Vi har haft ett paradisträd stående i vardagsrumsfönstret under hela min livstid, det vill säga snart 20 år(!). Min kära mor hävdar dessutom att hon fått skottet från vänner någonstans under ett begynnande nittiotal. Personligen tycker jag att det är fantastiskt, har aldrig sett en så tröglivad krukväxt förut, den har varit mörkgrön och vacker och slingrat sina stammar majestätiskt en hel meter upp mot och nästan täckt fönsterrutan fram tills några/något år sedan. För tillfället är hälften av bladen döda och hälften av stammarna har mjuknat och orkar inte stå längre, liknande saker har hänt förut under åren men den har alltid lyckats ta sig upp när man vattnat den, men det verkar inte vara möjligt längre. Min mamma funderar på att knipsa av dom fortfarande lovligt friska stammarna och plantera om dom.
Jag har alltid varit fascinerad av denna växt och vill hemskt gärna ha ett eget skott av den som jag kan ha i min egen boning, jättehäftigt att ha en växt som gått i arv ju, men jag skulle gärna vilja veta mer om den och om det inte är för sent att ta ett skott nu när (hälften av den?) antagligen gått i evig växtvila? Och om det är normalt för paradisträden att leva så galet länge?
|