Malin D
Jag är ny både som trädgårdsinnehavare och medlem på forumet och har förstås massor med frågor. Jag börjar med en om fruktträd.

I augusti förra året flyttade vi till hus. Zon 5. Trädgården öht ger inte ett intryck av att ha prioriterats de senaste åren och mycket känns eftersatt. På tomten står ett äppelträd som säkert funnits med länge. Har tyvärr ingen bild. Redan förra året reagerade vi på att bladen kändes "glesa", man såg att något ätit på bladen dem och trädet bar inte speciellt mycket frukt. Den frukt som kom var otroligt vackert röd men man såg märken, som små fördjupningar i frukten, och den smakade inte så bra.

Man man se att äppelträdet inte beskurits, iaf inte på nåt bra sätt, på länge. Det finns en del döda grenar, några av dem har vi tagit bort. Någon har klättrat i trädet för man ser att det skavts av bark och stammen har liksom klyfts och sprickan går någon decimeter ner.

Nu på våren har vi sett något som vi trott varit löss, små glasartade klumpar (ägg) fanns kring knopparna och nu när bladen och blommorna kommit finns de överallt. Vi har sett liknande "ägg" i vår amerikanska hagtornshäck. Något som liknar spinn eller spindelväv syns.

Nu när värmen kommit till Norr har jag även sett små larver, några millimeter långa, som hänger i trådar från löven. Då känns det plötsligt som nåt annat än löss. Man ser även myror i trädet och jag har anat att de försvinner ner i sprickan i trädet men vet förstås inte säkert om de tär där de håller till.

Jag undrar ju nu förstås om detta är ett träd värt att satsa på? Utöver detta står äppelträdet rätt illa till på tomten, något vi kan leva med om vi kan få ätbar frukt från det, men kanske inte om det är ett angripet träd som aldrig kan hämta sig. Kan det finnas något man kan göra som kan få det att hämta sig, vad isf? Eller är det dags för nya träd?
Peztis
Jag hoppas att Cilla ser detta, hon är oerhört duktig och kunnig inom ämnet.

Du har säkert fått någon spinnarmal i ditt äppelträd, det är det som blir som små kolonier med nät runt. De sägs vara ofarliga för trädet men antagligen förstör de frukten för er. Jag hade problem med detta i min häggmispel under flera år då de kalåt trädet flera år i rad. Trädet dog men det har kommit fina nya skott.

Hoppas att någon kan tipsa sig och ge dig hjälp!

Välkommen hit till Odla!
Malin D
Tack för svar! Jag har både googlat bilder och kikat runt i trädet och tycker mig börja se små kokonger, så äppelspinn låter ju troligt. Finns det något att göra så här dags eller skulle det ha gjorts tidigare i år? Myrorna som springer runt i trädet, är det något jag bör ta tag i eller är de ofarliga för trädet?

Har även varit och inspekterat vår hagtorn och där verkar det snarare vara löss. Men vem vet, vi kan ju ha blandad kompott i hela trädgården. :-)
Bassam
Hej

Det finns chans men du är försent nu, för att du kan använda insekter bekämpning på början av vår, du behöver spreja träd tre gångar med avstånd två veckor, ska du börja med detta före blom knoppar öppnar, nästan på början av April.
H.Bassam
Ewa L
Min enda fundering är: Om inte frukten smakade bra, varför kämpa så för att behålla trädet? Kanske en dum fråga, men det finns ju så väldigt många goda äpplen. Varför inte satsa på något som ni valt själva?

Om jag inte totalt missminner mig brukar äpplen i högre zoner bli tunnskaliga och helt delikata. Förutsatt att de är ämnade för den zonen.
Malin D
Ok, så ska vi får bort ohyran är det nästa vår som gäller. Bra att veta.

Ewa L, ska jag vara ärlig är det väl där skon klämmer, trädet ser trist ut, står felplacerat och ger dåligt med frukt som inte smakar så värst bra. Den funkar att baka på men inte mer typ. Men det finns rätt ont om uppvuxna saker på tomten och ett äppelträd här uppe tar tid innan det växer känner jag. Så trädet fyller en fuktion ändå...
Ewa L
Förstår dig helt Malin, fullvuxna träd skall vi vara rädd om. Men kanske inte det längre duger till fruktträd? Kanske plantera en honungsros som får klänga i trädet? Eller något annat som klänger? Och på bättre plats satsa på ett träd med god frukt?
Malin D
Ah, härligt med andra tankar! Att planera något som klättrar jag har inte ens tänkt på. Nu ska jag vara ärligt och säga att jag är mer rädd om trädet än min man och iom att det står rätt illa till så kommer det nog ryka om vi inte får ordning på det.

Men nu är vi överens om att ge det lite kärlek ett tag, kanske se till att få det beskuret så att den frukt som komer får en chans att mogna ordentligt och sen göra en utvärdering till hösten. Blir det kvar så vet jag att det är på våren bekämpningen av ohyran ska ske så då är vi förberedda.

Jag har nu noterat att kommunen har en hägg strax utanför vår tomt som är fullkomligt belamras med små nystan som jag kan gissa att det är häggspinnmal så vi får väl se om angreppen beter sig likartat.
Ewa L
Och jag gillar att ni verkligen ger trädet en chans. Alltför många (enligt mig) tar till sågen alldeles för snabbt. Minst 3 chanser brukar jag ge det mesta. Att ta ner ett vuxet träd är gjort på några minuter men så lång tid det tagit för trädet att växa.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon