filipisander
Vi har haft ett paradisträd stående i vardagsrumsfönstret under hela min livstid, det vill säga snart 20 år(!). Min kära mor hävdar dessutom att hon fått skottet från vänner någonstans under ett begynnande nittiotal. Personligen tycker jag att det är fantastiskt, har aldrig sett en så tröglivad krukväxt förut, den har varit mörkgrön och vacker och slingrat sina stammar majestätiskt en hel meter upp mot och nästan täckt fönsterrutan fram tills några/något år sedan. För tillfället är hälften av bladen döda och hälften av stammarna har mjuknat och orkar inte stå längre, liknande saker har hänt förut under åren men den har alltid lyckats ta sig upp när man vattnat den, men det verkar inte vara möjligt längre. Min mamma funderar på att knipsa av dom fortfarande lovligt friska stammarna och plantera om dom.

Jag har alltid varit fascinerad av denna växt och vill hemskt gärna ha ett eget skott av den som jag kan ha i min egen boning, jättehäftigt att ha en växt som gått i arv ju, men jag skulle gärna vilja veta mer om den och om det inte är för sent att ta ett skott nu när (hälften av den?) antagligen gått i evig växtvila? Och om det är normalt för paradisträden att leva så galet länge?
Bengalow
Paradisträd/Penningträd/Crassula... Kärt barn har många namn.
Min har jag haft i snart 40 år. Jag har tagit grenar och satt i vår jord, och snart har man en ny växt. De är oerhört lätta att få till att gro.
En liten historia om Paradisträd/Penningträd: Om det dör, så förlorar hela familjen alla pengar...så det är bäst att sköta om den bra. Inte för mycket vattning, och lite gödning då och då. När växten är gammal börjar den att blomma - runt 20 år. Jag har mina på altanen under hela året, med min +5 grader.
RitRat
Jag tror att paradisträd kan bli nästan hur gammal som helst. Jag har också ett som är ca 20 år, och den visar inga tendenser till att vissna. Jag beskär den varje år, ibland flera gånger per år; tar sticklingar av de grenar som breder ut sig för mycket åt sidorna. Huvudstammen blir bara grövre och grövre.

Kan det tänkas att ert träd blivit svag av för mycket vatten? Den tål verkligen inte att övervattnas, speciellt inte under viloperioden på vintern. Däremot så kan den stå helt utan vatten i flera månader vintertid.

En annan växt som kan bli flera decennier gammal lätt, ät flasklilja. Den blir bara pampigare och pampigare med åren. Jag har en som är ca 30 år.
Alexander-VG-zon3
Är ni säkra på att det är ett paradisträd ? för den slingrar sig inte, hur som är det fantastiskt med gamla växter som man vårdar i generationer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon