johan1983
Förra året köpte jag 10 Kumquatplantor eftersom jag gillar deras frukter. Det var dyra plantor för mellan 399 och 599 kronor styck. Men jag tänkte att dom kommer att ge frukt under många år.
Dom fick vatten och jag köpte dyra lampor som jag hade för att ge dom belysning under vinterhalvåret. men jag märkte att dom tappade bladen så jag ringde till Blomsterlandet där jag hade köpt dom, jag fick beskedet att det var inget att oroa sig över samt att det är normalt att dom tappade bladen på hösten.

Jag tog med dom till blomsterlandet för reklamation, jag fick då beskedet att dom hade bomullslöss. Mannen på blomsterlandet gick loss på mina plantor med en sekatör för att visa för mig hur dåliga dom var. När han hade klippt av nästan alla grenar på dom fick jag beskedet att jag skulle inte få reda på förrän nästa vecka om dom tog tillbaka dom.

Så jag gick hem och väntade flera dagar på besked, jag blev uppringd och dom sa att dom ville inte godkänna reklamationen, han hävdade att det inte faller under reklamationsrätten att dom hade bomullslöss då det var något som jag måste ha gett dom. Dessa plantor har inte "träffat" några andra plantor utan har stått tillsammans i ett rum.

Jag sa att säljaren hade klippt ner mina plantor till oigenkännlighet så jag ville ha nya.
Då säger personen "visst, du kan få nya plantor..."

Jag sa "jaså, så roligt att vi kunde lösa det"

"Ja.... men du får ju döda plantor såklart!"

Jag tyckte att det var ett väldigt tråkigt sätt att besvara mig.

En annan historia är mina blåbärsbuskar. Flera dog under förra sommaren men jag förstod inte att dom var döda och väntade med att reklamera till våren, fick då direkt beskedet "frostskador, ingen reklamation!".
Hur kan man få frostskador i Juli förra året?

Nej, blomsterlandets reklamationer fungerar fruktansvärt dåligt, jag har förlorat många tusen kronor. Deras garantier ger jag ingenting för längre och jag har slutat handla där!

Redan förra året borde jag anat oråd när jag köpte en physalisplanta, kom hem och upptäckte att den var av på mitten, åkte in för att reklamera och fick beskedet "det ska vara så, man skall klippa physalisplantan jäms med rötterna när man planterar om den. Nu fick du ju hjälp med det så var gnäller du för"
Kan det verkligen stämma?
jimvidar
Jag skulle skicka e´post till huvudkontoret och förklara problemet. Med e´post kan företaget inte kläcka ur sig vad som helst utan är tvungna att hålla sig på mattan. Detta gäller för övrigt alla reklamationer.
AnniiPannii
Usch känner samma sak för blomsterlandet. De säljer toppympade zon 1 träd till kund med informationen att den klarar sig ute här i gbg. Mycket möjligt att de kan göra det med rejält vintertäckning men mina grannar som inte kan så mycket om trädgård köpte tre dyra prydnadsträd och alla frös bort. Dålig info tycker jag!

Sen att de säljer rososr med högre zon än vad de egentligen har är bedrövligt! Googlar alltid växten i affären innan jag slår till då får jag i alla fall rätt information!
En till sak som jag stör mig på är att de säljer både stokrosor och andra bienner som perenner! Inte en liten rad på inforutan står det att den bara blommar andra året och att man måste låta den gå ifrö för att få fler.

Så tråkigt för alla nybörjare som handlar på sig för flera tusnetals kronor och inte får vad de vill ha!
Tacka vet jag lokala plantskolor, trots att de är dyrare!
sad.gif
jimvidar
SKIT IN SKIT UT, som jag brukar säga. Om man inte klagar så blir det bara sämre. Hur många här, har inte kommit hem med dåliga varor utan att klaga?
Johan på Blomsterlandet
Hej Johan!

Jag läste just din berättelse om dina upplevelser från Blomsterlandet och måste säga att jag djupt beklagar hur du upplever dig ha blivit bemött. Vi arbetar ständigt för att göra våra kunder nöjda och det du beskriver låter inte alls som den service vi försöker leverera. Om du kontaktar mig via mail med lite mera information, t ex om i vilken butik du har handlat, så ska jag försöka hjälpa dig att hitta en lösning. Maila till johan.jancke@blomsterlandet.se med dina kontaktuppgifter så hör jag av mig till dig.

Ha en trevlig eftermiddag!

/Johan Jancke, Blomsterlandet
Ewa L
Tråkigt – men inte oväntat – att höra om dina erfarenheter. Även om du nu kanske kan få upprättelse. Själv handlar jag bara av lokala plantskolor med kunnig personal. Även om det har hänt vid några tillfällen att jag mött trevlig och kunnig personal även på ex.vis Blomsterlandet.

Hoppas du får ordning på dina problem nu. Det är så fruktansvärt tråkigt, och dyrt!, när växterna går förlorade. Vi förlorar både pengar, men inte minst tid!
kerstin z5-6
Men det var ju schysst av Johan att höra av sig -du mailar väl honom?
EvaKlemming
En annan historia om Blomsterlandet. Min mamma handlar väldigt mycket på Blomsterlandet. Torsdagseftermiddag köpte hon en del bland annat ett myrtenträd och en yuccapalm till mig - presenter (gulligt). Jag tycker inte om Yucca. Så jag tar palmen -179 kr- och åker dit söndag, tre dagar senare. Den ser fin och välmående ut. De meddelar mig att på tre dagar kan de inte veta hur vi har skött den och de har för övrigt inte öppet köp på växter. Men titta på växten den ser fin ut! Förresten är det väl omöjligt att ta död på en yucca? Nej, det är bara så det är. Nu handlar jag definitivt inte där mer och min mor som fick samma bemötande blev upprörd. Nej, det är inte pengarna, vi ville byta till annan växt, handla för mer pengar, lägga till. Men fick inte det heller. Jag tänker så här: på ett år handlar jag och min mamma för säkert 10.000 på blomsterlandet tillsammans. Om vi - stamkunder - inte får någon fördel av att återkomma till samma butik gång efter gång, kan vi ju lika gärna åka en kilometer till till Plantagen där de inte alls känner oss, men vi får samma bemötande där, så vad blir skillnaden för oss? /Eva
theseraphim
Vet inte hur deras policy är när det gäller reklamationer men då alla Blomsterlandetbutiker förutom den i Uddevalla som är och alltid varit privatägd(det var första butiken i det som senare blev kedjan) så är det en kedja ägt av ett investmentbolag på samma sätt som plantagen så regler o dylikt blir nog väldigt snävt då de toppstyrs i sådana policies.
Det där med frostbiten känner jag igen från många platser tex blomsterlandet, plantagen och Bauhaus dvs det gäller inte frostskador.
Själv hade jag reklamerat plantorna åt kunden med en gång annat vore dålig kundpolicy.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon