Förra året köpte jag 10 Kumquatplantor eftersom jag gillar deras frukter. Det var dyra plantor för mellan 399 och 599 kronor styck. Men jag tänkte att dom kommer att ge frukt under många år. Dom fick vatten och jag köpte dyra lampor som jag hade för att ge dom belysning under vinterhalvåret. men jag märkte att dom tappade bladen så jag ringde till Blomsterlandet där jag hade köpt dom, jag fick beskedet att det var inget att oroa sig över samt att det är normalt att dom tappade bladen på hösten.
Jag tog med dom till blomsterlandet för reklamation, jag fick då beskedet att dom hade bomullslöss. Mannen på blomsterlandet gick loss på mina plantor med en sekatör för att visa för mig hur dåliga dom var. När han hade klippt av nästan alla grenar på dom fick jag beskedet att jag skulle inte få reda på förrän nästa vecka om dom tog tillbaka dom.
Så jag gick hem och väntade flera dagar på besked, jag blev uppringd och dom sa att dom ville inte godkänna reklamationen, han hävdade att det inte faller under reklamationsrätten att dom hade bomullslöss då det var något som jag måste ha gett dom. Dessa plantor har inte "träffat" några andra plantor utan har stått tillsammans i ett rum.
Jag sa att säljaren hade klippt ner mina plantor till oigenkännlighet så jag ville ha nya. Då säger personen "visst, du kan få nya plantor..."
Jag sa "jaså, så roligt att vi kunde lösa det"
"Ja.... men du får ju döda plantor såklart!"
Jag tyckte att det var ett väldigt tråkigt sätt att besvara mig.
En annan historia är mina blåbärsbuskar. Flera dog under förra sommaren men jag förstod inte att dom var döda och väntade med att reklamera till våren, fick då direkt beskedet "frostskador, ingen reklamation!". Hur kan man få frostskador i Juli förra året?
Nej, blomsterlandets reklamationer fungerar fruktansvärt dåligt, jag har förlorat många tusen kronor. Deras garantier ger jag ingenting för längre och jag har slutat handla där!
Redan förra året borde jag anat oråd när jag köpte en physalisplanta, kom hem och upptäckte att den var av på mitten, åkte in för att reklamera och fick beskedet "det ska vara så, man skall klippa physalisplantan jäms med rötterna när man planterar om den. Nu fick du ju hjälp med det så var gnäller du för" Kan det verkligen stämma?
|