmma som att man får slänga ur sig vilka dumheter som helst. En del åsikter mår bäst av att aldrig uttalas. "tala är silver och tiga är guld" i de fall man inte klarar av att föra en saklig dialog med välgrundade fakta. Det handlar inte om att acceptera, det handlar om att få möjligheten att bemöta deras påståenden istället för att de ska få gotta sig i martyrskap.
mamamaggan
23-05-2013, 22:15
CITAT (Jubbe063 @ 23-05-2013, 23:06)  Ja det är synd om oss arma medlemmar och odla.nu är jättedum när forumet inte accepterar så oskyldiga saker som rasism och främlingsfientlighet.
Hmm nog med ironi nu. Åsiktsfrihet är inte detssmma som att man får slänga ur sig vilka dumheter som helst. En del åsikter mår bäst av att aldrig uttalas. "tala är silver och tiga är guld" i de fall man inte klarar av att föra en saklig dialog med välgrundade fakta. Så vi ska inte diskutera så viktiga saker som rasism ? Och just det , åsiktsfrihet är när man får haspla ur sig vilka dumheter som helst . Varför vill du ha censur ?
Jubbe063
23-05-2013, 22:25
CITAT (Piccante @ 23-05-2013, 23:15)  Det handlar inte om att acceptera, det handlar om att få möjligheten att bemöta deras påståenden istället för att de ska få gotta sig i martyrskap. nej, handlar att följa det regler man accepterat för medlemskap i forumet, dvs det avtal som slutits mellan medlem och odla.nu
*Stintan*
23-05-2013, 22:28
Men en del har ju tjatat om moderatorer i flera år och nu ser vi att det blivit precis så som vi som var emot det befarade. En tråkig utveckling och ett döende forum.
CITAT (Jubbe063 @ 23-05-2013, 23:25)  nej, handlar att följa det regler man accepterat för medlemskap i forumet, dvs det avtal som slutits mellan medlem och odla.nu Det avtalet har ändrats sedan jag slöt det, för nio år sedan.
Jubbe063
23-05-2013, 22:37
CITAT (mamamaggan @ 23-05-2013, 23:15)  Så vi ska inte diskutera så viktiga saker som rasism ? Och just det , åsiktsfrihet är när man får haspla ur sig vilka dumheter som helst .
Varför vill du ha censur ? Tror du behöver läsa på om åsiktsfriheten. Åsiktsfrihet har inget med forumet att göra, du får tycka vad du vill. ingen kan hindra dig. du blandar nog ihop åsiktsfrihet med yttrandefrihet. sett ur svensk lag begränsas båda dessa termer av undantag för vad som får spridas i det offentliga rummet. Men åter till odlas forum. Avtalsfrihet råder. vi som medlemmar har accepterat odlas regler och det är odlas regler som gäller. Står dig helt fritt att lämna forumet om du inte gillar reglerna, ingen tvingar någon att stanna kvar. så till din sista fråga "varför vill du ha censur?" Nej, jag vill inte ha censur. har inte sett någon censur sen filmcensuren försvann för bra många år sedan. Censur är att genom förhandsgranskning hindra information från att nå en mottagare. Odlas forum modereras i efterhand och inte genom att någon granskar inlägg innan publicering.
CITAT (Piccante @ 23-05-2013, 23:15)  Det handlar inte om att acceptera, det handlar om att få möjligheten att bemöta deras påståenden istället för att de ska få gotta sig i martyrskap. Japp. Att inte få bemöta rena felaktigheter som smyger sig in i rasism och främlingsfientlighet är också en censur. Oavsett vilka åsikter vi har, måste vi ändå använda ett språk som inte degraderar oss till mindre stående varelser som bara går på instinkt.
mamamaggan
23-05-2013, 22:42
CITAT (Jubbe063 @ 23-05-2013, 23:25)  nej, handlar att följa det regler man accepterat för medlemskap i forumet, dvs det avtal som slutits mellan medlem och odla.nu Säger som Pejori , jag har inte fått frågan om jag accepterar de nya reglerna. Har varit medlem i tio år och fick aldrig frågan om jag accepterade de nya reglerna som infördes över våra huvuden. Enligt mig så har Odla gått långt långt över gränsen . Just så ser jag det också Stintan, det var en del och endast en minoritet , som ville ha moderatorer. De som skrek högst fick igenom sina krav p g a att Odla ville ha det så.
Jubbe063
23-05-2013, 22:42
CITAT (pejori @ 23-05-2013, 23:34)  Det avtalet har ändrats sedan jag slöt det, för nio år sedan.  Visst är det så. Men du. förband dig att följa odlas regler allmänt och inte en specifik årgång av regler. Gillar man inte regeländringar och känner att man inte kan ställa upp på dem så går det att avsluta medlemskap. Det är samma i min bostadsförening, stadgar och regler ändras och skrivs om vartefter tiden går, men likväl måste jag följa stadgarna om jag vill fortsätta att vara medlem.
mamamaggan
23-05-2013, 22:49
CITAT (Jubbe063 @ 23-05-2013, 23:42)  Visst är det så. Men du. förband dig att följa odlas regler allmänt och inte en specifik årgång av regler. Gillar man inte regeländringar och känner att man inte kan ställa upp på dem så går det att avsluta medlemskap.
Det är samma i min bostadsförening, stadgar och regler ändras och skrivs om vartefter tiden går, men likväl måste jag följa stadgarna om jag vill fortsätta att vara medlem. Nu har du fel . Man accepterar en viss årgång av regler /avtal och ska de förändras så går de , iaf i min(a) bostadsrättförening , på remiss hos medlemmarna . Sedan beaktar styrelsen de svar som kommit in och uttalar sig om svaren . Har aldrig varit med om att någon styrelse i någon av de bostadsrättföreningar jag varit med i ( några stycken under 38 år ) har infört några nya regler över medlemmarnas huvuden. Det är medlemmarna som ÄR föreningen , precis som här , och inte styrelsen. Snacket om att vi som inte gillar hur det går till ska lämna Odla är att göra det lätt för sig och innebär ännu mer censur. Vi har rätt att tala om vad vi tycker , yttrandefrihet/åsiktsfrihet ( vad man nu vill kalla det ) , lika mycket som alla andra. Var har ni lärt er hur det går till när man diskuterar och lägger fram sina åsikter ? Har ni bara sett till att alla som inte har samma åsikt som er " trängs ut " ?
Jubbe063
23-05-2013, 23:09
CITAT (mamamaggan @ 23-05-2013, 23:49)  Nu har du fel . Man accepterar en viss årgång av regler /avtal och ska de förändras så går de , iaf i min(a) bostadsrättförening , på remiss hos medlemmarna .
Sedan beaktar styrelsen de svar som kommit in och uttalar sig om svaren . Har aldrig varit med om att någon styrelse i någon av de bostadsrättföreningar jag varit med i ( några stycken under 38 år ) har infört några nya regler över medlemmarnas huvuden. Så vitt jag vet röstar inte medlemmar om varje ändring. Styrelsen har manöverutrymme att fatta beslut själva i vissa frågor. Men skit samma, var principen jag ville belysa. kanske valde fel exempel, men principen kvarstår, regler är regler. Rent konkret är inte odla.nu någon demokratisk organisation som styrs av demokratiska principer. Odla är ett bolag, ett företag som många andra företag. Så företag är nog bättre att utgå ifrån. Företaget bestämmer vilka regler och priser som ska gälla ut mot kund (odlas medlemmar). Som kund kan du välja att göra affärer med det företag du vill. gillar du inte företaget odlas varor priser tjänster eller det sätt odla sköter sitt företag behöver du inte vara kund. Så, odla.nu kan vara hur diktatoriska de vill och ändra reglerna hur de vill, vad du eller jag tycker behöver de inte ta hänsyn till. Men tappar odla för många kunder (medlemmar) så anpassar de sig för att vinna nya förtrroenden. Så teoretiskt vem bryr sig om du eller jag klagar? Passar det inte är det bara att gå till annat forum om det skulke kännas bättre. Fortfarande ingen som tvingar dig vara kund hos odla. du kan gå till fb, aot eller starta eget forum om inte odla passar dina behov.
Jubbe063
23-05-2013, 23:19
"Odla.nu som levererar den här tjänsten, har rätt att ändra, modifiera, tillägga eller ta bort delar av dessa villkor. Det är ditt ansvar som användare att fortlöpande informera dig om eventuella förändringar av villkoren."
Dubbelkollade vad som stod när man registrerar sig.... citat ovan..... se även skärmdump.... frågor på det?
*Stintan*
24-05-2013, 04:48
CITAT (Jubbe063 @ 24-05-2013, 00:19)  "Odla.nu som levererar den här tjänsten, har rätt att ändra, modifiera, tillägga eller ta bort delar av dessa villkor. Det är ditt ansvar som användare att fortlöpande informera dig om eventuella förändringar av villkoren."
Dubbelkollade vad som stod när man registrerar sig.... citat ovan..... se även skärmdump.... frågor på det? När du registrerade dig ja men vad vet du om vad det stod för 8 - 10 år sedan? Kan inte du förklara varför det var bättre att radera den aktuella tråden som till 99% inte innehöll regelvidriga inlägg istället för att bara radera den procent inlägg där övertramp förelåg. Vem gagnar det att på det här sättet strypa yttrandefriheten? Inte det stora flertalet skötsamma invandrare i alla fall. Tvärtom bidrar det till att invandrarfientligheten ökar i samhället när man tar bort möjligheten att bemöta detta.
tomas99
24-05-2013, 05:37
Jag tycker att det var bra att tråden togs bort, nu väntar jag bara på att mobbarna tas bort, och att "bloggtråden" tas bort så blir det ett bra forum för alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|