Jag är ny både som trädgårdsinnehavare och medlem på forumet och har förstås massor med frågor. Jag börjar med en om fruktträd.
I augusti förra året flyttade vi till hus. Zon 5. Trädgården öht ger inte ett intryck av att ha prioriterats de senaste åren och mycket känns eftersatt. På tomten står ett äppelträd som säkert funnits med länge. Har tyvärr ingen bild. Redan förra året reagerade vi på att bladen kändes "glesa", man såg att något ätit på bladen dem och trädet bar inte speciellt mycket frukt. Den frukt som kom var otroligt vackert röd men man såg märken, som små fördjupningar i frukten, och den smakade inte så bra.
Man man se att äppelträdet inte beskurits, iaf inte på nåt bra sätt, på länge. Det finns en del döda grenar, några av dem har vi tagit bort. Någon har klättrat i trädet för man ser att det skavts av bark och stammen har liksom klyfts och sprickan går någon decimeter ner.
Nu på våren har vi sett något som vi trott varit löss, små glasartade klumpar (ägg) fanns kring knopparna och nu när bladen och blommorna kommit finns de överallt. Vi har sett liknande "ägg" i vår amerikanska hagtornshäck. Något som liknar spinn eller spindelväv syns.
Nu när värmen kommit till Norr har jag även sett små larver, några millimeter långa, som hänger i trådar från löven. Då känns det plötsligt som nåt annat än löss. Man ser även myror i trädet och jag har anat att de försvinner ner i sprickan i trädet men vet förstås inte säkert om de tär där de håller till.
Jag undrar ju nu förstås om detta är ett träd värt att satsa på? Utöver detta står äppelträdet rätt illa till på tomten, något vi kan leva med om vi kan få ätbar frukt från det, men kanske inte om det är ett angripet träd som aldrig kan hämta sig. Kan det finnas något man kan göra som kan få det att hämta sig, vad isf? Eller är det dags för nya träd?
|